Innowacje w zarządzaniu rozwojem społecznym regionu - kierunki i przykłady rozwiązań Konwent Marszałków Województw RP Książ, 2 -3 grudnia 2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Advertisements

Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Przestrzenne zróżnicowanie potencjału innowacyjnego w Polsce Dr Robert Guzik Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Zakład.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
1 Rozwój obszarów wiejskich przez pryzmat Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 – 2013 Małgorzata Bobryk DEPARTAMENT EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
REGIONALNE CENTRUM TECHNOLOGII I WIEDZY „INTERIOR” W NOWEJ SOLI NOWA SÓL.
Środki dostępne na informatyzację w ramach RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego ul. Kościuszki.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Stan wdrażania IV Osi priorytetowej Rozwój infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
Po co administracji publicznej zarządzanie ? propozycja dydaktyczna na studiach podyplomowych Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
„BUDOWA LUBUSKIEGO SYSTEMU INNOWACJI” Program Operacyjny Kapitał Ludzki Poddziałanie Regionalne Strategie Innowacji Zielona Góra, dnia 11 czerwca.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Wsparcie procesów badawczo- rozwojowych w przedsiębiorstwach akademickich Schemat: wsparcie doradcze.
I co dalej z TRIZ? KIELCE, 16 GRUDNIA 2013 r. Łukasz Syska – Koordynator Projektu „ Akademia TRIZ dla biznesu” Projekt współfinansowany ze środków Unii.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
KANDYDAT DO ŁÓDZKIEJ RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO ŁUKASZ WASZAK.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Małopolski Festiwal Innowacji
Zapis prezentacji:

Innowacje w zarządzaniu rozwojem społecznym regionu - kierunki i przykłady rozwiązań Konwent Marszałków Województw RP Książ, 2 -3 grudnia 2015

Projekt Narodowego Centrum Nauki Próba badawcza: Małopolskie, Dolnośląskie, Pomorskie, Mazowieckie Wymiar: Regionalny, dużych ośrodków miejskich o charakterze metropolitalnym oraz obszarów wiejskich

3  wąskie rozumienie pojęcia: „innowacje społeczne” jako element rozwoju gospodarczego i traktowane jako innowacyjne zmiany (niekoniecznie technologiczne) w przedsiębiorstwach, zapewniające wzrost i konkurencyjność gospodarki Wstępne wnioski

4  w regionalnych strategiach innowacji najczęściej w ogóle nie pojawia się odniesienie do innowacji w kontekście szeroko rozumianego rozwoju społecznego,  wdrażanie nowatorskich rozwiązań określonych jako innowacje społeczne zakładają: Regionalna Strategia Innowacji dla Wielkopolski na lata oraz Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza do 2020 roku. Wstępne wnioski

5  rozwój społeczny  zarządzanie zintegrowane, sieciowe, partycypacyjne  innowacje w rozwoju społecznym, innowacje społeczne  regionalne strategie innowacji Podstawowe pojęcia

6  element rozwoju regionalnego  nierozłącznie związany z rozwojem gospodarczym  zintegrowany z działaniami na rzecz rozwoju gospodarczego, psychospołecznego, kulturowego, technologicznego, politycznego Rozwój społeczny

7  nie: wydatki na kulturę, edukację, sport i turystykę, integrację społeczną  nie: „projekty miękkie” i „twarde”  tak: zintegrowane z innymi politykami sektorowymi (transport, obszary wiejskie, wsparcie rozwoju regionalnego)  tak: wpływające na poprawę satysfakcji z życia w regionie i obiektywnych warunków życia Rozwój społeczny

8  nie: problem  tak: inwestycja  nie: konsekwencja rozwoju gospodarczego  tak: świadoma polityka publiczna Rozwój społeczny

9  zarządzanie wielopoziomowe,  Biała Księga „European Governance” (2001),  działania odgórne i działania oddolne,  innowacje społeczne, inwestycje społeczne Rozwój społeczny w procesach europeizacji

