Anna Adryjanek.  intuicja językowa, wrażliwość na dźwiękowy aspekt tekstu (inteligencja językowa, muzyczna)  dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Advertisements

ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
Taksonomia Benjamina Blooma
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
Objawy DYSLEKSJI.
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel ….
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Przygotowanie dziecka do szkoły
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Pedagogika szkoły wyższej
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Ocenianie holistyczne
Prezentacja w Power Point
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
„WALORY PRZYRODNICZE OZORKOWA I OKOLIC”
NOTATKI CO I JAK ?.
Zasady pracy metodą projektu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Temat: Tworzenie bazy danych
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
Klasa matematyczno- informatyczna w Świętej Katarzynie.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Matura 2016 Analiza wyników.
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Metoda WebQuest.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Wyniki egzaminu próbnego
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

Anna Adryjanek

 intuicja językowa, wrażliwość na dźwiękowy aspekt tekstu (inteligencja językowa, muzyczna)  dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych, (inteligencja matematyczna i przyrodnicza)  uczenie się za pomocą rysunków, schematów, map myślowych, kolorowania treści, zakreślania, malowania (inteligencja wzrokowo-przestrzenna i kinestetyczna)  bogata wiedza ogólna ucznia – pozwala na występowanie w roli eksperta;  błyskotliwość ucznia  radość poznawcza, ciekawość

 Kłopoty z analizą strukturalną i interpretacją tekstu  Oszczędność, lakoniczność wypowiedzi  PDF

 Podkreślanie słów według wybranego klucza, np. części mowy  Rysowanie obiektów, kolorowanie według przekazu treściowego  Budowanie wypowiedzi na podstawie rysunku

 narracyjność  opis walorów przestrzeni  zwrócenie uwagi na stosunki przestrzenne, wskazane w tekście: linie, proporcje

 zwrócenie uwagi na metaforyczność tekstu  tworzenie własnej interpretacji przestrzeni: „przestrzeń …trójwymiarowa, wielowymiarowa, pewne miejsca jak gdyby otwierają się w nieskończoność…”

 zwrócenie uwagi na kolor przestrzeni opisywanej: szarość, ciemność  tworzenie własnej interpretacji symboliki tekstu

 struktura i „dane graficzne/językowe”  znaczenia dosłowne i ich „sensy”  idee, intencje, konteksty

 szukania informacji, liczenia, podkreślania, porządkowania treści pod różnymi względami,  odkrywania struktury (kompozycji czy budowy).

 odkrywania znaczeń i sensów, związków przyczynowo-skutkowych,  definiowania w oparciu o kontekst, treść,  wyjaśniania sformułowań, przetwarzania i przekształcania informacji na dane w tabelach, wykresach, mapach myślowych itp.

 twórczości, kreatywności,  wyzwalają myślenie holistyczne, krytycyzm, sprzyjają kształtowaniu opinii i postaw.

 Uczeń za ich pomocą pozyskuje określony zbiór informacji z tekstu.  Uwaga ucznia kierowana na nazwy pojęć, fakty, problemy poruszane w tekście.  Samodzielność – uczeń jedynie ukierunkowany na właściwe tropy za pomocą instrukcyjnych poleceń, pozyskuje wiedzę w wyniku własnych procesów myślowych.  Dokonywanie pewnych wyborów, co wiąże się z uczeniem na poziomie zapamiętywania i rozumienia.

 Przeczytaj tekst i podkreśl wszystkie pojęcia fachowe, które wiążą się z następującymi dziedzinami nauki: antropologia (także archeologia) i genetyka.  karta pt. Jak długo Słowianie goszczą w Europie Środkowej?

 Wymagają od ucznia wstępnego przetworzenia uzyskanych informacji.  Ich formuły są typowe i nietypowe, prowokują ucznia do wykonania nietypowych operacji.  Ich zaletą jest dostarczanie bodźców do samodzielnego przetwarzania informacji wprost: z tekstu na rysunek, tabelę, wykres, służą wnioskowaniu, uogólnianiu, systematyzowaniu treści.

 Przedstaw w formie czytelnego schematu, w jaki sposób genetycy wnioskują o pochodzeniu populacji.  karta pt. Jak długo Słowianie goszczą w Europie Środkowej?

 wyszukać w tekście właściwe zdania, określające działania genetyków, które wiodą do tworzenia teorii czy formułowania wniosków, a nie same wnioski;  uogólnić je i nazwać;  uszeregować linearnie lub równolegle;  ustalić, czym jest schemat;  określić właściwą formę schematu;  nadać jej graficzny kształt.

 Uczeń staje przed problemem-uczenie się umiejętności.  Działania rutynowe i schematyczne - zapamiętywanie treści lub nauka według ustalonych algorytmów (zastosowanie wzoru matematycznego, części rozprawki, charakterystyki), trening strategii (tekst z lukami na rodzajniki).

„ Odszukałeś większość informacji wskazanych w zadaniach, zdefiniowałeś poprawnie znaczenia pojęć w oparciu o kontekst, wyszukałeś właściwe argumenty dla obu teorii o powstaniu Słowian. Popraw schemat w zadaniu 5, bo wyraża on samą teorię genetyków, a nie sposób, w jaki ją tworzą.”

 przetwarzanie trójstopniowe: informacja- wnioski-koncepcja,  prowokowanie do „obejścia” wątpliwości,  ustalanie pewnych decyzji,  postępowanie według samodzielnie stworzonej reguły czy strategii,  sfinalizowanie całości konkretnym „wytworem” intelektualnym.

 Wyobraź sobie, że jesteś jednym z genetyków, który pracował nad odkryciem pochodzenia Słowian. Przygotuj konspekt wykładu, w którym obalisz teorię allochtoniczną. Konspekt powinien zawierać jasną tezę oraz argumenty ją potwierdzające.  karta pt. Jak długo Słowianie goszczą w Europie Środkowej?

 Żródła:  „Raport o stanie edukacji 2013” lista/raporty/150-raport-o-stanie-edukacji/1052-raport-o-stanie-edukacji licza-sie-nauczyciele.htmlRaport o stanie edukacji 2013  Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2005, Operon.  Borek A. i Domerecka A., Nauczyciele aktywizują, uczniowie się nudzą, czyli jak są zorganizowane procesy edukacyjne w polskich szkołach – analiza danych dotyczących wymagania „procesy edukacyjne są organizowane [w:] Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych prowadzonych w latach 2010–2011pod red. G. Mazurkiewicza, Kraków 2013,Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,81–109.  Bortnowski S., Czy naprawdę nowa metodyka? Kwartalnik Edukacyjny, 2011(3), 46–55.  szyt_dla_uczniow_gimnazjum.html szyt_dla_uczniow_gimnazjum.html  zumieniem_zeszyt_dla_uczniow_liceum.html zumieniem_zeszyt_dla_uczniow_liceum.html  Jak uczyć czytania ze zrozumieniem – sprawdzona metoda uzupełniona kartami pracy czytania-ze-zrozumieniem-sprawdzona-metoda-uzupelniona-kartami-pracy Jak uczyć czytania ze zrozumieniem – sprawdzona metoda uzupełniona kartami pracy  Walczak D., Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego, Warszawa 2012 Instytut Badań Edukacyjnych.