Www.wup.pl Pytania od Beneficjentów W ramach Działania 8.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady współpracy w projektach dofinansowanych w ramach RPO WP (partnerstwo) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Advertisements

„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K08/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
SPECYFIKA I CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata.
Kielce, 9 października 2014 r. Wstępne założenia dotyczące wnoszenia i oceny wkładu własnego w projektach współfinansowanych ze środków EFS w latach
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
REKRUTACJA DO GIMNAZJÓW NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Wniosek o dofinansowanie.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Najczęściej popełniane błędy w przygotowywanych wnioskach o dofinasowanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych w zakresie kompetencji cyfrowych.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Sześciolatek idzie do szkoły
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Forum Komisji Dialogu Społecznego
Zapis prezentacji:

Pytania od Beneficjentów W ramach Działania 8.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego

1. Czy w ramach typów projektu, które mogą zostać objęte wsparciem w ramach działania 8.3 RPO WZ wskazanych w dokumentacji konkursowej wnioskodawca zobowiązany jest do realizacji wszystkich działań (punktów)? Czy konsekwencją wyboru danego typu projektu jest konieczność realizacji wszystkich działań przypisanych temu typowi czy też możliwa jest realizacja wybranych działań w zakresie danego typu (np. realizacja wyłącznie typu 1 pkt. a oraz c )? Nie ma obowiązku realizacji wszystkich działań przypisanych danemu typowi projektu, jednakże należy zwrócić szczególną uwagę na wskazane w tym konkursie wymogi związane ze zgodnością wsparcia oraz te narzucone przez SOOP RPO WZ skierowane do poszczególnych typów projektu.

2. Czy którykolwiek z typów projektu jest obligatoryjny? W dokumentacji konkursowej widnieje wyłącznie zapis, że działania z 2 typu projektu mogą być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań realizowanych w ramach typu 1 (kryteria dopuszczalności). W przypadku Działania 8.3 nie ma wskazania, iż którykolwiek z typów projektu jest obligatoryjny. Należy jednak wziąć pod uwagę szczegółowe zapisy odnoszące się do poszczególnych typów projektu zamieszczone w SOOP RPO WZ Obligatoryjną formą wsparcia, którą należy objąć 100% uczestników projektu jest doradztwo edukacyjno-zawodowe w przypadku gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

3. Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO WZ w części B 1.3 w przypadku JST nieposiadających osobowości prawnej (np. szkoła) należy wpisać nazwę właściwej JST posiadającą osobowość prawną (np. gminy). Dane jednostek organizacyjnych, np. szkoły należy podać w części odpowiadającej Realizatorowi. Czyje dane należy podać w tym przypadku w pkt. B9 i B 10? Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu pkt. 2.2, ppkt w polu B 1.3 wniosku o dofinansowanie, należy wpisać zawsze nazwę właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST) posiadającej osobowość prawną (np. gminy). Dotyczy to również pozostałych pól dotyczących Wnioskodawcy. Dane jednostki/ek organizacyjnej/ych (np. szkoły) należy podać w części odpowiadającej Realizatorowi. Informacje dotyczące adresu, numerów NIP muszą odnosić się do Wnioskodawcy np. gminy. Podobnie, status prawny i adres siedziby odnosić się muszą do Wnioskodawcy. W części C 4 należy wpisać Realizatora wniosku, natomiast w części B 9 wniosku należy wskazać dane dotyczące jednostki pomocniczej Wnioskodawcy. Tu należy wskazać jakie zadania i przez jaką jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy będą realizowane. Ponadto, powinny znaleźć się również zapisy o Realizatorze (posiadane doświadczenie i potencjał oraz klarowny opis podziału obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności projektodawcy i jego jednostki organizacyjnej w realizacji projektu). W części B 10 wniosku należy wskazać wszystkie projekty powiązane z przedmiotowym projektem, o dofinansowanie których ubiega się Wnioskodawca.

