Innowacje w zarządzaniu rozwojem społecznym regionu - kierunki i przykłady rozwiązań Konwent Marszałków Województw RP Książ, 2 -3 grudnia 2015
Projekt Narodowego Centrum Nauki Próba badawcza: Małopolskie, Dolnośląskie, Pomorskie, Mazowieckie Wymiar: Regionalny, dużych ośrodków miejskich o charakterze metropolitalnym oraz obszarów wiejskich
3 wąskie rozumienie pojęcia: „innowacje społeczne” jako element rozwoju gospodarczego i traktowane jako innowacyjne zmiany (niekoniecznie technologiczne) w przedsiębiorstwach, zapewniające wzrost i konkurencyjność gospodarki Wstępne wnioski
4 w regionalnych strategiach innowacji najczęściej w ogóle nie pojawia się odniesienie do innowacji w kontekście szeroko rozumianego rozwoju społecznego, wdrażanie nowatorskich rozwiązań określonych jako innowacje społeczne zakładają: Regionalna Strategia Innowacji dla Wielkopolski na lata oraz Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza do 2020 roku. Wstępne wnioski
5 rozwój społeczny zarządzanie zintegrowane, sieciowe, partycypacyjne innowacje w rozwoju społecznym, innowacje społeczne regionalne strategie innowacji Podstawowe pojęcia
6 element rozwoju regionalnego nierozłącznie związany z rozwojem gospodarczym zintegrowany z działaniami na rzecz rozwoju gospodarczego, psychospołecznego, kulturowego, technologicznego, politycznego Rozwój społeczny
7 nie: wydatki na kulturę, edukację, sport i turystykę, integrację społeczną nie: „projekty miękkie” i „twarde” tak: zintegrowane z innymi politykami sektorowymi (transport, obszary wiejskie, wsparcie rozwoju regionalnego) tak: wpływające na poprawę satysfakcji z życia w regionie i obiektywnych warunków życia Rozwój społeczny
8 nie: problem tak: inwestycja nie: konsekwencja rozwoju gospodarczego tak: świadoma polityka publiczna Rozwój społeczny
9 zarządzanie wielopoziomowe, Biała Księga „European Governance” (2001), działania odgórne i działania oddolne, innowacje społeczne, inwestycje społeczne Rozwój społeczny w procesach europeizacji
10 Governance Regional Governance Integrated Governance Participatory Governance Zarządzanie zintegrowane, sieciowe, partycypacyjne
11 zmiana pozycji i roli sektora publicznego zmiana filozofii funkcjonowania sektora publicznego „współzarządzanie”, „współrządzenie”, „dobre rządzenie” Zarządzanie zintegrowane, sieciowe, partycypacyjne
12 Schemat : Model poczwórnej helisy Źródło: Opracowanie własne na podstawie: Lindgren, Packendroff, 2010, s. 10. Zarządzanie zintegrowane, sieciowe, partycypacyjne Sektor prywatny Sektor obywatelski Sektor publiczny Sektor nauki
13 Schemat : Praktyka instytucjonalna w polskich regionach Źródło: Opracowanie własne Zarządzanie zintegrowane, sieciowe, partycypacyjne Sektor prywatny Sektor obywatelski Sektor publiczny Sektor nauki
14 dobro, usługa lub pomysł, który jest nowy dobro, usługa lub pomysł, który jest postrzegany jako nowy zmiana, która powinna być kojarzona z wdrożeniem w życie idei, docelowo przynoszącej korzystny zwrot Innowacje
15 powinny uwzględniać rozwiązania organizacyjne stymulujące innowacje społeczne, powinny być wypracowywane we współpracy ze społecznością regionalną, docelowo powinny przynosić korzystny zwrot w rozwoju społeczności regionalnej Innowacje w rozwoju społecznym regionu
16 opierają się na „pomysłowości obywateli, organizacjach społeczeństwa obywatelskiego, społecznościach lokalnych, przedsiębiorcach i urzędnikach państwowych” [Guide to social innovation 2013], nie: incydentalne zdarzenie, ale kontinuum, proces, wynik interakcji współzależnych organizacji Innowacje społeczne w założeniach UE
17 Schemat: Cechy i elementy innowacji społecznych Źródło: Caulier-Grice, Davies, Patrick, Norman Innowacje społeczne w założeniach UE
18 zawężają działania do sfery społecznej, kluczowy w tym zakresie jest obszar edukacji, bardzo często w dokumentach pojawia się perspektywa wspierania innowacyjnej edukacji, innowacji w nauczaniu szkolnym, innowacyjności studiów wyższych i kształcenia pracowników, Innowacje społeczne w regionalnych strategiach innowacji do 2020