10  Governance  Regional Governance  Integrated Governance  Participatory Governance Zarządzanie zintegrowane, sieciowe, partycypacyjne

11  zmiana pozycji i roli sektora publicznego  zmiana filozofii funkcjonowania sektora publicznego  „współzarządzanie”, „współrządzenie”, „dobre rządzenie” Zarządzanie zintegrowane, sieciowe, partycypacyjne

12 Schemat : Model poczwórnej helisy Źródło: Opracowanie własne na podstawie: Lindgren, Packendroff, 2010, s. 10. Zarządzanie zintegrowane, sieciowe, partycypacyjne Sektor prywatny Sektor obywatelski Sektor publiczny Sektor nauki

13 Schemat : Praktyka instytucjonalna w polskich regionach Źródło: Opracowanie własne Zarządzanie zintegrowane, sieciowe, partycypacyjne Sektor prywatny Sektor obywatelski Sektor publiczny Sektor nauki

14  dobro, usługa lub pomysł, który jest nowy  dobro, usługa lub pomysł, który jest postrzegany jako nowy  zmiana, która powinna być kojarzona z wdrożeniem w życie idei, docelowo przynoszącej korzystny zwrot Innowacje

15  powinny uwzględniać rozwiązania organizacyjne stymulujące innowacje społeczne,  powinny być wypracowywane we współpracy ze społecznością regionalną,  docelowo powinny przynosić korzystny zwrot w rozwoju społeczności regionalnej Innowacje w rozwoju społecznym regionu

16  opierają się na „pomysłowości obywateli, organizacjach społeczeństwa obywatelskiego, społecznościach lokalnych, przedsiębiorcach i urzędnikach państwowych” [Guide to social innovation 2013],  nie: incydentalne zdarzenie, ale kontinuum, proces, wynik interakcji współzależnych organizacji Innowacje społeczne w założeniach UE

17 Schemat: Cechy i elementy innowacji społecznych Źródło: Caulier-Grice, Davies, Patrick, Norman Innowacje społeczne w założeniach UE

18  zawężają działania do sfery społecznej,  kluczowy w tym zakresie jest obszar edukacji,  bardzo często w dokumentach pojawia się perspektywa wspierania innowacyjnej edukacji, innowacji w nauczaniu szkolnym, innowacyjności studiów wyższych i kształcenia pracowników, Innowacje społeczne w regionalnych strategiach innowacji do 2020

19  nie pojawia się w strategiach idea postępu społecznego i dobrobytu społecznego jako niezależnego celu działań władz publicznych,  poza obszarem edukacji sfera innowacyjnych działań społecznych eksponowana jest także jako obszar działań administracji publicznej, najczęściej bez wskazania na konkretny zakres działań, Innowacje społeczne w regionalnych strategiach innowacji do 2020

20  nie pojawia się w strategiach idea spełniania potrzeb społecznych (raczej jako rozwiązanie już istniejącego problemu),  nie uwzględniają one konieczności „zwiększanie zdolności społeczeństwa do działania” przez tworzenie nowych ról i relacji, poprzez rozwój zasobów i zdolności oraz poprzez lepsze wykorzystanie zasobów i środków Innowacje społeczne w regionalnych strategiach innowacji do 2020

21 W strategiach zasadniczo stwierdzić należy brak uwzględnienia:  „międzysektorowości”, otwartości i współpracy,  inicjatyw oddolnych (poza jedną strategią),  aspektu prosumpcji (poza jedną strategią) i koprodukcji,  mutualizmu, Innowacje społeczne w regionalnych strategiach innowacji do 2020

22  lepszego wykorzystania kapitałów i zasobów,  rozwoju zasobów i zdolności (poza dwiema strategiami, pośrednio),  uznania, że innowacje społeczne dotyczą potrzeb indywidualnych i społecznych, co oznacza szerszy zakres niż wyłącznie miejsca pracy i dochody,  koncentracji na tworzeniu wartości społecznych i rozwoju społeczności regionalnej, Innowacje społeczne w regionalnych strategiach innowacji do 2020