4. Projekt został przygotowany na podstawie diagnozy WUP. Proszę o potwierdzenie, że Państwa diagnoza jest wystarczającą do tego, aby na jej podstawie przystąpić do projektu? Regulamin konkursu 8.3 (kryterium dopuszczalności: zgodność wsparcia) mówi, iż realizacja wsparcia jest dokonywana na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół i placówek systemu oświaty w zakresie objętym projektem. Diagnoza musi być przygotowana i przeprowadzona przez szkołę, placówkę systemu oświaty lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym oraz zatwierdzona przez organ prowadzący przed podpisaniem umowy o dofinansowanie i rozpoczęciem realizacji projektu. Przeprowadzona diagnoza nie stanowi załącznika do wniosku o dofinansowanie, jednakże w części wniosku poświęconej diagnozie Projektodawca zobowiązany jest przedstawić wyniki diagnozy, co stanowi podstawę realizacji planowanego wsparcia.

5. Czy w diagnozie można korzystać z danych zgromadzonych i opracowanych przez jakąś organizację pozarządową, które dotyczą danych kontekstowych? Opracowując diagnozę dla danej szkoły/placówki można posiłkować się danymi zewnętrznymi, jednakże należy pamiętać o tym, że dane te będą miały charakter wspomagający. Diagnoza musi zawierać realne problemy i potrzeby danej szkoły oraz opierać się na danych pozyskanych bezpośrednio ze szkoły.

6. Jakie są zasady przeprowadzenia diagnozy (m.in. w aspekcie uzupełnienia działań realizowanych przed rozpoczęciem realizacji projektu)? Nie został sporządzony wzór dokumentu, na podstawie którego należy przeprowadzić diagnozę sytuacji problemowej danej szkoły lub placówki systemu oświaty. Dane zawarte w diagnozie powinny odzwierciedlać problemy z jakimi boryka się szkoła/placówka, a także powinny być spójne z zadaniami planowanego projektu. Narzędzia jakie użyte zostaną przez Państwa w diagnozie powinny umożliwić rzetelne przedstawienie odpowiednich danych statystycznych. Diagnoza powinna także odnosić się do działań szkoły, które są już realizowane w celu poprawy konkretnej sytuacji, a realizacja projektu przyczyni się do jej złagodzenia/rozwiązania. Należy mieć też na uwadze, iż podmiot przeprowadzający diagnozę powinien mieć możliwość skorzystania ze wsparcia instytucji systemu wspomagania pracy szkół, tj. placówki doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznej, biblioteki pedagogicznej.

7. Zatrudnianie nauczycieli w ramach RPO WZ. Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U j.t.) 1. W celu realizacji zajęć w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w szkole lub placówce publicznej może być zatrudniony nauczyciel, który nie realizuje w tej szkole lub placówce tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, posiadający kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela oraz spełniający warunki określone w art. 10 ust. 5 pkt 3 i 4 tej ustawy. W celu potwierdzenia spełnienia warunku, o którym mowa w art. 10 ust. 5 pkt 4 ustawy, nauczyciel przed nawiązaniem stosunku pracy, jest obowiązany przedstawić dyrektorowi szkoły lub placówki informację z Krajowego Rejestru Karnego.art. 10 ust. 5 pkt 34art. 10 ust. 5 pkt 4 2. Nauczyciela zatrudnia się na zasadach określonych w Kodeksie pracy, z tym że za każdą godzinę prowadzenia zajęć, nauczycielowi przysługuje wynagrodzenie nie wyższe niż wynagrodzenie za jedną godzinę prowadzenia zajęć ustalone w sposób określony w art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela dla nauczyciela dyplomowanego posiadającego wykształcenie wyższe magisterskie i realizującego tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć.art. 35 ust. 3