19 nie pojawia się w strategiach idea postępu społecznego i dobrobytu społecznego jako niezależnego celu działań władz publicznych, poza obszarem edukacji sfera innowacyjnych działań społecznych eksponowana jest także jako obszar działań administracji publicznej, najczęściej bez wskazania na konkretny zakres działań, Innowacje społeczne w regionalnych strategiach innowacji do 2020
20 nie pojawia się w strategiach idea spełniania potrzeb społecznych (raczej jako rozwiązanie już istniejącego problemu), nie uwzględniają one konieczności „zwiększanie zdolności społeczeństwa do działania” przez tworzenie nowych ról i relacji, poprzez rozwój zasobów i zdolności oraz poprzez lepsze wykorzystanie zasobów i środków Innowacje społeczne w regionalnych strategiach innowacji do 2020
21 W strategiach zasadniczo stwierdzić należy brak uwzględnienia: „międzysektorowości”, otwartości i współpracy, inicjatyw oddolnych (poza jedną strategią), aspektu prosumpcji (poza jedną strategią) i koprodukcji, mutualizmu, Innowacje społeczne w regionalnych strategiach innowacji do 2020
22 lepszego wykorzystania kapitałów i zasobów, rozwoju zasobów i zdolności (poza dwiema strategiami, pośrednio), uznania, że innowacje społeczne dotyczą potrzeb indywidualnych i społecznych, co oznacza szerszy zakres niż wyłącznie miejsca pracy i dochody, koncentracji na tworzeniu wartości społecznych i rozwoju społeczności regionalnej, Innowacje społeczne w regionalnych strategiach innowacji do 2020
23 z analiz strategii wynika, że brakuje konkretnych zadań i sposobów wsparcia innowacyjnych działań społecznych – projekty ograniczone są do ogólnych stwierdzeń dotyczących konieczności działań innowacyjnych, bez szczegółowych zadań, wskaźników ich realizacji czy środków finansowych. Innowacje społeczne w regionalnych strategiach innowacji do 2020
24 innowacyjność w sferze edukacji, doskonalenie kompetencji pracowników, rozwój innowacyjnych usług elektronicznych, innowacyjne projekty w zakresie dostępu do dostępu do treści cyfrowych Małopolskie
25 konieczność rozwijania nowych obszarów innowacji: innowacji w sektorze publicznym, innowacji w sektorach tradycyjnych, innowacji związanych z poprawą jakości życia oraz innowacji społecznych, Wielkopolskie (**)
26 edukacja dla innowacji - jednym z głównych celów w tym zakresie jest podniesienie świadomości i motywacji do tworzenia i wdrażania innowacji społecznych w regionie (m.in. poprzez rozwój sieci innowacji społecznych ukierunkowanych na rozwiązywanie ważnych wyzwań społecznych, gospodarczych i środowiskowych, rozwój kształcenia, dialogu społecznego, społeczeństwa informacyjnego, wspieranie innowacyjnych inicjatyw obywatelskich; edukacja dla innowacji obejmuje również zwiększanie innowacyjności szkół i innowacyjne rozwiązania w zakresie kształcenia zawodowego i ustawicznego, Wielkopolskie (**)
27 innowacyjność w nauce, innowacyjność w administracji publicznej Wielkopolskie (**)
28 wkład społeczeństwa obywatelskiego w system innowacji, innowacje w zarządzaniu i kształceniu pracowników Świętokrzyskie
29 innowacje społeczne i ekoinnowacje jako wymagające wsparcia instrumenty wspierające o horyzontalnym i funkcjonalnym znaczeniu dla rozwoju inteligentnych specjalizacji (lotnictwo i kosmonautyka, jakość życia, informacja i telekomunikacja), jakość życia jako inteligentna specjalizacja, nacisk na włączenie społeczne Podkarpackie
30 rozwój innowacyjności w przedsiębiorstwach, w tym powstawanie i wdrażanie innowacji pozatechnologicznych w firmach, włączając innowacje społeczne, innowacje w zakresie kształcenia, w tym kształcenia pracowników, rozwój sprawnej i otwartej na innowacje administracji publicznej Lubelskie
31 innowacyjna edukacja i kształcenie Opolskie
32 pobudzenie kreatywności, przedsiębiorczości i postaw innowacyjnych w społeczeństwie, innowacje w edukacji, w tym kształceniu pracowników Zachodniopomorskie
