Udział i wpływ społeczności lokalnych na programowanie rozwoju Śląska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Dobre rządzenie, państwo obywatelskie. MODERATOR KA : KATARZYNA BATKO-TOŁUĆ STOWARZYSZENIE LIDERÓW LOKALNYCH GRUP OBYWATELSKICH UCZESTNICY / PANELIŚCI:
Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Rozwój społeczności lokalnych
Model partnerstwa na rzecz innowacyjności
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Budowanie dialogu społecznego – rola współpracy sektora rządowego i pozarządowego na polu pomocy społecznej w kształtowaniu skutecznego systemu pomocy.
Łukasz Domagała – Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
Plan komunikacji PO KL - założenia
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
E-dyplomacja jako element komunikacji strategicznej Justyna Arendarska Zakład Komunikowania Międzynarodowego.
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
dr Tomasz Kaźmierczak IPSiR UW Ekspert Instytutu Spraw Publicznych
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Wpływ Regionalnego Komitetu Sterującego na proces wdrażania RSI ? Elżbieta Książek 25 marca 2010 Warsztaty Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Jan Szomburg Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Gdańsk, r. Dialog i partnerstwo dla rozwoju Pomorza.
Europejska Sieć Centrów Kompetencji w Logistyce
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
SPOTKANIE WARSZTATOWE
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
KIERUNEK: ZARZĄDZANIE
Nowa perspektywa zawodowa
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
 Innowacyjny, nowoczesny, unikalny w skali kraju kierunek studiów społecznych  Interdyscyplinarny charakter studiów pozwalający łączyć wiedzę socjologiczną.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Konferencja realizowana jest w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Realizatorami.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Nasza „mała” demokracja
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
w województwie pomorskim
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
MARKETING INTERNETOWY
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Zapis prezentacji:

Udział i wpływ społeczności lokalnych na programowanie rozwoju Śląska. Narzędzia komunikacji społecznej w procesie tworzenia i prowadzenia polityki na poziomie regionalnym i lokalnym dr Joanna Wróblewska-Jachna Udział i wpływ społeczności lokalnych na programowanie rozwoju Śląska. Racibórz, 24.11.2007 r.

Potęga informacji i komunikacji. Władza i komunikacja w toku dziejów historycznych zawsze stanowiły zasoby władzy, umożliwiały dominację, ale też wywoływały zmiany społeczne. Sposób w jaki ludzie myślą determinuje ich organizacje społeczną, normy i wartości. Podstawowa batalia prowadzona w społeczeństwie jest batalią o umysł ludzki. „Torturowanie ciała jest mniej efektywne od kształtowania umysłu”. M. Castells

Komunikacja Społeczeństwo obywatelskie władza Społeczeństwo wiedzy Społeczeństwo industrialne. Demokracja. władza Społeczeństwo obywatelskie Społeczeństwo informacyjne. Mediokracja. władza Społeczeństwo wiedzy

Komunikacja i jej narzędzia. Globalne sposoby komunikacji media masowe: prasa, radio (radiostacje), telefony (sms, mms) telewizja (interaktywna), Internet: portale, poczta elektroniczna, blogi, vlogi, fora, komunikatory. Komunikacja pomiędzy władzą i obywatelami zakłada odejście od „rządzenia” na rzecz „zarządzania”.

Rządzenie versus współrządzenie Demokratyczny system władzy przedstawicielskiej, w którym: - władza polityczna jest podzielona, - wszystkie grupy mają jakieś zasoby polityczne, rozproszenie zasobów jest pozytywne dla demokracji, - rzeczywista siła polityczna rozciąga się poza instytucje demokratyczne, wymiar globalny, - wybrane władze podlegają różnym wpływom, ale mieści się to w porządku demokratycznym i podlega społecznej kontroli. Prawo do kierowania rozwojem społeczno-gospodarczym uzyskują Ci, którzy zdobyli większe poparcie elektoratu.

Rządzenie versus współrządzenie Współczesna demokracja oparta jest na partnerstwie różnych aktorów społecznych z władzami szczebla samorządowego. Podstawą organizowania społeczeństwa, staje się omawianie różnych problemów społecznych, gospodarczych, kulturowych przez reprezentacje społeczeństwa obywatelskiego z władzami różnego szczebla. Odstępuje się od hegemonii wybieralnych ciał na rzecz zarządzania poziomego pomiędzy partnerami z sektora publicznego i prywatnego.

