Raportowanie, monitorowanie oraz przepływy finansowe Szwajcarsko-Polski Program Współpracy 14-16.03.2012 Muszyna opracowanie JEMS Architekci.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
System przepływów finansowych w nowym okresie programowania
URBACT II kontrola pierwszego stopnia - wprowadzenie Jan Krzesiński Katowice, 26 maja 2009 r. EUROPEAN UNION European Regional Development Fund.
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Przygotowanie wniosku o płatność - wskazówki dla IR Szwajcarsko-Polski Program Współpracy opracowanie JEMS Architekci Muszyna.
Zmiany w projekcie Szwajcarsko-Polski Program Współpracy opracowanie JEMS Architekci Muszyna.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Realizacja projektów systemowych w ramach Poddziałania i PO KL.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Rozliczanie finansowe projektów w ramach działania 2.3 Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego – przygotowanie wniosków o płatność,
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX Działanie 9.5 Kraków, 23 kwietnia.
Rozliczenia Monitoring oraz Kwalifikowalność wydatków dla Działania 1.1 RPOWŚ Kielce r.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Warmińsko – Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi PRIORYTET 3 ZPORR Rozwój lokalny Działanie 3.1: Obszary wiejskie;
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
1 REALIZACJA PROJEKTU W RAMACH DZIAŁANIA 2.6 ZPORR Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Wrocław, dnia 19 kwietnia 2007 roku Urząd Marszałkowski.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
6. Sprawozdawczość w projekcie Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego 1 MINISTERSTWO GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 26 marca 2008 r. Wzór Umowy.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Zasady.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
LUBUSKA SZKOŁA RÓWNYCH SZANS Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Umowa o dofinansowanie projektu.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Informacja nt. płatności dla Beneficjentów w ramach osi II – VII w roku 2010 Solina, 12 października 2010 r.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Finansowanie projektów z EFS w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Realizacja projektów subregionalnych Spotkanie Tarnowskiej Organizacji Turystycznej Brzesko, dnia
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Działanie 1.1. POPC Instrukcja przygotowania Harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji projektu.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Zmiany w realizacji projektów PO KL
Zarządzanie projektem EFS
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Informacja o stanie wdrażania
Uproszczone metody rozliczania wydatków w projektach EFS
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Raportowanie, monitorowanie oraz przepływy finansowe Szwajcarsko-Polski Program Współpracy Muszyna opracowanie JEMS Architekci

KLUCZOWE DOKUMENTY Kwestie związane z raportowaniem, monitorowaniem oraz systemem płatności uregulowane zostały w następujących dokumentach: rozdziałach 3.5 – 3.6 Systemu zarządzania i wdrażania SPPW zatwierdzonego 30 czerwca 2008 r. z późniejszymi zmianami Systemie monitorowania SPPW Systemie przepływów finansowych SPPW § 12 System płatności i § 16 Sprawozdawczość Umowy w sprawie Realizacji Projektu (wzór nr 1, 2, 4, 6) lub § 11 Rozliczenie wydatków i § 15 Sprawozdawczość Porozumienia w sprawie Realizacji Projektu (wzór nr 3, 5)

STRUKTURA INSTYTUCJONALNA Instytucja Realizująca oraz ew. partnerzy projektu Instytucja Pośrednicząca (Władza Wdrażająca Programy Europejskie) Krajowa Instytucja Koordynująca (Ministerstwo Rozwoju Regionalnego) Instytucja Płatnicza (Ministerstwo Finansów) Instytucja Audytu (Ministerstwo Finansów) Komitet Monitorujący oraz Bank Gospodarstwa Krajowego

PRZEPŁYWY FINANSOWE Uwzględniając zapisy Ustawy o finansach publicznych Instytucje Realizujące projekty dzielone są ogólnie na: - jednostki będące państwowymi jednostkami budżetowymi - jednostki nie będące państwowymi jednostkami budżetowymi. Ma to wpływ na system przepływów finansowych projektu!

PRZEPŁYWY FINANSOWE A zatem… w przypadku Instytucji Realizujących będących państwowymi jednostkami budżetowymi środki finansowe budżetu państwa na realizację projektu zapewnione w budżecie danej jednostki. Zadaniem Instytucji Pośredniczącej jest poświadczenie kwalifikowalności poniesionych wydatków na podstawie składanych przez Instytucję Realizującą raportów okresowych z realizacji projektu, wniosków o płatność oraz dokumentacji towarzyszącej. Brak fizycznego przepływu środków finansowych do Instytucji Realizującej, gdyż środki na potrzeby realizacji projektu posiada we własnym budżecie!

