Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EUROPEJSKIE UGRUPOWANIE WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Europejska Współpraca Terytorialna
Polityka spójności Unii Europejskiej - Cel Europejska Współpraca Terytorialna maja 2008 roku.
Polityka spójności Unii Europejskiej - Cel Europejska Współpraca Terytorialna maja 2008 roku.
Założenia do projektu ustawy
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Spółka europejska SE Spółka europejska (societas europaea – SE ) jest ponadnarodową formą spółki uregulowaną w prawie wspólnotowym,
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
PRAWO FINANSOWE.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Rząd i prezydent.
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Regionalny Program Operacyjny
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
związane z budownictwem energooszczędnym
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
MIGRACJA MIESZKAŃCÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W KONTEKŚCIE REALIZACJI ZADANIA ŚWIADCZENIA RODZINNE W RAMACH KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
1. 2 Konferencja regionalna POWT Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Wałbrzych, r.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Dotychczasowy postęp procesu certyfikacji wydatków w programach operacyjnych Prezentacja ma na celu podsumowanie procesu, w ramach którego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Programy INTERREG i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa Stan wdrażania i przygotowania do nowej perspektywy Pokrzywna, kwiecień 2018.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.

Udział w programach współpracy transgranicznej w ramach funduszy przedakcesyjnych (środki PHARE) Doświadczenia z dwóch perspektyw budżetowych (programy INTERREG III I EWT) Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (MIiR) pełni funkcję Instytucji Zarządzającej w 3 programach współpracy transgranicznej Europejska Współpraca Terytorialna Doświadczenia Polski

3 Południowy Bałtyk Polska - Meklemburgia Polska - Saksonia Polska - Czechy Polska - Brandneburgia Polska - Słowacja Polska - Litwa Programy współpracy transgranicznej EWT Programy EWT z udziałem Polski

Polskie przepisy o EUWT Ustawa z dnia 7 listopada 2008 roku o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej – resort odpowiedzialny MIiR Rozporządzenie Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 17 czerwca 2009 r. w sprawie sposobu prowadzenia Rejestru Europejskich Ugrupowań Współpracy Terytorialnej

Polskie przepisy o EUWT Największe wyzwania dla Polski po przyjęciu rozporządzenia 1082/2006 Brak doświadczeń z funkcjonowaniem instytucji o ponadnarodowym charakterze w obszarze polityki regionalnej Szeroki zakres potencjalnych działań EUWT Obawa przed międzynarodowym charakterem Skomplikowany charakter prawny przepisów UE

Najważniejsze elementy polskich przepisów o EUWT Ugrupowanie nabywa osobowość prawną wraz z wpisaniem do rejestru Konwencja i Statut podlegają publikacji Uchylenie odpowiedzialność Skarbu Państwa oraz państwowych i samorządowych osób prawnych za zobowiązania EUWT Wprowadzono odwołanie do stosowania odpowiednio przepisów o stowarzyszeniach

Funkcjonowanie polskich przepisów dotyczących EUWT Dotychczas powstały 3 ugrupowanie z udziałem polskich instytucji (wszystkie są zarejestrowane w Polsce): –EUWT TRITIA (wpisanie do rejestru 25 lutego 2013 roku), –EUWT Tatry (wpisanie do rejestru 20 września 2013 roku) –EUWT Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy (wpisanie do rejestru 24 marca 2014 roku)

Prace nad nowymi przepisami UE dotyczącymi EUWT Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1302/2013 Założenie przyświecające zmianom: uproszczenie procesu zakładania i funkcjonowania EUWT Nowelizacja przepisów UE nie zmieniła charakteru EUWT

Prace nad nowelizacją polskich przepisów dotyczących EUWT Prace prowadzi Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Obecnie trwają wewnętrzne konsultacje projektu założeń zmiany polskiej ustawy EUWT Konsultacje publiczne projektu

Założenia przyświecające zmianie polskiej ustawy EUWT Wprowadzenie zmian wynikających ze zmiany przepisów UE Przegląd polskich przepisów pod kątem wprowadzenia przyjętych procedur oraz wyodrębnienie kwestii wymagających pełniejszego uregulowania

Propozycje zmian ustawy EUWT zakładane przez Departament Współpracy Terytorialnej Dostosowanie ustawy do przepisów UE Rozszerzenie katalogu potencjalnych członków EUWT – wraz z określeniem procedury udzielania zgody na przystąpienie do EUWT Wprowadzenie terminu władze na szczeblu krajowym Uchylenie przepisów wprowadzających dodatkowe wymagania co do statutów EUWT, wykraczające poza przepisy UE (art. 12)

Propozycje zmian ustawy EUWT zakładane przez Departament Współpracy Terytorialnej Wprowadzenie mechanizmu milczącej zgody Wprowadzenie rozwiązań gwarantujących wydanie decyzji w przewidzianym terminie 6 miesięcy. –W tym celu konieczne jest wprowadzenie przepisów odzwierciedlających specyfikę procedury udzielania zgody do istniejących regulacji dotyczących procedury postępowania w administracji. Celem jest zapewnienie wydawania decyzji w terminie 6 miesięcy.

Propozycje zmian ustawy EUWT zakładane przez Departament Współpracy Terytorialnej Skorzystanie z istniejących doświadczeń Określenie zasad postępowania w przypadku zmiany Konwencji EUWT Doprecyzowanie regulacji dotyczących prowadzenia rejestru EUWT Uregulowanie kwestii wyznaczenia instytucji odpowiedzialnej za kontrolę wydatkowania środków publicznych przez EUWT

Wyzwanie stojące przed rozwojem instrumentu EUWT Powołanie EUWT nie gwarantuje zapewnienia dodatkowego finansowania – konieczne jest bardzo dokładne przemyślenie potencjalnych korzyści przez instytucje planujące założyć ugrupowanie na samym początku procesu Otwarcie EUWT na współpracę z instytucjami spoza UE Przekonanie programów EWT do większego otwarcia na udział EUWT w programach w charakterze beneficjentów

Wyzwanie stojące przed rozwojem instrumentu EUWT Konieczność pogodzenia różnych systemów prawnych Pogodzenie ewentualnych rozbieżności pomiędzy przepisami wewnętrznymi EUWT oraz przepisami prawa UE i krajowymi Konieczność zapewnienia większej informacji o EUWT!

Dziękuję za uwagę, Filip Chybalski Departament Współpracy Terytorialnej Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ul. Wspólna 2/ Warszawa