Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło”
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło”
System nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
WEWNĘTRZNE MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 – wnioski dla zmian. 2. Zmiany w załączniku do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Ewaluacja w nowym nadzorze pedagogicznym
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Witamy uczestników konferencji
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Zmiany w nadzorze pedagogicznym 1 sierpień 2015 r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Przykładowy model podziału środków
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym Beata Niziołek Urszula Wojsław-Kozłowska

Co to jest ewaluacja Jest rodzajem stosowanych praktycznych badań społecznych. Służy gromadzeniu wiedzy wykorzystywanej w praktyce. Osoba prowadząca ewaluację gromadzi informacje o wartości przypisywanej działaniom poddanym ewaluacji. Nie jest sędzią, oceniającym czy jest dobrze czy jest źle. Nie doradza, co zrobić, aby było dobrze. EWALUACJA = proces gromadzenia, opracowywania i komunikowania informacji na temat wartości przypisywanej działaniom podejmowanym w szkole/placówce edukacyjnej

Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dziennik Ustaw z 2009 roku, Nr 168, poz. 1324) przez: ewaluację– należy rozumieć praktyczne badanie oceniające przeprowadzane w przedszkolu; ewaluację zewnętrzną – należy rozumieć ewaluację przeprowadzaną przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny; ewaluację całościową – należy rozumieć ewaluację zewnętrzną przeprowadzaną w zakresie wszystkich obszarów; ewaluację problemową – należy rozumieć ewaluację zewnętrzną przeprowadzoną w zakresie wybranych problemów z obszarów.

Ewaluacja jest prowadzona: Ewaluacja zewnętrzna obejmuje: jako ewaluacja zewnętrzna - przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny jako ewaluacja wewnętrzna - przez dyrektora szkoły lub placówki Ewaluacja zewnętrzna obejmuje: zbieranie i analizowanie informacji ustalanie poziomu spełniania przez szkołę lub placówkę wymagań, jakie są stawiane szkołom i placówkom

Ewaluację całościową przeprowadza się w czterech obszarach określonych w załączniku do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego: efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki, procesy zachodzące w szkole lub placówce, funkcjonowanie szkoły lub placówki w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami uczniów, zarządzanie szkołą lub placówką.

efekty działalności szkoły lub placówki procesy rozumiane jako działania zachodzące i podejmowane w szkole funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami uczniów zarządzanie szkołą lub placówką

Wymagania opisane są na dwóch poziomach – na poziomie B oraz na poziomie D Poziom E Szkoła lub placówka nie spełnia wymagania na poziomie D niski stopień Poziom D Szkoła lub placówka spełnia wymagania na poziomie D podstawowy stopień Poziom C Szkoła lub placówka wypełnia wymagania na poziomie D, wykracza poza D, lecz nie osiąga B średni stopień Poziom B Szkoła lub placówka wypełnia wymaganie na poziomie D i na poziomie B wysoki stopień Poziom A Szkoła lub placówka wypełnia wymaganie na poziomie D i na poziomie B. Przedszkole wykracza poza B bardzo wysoki stopień

W przypadku ustalenia w wyniku ewaluacji zewnętrznej przeprowadzonej w szkole lub placówce poziomu E w odniesieniu do choćby jednego z wymagań: W OBSZARZE EFEKTY wobec szkoły/placówki publicznej organ sprawujący nadzór pedagogiczny poleca dyrektorowi opracowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, wobec szkoły/placówki niepublicznej organ sprawujący nadzór pedagogiczny podejmuje działania określone w art. 83 ust. 1 pkt 3 W INNYCH OBSZARACH Szkoła/placówka zobowiązana jest do wdrożenia działań mających na celu poprawę stanu spełniania tego wymagania

PROCEDURA BADAWCZA W EWALUACJI ZEWNĘTRZNEJ

Ewaluacja zewnętrzna jest przeprowadzana przez zespół wyznaczony przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, Ewaluacja zewnętrzna nie powinna trwać więcej nie 5 dni roboczych w ciągu kolejnych dwóch tygodni, 7 dni od zakończenia ewaluacji zespół, który przeprowadził ewaluację przedstawia wyniki i wnioski z ewaluacji na zebraniu rady pedagogicznej, 7 dni od zebrania zespół sporządza raport z przeprowadzonej ewaluacji.

Refleksja nad wynikami ewaluacji Ewaluacja ewaluacji Badanie placówki Refleksja nad wynikami ewaluacji Ewaluacja ewaluacji Opracowywanie danych Ustalenie z dyrektorem placówki terminu i harmonogramu ewaluacji zewnętrznej Udostępnienie dyrektorowi przygotowanych narzędzi badawczych Możliwość przedstawienia przez dyrektora wyników ewaluacji wewnętrznej Spotkanie informacyjne Zbieranie danych Redagowanie komentarzy na Platformie SEO Konsultacje z dyrektorem wyników ewaluacji Prezentacja wyników podczas posiedzenia rady pedagogicznej i dyskusja Przesłanie ostatecznego raportu do dyrektora i organu prowadzącego Ankieta wypełniana przez dyrektora placówki na temat procesu realizacji badania Etap przygotowawczy Prezentacja wyników

Metody pozyskiwania informacji z dyrektorem z nauczycielami z pracownikami niepedagogicznymi z partnerami i samorządem z rodzicami z uczniami Wywiad wśród wszystkich nauczycieli wśród rodziców wśród uczniów Badanie ankietowe placówki zajęć Obserwacja analizowane są tylko te dokumenty, które dyrektor uzna za właściwe, by pokazać wizytatorom ds. ewaluacji Analiza dokumentów

W wyniku przeprowadzonej ewaluacji zostaje sporządzony raport zawierający: 1) wyniki ewaluacji, 2) określenie stopnia spełnienia przez szkołę lub placówkę wymagań, 3) wnioski z ewaluacji. Raport stanowi podstawę analizy pracy szkoły lub. Taki raport otrzymuje również organ prowadzący. Raport zostaje opublikowany w Internecie na stronie: www.nadzorpedagogiczny.edu.pl

Cechy ewaluacji

Ewaluacja wewnętrzna może być przeprowadzana w odniesieniu: do wybranych wymagań, określonych w rozporządzeniu do innych zagadnień, uznanych w szkole lub placówce za istotne

EWALUACJA WEWNĘTRZNA jest Instrumentem rozwoju organizacyjnego Elementem kultury działań pedagogicznych EWALUACJA WEWNĘTRZNA jest SAMOKONTROLI NARZĘDZIEM WSPÓŁDZIAŁANIA

Beata Niziołek Urszula Wojsław-Kozłowska Zapraszamy do dyskusji dotyczącej ewaluacji Beata Niziołek Urszula Wojsław-Kozłowska