PRZEPŁYWY FINANSOWE Natomiast.... w przypadku Instytucji Realizujących niebędących państwowymi jednostkami budżetowymi środki finansowe na realizację projektu zapewnione w budżecie Instytucji Pośredniczącej (budżet środków europejskich) Zadaniem Instytucji Pośredniczącej jest poświadczenie kwalifikowalności poniesionych wydatków na podstawie składanych przez Instytucję Realizującą raportów okresowych z realizacji projektu, wniosków o płatność oraz dokumentacji towarzyszącej, a także zlecenie dokonania płatności środków SPPW na rzecz IR przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Fizyczny przepływ środków finansowych z Banku Gospodarstwa Krajowego do Instytucji Realizującej na zlecenie Instytucji Pośredniczącej!

PRZEPŁYWY FINANSOWE Systemy płatności środków SPPW: - system zaliczkowy – system zaliczek odnawialnych wypłacanych w formie pierwszej płatności, płatności okresowych oraz płatności końcowej - system refundacyjny – system płatności okresowych i płatności końcowej stanowiących refundację faktycznie poniesionych wydatków. Do realizacji projektów w systemie zaliczkowym uprawnione są wyłącznie podmioty wymienione rodzajowo w opracowanym przez KIK Opisie systemu zaliczkowego Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

RAPORTOWANIE I MONITOROWANIE NA POZIOMIE PROJEKTU cykl raportowania okresowego - Raporty okresowe z realizacji projektu (poza tym Raporty roczne z realizacji projektu oraz Raport końcowy z realizacji projektu) oraz Wnioski o płatność okresy sprawozdawcze ustalane oddzielnie dla każdego projektu (od 3 do 6 miesięcy) a kwoty przyporządkowywane do okresów sprawozdawczych wg daty poniesienia wydatku Wniosek o płatność oraz Raport okresowy z realizacji projektu sporządzane na wzorach określonych przez KIK do Wniosku o płatność Instytucja Realizująca załącza dokumentację źródłową wymaganą wytycznymi ws. kwalifikowalności wydatków, potwierdzającą poniesienie raportowanych wydatków Wniosek o płatność wraz z Raportem okresowym i dokumentacją towarzyszącą przekazywany przez Instytucję Realizującą do Instytucji Pośredniczącej w wersji papierowej i elektronicznej do 20. dnia miesiąca po zakończeniu okresu sprawozdawczego

RAPORTOWANIE I MONITOROWANIE NA POZIOMIE PROJEKTU Weryfikacja Wniosku, Raportu i załączonych dokumentów: sprawdzenie kompletności złożonej dokumentacji sprawdzenie poprawności złożonej dokumentacji sprawdzenie zgodności dokumentacji z Umową w sprawie Realizacji projektu (w tym Kompletną Propozycją Projektu), a także pod względem braku wystąpienia podwójnego finansowania weryfikacja kwalifikowalności wydatków weryfikacja ewidencji kosztów, wydatków i ew. przychodów w systemie finansowo-księgowym

RAPORTOWANIE I MONITOROWANIE NA POZIOMIE PROJEKTU w przypadku wystąpienia błędów/braków w dokumentacji lub konieczności uzyskania wyjaśnień Instytucja Pośrednicząca przekazuje drogą elektroniczną lub w formie papierowej uwagi do Instytucji Realizującej w terminie 5 dni roboczych od otrzymania uwag Instytucja Realizująca przekazuje skorygowaną dokumentację, dokonuje uzupełnienia dokumentacji lub udziela stosownych wyjaśnień Instytucja Pośrednicząca może uzupełniać lub poprawiać wnioski o płatność, po konsultacjach z Instytucją Realizującą, w zakresie oczywistych omyłek o charakterze technicznym lub rachunkowym Instytucja Pośrednicząca akceptuje Wniosek o płatność oraz Raport okresowy z realizacji Projektu – zatwierdzenie Wniosku o płatność oraz Raportu okresowego przekazywane IR w formie papierowej