Sieci Trzy ujęcia teoretyczne: - sieci jako „pośrednictwo interesów”, - sieci jako forma współzarządzania, - sieci jako idealno-typologiczne relacja pomiędzy partnerami publicznymi i prywatnymi instytucjami.

Demokracja tradycyjna Demokracja nowoczesna Partycypacja Demokracja tradycyjna (ludzie moralnie są zobowiązani do przestrzegania decyzji władzy popieranej przez większość). Partycypacja poprzez: referenda, petycje, demonstracje, udział w wyborach. Demokracja nowoczesna (nieskrępowana debata prowadzi do konsensusu). Partycypacja wielostopniowa. Udział w spotkaniach organizowanych przez władze lokalne, udział w realizacji polityki, partycypacja obywateli, instytucji środowisk biznesu, organizacje pozarządowe.

Zarządzanie i Partycypacja Uzyskanie poparcia społecznego dla programów, partii. Przekazanie kompetencji, decentralizacja. - marketing polityczny, - otwarty dialog, - dobór partnerów debaty umożliwiający realizację interesów grupowych, - dopuszczenie do głosu możliwie szerokie grono partnerów, - ukierunkowanie debaty społecznej. - otwarcie się na partnerów zinstytucjonalizowanych i zwykłych obywateli.

Problemy współczesnej „nowoczesnej” demokracji: krótkowzroczne żądania dobrze zorganizowanych grup mogą wpływać na długofalowe strategie, wzrost efektywności demokracji poprzez partycypację może odbywać się kosztem demokratycznej reprezentacji, zadania publiczne przejmują organizacje nie mające legitymacji demokratycznej, aktorzy sektora demokratycznego lub organizacji pozarządowych mając finansowy udział w realizacji polityki oczekują realnego wpływu na podejmowanie decyzji o jej kształcie.

Pytania Czy pomysły na rozwój społeczny i ekonomiczny powinny powstawać w centrach władzy politycznej czy też opierać się na lokalnie wypracowywanych pomysłach? Czy zarządzanie nie wpływa jednak negatywnie na efektywność podejmowanych działań? Jaka jest rola władzy centralnej i samorządowej w państwach demokratycznych? Czy silna, demokratycznie wybrana władza nie jest wystarczającym gwarantem skuteczności w działaniu?

Wnioski Smitter P. - Władza przedstawicielska powinna najpierw rozwiązywać problemy w „tradycyjny” sposób, Klausen J. Sweeting D.- Cele ogólne formułują i akceptują instytucje demokracji przedstawicielskiej, ale przy podejmowaniu decyzji szczegółowych możemy dopuścić większy udział aktorów społecznych. Humbleton R. – New Public Management, obywatel jako klient, konsument.

Regionalne Środowisko Innowacyjne H. Braczyk ,P. Cooke, M. Heidenreich Przedsiębiorstwa GOSPODARKA STOWARZYSZENIOWA Władze samorządowe Instytuty naukowe

Śląsk. Przykłady dobrej praktyki. Kontrakt Regionalny dla Województwa Katowickiego 1995 r. Strategia Rozwoju dla Województwa Śląskiego 2001 r. Rybnik – ustalanie priorytetów rozwojowych.

Bibliografia Castells Manuel: Comunication, Power and Counter-power in the Network Society, International Journal of Communication 1 (2007), dostępny http://ijoc.org Castells Manuel: Społeczeństwo sieci, PWN W-wa 2007 Jałowiecki B., Szczepański M. S.: Rozwój lokalny i regionalny w perspektywie socjologicznej, Tychy 2002 Jurczyńska-McCluskey E. red.: Globalizacja i regionalizacja w opinii młodzieży województwa śląskiego, Zeszyty ATH, Bielsko-Biała 2002 Swianiewicz P., Klimska U., Mielczarek A.: Nierówne koalicje. Liderzy miejscy w poszukiwaniu nowego modelu zarządzania, Wyd. Scholar Warszawa 2004 Warczok Tomasz: Pageryzacja zachowania W: Łuczak M., Wuwer A.: Caritas w globalnej wiosce, WTUŚ, Katowice-Piekary 2006 Polska w drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego. Raport o rozwoju społecznym. Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju W-wa 2002