33 budowanie silnego kapitału społecznego i kultury innowacji, w tym m.in. pobudzanie lokalnych inicjatyw na rzecz innowacji, promowanie postaw innowacyjnych wśród kadry zarządzającej i pracowników przedsiębiorstw, samorządów, instytucji wsparcia oraz wśród społeczeństwa, rozwój kreatywnego kapitału ludzkiego, m.in. poprzez innowacyjne kształcenie dla potrzeb rynku pracy, rozwój umiejętności i kwalifikacji pracowników, wykorzystanie kompetencji i doświadczenia osób 50+ Warmińsko-Mazurskie (*)
34 rozwój innowacyjnej edukacji od szkoły podstawowej do matury, innowacyjnej edukacji zawodowej, rozwój kształcenia kadr dla innowacyjnej gospodarki na poziomie szkolnictwa wyższego, kształtowanie innowacyjnej administracji publicznej, w tym rozwój i doskonalenie usług e-administracji Kujawsko-Pomorskie
35 wspieranie różnych form innowacji, w tym innowacji społecznych, wspieranie indywidualnych inicjatyw innowacyjnych, kreowanie kadr dla innowacyjnych przedsiębiorstw Podlaskie
36 innowacyjne usługi zdrowotne, innowacyjność w zakresie edukacji, innowacyjne rozwiązania z udziałem technologii informatycznych i telekomunikacyjnych w sektorze medycznym, administracji publicznej i edukacji, wzmacnianie aktywności grup prosumenckich Śląskie
37 kształcenie na potrzeby specjalizacji regionu, współpraca nauki i biznesu, wymiana kadr pomiędzy nauką i biznesem Łódzkie
38 innowacyjność w zakresie edukacji – innowacyjne programy kształcenia, dopasowane do potrzeb pracodawców Lubuskie
39 konkurencyjne szkolnictwo wyższe, podniesienie jakości oferty kształcenia i uatrakcyjnienie pomorskich szkół wyższych dla studentów spoza regionu i z zagranicy, spójna, nowoczesna i elastyczna oferta edukacyjna na poziomie wyższym, wypracowana we współpracy między uczelniami oraz pracodawcami, kształcenie dla potrzeb gospodarki (rynku pracy) Pomorskie
40 innowacje społeczne są szansą na rozwój gospodarczej konkurencyjności poprzez oryginalne wykorzystanie posiadanych zasobów i tworzenie nowych rozwiązań, powstających przede wszystkim w sposób oddolny, innowacje społeczne jako sposób rozwiązywania problemów gospodarczych i społecznych regionu, Mazowieckie (***)
41 Mazowsze docelowo ma się stać źródłem dobrych praktyk w zakresie innowacji społecznych, promocja postaw oraz inicjatyw sprzyjających inicjowaniu i wdrażaniu innowacji społecznych w regionie, wsparcie tworzenia i wdrażania inteligentnych systemów zarządzania oraz e- usług (m.in. e-administracja, e-zdrowie, e- praca, e-edukacja) Mazowieckie (***)
42 wzmacnianie innowacyjnych umiejętności i postaw, kluczowych dla gospodarki opartej na wiedzy (innowacje w edukacji nastawione na kreatywność i innowacyjne postawy) Dolnośląskie
43 produkt proces usługa platforma forma organizacyjna Innowacje społeczne w zarządzaniu rozwojem regionalnym – możliwe praktyki
44 produkt: technologie wspomagające osoby niepełnosprawne, syntezatory mowy, czy czytniki Braille'a, budżet partycypacyjny, zintegrowany system dialogu, zintegrowany fundusz inicjatyw obywatelskich Innowacje społeczne w zarządzaniu rozwojem regionalnym – możliwe praktyki
45 proces: społeczna odpowiedzialność biznesu, empowerment, partnerstwo Innowacje społeczne w zarządzaniu rozwojem regionalnym – możliwe praktyki
46 usługa: sprawiedliwy handel, banki czasu, produkty lokalne Innowacje społeczne w zarządzaniu rozwojem regionalnym – możliwe praktyki
47 platformy: np. struktury prawne lub dokumenty instytucjonalne, np. wspierające osoby starsze w dostępie do informacji publicznej; sektor e-usług Innowacje społeczne w zarządzaniu rozwojem regionalnym – możliwe praktyki
48 formy organizacyjne, takie jak Regionalne Centrum Dialogu, Regionalny Fundusz Inicjatyw Obywatelskich; Innowacje społeczne w zarządzaniu rozwojem regionalnym – możliwe praktyki
49 Bez zmian naszego sposobu myślenia nie będziemy w stanie rozwiązać problemów, które stworzyliśmy, używając aktualnego sposobu myślenia. Albert Einstein
50 Dziękuję za uwagę