RAPORTOWANIE I MONITOROWANIE NA POZIOMIE PROJEKTU w terminie 5 dni roboczych od dnia akceptacji dokumentacji przez Instytucję Pośredniczącą składa ona zlecenie płatności środków SPPW do Banku Gospodarstwa Krajowego Bank Gospodarstwa Krajowego realizuje przelewy zgodnie z ustalanym na początku roku Terminarzem płatności środków europejskich - sesje transakcyjne co ok. 7 dni kalendarzowych po zrealizowaniu przelewu przez BGK Instytucja Pośrednicząca informuje drogą elektroniczną lub w formie papierowej Instytucję Realizującą o przelewie środków na jej rachunek bankowy Instytucja Pośrednicząca ewidencjonuje w swoim systemie finansowo- księgowym dokonanie wydatku na rzecz IR

RAPORTOWANIE I MONITOROWANIE NA POZIOMIE PROJEKTU Oprócz raportów okresowych z realizacji projektu IR składa: Raporty roczne z realizacji projektu – do 15 lutego kolejnego roku sprawozdawczego Raport z zakończenia realizacji projektu – termin jak dla ostatniego wniosku o płatność Końcowy raport finansowy – termin jak dla ostatniego wniosku o płatność Raporty sporządzane są na wzorach określonych przez Krajową Instytucję Koordynującą w języku polskim i angielskim. Raporty przesyłane są do Instytucji Pośredniczącej w wersji papierowej i elektronicznej.

RAPORTOWANIE I MONITOROWANIE NA POZIOMIE PROJEKTU PIERWSZA PŁATNOŚĆ W SYSTEMIE ZALICZKOWYM Jeśli decyzją strony szwajcarskiej projekt jest realizowany w systemie zaliczkowym, wówczas pierwsza płatność jest wypłacana po podpisaniu przez Instytucję Realizującą Umowy w sprawie Realizacji Projektu oraz wniesieniu zabezpieczenia prawidłowego wykonania umowy (nie dotyczy jednostek samorządu terytorialnego). Kwota pierwszej płatności jest określana w CHF w Umowie w sprawie Realizacji Projektu a jej wypłata następuje jako równowartość kwoty CHF w PLN przeliczonej po kursie kupna NBP z dnia złożenia zlecenia przez Instytucję Pośredniczącą do Banku Gospodarstwa Krajowego. Instytucja Pośrednicząca przekazuje Instytucji Realizującej wzór wniosku o pierwszą płatność w momencie podpisywania Umowy w sprawie Realizacji Projektu.

RAPORTOWANIE I MONITOROWANIE NA POZIOMIE PROJEKTU UWAGA! PŁATNOŚĆ KOŃCOWA WE WSZYSTKICH PROJEKTACH! Dłuższe terminy przekazania dokumentacji do Instytucji Pośredniczącej – do końca drugiego miesiąca po zakończeniu projektu. Kwota płatności końcowej określona w CHF w Umowie w sprawie Realizacji Projektu. Więcej dokumentów do złożenia – ostatni Wniosek o płatność oraz Raport okresowy z realizacji projektu, Raport z zakończenia projektu, Końcowy raport finansowy oraz wnioski i rekomendacje z końcowego audytu finansowego. Wypłata płatności końcowej dokonywana po zatwierdzeniu ww. dokumentów przez stronę szwajcarską. Zlecenie składane przez Instytucję Pośredniczącą do BGK w ciągu 5 dni roboczych od zatwierdzenia ww. dokumentów.

KONTROLA DOKONYWANA PRZEZ WWPE KONTROLA ADMINISTRACYJNA dotyczy 100% wydatków dokonywanych przez Instytucje Realizujące w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy dokumentacja przygotowana przez Instytucje Realizujące zgodnie z wymaganiami Instytucji Pośredniczącej przesyłana do siedziby WWPE kontrola jednolita dla całego projektu – identyczna dla środków SPPW i wkładu własnego jako potwierdzenie IR otrzymuje: - zatwierdzenie Wniosku o płatność - zatwierdzenie Raportu okresowego z realizacji projektu

KONTROLA DOKONYWANA PRZEZ WWPE KONTROLA NA MIEJSCU ma charakter kontroli uzupełniającej do kontroli administracyjnej kontrole planowe oraz kontrole ad-hoc kontrole planowe – zgodnie z planami wizyt monitorujących na dany okres kontrole ad-hoc – w przypadku problemów w trakcie kontroli administracyjnej lub w innych tego wymagających przypadkach kontrole na miejscu dokonywane przez pracowników WWPE bądź przez osoby/firmy monitorujące wdrażanie projektów na zlecenie WWPE jako potwierdzenie IR otrzymuje raport z kontroli na miejscu z wnioskami i rekomendacjami, do których może zgłosić uwagi w określonym terminie

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!