23  z analiz strategii wynika, że brakuje konkretnych zadań i sposobów wsparcia innowacyjnych działań społecznych – projekty ograniczone są do ogólnych stwierdzeń dotyczących konieczności działań innowacyjnych, bez szczegółowych zadań, wskaźników ich realizacji czy środków finansowych. Innowacje społeczne w regionalnych strategiach innowacji do 2020

24  innowacyjność w sferze edukacji, doskonalenie kompetencji pracowników,  rozwój innowacyjnych usług elektronicznych,  innowacyjne projekty w zakresie dostępu do dostępu do treści cyfrowych Małopolskie

25  konieczność rozwijania nowych obszarów innowacji: innowacji w sektorze publicznym, innowacji w sektorach tradycyjnych, innowacji związanych z poprawą jakości życia oraz innowacji społecznych, Wielkopolskie (**)

26  edukacja dla innowacji - jednym z głównych celów w tym zakresie jest podniesienie świadomości i motywacji do tworzenia i wdrażania innowacji społecznych w regionie (m.in. poprzez rozwój sieci innowacji społecznych ukierunkowanych na rozwiązywanie ważnych wyzwań społecznych, gospodarczych i środowiskowych, rozwój kształcenia, dialogu społecznego, społeczeństwa informacyjnego, wspieranie innowacyjnych inicjatyw obywatelskich; edukacja dla innowacji obejmuje również zwiększanie innowacyjności szkół i innowacyjne rozwiązania w zakresie kształcenia zawodowego i ustawicznego, Wielkopolskie (**)

27  innowacyjność w nauce,  innowacyjność w administracji publicznej Wielkopolskie (**)

28  wkład społeczeństwa obywatelskiego w system innowacji,  innowacje w zarządzaniu i kształceniu pracowników Świętokrzyskie

29  innowacje społeczne i ekoinnowacje jako wymagające wsparcia instrumenty wspierające o horyzontalnym i funkcjonalnym znaczeniu dla rozwoju inteligentnych specjalizacji (lotnictwo i kosmonautyka, jakość życia, informacja i telekomunikacja),  jakość życia jako inteligentna specjalizacja, nacisk na włączenie społeczne Podkarpackie

30  rozwój innowacyjności w przedsiębiorstwach, w tym powstawanie i wdrażanie innowacji pozatechnologicznych w firmach, włączając innowacje społeczne,  innowacje w zakresie kształcenia, w tym kształcenia pracowników,  rozwój sprawnej i otwartej na innowacje administracji publicznej Lubelskie

31  innowacyjna edukacja i kształcenie Opolskie

32  pobudzenie kreatywności, przedsiębiorczości i postaw innowacyjnych w społeczeństwie,  innowacje w edukacji, w tym kształceniu pracowników Zachodniopomorskie

33  budowanie silnego kapitału społecznego i kultury innowacji, w tym m.in. pobudzanie lokalnych inicjatyw na rzecz innowacji, promowanie postaw innowacyjnych wśród kadry zarządzającej i pracowników przedsiębiorstw, samorządów, instytucji wsparcia oraz wśród społeczeństwa,  rozwój kreatywnego kapitału ludzkiego, m.in. poprzez innowacyjne kształcenie dla potrzeb rynku pracy, rozwój umiejętności i kwalifikacji pracowników, wykorzystanie kompetencji i doświadczenia osób 50+ Warmińsko-Mazurskie (*)

34  rozwój innowacyjnej edukacji od szkoły podstawowej do matury, innowacyjnej edukacji zawodowej,  rozwój kształcenia kadr dla innowacyjnej gospodarki na poziomie szkolnictwa wyższego,  kształtowanie innowacyjnej administracji publicznej, w tym rozwój i doskonalenie usług e-administracji Kujawsko-Pomorskie

