Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
U progu edukacji szkolnej ponad 80% dzieci pozytywnie ocenia własne zdolności uczenia się. Po ukończeniu „kursu szkolnego” 80% młodzieży i dorosłych uważa, że nauka jest czymś trudnym i przerasta ich możliwości. (G.Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu)
Dzieci nie uczą się w szkole, jak się uczyć. Dzieci są przekonane, że nie potrafią się uczyć. Dzieci osiągają niskie efekty w nauce. Co jest problemem?
Szkoła oferuje zajęcia efektywnej nauki. Nauczyciele uczą, jak się uczyć z sukcesem. Dzieci osiągają wyższe efekty w nauce. Projekt „Umiem się uczyć”:
Problem: niskie efekty nauczania w szkołach podstawowych Idea projektu: Odpowiedź: narzędzie podnoszące efektywność nauczania bez dodatkowych kosztów
Co wiemy o problemie? UZASADNIENIE REALIZACJI PROJEKTU
Co już wiemy o problemie? ________________________________________________ Słabe wyniki sprawdzianu szóstoklasisty w województwie „Żeński” wzorzec edukacji Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze w 94% szkół Deklaracje nauczania aktywnymi metodami Mała dostępność kursów efektywnej nauki Dane CKE i OKE w Łomży, Raport Kuratorium Oświaty w Olsztynie, 2007 Raporty badawcze CKE Raport o Kapitale Intelektualnym Polski
Badanie efektywności uczenia się i nauczania: województwo warmińsko-mazurskie, 2011r. Badanie efektywności uczenia się i nauczania.ppt
Czego dowiedzieliśmy się z badań? ________________________________________________ Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze niezwiązane z wynikami Idea „wyrównywania braków” Uczniowie kompetentni w ukryciu Nauczyciele patrzący na pustą połowę szklanki Chłopcy niżej oceniani przez swój styl uczenia się Aktywny nauczyciel, bierny uczeń i…
Czego dowiedzieliśmy się z badań? ________________________________________________ 8% uczniów aktywnie zgłasza potrzebę pomocy i wsparcia podczas lekcji 9% uczniów twierdzi, że potrafi się uczyć i wie, jak uczyć się jeszcze lepiej 50% uważa swoje sukcesy w nauce za przypadek 75% ma negatywne przekonanie o swoich kompetencjach
Więcej o badaniach:
Jakie są cele projektu?
Podniesienie poziomu edukacji w szkołach podstawowych Wzrost kompetencji uczniów Wzrost kompetencji nauczycieli
uczniów i 8400 nauczycieli z 515 szkół podstawowych w woj. 450 nauczycieli z min. 100 szkół podstawowych w woj. 81 nauczycieli i 1215 uczniów klas IV-VI szkół podstawowych w woj.
Co jest innowacyjnym produktem?
„Warsztaty Efektywnej Nauki” Program zajęć wspomagających dla uczniów klas IV-VI Warsztaty Efektywnej Nauki.ppt
30 scenariuszy zajęć w 5 modułach (30h) podręcznik dla prowadzących zajęcia program szkolenia przygotowującego dla nauczycieli Produkt:
Nowa oferta Realizacja Minimum zajęć d-w w ramach KN kosztów „Warsztaty Efektywnej Nauki” Samodzielność Poczucie Radość poznawcza skuteczności uczenia się
Jak produkt będzie testowany?
Potrójny cykl Deminga: 1 cykl = 5 miesięcy III. Szkolenia IV. Testowanie + superwizje V. Korekta narzędzia VI. Kolejny cykl II. Rekrutacja I. Przygotowanie dokumentacji Testowanie produktu:
Umiem się uczyć!
Dziękuję za uwagę „Instytut Badawczo – Szkoleniowy” Sp. z o.o.