Z konferencja dla nauczycieli religii 14 maja 2012.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
„Małopolski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych”
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
BEZPOŚREDNIEGO PRZYGOTOWANIA DO SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA Minimum programowe.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
REKRUTACJA DO GIMNAZJÓW NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Ul. Lermontowa Łódź
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
SPOTKANIE Z RODZICAMI DOTYCZĄCE NABORU DO SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. R. W. BERWIŃSKIEGO W ZANIEMYŚLU I PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO „KOLOROWY ŚWIAT” W ZANIEMYŚLU.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I poznajemy litery 1 godz. lekcyjna.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Egzamin gimnazjalny 2016 Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Sześciolatek idzie do szkoły
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 marca 2017
Programy nauczania.
AKTY PRAWNE ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. -
Extra wyzwanie dla wszystkich!
Najnowsza dydaktyka wychowania fizycznego
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Sześciolatek idzie do szkoły
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 sierpnia 2017 r
Szkoła Promująca Zdrowie
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Egzamin ósmoklasisty 2019.
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
KONFERENCJA METODYCZNA HISTORIA spotkanie sieci współpracy
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
PREZENTACJA DLA KLASY 4 SP DO LEKCJI 36
Zapis prezentacji:

Z konferencja dla nauczycieli religii 14 maja 2012

 Konferencja Episkopatu Polski 8 marca 2010 roku zatwierdziła Podstawę programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce.  Adresatami tego dokumentu są „twórcy programu nauczania religii”.  Każdy nauczyciel religii zobowiązany jest do realizacji Podstawy programowej.

 Nowa Podstawa programowa katechezy odzwierciedla podział na okresy edukacyjne: edukacja przedszkolna zatytułowana jest: Wprowadzenie w życie religijne; pierwszy etap edukacyjny – klasy I –III szkoły podstawowej to: Katecheza inicjacji w sakramenty pokuty i pojednania oraz sakramentu Eucharystii, klasy IV-VI szkoły podstawowej to: Katecheza mistagogiczna; gimnazjum - etap edukacyjny zatytułowany: Katecheza wyznania i rozumienia wiary; szkoły ponadgimnazjalne to: Katecheza świadectwa wiary. szósty rozdział poświecony jest katechezie specjalnej.

Każdy z sześciu (rozdziałów Podstawy) etapów edukacyjnych zawiera: charakterystykę psychologiczną dzieci i młodzieży na poszczególnych etapach edukacyjnych; Podstawę nauczania religii - treści na poszczególne etapy korelację nauczania religii z wychowaniem przedszkolnym i edukacją szkolną; propozycje współpracy rodziny i parafii.

Podstawa programowa (trzyletnie okresy edukacyjne)  cele katechetyczne – wymagania ogólne, a następnie w zapisie tabelarycznym zadania adekwatnie do sześciu zadań, o których wspomina Dyrektorium ogólne o katechizacji (por. DOK 85-86): 1. rozwijanie poznania wiary, 2. wychowanie liturgiczne, 3. nauczanie modlitwy, 4. formacja moralna, 5. wychowanie do życia we wspólnocie, 6. wprowadzenie do misji.

 Podstawa omawia zadania nauczycieli religii i wymagania szczegółowe, w tym te ostatnie dzieli na wiadomości i co powinien uczeń wiedzieć, umiejętności, które powinni opanować, a także postawy, które powinny być kształtowane u uczniów.  novum, że autorzy Podstawy określają treści przeznaczone do zapamiętania.

Wyjaśnienie pojęć: wymagania edukacyjne, programowe i osiągnięcia ucznia.  wymagania programowe to zamierzone osiągnięcia ucznia wynikające z programu nauczania (a więc sformułowane przez autora programu),  wymagania edukacyjne to oczekiwane przez nauczyciela osiągnięcia ucznia i formułowane przez niego (tak poleca rozporządzenie MENiS) w oparciu o realizowany program nauczania. Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania

Nowości w Podstawie programowej: Nowy język wymagań, Precyzyjnie określone zobowiązania nauczyciela-katechety - czego katecheta ma nauczyć na danym etapie edukacyjnym, Treści przeznaczone do zapamiętania przez uczniów, zamiast procedur osiągania celów (jak w poprzedniej Podstawie programowej) są „zalecane warunki i sposoby realizacji” nowa Podstawa programowa religii jest skorelowana z edukacją szkolną.

Program nauczania religii  Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach przyjęty 9 czerwca 2010 roku przez KWK KEP w Białymstoku.