8. Zatrudnianie nauczycieli w ramach RPO WZ a stosowanie zasady konkurencyjności. Nauczyciele pracujący dotychczas w szkole/placówce, zatrudnieni na podstawie Karty Nauczyciela mogą być zatrudniani w projekcie na zasadzie oddelegowania do wykonywania czynności dodatkowych poprzez:  zatrudnienie na podstawie Kodeksu Pracy, spełniając wymogi określone w Karcie Nauczyciela, wówczas nie będzie stosowana zasada konkurencyjności. Należy odpowiednio wykazać w treści wniosku o dofinansowanie jakim potencjałem kadrowym dysponuje dana szkoła/placówka.  zatrudnienie nauczyciela na podstawie umowy cywilnoprawnej, zgodnie z ustawą Kodeks Cywilny. W takim przypadku należy stosować zasady konkurencyjności i równego traktowania wykonawców, w przypadku zamówień powyżej EUR konieczne jest stosowanie ustawy Prawo Zamówień Publicznych. W przypadku zamówień mieszczących się w przedziale od PLN do EUR należy stosować zasadę konkurencyjności. W kwestii wnioskodawcy należy podjęcie decyzji co do formy zatrudnienia danego nauczyciela i tym samym wyboru odpowiedniej możliwości jego finansowania. Należy mieć jednak na uwadze, że każda umowa powinna być zawarta zgodnie z prawem krajowym i unijnym.

9. Czy przewidziany będzie katalog do wyposażenia pracowni matematycznych? Katalog wydatków kwalifikowalnych w ramach wyposażenia pracowni matematycznych został opracowany przez WUP w Szczecinie i przekazany do akceptacji Instytucji Zarządzającej. Po zakończeniu wszystkich wymaganych procedur IP niezwłocznie udostępni Państwu w/w Katalog poprzez aktualizację Regulaminu przedmiotowego konkursu. Standard wyposażenia pracowni matematycznych, ma charakter katalogu otwartego, tzn. w każdym przypadku Komisja Oceny Projektów na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie będzie dokonywać oceny zasadności ponoszenia i kwalifikowania poszczególnych pozycji. Należy również podkreślić, że zakup wyposażenia wymaga od wnioskodawcy uprzedniego przeprowadzenia diagnozy potrzeb, uwzględniającej inwentaryzację posiadanego wyposażenia (ze szczególnym uwzględnieniem sprzętu zakupionego ze środków UE we wcześniejszych perspektywach finansowych i wciąż używanego) i zatwierdzaną przez organ prowadzący oraz zapewnić zgodność proponowanego w projekcie wsparcia z przeprowadzoną diagnozą. Diagnoza musi być zatwierdzona przez organ prowadzący przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, jednak nie później niż rozpoczęciem realizacji projektu.

10. Czy kryterium dopuszczalności: Szkoła lub placówka systemu oświaty objęta wsparciem osiągnęła wynik egzaminów zewnętrznych nie wyższy niż średnia dla województwa w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o dofinansowanie odnosi się tylko do danej części egzaminu zewnętrznego, której wyniki były poniżej średniej wojewódzkiej? Czy można wyliczyć średnią ze wszystkich części i adekwatnie porównać ją ze średnią dla województwa? Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu Wnioskodawca w treści wniosku zobligowany jest wskazać dane dotyczące wyników egzaminów zewnętrznych placówki obejmowanej wsparciem w projekcie tak, aby możliwe było zweryfikowanie spełnienia w/w kryterium. Warunkiem dopuszczenia projektu do oceny merytorycznej, jest osiągnięcie wyniku z poszczególnego przedmiotu, który znajduje się poniżej średniej wojewódzkiej.

11. Czy w związku z zapisami Regulaminu, dotyczącymi określenia wymogu średniej ocen z danego przedmiotu, możliwa jest sytuacja realizacji któregokolwiek typu projektu w szkole, która posiada wyniki w każdym z przedmiotów wyższe niż średnie wojewódzkie? Zgodnie z zapisami Regulaminu, kryterium dopuszczalności nr 7 Zgodność wsparcia określa, że: Szkoła lub placówka systemu oświaty objęta wsparciem osiągnęła wynik egzaminów zewnętrznych nie wyższy niż średnia dla województwa w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o dofinansowanie. Kryterium nie dotyczy szkół specjalnych oraz specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych (typ projektu 1,2,4,5). Mając na uwadze powyższe nie jest możliwe realizowanie projektów nie spełniających przedmiotowego kryterium.

12. Czy w związku z zapisami kryterium dopuszczalności możliwa jest sytuacja, w której dana szkoła zostanie zakwalifikowana do wsparcia w ramach projektu, pomimo że średnia ze wszystkich części sprawdzianu będzie wyższa niż wojewódzka, a tylko wynik jednej części sprawdzianu będzie niższy niż średnia wojewódzka i wówczas szkoła w ramach projektu będzie miała zajęcia jedynie z tego przedmiotu? Zgodnie z zapisami Regulaminu, dopuszczalna jest sytuacja, w której uczniowie danej szkoły osiągnęli wynik nie wyższy niż średnia województwa tylko z jednej części sprawdzianu/egzaminu. Należy jednak zaplanować wsparcie w taki sposób by minimum 50% godzin zajęć przewidzianych do realizacji w ramach projektu odnosiło się do tej części sprawdzianu/egzaminu, w której średni wynik dla szkoły nie był wyższy niż średnia wojewódzka dla tej części.

13. Czy istnieje typ projektu w ramach którego dopuszczalne jest przeprowadzenie zajęć tylko z wykorzystaniem narzędzi z projektów pozytywnie zwalidiowanych, a w przypadku braku wykorzystania takich narzędzi nie ma możliwości ich prowadzenia i dofinansowywania w ogóle? W ramach typu 1 projektu, podtyp h należy założyć wykorzystanie narzędzi, metod lub form pracy wypracowanych w ramach projektów, w tym pozytywnie zwalidowanych produktów projektów innowacyjnych, zrealizowanych w latach w ramach PO KL. Oznacza to, że katalog ten nie jest zamknięty tylko do metod wypracowanych w ramach projektów zrealizowanych i pozytywnie zwalidowanych w latach w ramach PO KL.

14. Czy zajęcia oparte na metodzie eksperymentu mogą być prowadzone jako zajęcia dodatkowe ? Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu zakres wsparcia w typie 4 projektu musi być zgodny z zakresem wsparcia wskazanym w 2 typie projektu. W sytuacji, gdy w ramach pierwszego typu projektu wnioskodawca planuje realizować zajęcia dodatkowe, mogą być one oparte na metodzie eksperymentu. Ponadto należy pamiętać, że projekt realizowany w ramach typu 4 obejmuje co najmniej dwie z wymienionych form wsparcia. Realizacja wsparcia jest dokonywana na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek systemu w tym zakresie. Diagnoza musi być przygotowana i przeprowadzona przez szkołę lub placówkę systemu oświaty lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym oraz zatwierdzona przed rozpoczęciem realizacji/podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu przez organ prowadzący. Podmiot przeprowadzający diagnozę ma możliwość skorzystania ze wsparcia instytucji systemu wspomagania pracy OWP lub szkół, tj. placówki doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno- pedagogicznej lub biblioteki pedagogicznej)

15. Zakup środków trwałych w projekcie. Zakładając realizację typów projektów 4 i 5, związanych np. z doposażaniem pracowni matematycznych, przyrodniczych, w sprzęt dydaktyczny należy w karcie wydatku zapisać je jako środki trwałe oraz jasno określić zasadę ich rozliczania. Środki trwałe, ze względu na sposób ich wykorzystania w ramach i na rzecz projektu, dzielą się na: a) środki trwałe bezpośrednio powiązane z przedmiotem projektu (np. wyposażenie pracowni w szkole), b) środki trwałe wykorzystywane w celu wspomagania procesu wdrażania projektu (np. rzutnik na szkolenia). Wydatki poniesione na zakup środków trwałych, o których mowa w pkt b, mogą być kwalifikowalne wyłącznie w wysokości odpowiadającej odpisom amortyzacyjnym za okres, w którym były one wykorzystywane na rzecz projektu. W takim przypadku rozlicza się odpisy amortyzacyjne i stosuje warunki i procedury określone w sekcji Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata Należy zatem wyraźnie określić we wniosku o dofinansowanie w jaki sposób wykorzystywane będą zakupione środki trwałe.

