RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Popyt, podaż, rynek.
Advertisements

Czynniki wpływające na kursy walut
Równowaga rynkowa.
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Struktura kanałów marketingowych. Definicje kanału dystrybucji Podejście podmiotowe Podejście funkcjonalne zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji.
Wprowadzenie. Pojęcie i struktura rynku finansowego.
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
P ODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI WG PODRĘCZNIKA „Z EKONOMIĄ NA T Y ” Lekcja 4 – Młody człowiek a rynek, czyli skąd się biorą ceny.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Katedra Zarządzania w Gospodarce1 STRATEGIA DYWERSYFIKACJI.
Dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego A.M. Zarzycka.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Tytuł biznesplanu (nazwa przedsięwzięcia)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Stopa bezrobocia mierząca odsetek siły roboczej. RYNEK PRACY Rynek pracy – jest jednym z rynków funkcjonujących w gospodarce Rynek pracy jest ogólnie.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rachunek dochodu narodowego. Plan wykładu 1.Kategorie mierników skali działalności gospodarczej 2.PKB realny i nominalny 3.Wady PKB 4.Wzrost a rozwój.
Mierniki aktywności gospodarczej. Mierniki aktywności gospodarczej - zespół odpowiednio przygotowanych i przetworzonych danych statystycznych przedstawiających.
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Strategia Koncepcja działania organizacji umożliwiająca osiągnięcie sukcesu w przyszłych warunkach.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Zarządzanie systemami dystrybucji
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
POMOC PUBLICZNA W DZIAŁANIU 6.4 PO IG Warszawa
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Wartość rynkowa nieruchomości dr Małgorzata Zięba.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
A.M. Zarzycka. Strategie cenowe (ze wzgl. na cel) strategie przetrwania strategia maksymalizacji bieżących zysków strategia penetracji rynku (maksymalizacji.
A.M. Zarzycka.  wartość produktu wyrażona w pieniądzu  miernik wartości (z punktu widzenia konsumenta)  instrument marketingu A.M. Zarzycka.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Zarządzanie strategiczne 5
Struktura kanałów marketingowych
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Sprawność systemu rynkowego
Rynek – zasady funkcjonowania
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Narzędzia ekonomiczne i administracyjne polityki interwencyjnej rządu
Przychody i koszty działalności
Produkt i dochód narodowy
Zasady funkcjonowania rynku
Mikroekonomia, cz. III Wykład 1.
Mikroekonomia Wykład 4.
Zapis prezentacji:

RYNEK GOSPODARCZY

Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien nieustannie monitorowa ć, co dzieje si ę w jego otoczeniu. Najskuteczniejszym sposobem dokonania takiej analizy s ą badania podzielone na cztery obszary: Analiza rynku - Analiza rynku - jaka jest atrakcyjno ść rynku, wzgl ę dnie jego alternatywnych segmentów (wielko ść, wzrost, konkurencja, koszty wej ś cia, zyskowno ść ). Analiza nabywców Analiza nabywców - jakie wyst ę puj ą segmenty rynku i jakie s ą potrzeby ka ż dego z nich. Co motywuje nabywców do kupowania konkretnych produktów oferowanych przez przedsi ę biorstwo oraz w jaki sposób podejmuj ą decyzje zakupowe. Analiza konkurencji - Analiza konkurencji - kim s ą g ł ówni konkurenci i jaka jest ich strategia. Jaka jest pozycja konkurencyjna przedsi ę biorstwa oraz jakie jest prawdopodobie ń stwo pojawienia si ę nowych konkurentów. Analiza zewn ę trznego otoczenia - Analiza zewn ę trznego otoczenia - jakie mo ż na przewidzie ć zmiany w dziedzinie socjalnej, politycznej, ekonomicznej, technologicznej, które mog ą wp ł yn ąć na dzia ł alno ść przedsi ę biorstwa (pozytywne i negatywne). Nasza firma dla potrzeb ka ż dej firmy mo ż e przeprowadzi ć analiz ę rynkow ą kompletn ą, b ą d ź te ż w zale ż no ś ci od potrzeb jeden z powy ż szych obszarów

Rynek (w ekonomii ) – zespó ł mechanizmów umo ż liwiaj ą cy kontakt producentów z konsumentami. Rynek to ca ł okszta ł t transakcji kupna i sprzeda ż y oraz warunków w jakich one przebiegaj ą. Na rynku konkurencyjnym dokonuje si ę ustalenia ceny oraz ilo ś ci dóbr. To tak ż e okre ś lona zbiorowo ść podmiotów gospodaruj ą cych zainteresowanych dokonywaniem operacji kupna-sprzeda ż y okre ś lonych dóbr, warto ś ci lub us ł ug. Cz ęść zbiorowo ś ci reprezentuje poda ż (oferenci) za ś cz ęść popyt (nabywcy). Przeciwstawienie si ę popytu poda ż y w okre ś lonym miejscu oraz czasie prowadzi do ustalenia ceny warto ś ci b ę d ą cej przedmiotem obrotu – sprawia to i ż dochodz ą do skutku transakcje kupna sprzeda ż y.

Rodzaje rynku Rodzaje rynku Wed ł ug rodzaju dóbr b ę d ą cych przedmiotem obrotu: Rynek towarów Rynek dóbr konsumpcyjnych Rynek dóbr przemys ł owych Rynek us ł ug - obejmuje dobra które s ą konsumowane w trakcie ich produkcji, np.: us ł ugi spedycyjne, bankowe Rynek finansowy - obejmuje obrót pieni ą dzem, ś rodkami dewizowymi, akcjami, obligacjami, instrumentami pochodnymi, ubezpieczeniami. Rynek czynników produkcji (ziemi, pracy, kapita ł u) Wed ł ug zasi ę gu geograficznego: Lokalny - w bezpo ś rednim otoczeniu klienta Regionalny - do kontaktów mi ę dzy klientem a dostawcami dochodzi na wi ę kszym terenie, np. powiatu, województwa Narodowy (krajowy) - funkcjonuje w obr ę bie pa ń stwa Mi ę dzynarodowy - prowadzone s ą transakcje pomi ę dzy przynajmniej dwoma pa ń stwami Ś wiatowy - dotyczy wymian dóbr i us ł ug na obszarze ca ł ego ś wiata Wed ł ug g ł ównych miejsc produkcji i konsumpcji: Rynek pierwotny - g ł ówne miejsca produkcji Rynek centralny – g ł ówne miejsce obrotu i konsumpcji

Wed ł ug relacji popytu do poda ż y : Rynek nabywcy (je ś li poda ż jest wi ę ksza od popytu) Rynek sprzedawcy (je ś li popyt jest wi ę kszy od poda ż y) Wed ł ug swobody dokonywania transakcji na rynku Rynek wolny – swoboda obrotu, podj ę cia dzia ł alno ś ci, minimalizacja ogranicze ń dost ę pu do poszczególnych rynków mi ę dzynarodowych. Rynek reglamentowany Szary rynek - posiadanie reglamentowanych dóbr jest legalne, ale obrót nimi poza wyznaczonym systemem reglamentacji jest zakazany. Czarny rynek - obrót warto ś ciami, których posiadanie jest nielegalne lub ograniczone do pewnych organizacji, zakazany jest tak ż e obrót tymi warto ś ciami.

Wed ł ug zorganizowania rynków: Rynki formalne Rynki formalne u ł omne Rynki nieformalne Wed ł ug kryterium skali lub wielko ś ci transakcji: Hurtowy Detaliczny (pó ł hurt) Wed ł ug charakteru transakcji handlowej: Dóbr i us ł ug Produkcyjny - rynek elementów s ł u żą cych do dalszej produkcji (np. maszyn, urz ą dze ń ) lub elementów s ł u żą cych do dalszego przetworzenia, pó ł produktów (np. surowców, minera ł ów) Konsumpcyjny - zaspakaja bezpo ś rednio zapotrzebowanie konsumentów Kapita ł owy - np. ś rodków pieni ęż nych, papierów warto ś ciowych Pracy

Wed ł ug stopnia zaspokojenia potrzeb: Producenta - Jest to taka sytuacja na rynku w której warunki dyktuje producent. Wyst ę puje brak konkurencji (monopol), oczekiwania nabywców znacznie przewy ż szaj ą oferowan ą do sprzeda ż y ilo ść produktów (popyt jest wi ę kszy ni ż poda ż ), tote ż sprzedawcy nie zabiegaj ą o konsumenta, a nabywcy musz ą rywalizowa ć w ich zdobywaniu; konsekwencj ą takiego stanu rzeczy mo ż e by ć korupcja, wprowadzanie reglamentacji sprzeda ż y, przydzia ł ów, talonów i wreszcie dystrybucja za pomoc ą systemu kartkowego Konsumenta - Sytuacja przeciwna do rynku producenta, tzn. warunki dyktuje konsument (klient). Nieodzownym elementem tego rynku jest konkurencja. Ilo ść produktów przeznaczonych do sprzeda ż y przewy ż sza zapotrzebowanie klientów, przedsi ę biorstwa produkuj ą to, co znajduje aprobat ę nabywców i w ł a ś ciwie zaspokaja ich potrzeby, a pozyskanie klienta jest wynikiem marketingu

1.GOSPODARKA RYNKOWA system gospodarczy, w którym podzia ł wytworzonych produktów dokonuje si ę g ł ównie za po ś rednictwem rynku, przy niewielkim wp ł ywie pa ń stwa cechy gospodarki rynkowej:  Wolno ść rynkowa  Uwolniony system cen  W ł asno ść prywatna  Konkurencja 2.WOLNO ŚĆ GOSPODARCZA co, w jakich ilo ś ciach, w jaki sposób i dla kogo ma by ć produkowane – decyzja le ż y po stronie niezale ż nych podmiotów gospodarczych, kieruj ą cych si ę w ł asnym interesem decyzje s ą w pewien sposób modyfikowane przez pa ń stwo (stopy podatkowe, c ł a, kursy walutowe, system ubezpiecze ń, zakres opieki socjalnej) 3.W Ł ASNO ŚĆ PRYWATNA prywatna w ł asno ść czynników wytwórczych jest podstaw ą gospodarki rynkowej sprzyja to rozwojowi ekonomicznemu, ale powoduje nierówno ś ci spo ł eczne 4.FUNDAMENTY GOSPODARKI RYNKOWEJ w ł asno ść prywatna konkurencja system cen inne zach ę ty ekonomiczne:  Materialne zainteresowanie  Ni ż sze ceny w marketach

Przygotowały : Katarzyna Tarnowska Katarzyna Krowiak