Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE Strategia działania (19 października 2007) Stowarzyszenie Q-Service Truck 4Jot Consulting.
Advertisements

Związku Miast Polskich
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Europejska Federacja Rodzin –
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
E-learning Równowaga pomiędzy pracą, a życiem osobistym w IBM. Work-life balance. Jolanta Jaworska Dyrektor Programów Publicznych IBM Polska.
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Perspektywa Finansowa
O czym należy pamiętać przy budowaniu partnerstwa typu LEADER? Urszula Budzich-Szukała Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich oraz PREPARE.
Norwegian Social Research Wolność cyfrowa dla osób niepełnosprawnych: społeczne prawodawstwo i redystrybucja w Europie i USA dr Rune Halvorsen.
Z-ca Dyrektora Kamila Siwak
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
PRACA SOCJALNA.
Rola Doradztwa w doskonaleniu innowacyjno ś ci sektora Rolno- spo ż ywczego Prof.zw.dr hab.Katarzyna Duczkowska- Małysz Puławy 2009.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny wsparcia.
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Jan Herbst Cyfrowa przyszłość: Perspektywy i wyzwania dla samorządu, firm i obywateli Diagnozowanie sytuacji społeczno-ekonomicznej - od statystyki.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
REGIONALNY SYSTEM WSPIERANIA MŁODZIEŻY Wyzwania, potrzeby, rekomendacje.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Rozwiązywanie problemu niepełnosprawności w Polsce i w Europie – dylematy wyboru Marek Rymsza ISNS Uniwersytet Warszawski Konferencja z okazji Jubileuszu.
Mieszkalnictwo wspomagane: od dobrych praktyk do spójnego systemu
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zespół telematyczny ERA Warszawa,
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Komplementarność EFS z PO PŻ
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Dobre praktyki w zakresie dostępności budynków
Zapis prezentacji:

Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością

Zarys prezentacji I.Wyzwania II.W kierunku życia w środowisku III.Wnioski

I. Wyzwania Przemiany społeczne  Zmiana paradygmatu w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością  Zmiany demograficzne  Zmiany gospodarcze  Społeczeństwo wiedzy i teleinformatyka

Strategie i akty prawne odnoszące się do deinstytucjonalizacji Międzynarodowe i europejskie ramy polityczno-prawne  Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (Art. 19)  Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności ( )  Konwencja ONZ o prawach dziecka (Art. 7; 9; 19; 23; 24; 28)  Agenda UE na rzecz praw dziecka (2011)  Europejska konwencja praw człowieka (Art. 3; 8)  Karta praw podstawowych UE  Europa 2020  Zasady działania ONZ na rzecz osób starszych (Art. 3; 8)  Madrycki plan działania w kwestii starzenia się społeczeństw

W całej Europie istnieje pilna potrzeba rozwijania usług osadzonych w środowiskowu i zorientowanych na jednostkę w trzech sferach życia: edukacji, zatrudnienia oraz stałego wsparcia. Podstawowe kwestie:  Ponowne przeszkolenie personelu placówek specjalnych  Szkolenie personelu pracującego wśród społeczeństwa  Opracowanie nowych profili zawodowych  Szkolenie kadry zarządzającej pomocą społeczną Deinstytucjonalizacja I. Wyzwania

Różnice ‘kulturowe’ Opieka instytucjonalna  Izolacja od szerszej społeczności  Klienci nie mają dostatecznej kontroli nad swoim życiem  Relacje paternalistyczne  Rutyna  Ujednolicone podejście  Regulamin instytucji ważniejszy od potrzeb klientów Opieka w środowisku (CBS)  Integracja ze środowiskiem  Zaangażowanie klientów we wszystkie decyzje  Partnerstwo  Elastyczność  Indywidualne podejście  Klient w centrum zainteresowania I. Wyzwania

 Nadmierne inwestowanie w obecnie istniejące instytucje  Utrzymywanie usług funkcjonujących równolegle obok siebie  Alternatywy w połączeniu z podejściem instytucjonalnym  Zamknięcie instytucji bez wprowadzenia ich alternatyw w ramach działań środowiskowych 7 Ryzykowne scenariusze procesu przejściowego