16. Czy w przypadku gdy beneficjent planuje w ramach 5 – go typu projektu zakup narzędzi TIK, a następnie planuje w ramach projektu zajęcia podnoszące kompetencje cyfrowe nauczycieli/uczniów, w tym kompetencje w zakresie korzystania z zakupionych narzędzi TIK, jakimi kryteriami wyboru nauczycieli/osób prowadzących zajęcia podnoszące kompletacje cyfrowe musi się kierować wnioskodawca? Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie nie określił kryteriów wyboru nauczycieli/ osób prowadzących zajęcia podnoszące kompetencje cyfrowe. Należy zawsze kierować się przepisami prawa unijnego, krajowego a także zapisami zawartymi w wytycznych programowych.

17. Wymagany wkład własny oraz możliwość finansowania go z różnych źródeł. Wnioskodawca podejmując się realizacji projektu musi zapewnić wniesienie wkładu własnego na poziomie minimalnym wymaganym i określonym w dokumentacji konkursowej. Źródłem finansowania wkładu własnego mogą być zarówno środki publiczne jak i prywatne. O zakwalifikowaniu źródła pochodzenia wkładu własnego (publiczny/prywatny) decyduje status prawny wnioskodawcy/ partnera/strony trzeciej lub uczestnika. Wkład własny może więc pochodzić ze środków m.in.:  budżetu JST (szczebla gminnego, powiatowego i wojewódzkiego),  prywatnych,  strony trzeciej,  uczestnika. Minimalny wkład własny w ramach konkursu dla Działania 8.3 wynosi 5% wartości projektu.

18. Czy sale własne – wkład niepieniężny udostępniane przez szkołę w której są zajęcia dla uczniów, ale nie jest ta szkoła partnerem/ realizatorem może stanowić wkład własny? Sale mogą stanowić wkład niepieniężny, jednakże w przypadku udostępnienia sal należy pamiętać o konieczności wskazania dokumentów potwierdzających możliwość wniesienia tego wkładu. W przypadku wkładu niepieniężnego opisanego powyżej dokumentem potwierdzającym poniesienie wydatku powinna być stosowna umowa użyczenia. W przypadku wnoszenia wkładu własnego w formie pieniężnej, umowa najmu poparta np. cennikiem itp. Każdorazowo sposób wyliczenia wkładu własnego należy wskazać w metodologii wyliczenia poziomu wkładu własnego w odpowiednim polu we wniosku o dofinansowanie.

19. Czy szkoła będąc wnioskodawcą musi ogłosić nabór na partnerów zgodnie z zasadą konkurencyjności? Szkoła jako organ JST, instytucja publiczna, zobligowana jest do dokonania wyboru partnera w projekcie w trybie konkurencyjnym, prowadząc otwarty nabór udostępniony publicznie dla wszystkich potencjalnych zainteresowanych. W przypadku projektów partnerskich realizowanych na podstawie umowy partnerskiej, podmiot o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo Zamówień Publicznych, ubiegający się o dofinansowanie, dokonuje wyboru partnerów spoza sektora finansów publicznych z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów, w szczególności jest zobowiązany do:  ogłoszenia otwartego naboru partnerów w dzienniku ogólnopolskim lub lokalnym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej - w ogłoszeniu powinien być wskazany termin co najmniej 21 dni na zgłoszenie partnerów;  uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, oferowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze, współpracę z beneficjentem w trakcie przygotowania projektu;  podania do publicznej wiadomości informacji o stronach umowy o partnerstwie oraz zakresu zadań partnerów".

Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza Szczecin tel fax