Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej"— Zapis prezentacji:

1 w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej
Kryteria wyboru projektów w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej Komitet Monitorujący RPO WK-P Toruń, 29 listopada 2017 r.   

2 KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ
2 września 2017 r. – wejście w życie nowelizacji ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej zwanej ustawą wdrożeniową nowelizacja wprowadziła szereg zmian dotyczących realizacji programów w perspektywie finansowej , w tym zmiany, które mają istotny wpływ na kryteria wyboru projektów stanowisko IK UP skierowane do IZ RPO na temat rozwiązań, które w związku z nowelizacją ustawy wdrożeniowej należy wykorzystać w pracach nad kryteriami wyboru projektów do dofinansowania (pismo znak: DKF-VIII MW.1 z 14 września 2017 r.) projekt zmian Wytycznych w zakresie trybów wyboru projektów na lata , przygotowany przez MR w związku z nowelizacją ustawy wdrożeniowej i przekazany do konsultacji IZ PO KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ

3 KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ
Wprowadzenie do ustawy wdrożeniowej definicji kryteriów wyboru projektów (art. 2 pkt 13a) oraz warunków formalnych (art. 2 pkt 27a) Konieczność usunięcia kryteriów odnoszących się do kompletności, formy oraz terminu złożenia wniosku o dofinansowanie projektu, które to elementy: stanowią odtąd warunki formalne; nie są zatwierdzane przez KM; nie podlegają ocenie w zakresie spełnienia kryteriów. Kryteria jako wyczerpujący katalog wymogów stawianych wnioskodawcy i projektowi przy wyborze do dofinansowania: wszystkie przesłanki wyboru projektu do dofinansowania, inne niż proceduralne, muszą wynikać z kryteriów, a nie z regulaminu konkursu; eliminowanie/ograniczanie sytuacji, w których ostateczne brzmienie kryterium wymaga sięgnięcia do zapisów innych dokumentów. KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ

4 KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ
4. Kryteria mogą przewidywać możliwość poprawy lub uzupełnienia projektu w zakresie ich spełnienia: w tym celu konieczność wprowadzenia odpowiedniego zapisu w definicji/opisie każdego z kryteriów objętego tym rozwiązaniem; brak możliwości regulowania przedmiotowej kwestii poprzez różnego rodzaju zapisy wspólne, wprowadzające, preambuły; konieczność określenia zakresu uzupełnień i poprawek w regulaminie konkursu, poza samymi kryteriami. KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ

5 KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ
5. Kryteria nie mogą być stosowane w sposób skutkujący ich zmianą. W związku z tym w celu zapewnienia elastyczności: kryteria mogą zakładać określenie ram, w jakich dane kryterium zostanie doprecyzowane przez IZ; konieczność uprzedniego wskazania przez KM RPO ram dopuszczalnego doprecyzowania (zawężenia) danego kryterium w zakresie podmiotowym lub przedmiotowym na potrzeby danego konkursu; doprecyzowanie może dotyczyć, np. terminu realizacji projektu, jego maksymalnej wartości czy wartości wydatków kwalifikowanych, zawężenia względem RPO lub SZOOP grupy potencjalnych beneficjentów, wskazywać określony obszar terytorialny, na którym mogą być realizowane projekty lub zakładać inne, specyficzne, dla danego naboru uwarunkowania. KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ

6 KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ
6. Odniesienia w kryteriach do innych dokumentów - konieczność wskazania: wprost do jakiego, obowiązującego w chwili przyjmowania kryterium, brzmienia dokumentu odnosi się kryterium (np. poprzez wskazanie wersji, daty przyjęcia) lub że kryterium odnosi się do rodzajowo określonego dokumentu aktualnego najpóźniej na dzień ogłoszenia konkursu/wystosowania wezwania do złożenia wniosku KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ

7 KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ
7. Odwołanie w kryteriach do SZOOP - nie może prowadzić do dowolnego kształtowania treści kryteriów przez IZ, z pominięciem kompetencji KM, w związku z tym: SZOOP w zakresie w jakim odwołują się do niego kryteria jest zatwierdzany przez KM albo zatwierdzone, odwołujące się do SZOOP kryteria, zawierają odesłanie do wersji SZOOP aktualnej na dzień przyjęcia kryterium (niezależnie czy będą kolejne wersje SZOOP). 8. Kryteria odnoszące się do terminu realizacji projektu: nie powinny wskazywać konkretnej daty zakończenia realizacji projektu; powinny być formułowane w taki sposób, aby punktem odniesienia dla określenia terminu realizacji projektu była data zawarcia umowy o dofinansowanie.

8 KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ
9. Kryteria odnoszące się do sposobu, trybu, terminu realizacji projektu oraz jego efektów: powinny być formułowane jako plany, założenia, zamierzenia; powinny stanowić podstawę do sformułowania określonych zobowiązań beneficjenta w zawieranej umowie o dofinansowanie. 10. Odstępstwa od kryteriów na etapie realizacji projektu: konieczność przeanalizowania każdego kryterium przed przyjęciem pod kątem zasadności zawarcia ewentualnego zastrzeżenia dotyczącego możliwości odstępstwa od kryterium w zależności od pojawiających się różnych ale obiektywnych okoliczności; dotyczy przede wszystkim kryteriów, których spełnienie związane jest z deklaracją lub oświadczeniem wnioskodawcy na temat przyszłości, np. w okresie realizacji projektu określone zadania zostaną zrealizowane; KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ

9 KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ
kryterium powinno uwzględniać warunki odstępstwa; ujęcie dopuszczalnego odstępstwa w kryterium równoznaczne z tym, że mimo jego wystąpienia, dane kryterium będzie uznane wciąż za spełnione; jeśli odstępstwo to pociągnie za sobą konieczność zmiany umowy o dofinansowanie, to zmiana taka będzie zgodna z art. 52a ustawy wdrożeniowej. 11. Kryterium a termin jego weryfikacji: konieczność przeanalizowania każdego kryterium przed przyjęciem pod kątem zawarcia w nim ewentualnego zastrzeżenia dotyczącego terminu, na jaki będzie weryfikowane, lub okresu, w którym jego spełnienie musi być utrzymane; KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ

10 KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ
możliwość wskazania, że kryterium trzeba spełnić na określony moment, np. moment złożenia wniosku o dofinansowanie projektu; możliwość wskazania, że spełnianie kryterium trzeba utrzymać w określonym terminie, np. od złożenia wniosku o dofinansowanie projektu do czasu zawarcia umowy o dofinansowanie; brak takiego zastrzeżenia, co do zasady oznacza, że kryterium jest spełniane niezmiennie przez cały czas (czyli do końca realizacji projektu). 12. Konkretyzowanie kryteriów poprzez wskazywanie takich informacji jak: pułapy, progi, limity, ograniczenia, kwoty. KRYTERIA WYBORU PROJEKTÓW W KONTEKŚCIE NOWELIZACJI USTAWY WDROŻENIOWEJ

11 Dziękuję za uwagę Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu Tel: (56)


Pobierz ppt "w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google