35  wspieranie różnych form innowacji, w tym innowacji społecznych,  wspieranie indywidualnych inicjatyw innowacyjnych,  kreowanie kadr dla innowacyjnych przedsiębiorstw Podlaskie

36  innowacyjne usługi zdrowotne,  innowacyjność w zakresie edukacji,  innowacyjne rozwiązania z udziałem technologii informatycznych i telekomunikacyjnych w sektorze medycznym, administracji publicznej i edukacji,  wzmacnianie aktywności grup prosumenckich Śląskie

37  kształcenie na potrzeby specjalizacji regionu,  współpraca nauki i biznesu, wymiana kadr pomiędzy nauką i biznesem Łódzkie

38  innowacyjność w zakresie edukacji – innowacyjne programy kształcenia, dopasowane do potrzeb pracodawców Lubuskie

39  konkurencyjne szkolnictwo wyższe, podniesienie jakości oferty kształcenia i uatrakcyjnienie pomorskich szkół wyższych dla studentów spoza regionu i z zagranicy, spójna, nowoczesna i elastyczna oferta edukacyjna na poziomie wyższym, wypracowana we współpracy między uczelniami oraz pracodawcami,  kształcenie dla potrzeb gospodarki (rynku pracy) Pomorskie

40  innowacje społeczne są szansą na rozwój gospodarczej konkurencyjności poprzez oryginalne wykorzystanie posiadanych zasobów i tworzenie nowych rozwiązań, powstających przede wszystkim w sposób oddolny,  innowacje społeczne jako sposób rozwiązywania problemów gospodarczych i społecznych regionu, Mazowieckie (***)

41  Mazowsze docelowo ma się stać źródłem dobrych praktyk w zakresie innowacji społecznych,  promocja postaw oraz inicjatyw sprzyjających inicjowaniu i wdrażaniu innowacji społecznych w regionie,  wsparcie tworzenia i wdrażania inteligentnych systemów zarządzania oraz e- usług (m.in. e-administracja, e-zdrowie, e- praca, e-edukacja) Mazowieckie (***)

42  wzmacnianie innowacyjnych umiejętności i postaw, kluczowych dla gospodarki opartej na wiedzy (innowacje w edukacji nastawione na kreatywność i innowacyjne postawy) Dolnośląskie

43  produkt  proces  usługa  platforma  forma organizacyjna Innowacje społeczne w zarządzaniu rozwojem regionalnym – możliwe praktyki

44  produkt: technologie wspomagające osoby niepełnosprawne, syntezatory mowy, czy czytniki Braille'a,  budżet partycypacyjny, zintegrowany system dialogu, zintegrowany fundusz inicjatyw obywatelskich Innowacje społeczne w zarządzaniu rozwojem regionalnym – możliwe praktyki

45  proces: społeczna odpowiedzialność biznesu, empowerment, partnerstwo Innowacje społeczne w zarządzaniu rozwojem regionalnym – możliwe praktyki

46  usługa: sprawiedliwy handel, banki czasu, produkty lokalne Innowacje społeczne w zarządzaniu rozwojem regionalnym – możliwe praktyki

47  platformy: np. struktury prawne lub dokumenty instytucjonalne, np. wspierające osoby starsze w dostępie do informacji publicznej; sektor e-usług Innowacje społeczne w zarządzaniu rozwojem regionalnym – możliwe praktyki

48  formy organizacyjne, takie jak Regionalne Centrum Dialogu, Regionalny Fundusz Inicjatyw Obywatelskich; Innowacje społeczne w zarządzaniu rozwojem regionalnym – możliwe praktyki

49 Bez zmian naszego sposobu myślenia nie będziemy w stanie rozwiązać problemów, które stworzyliśmy, używając aktualnego sposobu myślenia. Albert Einstein

50 Dziękuję za uwagę