Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
Zarys prezentacji I.Wyzwania II.W kierunku życia w środowisku III.Wnioski
I. Wyzwania Przemiany społeczne Zmiana paradygmatu w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością Zmiany demograficzne Zmiany gospodarcze Społeczeństwo wiedzy i teleinformatyka
Strategie i akty prawne odnoszące się do deinstytucjonalizacji Międzynarodowe i europejskie ramy polityczno-prawne Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (Art. 19) Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności ( ) Konwencja ONZ o prawach dziecka (Art. 7; 9; 19; 23; 24; 28) Agenda UE na rzecz praw dziecka (2011) Europejska konwencja praw człowieka (Art. 3; 8) Karta praw podstawowych UE Europa 2020 Zasady działania ONZ na rzecz osób starszych (Art. 3; 8) Madrycki plan działania w kwestii starzenia się społeczeństw
W całej Europie istnieje pilna potrzeba rozwijania usług osadzonych w środowiskowu i zorientowanych na jednostkę w trzech sferach życia: edukacji, zatrudnienia oraz stałego wsparcia. Podstawowe kwestie: Ponowne przeszkolenie personelu placówek specjalnych Szkolenie personelu pracującego wśród społeczeństwa Opracowanie nowych profili zawodowych Szkolenie kadry zarządzającej pomocą społeczną Deinstytucjonalizacja I. Wyzwania
Różnice ‘kulturowe’ Opieka instytucjonalna Izolacja od szerszej społeczności Klienci nie mają dostatecznej kontroli nad swoim życiem Relacje paternalistyczne Rutyna Ujednolicone podejście Regulamin instytucji ważniejszy od potrzeb klientów Opieka w środowisku (CBS) Integracja ze środowiskiem Zaangażowanie klientów we wszystkie decyzje Partnerstwo Elastyczność Indywidualne podejście Klient w centrum zainteresowania I. Wyzwania
Nadmierne inwestowanie w obecnie istniejące instytucje Utrzymywanie usług funkcjonujących równolegle obok siebie Alternatywy w połączeniu z podejściem instytucjonalnym Zamknięcie instytucji bez wprowadzenia ich alternatyw w ramach działań środowiskowych 7 Ryzykowne scenariusze procesu przejściowego
Wszyscy bezpośrednio zainteresowani muszą przyczyniać się do opracowywania wydajnych i oszczędnych systemów usług. Dzisiejsze społeczeństwo jest złożone. Jedynie poprzez dobrze zorganizowaną współpracę i poczucie współodpowiedzialności możliwe jest opracowywanie i wprowadzanie w życie strategii. Podstawowe kwestie: Identyfikacja osób zainteresowanych Zgoda odnośnie różnych ról i zakresów odpowiedzialności Opracowanie narzędzi wspierających współpracę Finansowanie współpracy osób zainteresowanych Współpraca pomiędzy bezpośrednio zainteresowanymi a resztą społeczeństwa I. Wyzwania
1. Fenomen żaby Tak więc, trzeba: Koncentrować się na potrzebach i ocenie potrzeb Opracowywać i ukazywać alternatywy (ich dostępność) Tłumaczyć jak ważna jest zmiana paradygmatu Szkolić kadrę zarządzającą zmianami Szkolić personel pierwszego kontaktu w nowych umiejętnościach Identyfikować przeszkody natury prawnej i ich strukturę Zapewnić personelowi alternatywne zatrudnienie II. W kierunku życia w środowisku
Tak więc, potrzeba: Mechanizmu wsparcia socjalno- ekonomicznego dla ubogich rodzin Wsparcia w komunikacji Rozpoznania odmiennych ról: rodziców/braci, sióstr. 2. Wsparcie dla rodziny II. W kierunku życia w środowisku
Tak więc, potrzeba: Dostępości usług informacyjnych Świadomego i przeszkolonego personelu w szpitalach położniczych Usług wczesnej interwencji i pomocy ambulatoryjnej Asystentów zatrudnionych w placówkach opieki dziennej, w świetlicach, szkołach Usług opieki okazjonalnej i tymczasowej Wsparcia rodzin połączonego ze wsparciem osób z niepełnosprawnością Koncentracji na przechodzeniu przez kolejne etapy życia Dostępności wsparcia w głównym nurcie edukacji i służby zdrowia 3. Spektrum usług II. W kierunku życia w środowisku
4. Rozwijanie partnerstwa Tak więc, trzeba: Inwestować we współpracę osób zainteresowanych i zaangażowanie osób z niepełnosprawnością Rozpoznawać odmienne role Angażować wszystkich partnerów Włączać do głównego nurtu II. W kierunku życia w środowisku
Tak więc, trzeba: Wprowadzić elastyczne ramy czasowe dla usług (programy przed-szkolne) Określić liczbę osób mieszkających w instytucjach Przestać inwestować w budynki Ustalić plany rozbioru Wprowadzić likwidujące regulacje prawne 5. Odciąć linię dostaw II. W kierunku życia w środowisku
Tak więc, potrzeba: Zaangażowania strukturalnego osób z niepełnosprawnością Rozpoznania wypaczeń wynikających ze zbyt ogólnikowych rozwiązań prawnych Ujęcia jakości życia w jakości instrumentów usług publicznych 6. Wprowadzić w ruch mechanizm kuli śnieżnej II. W kierunku życia w środowisku
Brak planowania to plan na porażkę Tak więc, potrzeba: Ponownego (i kolejnego) ustalenia celów strategii Wykonalnych planów działania Zazębiania się systemów Jasno określonego budżetu Systemu kontroli działania i jakości Inwestycji w szkolenie Warunków niezbędnych dla uzyskania jakości Przywództwa III. Wnioski
16 Przy wsparciu finansowym Programu UE na rzecz zatrudnienia i innowacji społecznych “EaSI” ( ) Dziękujemy! EASPD Av. d’Auderghem 63 / Oudergemlaan B – 1040 Brussels Tel – Fax