Anna Adryjanek
intuicja językowa, wrażliwość na dźwiękowy aspekt tekstu (inteligencja językowa, muzyczna) dostrzeganie związków przyczynowo- skutkowych, (inteligencja matematyczna i przyrodnicza) uczenie się za pomocą rysunków, schematów, map myślowych, kolorowania treści, zakreślania, malowania (inteligencja wzrokowo-przestrzenna i kinestetyczna) bogata wiedza ogólna ucznia – pozwala na występowanie w roli eksperta; błyskotliwość ucznia radość poznawcza, ciekawość
Kłopoty z analizą strukturalną i interpretacją tekstu Oszczędność, lakoniczność wypowiedzi PDF
Podkreślanie słów według wybranego klucza, np. części mowy Rysowanie obiektów, kolorowanie według przekazu treściowego Budowanie wypowiedzi na podstawie rysunku
narracyjność opis walorów przestrzeni zwrócenie uwagi na stosunki przestrzenne, wskazane w tekście: linie, proporcje
zwrócenie uwagi na metaforyczność tekstu tworzenie własnej interpretacji przestrzeni: „przestrzeń …trójwymiarowa, wielowymiarowa, pewne miejsca jak gdyby otwierają się w nieskończoność…”
zwrócenie uwagi na kolor przestrzeni opisywanej: szarość, ciemność tworzenie własnej interpretacji symboliki tekstu
struktura i „dane graficzne/językowe” znaczenia dosłowne i ich „sensy” idee, intencje, konteksty
szukania informacji, liczenia, podkreślania, porządkowania treści pod różnymi względami, odkrywania struktury (kompozycji czy budowy).
odkrywania znaczeń i sensów, związków przyczynowo-skutkowych, definiowania w oparciu o kontekst, treść, wyjaśniania sformułowań, przetwarzania i przekształcania informacji na dane w tabelach, wykresach, mapach myślowych itp.
twórczości, kreatywności, wyzwalają myślenie holistyczne, krytycyzm, sprzyjają kształtowaniu opinii i postaw.
Uczeń za ich pomocą pozyskuje określony zbiór informacji z tekstu. Uwaga ucznia kierowana na nazwy pojęć, fakty, problemy poruszane w tekście. Samodzielność – uczeń jedynie ukierunkowany na właściwe tropy za pomocą instrukcyjnych poleceń, pozyskuje wiedzę w wyniku własnych procesów myślowych. Dokonywanie pewnych wyborów, co wiąże się z uczeniem na poziomie zapamiętywania i rozumienia.
Przeczytaj tekst i podkreśl wszystkie pojęcia fachowe, które wiążą się z następującymi dziedzinami nauki: antropologia (także archeologia) i genetyka. karta pt. Jak długo Słowianie goszczą w Europie Środkowej?
Wymagają od ucznia wstępnego przetworzenia uzyskanych informacji. Ich formuły są typowe i nietypowe, prowokują ucznia do wykonania nietypowych operacji. Ich zaletą jest dostarczanie bodźców do samodzielnego przetwarzania informacji wprost: z tekstu na rysunek, tabelę, wykres, służą wnioskowaniu, uogólnianiu, systematyzowaniu treści.
Przedstaw w formie czytelnego schematu, w jaki sposób genetycy wnioskują o pochodzeniu populacji. karta pt. Jak długo Słowianie goszczą w Europie Środkowej?
wyszukać w tekście właściwe zdania, określające działania genetyków, które wiodą do tworzenia teorii czy formułowania wniosków, a nie same wnioski; uogólnić je i nazwać; uszeregować linearnie lub równolegle; ustalić, czym jest schemat; określić właściwą formę schematu; nadać jej graficzny kształt.
Uczeń staje przed problemem-uczenie się umiejętności. Działania rutynowe i schematyczne - zapamiętywanie treści lub nauka według ustalonych algorytmów (zastosowanie wzoru matematycznego, części rozprawki, charakterystyki), trening strategii (tekst z lukami na rodzajniki).
„ Odszukałeś większość informacji wskazanych w zadaniach, zdefiniowałeś poprawnie znaczenia pojęć w oparciu o kontekst, wyszukałeś właściwe argumenty dla obu teorii o powstaniu Słowian. Popraw schemat w zadaniu 5, bo wyraża on samą teorię genetyków, a nie sposób, w jaki ją tworzą.”
przetwarzanie trójstopniowe: informacja- wnioski-koncepcja, prowokowanie do „obejścia” wątpliwości, ustalanie pewnych decyzji, postępowanie według samodzielnie stworzonej reguły czy strategii, sfinalizowanie całości konkretnym „wytworem” intelektualnym.
Wyobraź sobie, że jesteś jednym z genetyków, który pracował nad odkryciem pochodzenia Słowian. Przygotuj konspekt wykładu, w którym obalisz teorię allochtoniczną. Konspekt powinien zawierać jasną tezę oraz argumenty ją potwierdzające. karta pt. Jak długo Słowianie goszczą w Europie Środkowej?
Żródła: „Raport o stanie edukacji 2013” lista/raporty/150-raport-o-stanie-edukacji/1052-raport-o-stanie-edukacji licza-sie-nauczyciele.htmlRaport o stanie edukacji 2013 Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2005, Operon. Borek A. i Domerecka A., Nauczyciele aktywizują, uczniowie się nudzą, czyli jak są zorganizowane procesy edukacyjne w polskich szkołach – analiza danych dotyczących wymagania „procesy edukacyjne są organizowane [w:] Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych prowadzonych w latach 2010–2011pod red. G. Mazurkiewicza, Kraków 2013,Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,81–109. Bortnowski S., Czy naprawdę nowa metodyka? Kwartalnik Edukacyjny, 2011(3), 46–55. szyt_dla_uczniow_gimnazjum.html szyt_dla_uczniow_gimnazjum.html zumieniem_zeszyt_dla_uczniow_liceum.html zumieniem_zeszyt_dla_uczniow_liceum.html Jak uczyć czytania ze zrozumieniem – sprawdzona metoda uzupełniona kartami pracy czytania-ze-zrozumieniem-sprawdzona-metoda-uzupelniona-kartami-pracy Jak uczyć czytania ze zrozumieniem – sprawdzona metoda uzupełniona kartami pracy Walczak D., Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego, Warszawa 2012 Instytut Badań Edukacyjnych.