Cele katechezy wg Programu nauczania:  w przedszkolu - wprowadzenie w życie religijne  w klasach I-III szkoły podstawowej - inicjacja w sakramenty pokuty i pojednania oraz Eucharystii;  w klasach IV-VI szkoły podstawowej - mistagogia;  w klasach gimnazjum - prowadzenie do wyznawania i rozumienia wiary oraz systematyczne wprowadzanie w historię zbawienia;  w klasach szkół ponadgimnazjalnych - umożliwienie dawania świadectwa życia chrześcijańskiego;

Tytuły dla etapów edukacyjnych:  przedszkole - Kochamy dobrego Boga;  klasy I-III szkoły podstawowej - W drodze do Wieczernika,  klasy IV-VI - Poznaję Boga i w Niego wierzę;  gimnazjum – Pójść za Chrystusem;  liceum i technikum – Świadek Chrystusa;  szkoły zawodowe – Z Chrystusem przez świat.

Nowości w Programie:  propozycje dla przedszkoli,  propozycje dla uczniów technikum,  jest instrukcja tworzenia programu nauczania religii dla osób z niepełnosprawnością intelektualną (Program nie zawiera propozycji dla szkół specjalnych )  Zaproponowana jest tematyka spotkań duszpasterstwa w parafii z rodzicami do każdego poziomu klas.

Powinności nauczyciela religii:  Przekazanie dyrektorowi szkoły informacji o wybranym programie nauczania religii (bądź o modyfikacji istniejącego programu) w celu dopuszczenia do użytku w danej szkole i włączenia do szkolnego zestawu programów nauczania.  Przekazanie dyrektorowi szkoły informacji o wybranym podręczniku, w celu podania do publicznej wiadomości do 15 czerwca.

 Nauczyciele religii wybierają Programy i Podręczniki określone przez biskupa diecezji – w naszej diecezji: wszystkie dopuszczone do użytku na terenie całej Polski.  Nauczyciele religii mogą modyfikować istniejące programy.  Tworzenie nowego Programu nauczania religii – zgodnego z nową Podstawą programową wymaga zatwierdzenia przez odpowiednie władze kościelne.

 Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską zawarty dania 28 lipca 1993 r. Stwierdza, że „ w sprawach treści nauczania i wychowania religijnego nauczyciele religii podlegają przepisom i zarządzeniom kościelnym, a w innych sprawach przepisom państwowym” /art /.

Oferta WYDAWNICTWA KŚW KŚW proponuje na każdy etap edukacyjny:  Podręcznik, karty pracy, podręcznik metodyczny.  materiały do tablicy multimedialnej. ki/bezplatny_pakiet_startowy_dla.html

Oferta Wydawnictwa WAM _startowy_nowych_podrecznikow Komplet materiałów do kl. 1 i 4 szkoły podstawowej tworzą:  podręcznik ucznia  zeszyt ucznia (ćwiczenia)  poradnik metodyczny  pomoce multimedialne na CD (kl.1: płyta mp3 z nagraniami piosenek, ich wersjami instrumentalnymi, melodiami do zabaw oraz materiałami do wydrukowania - m. in. Plany pracy)  Kl.1 płyta DVD z filmem "Ojcze nasz, któryś jest w niebie”. Komplet materiałów do kl. 1 gimnazjum tworzą:  podręcznik ucznia  poradnik metodyczny  płyta CD z materiałami do wydrukowania (plan wynikowy, kryteria ocenienia, propozycje sprawdzianów i klucze odpowiedzi, pomoce dydaktyczne) oraz tekstami dla nauczyciela  płyta DVD z filmem „Biblia”.

 Podręcznik i notes ucznia dla klasy 1 liceum i technikum PODRĘCZNIK W FORMIE E-BOOKA Z ELEMENTAMI INTERAKTYWNYMI - Podręcznik może być wykorzystany podczas lekcji przy użyciu rzutnika lub tablicy interaktywnej.  Poradnik metodyczny zawiera: - Scenariusze lekcji religii. - Płytę z pomocami multimedialnymi przygotowanymi do treści każdej jednostki lekcyjnej.

WYDAWNICTWO JEDNOŚĆ:  Na rok szkolny 2012/2013 przygotowane nowe podręczniki zgodne z nową podstawą programową: -dla klasy I szkoły podstawowej „Żyjemy w Bożym świecie"- nr AZ-11-01/12-KI-1/12 -dla klasy II szkoły podstawowej "Idziemy do Jezusa"- trwa procedura rejestracji -dla klasy IV szkoły podstawowej "Miejsca pełne BOGActw"- trwa procedura rejestracji -dla klasy I liceum "W blasku Bożej prawdy"- trwa procedura rejestracji Nowy program i podręcznik dla kl. I gimnazjum przygotowujemy na rok szkolny 2013/2014”

Wszystkie możliwe do wyboru programy i podręczniki – patrz WYKAZ podręczników zgodnych z nową Podstawą programową: Aktualne wydarzenia w Diecezji Kaliskiej PROGRAMY I PODRĘCZNIKI DO NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJPROGRAMY I PODRĘCZNIKI DO NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ.