Prof. dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdański Katedra Polityki Transportowej 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
Advertisements

Warszawa, Tytuł prezentacji Warszawa, Rejestracja pojazdów kolejowych oraz zmiana danych rejestrowych w NVR Warszawa,
Dofinansowanie zadań związanych z efektywnością energetyczną z uwzględnieniem OŹE ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
1 Zaopatrzenie w gaz ziemny podmiotów funkcjonujących w północnej części gminy Pełczyce Prezentacja projektu 24 marca 2010.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Budżet Miasta Gdańska na rok Wskaźniki przyjęte w projektowaniu budżetu na rok Realne tempo wzrostu PKB – 3,8% Średnioroczna dynamika cen.
Transportowy model symulacyjny miasta Gdańska
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA Czerwiec 2015r.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
2 * dane z Głównego Urzędu Statystycznego - stan na 31.XII.2009 Drogi krajowe o długości:Drogi wojewódzkie o długości: Drogi powiatowe o twardej nawierzchni.
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Polityka transportowa Cele, zadania i narzędzia polityki transportowej.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Wizja infrastruktury drogowej w Europie w 2040 roku Dr inż. Adewole Adesiyun IBDiM.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Lista tematów dla prezentacji zaliczeniowych z przedmiotu do wyboru „Transport kolejowy” prof. UG dr hab. Stanisław Miecznikowski dr Marcin Wołek Katedra.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
CELE STRATEGICZNE Gospodarki Komunalnej Miasta Poznania.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
DOZAMEL Sp. z o.o. – Zarządca WPP Spotkanie Rady Parku Rozwój i integracja infrastruktury WPP etap I oraz dalsze zamierzenia Zarządcy WPP.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Artur Szymon Michalski – Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Warszawa Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Aktualna oferta finansowa.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
PRZEGLĄD PRASY 19 marca 2013 roku Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach Biuro Prasowe tel. (41) ; fax. (41) rzecznik.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
CELE STRATEGICZNE Gospodarki Komunalnej Miasta Poznania.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
D ORADZTWO B IZNESOWE Możliwości i wyzwania związane z finansowaniem projektów infrastrukturalnych Maj 2007.
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
Rozbudowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej przez Samorząd Województwa Małopolskiego 30 czerwca 2016r. Jacek Krupa Marszałek Województwa Małopolskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Biznes Wielkopolska to magazyn, który ukazuje się od 2003 roku. Magazyn powstał jako element promocji firm wyróżnionych certyfikatem „Najwyższa Jakość”
„Poprawa bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez likwidację przejazdów w poziomie szyn w km 127 i 147 oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych”
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
DEBATA TRANSPORTOWA Rozwój kolejowych przewozów intermodalnych w Polsce w latach Prof. Juliusz Engelhardt Uniwersytet Szczeciński Wydział.
Politechnika Krakowska
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Poznań – Warszawa: sprawna komunikacja podczas modernizacji
Konferencja „Stacje Kontroli Pojazdów – 2005” Zakopane, kwietnia 2005 Polityka Transportowa Polski w Unii Europejskiej Horyzont czasowy.
Międzynarodowa Konferencja Naukowa 'Strefy Metanu‘ , Poznań
Obecne i przyszłe wyzwania dla uczestników łańcucha dostaw w branży automotive Janusz Sobon, Prezes Zarządu KIRCHHOFF Polska Sp. z o.o.
Informacja dodatkowa dotycząca projektów uchwał rady miejskiej w zakresie restrukturyzacji zadłużenia Grudzień, 2018 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

Prof. dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdański Katedra Polityki Transportowej 1

2 Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu

 pełne otwarcie rynku usług lotniczych, transportu drogowego oraz, częściowo kolejowego  stworzenie jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej  zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony wszystkich rodzajów transportu  przyjęcie nowych przepisów dot.warunków pracy i praw pasażerów  tworzenie transeuropejskich sieci transportowych (finansowanych przez TEN-T, fundusze strukturalne i Fundusz Spójności), które przyczyniły się do wzrostu spójności terytorialnej i budowy szybkich linii kolejowych  wzmocnienie więzi i współpracy międzynarodowej  poprawa ekologiczności transportu

 emisja CO 2 (nie udało się ograniczyć emisji do założonych celów)  nie udało się przeniesienie ładunków z tr.drogowego na inne gałęzie  nie udało się ograniczyć motoryzacji indywidualnej  nie udało się zwiększyć bezpieczeństwa przewozów  brak ujednolicenia infrastruktury (Wschód – Zachód)  dalsze uzależnienie gospodarki UE od ropy (pochodzącej z niestabilnych regionów  brak postępu w dziedzinie w zrównoważonego rozwoju,

1. Poprawa efektywności energetycznej pojazdów we wszystkich rodzajach transportu 2. Optymalizacja działania multimodalnych łańcuchów logistycznych 3. Bardziej wydajne wykorzystanie transportu i infrastruktury dzięki zastosowaniu lepszych systemów zarządzania ruchem i informacji (np. ITS, SESAR, ERTMS, SafeSeaNet, RIS) 5

1. Zmniejszenie o połowę liczby samochodów o napędzie konwencjonalnym w transporcie miejskim do 2030 r.; eliminacja ich z miast do 2050 r.;  osiągnięcie zasadniczo wolnej od emisji CO2 logistyki w dużych ośrodkach miejskich do 2030 r. 2. Osiągnięcie poziomu 40 % wykorzystania paliwa niskoemisyjnego w lotnictwie do 2050 r.,  zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju; ograniczenie emisji w przewozach morskich o 40 % (a w miarę możliwości o 50 %) również do 2050 r.  optymalizacja działania multimodalnych łańcuchów logistycznych, m.in. poprzez większe wykorzystanie bardziej energooszczędnych środków transportu 6

