Stymulacja procesów percepcyjnych u dzieci w wieku przedszkolnym 15 września 2014 r. Przygotowała i prowadzi: Maria M. Ferenc – konsultant ds. ewaluacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkole niepubliczne na miarę XXI wieku Środa Wielkopolska ul
Advertisements

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
KLOCKOMANIA.
Program przeznaczony jest dla dziewcząt z klas I – VI. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez cały rok szkolny Wtorek godzina
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Prawo o świetlicy: Kwalifikacje;
Wychowywać to kochać i wymagać
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
Przedszkole nr 57"Mały Książę" we Wrocławiu Wrocław ul. Chorzowska
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Stymulacja procesów percepcyjnych u dzieci w wieku przedszkolnym 15 września 2014 r. Przygotowała i prowadzi: Maria M. Ferenc – konsultant ds. ewaluacji i oceniania 1 Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

2 Ogłoszone przez Ministra Edukacji Narodowej w dniu 3 lipca 2014 r., na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty (art. 35 ust. 2 pkt 1). Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2014/15

3 1. Wspieranie dziecka młodszego na I-szym i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego.Wspieranie dziecka młodszego na I-szym i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

4 3.PROFILAKTYKA_AGRESJI_I_PRZEMOCY _W_SZKOLE1.pdfPROFILAKTYKA_AGRESJI_I_PRZEMOCY _W_SZKOLE1.pdf Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

5 4. Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych. Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych. ORE Edukacja włączająca – przyszłość polskiej edukacji IBE „Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły” Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

6 „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” program profilaktyki uniwersalnej ukierunkowany na przeciwdziałanie zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży oraz podnoszenie kompetencji wychowawczych rodziców i nauczycieli. Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

7 Realizacja: 40 godz. dydaktycznych (cykl dziesięciu spotkań w grupie (max.) osób; metoda pracy warsztatowa; prowadzonych przez dwie osoby. Tematyka zajęć: Część I - Budowanie relacji dorosły - dziecko Część II - Wspieranie procesu budowania wzajemnych relacji między dziećmi Część III - dla rodziców i wychowawców nastolatków nt. problemów wieku dorastania Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

8 Część I: wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane, rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć, aktywne, wspierające słuchanie, motywowanie dziecka do współdziałania, modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka, uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole, wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka, budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka, konstruktywne rozwiązywanie konfliktów. Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

9 Realizator rekomendowany przez ORE Sulimowicz Ewa, tel prowadzi Część 1. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły Miejsce pracy: Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Siemiatyczach Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

10 Część II: budowanie relacji opartych na więzi i szacunku, rywalizacja i zazdrość między dziećmi, kłótnie, bójki dzieci i różne inne trudności, problem sprawiedliwości, ulubieńców i egoizmu, wpływ ról na relacje między dziećmi. Ogólnopolski Koordynator projektu: Joanna Sakowska: tel. kom , Koordynator z ramienia Maria Talar: tel. (0-22) , tel. kom Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

11 Oferta doskonalenia dla nauczycieli wychowania przedszkolnego w okresie IX 2014 – I 2015 Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

12 W – 6 „OZDOBY I DEKORACJE ŚWIĄTECZNE I NIE TYLKO...” 1.Choinka i inne ozdoby z papierowej wikliny. 2.Kartki świąteczne. 3.Płaskie i przestrzenne dekoracje i ozdoby świąteczne. 4.Zabawki, upominki i ozdoby z recyklingu (surowców wtórnych). 5.Torebki do pakowania prezentów. Organizator: Danuta Momot, Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

13 W – 8 „ OZDOBY ZIMOWE I ŚWIĄTECZNE - CIEKAWE POMYSŁY NA PRACE PLASTYCZNE ” 1.Tworzenie ozdób i kompozycji o tematyce zimowej i bożonarodzeniowej z wykorzystaniem różnych materiałów i technik plastycznych. 2.Prezentacja przygotowanych prac plastycznych Organizator: Lucyna Samsel, Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

14 W – 9 „ ELEMENTY RELAKSACJI I MUZYKOTERAPII W PRACY Z DZIEĆMI NADPOBUDLIWYMI ” 1.Ćwiczenia koncentracji i skupienia uwagi. 2.Odreagowywanie napięć psychofizycznych poprzez ruch przy muzyce i grę na instrumentach perkusyjnych. 3.Pięć aktywności muzycznych i ich rola terapeutyczna. 4.Tańce i zabawy ze śpiewem. Organizator: Danuta Lasek, Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

15 W – 10 „ RUCH JEST ZDROWY I DLA CIAŁA I DLA GŁOWY - ROZWIJAJĄCE ĆWICZENIA DR PAULA DENNISONA DLA 6-LATKÓW ” 1.Ćwiczenia, zabawy i tańce usprawniające funkcje sensoryczno – motoryczne u dzieci w okresie przedszkolnym i szkolnym. 2.Ćwiczenia usprawniające czytanie, pisanie i myślenie. 3.Zestaw ćwiczeń stymulujących funkcjonowanie dziecka w zakresie komunikacji, organizacji i koncentracji. Organizator: Danuta Lasek, Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

16 W – 11 „ TAŃCE I ZABAWY ZE ŚPIEWEM - CZ. II ” 1.Rozgrzewka ruchowa w marszu. 2.Powitanki i pląsy, różnorodne tańce i zabawy ruchowe. 3.Tańce regionalne oraz wybrane tańce polskie. 4.Elementy metodyki nauczania tańca w przedszkolu i szkole. Organizator: Danuta Lasek, Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

