Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Perspektywa Finansowa
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
dr Anna Okońska-Walkowicz Warszawa, r.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Perspektywa uczenia się przez całe życie poziom krajowy i regionalny 18 marca 2011.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 3, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
SYSTEM EDUKACJI W POLSCE
Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej do roku 2020
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Czyli CO I JAK BY MIEĆ ZAWÓD.  W ramach programu Leonardo da Vinci PL1-LEO Tytuł projektu: „Interdyscyplinarny wymiar kształcenia zawodowego.
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
Kryteria wyboru projektów w ramach XI Osi Priorytetowej RPO WP Jakość edukacji i kompetencji w regionie Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Komentarze do dokumentów Komisji Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju Education and Training Monitor 2015 Poland Education Policy.
Zanim zaczniemy mierzyć wartość kapitału ludzkiego jakość kapitału ludzkiego – perspektywa europejska 1.
SPOTKANIE UPOWSZECHNIAJĄCE 21 GRUDNIA 2015 WARSZAWA.
Statystyka społeczna - edukacja. Uczenie się Uczenie się przez całe życie Edukacja wstępna Dalsza edukacja Uczenie się formalne Uczenie się pozaformalne.
Postawy altruistyczne dominują niemal we wszystkich grupach wyróżnionych ze względu na cechy społeczno- demograficzne. Z jednej strony nieco częściej wykazują.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Ogólnopolska konferencja „Społeczne wyzwania edukacji statystycznej” Gdynia, marca 2016 Stanisław Drzażdżewski, radca generalny Departament Strategii.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Budżet jako środek do realizacji strategii „jakość.
Zapis prezentacji:

Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook: Poland” Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce Warszawa, 25 listopada 2015 KOMENTARZ Stanisław Drzażdżewski Radca generalny, Departament Strategii i Współpracy Międzynarodowe Ministerstwo Edukacji Narodowej

Monitorowanie rozwoju edukacji przez KE i OECD  Monitorowanie rozwoju edukacji przez Komisję Europejską i OECD odbywa się poprzez użycie wskaźników uzgodnionych z państwami członkowskimi  KE stosuje wskaźniki uzgodnione w procesach współpracy europejskiej: 1/ strategia Europa / strategicznych ramach współpracy w kształceniu i szkoleniu (ET 2020)  Państwa członkowskie uzgadniają nie tylko dobór wskaźników, ale także raporty monitorujące (KE i OECD daje możliwość składania uwag do projektów tych raportów przed ich ogłoszeniem ) 2

Monitorowanie rozwoju edukacji przez KE i OECD  Stosowanie uzgodnionych wskaźników jest podstawą realizacji procesów strategicznych w UE oraz ułatwia porównania międzynarodowe w OECD  Jednak taki tryb monitorowania może mieć też strony ujemne: - zejście na dalszy plan kwestii specyfiki poszczególnych krajów - skupienie uwagi głównie na wskaźnikach, a w konsekwencji także na rankingach krajów 3

Na czym polega specyfika rozwoju edukacji w Polsce? Rozwój edukacji w Polsce wyróżniają na tle międzynarodowym następujące, główne cechy: 1)stabilne, dość dobre, a niekiedy czołowe w UE i OECD, wyniki w rozwoju środkowego etapu edukacji formalnej, tj. kształcenia średniej młodzieży 2)zbliżone do średnich w UE i OECD oraz szybko poprawiające się wyniki w rozwoju początkowych i zaawansowanych etapów edukacji formalnej, tj. edukacji przedszkolnej i szkolnictwa wyższego 3)utrwalone słabsze wyniki w zakresie przejścia z edukacji do samodzielnego życia oraz uczenia się poza szkołami 4

Na czym polega specyfika rozwoju edukacji w Polsce? Ad 1) O dobrych wynikach rozwoju edukacji szkolnej młodzieży w Polsce świadczą następujące zjawiska:  wysokie upowszechnienie wykształcenia co najmniej na poziomie średnim drugiego stopnia (upper secondary), jednak z podkreśleniem, że obejmuje ono również wykształcenie zasadnicze zawodowe  wysokie uczestnictwo młodzieży w edukacji  ograniczenie zjawiska wczesnego kończenia nauki (early school leaving)  wybijająca się w UE poprawa poziomu umiejętności podstawowych młodzieży szkolnej (PISA, ICILS) 5

Na czym polega specyfika rozwoju edukacji w Polsce? Ad 2) O dynamicznym rozwoju początkowych i zaawansowanych etapów edukacji formalnej w Polsce świadczą m.in. następujące porównania: 6 Odsetek dzieci od 4 r.ż. do wieku obowiązku szkolnego uczestniczących w edukacji przedszkolnej ( ) Odsetek osób w wieku lat z wykształceniem wyższym ( )

Na czym polega specyfika rozwoju edukacji w Polsce? Ad 3) Słabsze wyniki w zakresie przejścia z edukacji na rynek pracy: 7 Stopa bezrobocia absolwentów w Polsce według poziomu wykształcenia w latach (I kwartał)

Na czym polega specyfika rozwoju edukacji w Polsce? Ad 3) Grunt pod słabsze przygotowanie do uczenia się przez całe życie jest już w szkole: 8 Odsetek młodzieży (15-24) i dorosłych (25-64) uczestniczących w edukacji pozaformalnej w okresie 4 tygodni przed badaniem (LFS 2014) – problem niskiego uczestnictwa dorosłych w edukacji zaczyna się już w szkole

Na czym polega specyfika rozwoju edukacji w Polsce? Ad 3) Problem niskich umiejętności podstawowych dotyczy także osób wykształconych 9 Odsetek osób (20-34) z wykształceniem wyższym według poziomu umiejętności rozumienia tekstu w skali PIAAC Odsetek osób (16-64) z niskim poziomem umiejętności (poziom 1 i poniżej na skali PIAAC) według poziomu wykształcenia

Na czym polega specyfika rozwoju edukacji w Polsce? Ad 3) Spadek uczestnictwa w edukacji i poziomu umiejętności wraz z wiekiem: 10 Uczestnictwo w kształceniu i szkoleniu w okresie 4 tygodni przed badaniem według grup wiekowych w Polsce i UE (LFS 2014) Poziom umiejętności rozumienia tekstu według grup wiekowych w Polsce i OECD według skali PIAAC

Co jest ważnie oprócz wskaźników?  Monitorowanie rozwoju edukacji przez KE i OECD może mieć szerszy wymiar niż tylko przegląd wskaźników  W monitorowaniu edukacji prowadzonym UE ważne jest promowanie celów strategicznych rozwoju edukacji w Europie: (1) urzeczywistnianie idei uczenia się przez całe życie; (2) poprawa jakości i skuteczności edukacji; (3) promowanie równych szans i spójności społecznej; (4) zwiększenie innowacyjności i kreatywności  W monitorowaniu prowadzonym przez OECD warto promować analizy łączące rozwój edukacji z powodzeniem gospodarczym i społecznym 11

Co jest ważnie oprócz wskaźników?  Biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju edukacji w Polsce ważne jest podkreślanie integralnego podejścia do edukacji w UE jako związku dwóch obszarów o równie ważnym znaczeniu:  kształcenia (education) – realizowane głównie w systemach edukacji  szkolenia (training) – realizowanego w wielu dziedzinach życia gospodarczego i społecznego, w tym także w pracy i zorganizowanej działalności kulturalnej i obywatelskiej (nie tylko w szkołach i na kursach) 12

Co jest ważnie oprócz wskaźników? Ocena z Przeglądu gospodarczego OECD: Polska 2014 – wskaźniki zatrudnienia są wyraźnie niższe w skrajnych grupach wiekowych 13 Odsetek zatrudnionych w grupie wiekowej lat w UE i w Polsce w latach (LFS) Odsetek zatrudnionych w grupie wiekowej lat w UE i w Polsce w latach (LFS)

Co jest ważnie oprócz wskaźników?  Niskie zatrudnienie młodzieży w wieku lat współwystępuje z czynnikami wymienionymi wyżej:  wysokim uczestnictwem młodzieży w edukacji formalnej  niskim uczestnictwem młodzieży w edukacji pozaformalnej  Niskie zatrudnienie osób w wieku 50+ współwystępuje z zanikiem uczestnictwa w szkoleniach oraz z niskim poziomem umiejętności podstawowych 14 Wnioski z ocen OECD: Fragment analiz KE: Odsetek osób w wieku lat z wykształceniem wyższym według nowej klasyfikacji ISCED (LFS 2014)

15 Dziękuję za uwagę