Wszyscy bezpośrednio zainteresowani muszą przyczyniać się do opracowywania wydajnych i oszczędnych systemów usług. Dzisiejsze społeczeństwo jest złożone. Jedynie poprzez dobrze zorganizowaną współpracę i poczucie współodpowiedzialności możliwe jest opracowywanie i wprowadzanie w życie strategii. Podstawowe kwestie:  Identyfikacja osób zainteresowanych  Zgoda odnośnie różnych ról i zakresów odpowiedzialności  Opracowanie narzędzi wspierających współpracę  Finansowanie współpracy osób zainteresowanych Współpraca pomiędzy bezpośrednio zainteresowanymi a resztą społeczeństwa I. Wyzwania

1. Fenomen żaby Tak więc, trzeba:  Koncentrować się na potrzebach i ocenie potrzeb  Opracowywać i ukazywać alternatywy (ich dostępność)  Tłumaczyć jak ważna jest zmiana paradygmatu  Szkolić kadrę zarządzającą zmianami  Szkolić personel pierwszego kontaktu w nowych umiejętnościach  Identyfikować przeszkody natury prawnej i ich strukturę  Zapewnić personelowi alternatywne zatrudnienie II. W kierunku życia w środowisku

Tak więc, potrzeba:  Mechanizmu wsparcia socjalno- ekonomicznego dla ubogich rodzin  Wsparcia w komunikacji  Rozpoznania odmiennych ról: rodziców/braci, sióstr. 2. Wsparcie dla rodziny II. W kierunku życia w środowisku

Tak więc, potrzeba:  Dostępości usług informacyjnych  Świadomego i przeszkolonego personelu w szpitalach położniczych  Usług wczesnej interwencji i pomocy ambulatoryjnej  Asystentów zatrudnionych w placówkach opieki dziennej, w świetlicach, szkołach  Usług opieki okazjonalnej i tymczasowej  Wsparcia rodzin połączonego ze wsparciem osób z niepełnosprawnością  Koncentracji na przechodzeniu przez kolejne etapy życia  Dostępności wsparcia w głównym nurcie edukacji i służby zdrowia 3. Spektrum usług II. W kierunku życia w środowisku

4. Rozwijanie partnerstwa Tak więc, trzeba:  Inwestować we współpracę osób zainteresowanych i zaangażowanie osób z niepełnosprawnością  Rozpoznawać odmienne role  Angażować wszystkich partnerów  Włączać do głównego nurtu II. W kierunku życia w środowisku

Tak więc, trzeba:  Wprowadzić elastyczne ramy czasowe dla usług (programy przed-szkolne)  Określić liczbę osób mieszkających w instytucjach  Przestać inwestować w budynki  Ustalić plany rozbioru  Wprowadzić likwidujące regulacje prawne 5. Odciąć linię dostaw II. W kierunku życia w środowisku

Tak więc, potrzeba:  Zaangażowania strukturalnego osób z niepełnosprawnością  Rozpoznania wypaczeń wynikających ze zbyt ogólnikowych rozwiązań prawnych  Ujęcia jakości życia w jakości instrumentów usług publicznych 6. Wprowadzić w ruch mechanizm kuli śnieżnej II. W kierunku życia w środowisku

Brak planowania to plan na porażkę Tak więc, potrzeba: Ponownego (i kolejnego) ustalenia celów strategii Wykonalnych planów działania Zazębiania się systemów Jasno określonego budżetu Systemu kontroli działania i jakości Inwestycji w szkolenie Warunków niezbędnych dla uzyskania jakości Przywództwa III. Wnioski

16 Przy wsparciu finansowym Programu UE na rzecz zatrudnienia i innowacji społecznych “EaSI” ( ) Dziękujemy! EASPD Av. d’Auderghem 63 / Oudergemlaan B – 1040 Brussels Tel – Fax