3. Do 2030 r. 30 % drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. kolej lub transport wodny, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50 % tego typu transportu 4. Ukończenie szybkiej europejskiej sieci kolejowej do 2050 r. Trzykrotny wzrost istniejącej sieci szybkich kolei do 2030 r. oraz zachowanie gęstej sieci kolejowej we wszystkich państwach członkowskich 7

5. Stworzenie do 2030 r. w pełni funkcjonalnej ogólnounijnej multimodalnej sieci bazowej TEN-T, zaś do 2050 r. osiągnięcie wysokiej jakości i przepustowości tej sieci, jak również stworzenie odpowiednich usług informacyjnych związanych z zarządaniem ruchem. 6. Do 2050 r. połączenie wszystkich lotnisk należących do sieci bazowej z siecią kolejową, najlepiej z szybkimi kolejami;  zapewnienie, aby wszystkie najważniejsze porty morskie miały dobre połączenie z kolejowym transportem towarów oraz,  w miarę możliwości, systemem transportu wodnego śródlądowego. 8

7. Wprowadzenie w Europie do 2020 r. zmodernizowanej infrastruktury zarządzania ruchem lotniczym (SESAR) oraz zakończenie prac nad Wspólnym Europejskim Obszarem Lotniczym  Wprowadzenie równoważnych systemów zarządzania transportem lądowym i wodnym (ERTMS, ITS, SSN i LRIT, RIS)  Wprowadzenie do użytku europejskiego systemu nawigacji satelitarnej (Galileo) 8. Do 2020 r. ustanowienie ram europejskiego systemu informacji, zarządzania i płatności w zakresie transportu multimodalnego 9

9. Do 2050 r. osiągnięcie prawie zerowej liczby ofiar śmiertelnych w transporcie drogowym. Zagwarantowanie, aby UE była światowym liderem w zakresie bezpieczeństwa i ochrony w odniesieniu do wszystkich rodzajów transportu 10. Przejście na pełne zastosowanie zasad „użytkownik płaci” i „zanieczyszczający płaci” oraz zaangażowanie sektora prywatnego w celu eliminacji zakłóceń, w tym szkodliwych dotacji, wytworzenia przychodów i zapewnienia finansowania przyszłych inwestycji w dziedzinie transportu 10

 Duże ambicje (zważywszy na fakt, że nie spełniono celów określonych w BK z 2001r.)  Cele zbyt ambitne to wg KR: eliminacja pojazdów o napędzie konwencjonalnym z ośrodków miejskich zerowa liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych do 2050r. pełna internalizacja kosztów zewnętrznych do 2020r. (którą jednak KR popiera jako inteligentne podejście do opłat i opodatkowania)

 inteligentne podejście do opłat i opodatkowania, wizję dotyczącą przejrzystego i powszechnie stosowanego modelu obliczania opłat za korzystanie z infrastruktury, pobieranych od wszystkich środków transportu  pełną internalizację kosztów zewnętrznych (choć uważa daty celowe za zbyt ambitne)  projekt Komisji Europejskiej dotyczący wyeliminowania konwencjonalnych samochodów osobowych i ciężarowych z miast oraz zgadza się z tym, że duże floty autobusów miejskich, taksówek i samochodów dostawczych doskonale nadają się do przetestowania wprowadzania ekologicznych pojazdów

 propozycję określenia norm emisji CO 2 dla pojazdów we wszystkich rodzajach transportu  wszystkie zawarte w BK inicjatywy służące informowaniu o dostępności alternatyw dla konwencjonalnego transportu indywidualnego  utworzenie bazowej sieci strategicznej infrastruktury europejskiej integrującej wszystkie regiony UE

 że dla głównych celów wyznaczono zbyt długie terminy, a na bliską przyszłość brakuje rozwiązań  że w BK nie w pełni omówiono kluczowe kwestie związane z dostępnością oraz mobilnością osób  że de facto pomija się kwestię budżetowych i niebudżetowych zasobów na unijną politykę i infrastrukturę transportową, a w tym kontekście popiera propozycję przyjęcia europejskich pożyczek i euroobligacji jako głównych instrumentów finansowania niezbędnej infrastruktury transportowej

Liczne inwestycje w infrastrukturę - cel: multimodalna sieć transportowa  potrzeba nie tylko finalizacji budowy autostrad, ale również zapewnienie przepustowości (poszerzanie istniejących autostrad)  modernizacja istniejącej sieci kolejowej oraz budowa nowych linii => koleje dużych prędkości  rozbudowa i modernizacja głównych portów lotniczych i morskich oraz włączenie ich w tę sieć  Przeniesienie 30% ładunków z transportu drogowego na dystansach >300km do 2030 na inne gałęzie => inwestycje w zaniedbany tr.wodny śródlądowy

 sieć tę trzeba będzie wyposażyć w systemy bezpieczeństwa, zarządzania i sterowania ruchem  wszystko to oznacza to nakład setek miliardów złotych  w skali UE łączne nakłady na inwestycje infrastrukturalne do 2030 roku to 1,5 bln euro

 Zmiana złych praktyk w zagospodarowaniu przestrzennym – okiełznanie „rozlewania się miast”  Podtrzymanie i rozwijanie pozytywnych tendencji w zakresie użytkowania transportu kolejowego (w przewozach ładunków i pasażerów) i zbiorowego transportu publicznego w miastach  Inwestycje w bardziej ekologiczne formy transportu oraz bardziej ekologiczne silniki spalinowe (normy EURO 4, EURO 5, EURO 6)

Dziękuję za uwagę 18