17 W – 12 „ TAŃCE I ZABAWY TANECZNE DLA SZEŚCIOLATKÓW ” 1.Tańce w kręgu i w korowodzie. 2.Teoria ruchu w trzech wymiarach: komunikacji (prawa-lewa), organizacji (góra-dół), koncentracji (przód-tył). 3.Różne formy wykorzystania tańca w rozwijaniu aktywności pierwszoklasisty. Organizator: Danuta Lasek, Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

18 W – 14 „METODA DOBREGO STARTU W PRACY Z DZIEĆMI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM, MŁODSZYM SZKOLNYM ORAZ DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH” 1.Metoda Dobrego Startu- założenia ogólne. 2.Jak organizować zajęcia prowadzone Metodą Dobrego Startu i jak wykorzystywać tę metodę w pracy z grupą przedszkolną, klasą pierwszą i na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych? 3.Przykładowe zajęcia praktyczne. Organizator: Danuta Lasek, Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

19 W – 16 „KSZTAŁTOWANIE ZMYSŁÓW DZIECI W WIEKU 3-5 LAT POPRZEZ DZIAŁANIA ARTYSTYCZNE” 1.Adaptacja dziecka do warunków przedszkola - zabawy animacyjno-integracyjne. 2.Rozwój kompetencji wokalnych małego dziecka. Kształtowanie sprawności manualnej i ruchowej w oparciu o zajęcia umuzykalniające. 3.Muzykowanie indywidualne i zbiorowe. Uwaga: Prosimy uczestników o przygotowanie do zajęć ruchowych. Organizator: Maria M. Ferenc, Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

20 W – 17 „RÓŻNORODNE FORMY PRACY WDRAŻAJĄCE DO WYKORZYSTANIA W PRAKTYCE WIEDZY Z ZAKRESU EDUKACJI MATEMATYCZNEJ I PRZYRODNICZEJ” 1.Metody poznawania świata liczb i świata przyrody oparte na naturalnych procesach percepcji i ciekawości poznawczej dziecka w wieku przedszkolnym. 2.Koncepcje metodyczne bloków tygodniowych lub dziennych z wykorzystaniem poznanych metod i środków dydaktycznych. Organizator: Maria M. Ferenc, Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

21 W – 29 „EFEKTYWNE FORMY PRACY NA ZAJĘCIACH JĘZYKA ANGIELSKIEGO W PRZEDSZKOLU” 1.Wykorzystanie animacji na zajęciach. 2.Historyjki źródłem rozwoju wyobraźni dziecka. 3.Gry, piosenki i rymowanki dla najmłodszych. Organizator: Natalia Malenko, Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

22 Stymulacja procesów percepcyjnych u dzieci w wieku przedszkolnym. Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

23 Aktywność dziecka oraz zapewnienie mu ze strony otoczenia odpowiedniej stymulacji są nieodzownym czynnikiem warunkującym rozwój procesów poznawczych. Na obniżanie aktywności dziecka wpływają: stawianie przed nim wymagań niedostosowanych do możliwości specyficzne doświadczenia, jakimi są doznawane porażki, przeświadczenie o mniejszej wartości. Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

24 Stymulacja powinna obejmować wyobraźnię, percepcję wzrokową, słuchową i dotykową, uwagę i pamięć. Podstawą dla rozwoju wyobraźni są nagromadzone w pamięci dziecka spostrzeżenia. Celem zabaw stymulujących wyobraźnię jest rozwijanie umiejętności przewidywania oraz wzbudzanie twórczej aktywności dziecka, np. poprzez wymyślanie własnych zakończeń usłyszanych historii. Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

25 Na rozwój percepcji wzrokowej wpływają: znajomość i rozróżnianie barw i kształtów (figur, symboli i znaków, w tym literopodobnych); ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, czyli zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne oraz grafomotoryczne np.: -zapinanie i rozpinanie guzików, zamków, sznurowanie butów, nawlekanie igły, posługiwanie się prostymi narzędziami, - manipulowanie tworzywami przekształcalnymi - budowanie z klocków, układanki, - stemplowanie, rysowanie, malowanie, wycinanki, wydzieranie, wyginanie, wyszywanie, naśladowanie ruchów. Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

26 Rozwój percepcji słuchowej wspomagają: zabawy i gry kształtujące umiejętności rozpoznawania dźwięków, określania ich cech ze względu na liczbę, natężenie, wysokość, lokalizacji ich źródła, różnicowania i naśladowania głosów; ćwiczenie słuchu fonematycznego: - różnicowanie głosek, - analiza słuchowa: rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek i sylab w wyrazie, wyrazów w zdaniu, określanie miejsca położenia głosek lub sylab w wyrazie, liczenie tych głosek, sylab, wyrazów, - synteza słuchowa czyli łączenie głosek, sylab w wyrazy, wyrazów w zdania. Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

27 Rozwój percepcji dotykowej zapewniają zabawy na uwrażliwienie i usprawnienie dotyku, rozpoznawanie dotykiem przedmiotów, określanie właściwości materiałów; lekki – ciężki, twardy – miękki, gładki – szorstki, ciepły – zimny. Głównym zadaniem gier i zabaw usprawniających pamięć jest kształcenie i rozwój uwagi dowolnej oraz zamierzonego zapamiętywania i przypominania poprzez np. rymowane teksty, dziecięce piosenki, wyliczanki. Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania

Dziękuję za uwagę 28Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania