PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W SANOKU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Prawo rodzica/opiekuna do uzyskiwania informacji na temat nauki szkolnej ucznia oraz do objęcia go pomocą.
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
Integracja w kształceniu zawodowym
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Dydaktyka ogólna.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie dla zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Dokumenty wydawane przez poradnie psychologiczno - pedagogiczne – zasady sporządzania oraz formy ich realizacji. Halina Tabor Patrycja Krasnowska Janina.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bystrzycy Kłodzkiej wchodzi w skład utworzonego Zespołu Placówek o nazwie Powiatowe Centrum Doradztwa i Poradnictwa.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
placówka przyjazna uczniom
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
pomoc psychologiczno pedagogiczna w szkole
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Działalność Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Dębicy
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Kształcenie specjalne
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW EGZAMINACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW rok szkolny 2018/2019.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W SANOKU Opracowały: mgr Jadwiga Oleniacz mgr Agnieszka Jasińska-Lichtenberg

Informacje ogólne Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna jest placówką usługową i ogólnodostępną. Korzystanie z pomocy specjalistów jest dobrowolne. Celem Poradni jest wspomaganie rozwoju i efektywności uczenia się dzieci i młodzieży, a także udzielenie ich rodzicom lub opiekunom, nauczycielom i wychowawcom pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej.

Komu pomagamy? Dzieciom w wieku od 0 do 3 roku życia, Dzieciom przedszkolnym, Dzieciom i młodzieży ze wszystkich typów szkół, Ich rodzicom i nauczycielom.

Jak pracujemy? Diagnozujemy rozwój dzieci i młodzieży w aspekcie psychologicznym i pedagogicznym. Pomagamy dzieciom i młodzieży w pokonywaniu trudności. Pomagamy rodzicom i nauczycielom w wychowywaniu i nauczaniu. Prowadzimy psychoterapię indywidualną, rodzinną, grupową. Organizujemy zajęcia rozwijające różnorodne umiejętności, pracujemy indywidualnie lub z grupą. Prowadzimy terapię psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną.

Dokumenty Wydawane Przez Poradnię Orzeczenia (Zespoły Orzekające) Opinie (psycholog, pedagog)

Rodzaje orzeczeń wydawanych przez Poradnię Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego uczniów Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania

Orzeczenia O Potrzebie Kształcenia Specjalnego Uczniów niedosłyszących i słabo słyszących niewidomych i słabo widzących z niepełnosprawnością ruchową z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze) z autyzmem z niepełnosprawnościami sprzężonymi zagrożonych niedostosowaniem społecznym niedostosowanych społecznie z zaburzeniami zachowania zagrożonych uzależnieniem

Opinie w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju przyspieszenia obowiązku szkolnego odroczenia obowiązku szkolnego pozostawienia ucznia klasy I-III na drugi rok gotowości szkolnej dziecka zwolnienia z nauki drugiego języka obcego kwalifikowania do klas terapeutycznych dostosowania wymagań edukacyjnych dostosowania warunków i formy - sprawdziany dostosowania warunków i formy - egzaminy gimnazjalne dostosowania warunków i formy - egzaminy maturalne dostosowania warunków i formy - egzaminy zawodowe udzielania zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki

Opinie w sprawie c.d. przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej objęcia dziecka pomocą psychologiczno - pedagogiczną w przedszkolu objęcia dziecka pomocą psychologiczno - pedagogiczną w szkole lub placówce oświatowej.

Co zawiera opinia? Rodzaj opinii z zaznaczeniem czasu na jaki została wydana Powód zgłoszenia Które badanie? (czy i kiedy były poprzednie badania, jaka była diagnoza) W oparciu o co wydano opinię - jakie badania przeprowadzono, z jaką dokumentacją się zapoznano (informacja o uczniu, zaświadczenia lekarskie) Obserwacje z przebiegu badania istotne dla diagnozy

Co zawiera opinia c.d. Łączny opis badania psychologicznego i pedagogicznego z uwzględnieniem: - mocnych stron ucznia, - przeciętnych zasobów, - słabszych stron i obszarów deficytowych Wnioski określające przyczynę zgłaszanych trudności

Co zawiera opinia c.d. Zalecane formy pomocy np.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (klasy I-III SP) lub terapia pedagogiczna (począwszy od klasy IV SP) Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, Terapia logopedyczna Inne zalecenia: Dostosowanie wymagań (w jakim zakresie np. wydłużenie limitów czasowych na realizację zadań, naprowadzanie, ukierunkowywanie toku myślenia, stosowanie pytań pomocniczych itp.), Wzmocnienia pozytywne, motywowanie do nauki, Systematyczna praca w domu, Badanie kontrolne

Co powinna zawierać opinia ze szkoły? Dane dziecka (imię, nazwisko, szkoła, klasa). Pieczątka szkoły i dyrektora, data. Podpisy: wychowawcy, dyrektora. Czy uczeń systematycznie uczęszcza do szkoły? Czy i jakie ma trudności?

Co powinna zawierać opinia ze szkoły? c.d. Czy istnieje współpraca rodzica ze szkołą? Jakie jest zachowanie dziecka na lekcji, przerwie? Jakie jest zaangażowanie ucznia w działania? Czy uczeń przygotowuje się do lekcji? Czy miał pomoc ze strony szkoły?

Badanie psychologiczne Określenie poziomu inteligencji (zespołu zdolności umysłowych umożliwiających jednostce sprawne korzystanie z nabytej wiedzy oraz skuteczne zachowanie się wobec nowych zadań i sytuacji) Przedziały inteligencji mierzonej za pomocą Skali WISC-R lub WAIS-R(PL) Bardzo wysoka- powyżej 130 Poziom wysoki Powyżej przeciętnej Przeciętny poziom - 90 do 109 Poniżej przeciętnej Pogranicze upośledzenia Upośledzenie umysłowe - od 69 w stopniu lekkim - w stopniu umiarkowanym w stopniu znacznym w stopniu głębokim

Jakie funkcje bada test inteligencji? Inteligencja słowna: Zakres wiedzy ogólnej oraz zdolność jej organizowania,zainteresowania, Pamięć trwała Zrozumienie i uświadomienie obowiązujących zachowań społeczno- moralnych Przeprowadzanie operacji logicznych na liczbach Bogactwo słownictwa, umiejętność zwerbalizowania znaczenia danego słowa, Zdolność tworzenia związków między pojęciami, uogólniania, abstrahowania Pamięć słuchowa bezpośrednia Odporność na dystraktory Inteligencja bezsłowna: - Spostrzegawczość wzrokowa, odróżnianie szczegółów istotnych od nieistotnych Myślenie przyczynowo- skutkowe Zdolność analizy i syntezy spostrzeganego wzoru Koordynacja wzrokowo-ruchowa Zdolność organizowania wzrokowo spostrzeganego materiału Wyobraźnia przestrzenna Zdolność mechanicznego uczenia się wzrokowo-ruchowego, integracja wzrokowo-ruchowa

Badanie psychologiczne Przeprowadzone próby diagnostyczne określają: Poziom rozwoju funkcji percepcyjnych analizatora słuchowego (słuch fonemowy, umiejętności fonologiczne, funkcje słuchowo – językowe) Poziom rozwoju funkcji percepcyjnych analizatora wzrokowego (spostrzeganie materiału wzrokowego, analiza i synteza wzrokowa) Poziom rozwoju analizatora kinestetyczno – ruchowego KAŻDY Z TYCH ANALIZATORÓW MUSI DOBRZE FUNKCJONOWAĆ SAMODZIELNIE, ALE MUSI RÓWNIEŻ WSPÓŁPRACOWAĆ Z INNYMI!

Badanie pedagogiczne Tempo i poziom opanowania umiejętności czytania (czytanie głośne i czytanie ciche) Poziom rozumienia treści czytanych tekstów Zdolność konstruowania samodzielnych wypowiedzi pisemnych Stopień znajomości reguł ortograficznych Poziom poprawności ortograficznej (pisanie ze słuchu, pisanie z pamięci, przepisywanie) i graficznej pisma (analiza wytworów pisemnych ucznia) Poziom sprawności grafomotorycznej (spowolnienie, męczliwość) Dominację czynności ruchowych jednej ze stron ciała (lateralizacja) Poziom wiadomości i umiejętności z matematyki

Specyficzne trudności w uczeniu się Dysleksja (specyficzne trudności w czytaniu, u podłoża których leżą zaburzenia uwagi, percepcji i pamięci wzrokowej i słuchowej, funkcji językowych oraz ich koordynacji o różnym stopniu i zakresie) Dysortografia (specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni) Dysgrafia (specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej formy graficznej pisma wynikające z zaburzeń funkcji percepcyjno – motorycznych) Dyskalkulia (specyficzne trudności w uczeniu się matematyki)

Terapia Wykorzystujemy następujące metody: Arteterapia (bajkoterapia, muzykoterapia, terapia ruchem, plastykoterapia) Socjoterapia Psychoterapia Elementy Metody dr Paula Dennisona i Gail Dennison - Kinezjologii Edukacyjnej -„ Brain Gym”® Elementy metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne Arteterapia (bajkoterapia, muzykoterapia, terapia ruchem i tańcem, plastykoterapia) Elementy metody Paula Dennisona Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne

Kiedy i jak możesz się do nas zgłosić? Zawsze wtedy, gdy masz do rozwiązania problem i oczekujesz fachowej pomocy. Skierowanie nie jest potrzebne. Najłatwiej umówić się telefonicznie, ale można też osobiście. Wcześniej należy złożyć odpowiedni wniosek w sekretariacie. NASZA POMOC JEST BEZPŁATNA.

Gdzie można nas znaleźć Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Sanoku ul. Kościuszki 16 Tel./Fax 013 46 316 71 38-500 Sanok poradniapp@sanok.com.pl http://www.poradniapp.sanok.com.pl

Dziękujemy za uwagę.