Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
10 lat audytu wewnętrznego z perspektywy podmiotu koordynującego
Audyt wewnętrzny w systemie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
Zarządzanie projektami – controlling data: Katedra Nauk Społecznych wykładowca: dr Małgorzata Madej.
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Rola Instytucji Audytowej
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
ZARYS PLANU DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH na lata
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Kontrola administracji
Pomiar obciążeń administracyjnych
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 24 kwietnia 2009 r. Olsztyn Organizacja Posiedzenia współfinansowana z Unii Europejskiej.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
System ułatwiający zarządzanie Jednostką
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
WPROWADZENIE DO SYSTEMU TACHOGRAFÓW CYFROWYCH
ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W.
Departament Higieny Środowiska
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
System Kontroli Zarządczej na Politechnice Śląskiej
System kontroli zarządczej w Uczelni jako jednostce sektora finansów publicznych Gdańsk, 2011.
Rola audytora wewnętrznego w uczelni
Ministerstwo Finansów 28 sierpnia 2014 r.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Departament Polityki Wydatkowej Warszawa, 13 stycznia 2015 r.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Komunikacja w pracy audytora wewnętrznego
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Zidentyfikowane problemy
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Dobór, gromadzenie i przechowywanie dowodów na potrzeby zadania audytowego Ministerstwo Finansów 24 września 2015 r. 1.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Dlaczego warto być w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej
Równościowe zarządzanie projektem
AKTA STAŁE Wykaz aktów prawnych
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
Zapis prezentacji:

Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość. Augustyn Kubik Europejski Trybunał Obrachunkowy Spotkanie jubileuszowe z okazji 10 lat funkcjonowania audytu wewnętrznego w sektorze publicznym w Polsce. Ministerstwo Finansów Warszawa, 24.10.2012

2002 – tworzenie podstaw AW Podstawy organizacyjne – stworzenie komórek organizacyjnych realizujących zadania AW Pierwsze szkolenia i początki współpracy z polskimi i zagranicznymi instytucjami audytowymi Pierwsze ważne publikacje (Standardy..., Podręcznik ...) Działania legislacyjne – rozporządzenia wykonawcze do ustawy o finansach publicznych

2003 – postęp we wdrażaniu AW 2002 2003 Przyrost Jednostki posiadające komórki AW 241 345 +43% Etaty w komórkach AW 464 550 +19% Jednostki z Kartami Audytu 189 256 +35% Jednostki wykonujące zadania audytowe 50 180 +260%

2004-2006 - dalszy rozwój 2004 – Aktualizacja istotnych dokumentów, działalność szkoleniowa 2005 – Ważne zmiany legislacyjne, kontynuacja współpracy i szkoleń, rozwój metodologii 2006 – Kontynuacja zmian stanu prawnego, współpraca z IIA-Polska, nowe Standardy audytu i kontroli, Karta audytu oraz Kodeks etyki

Efekty działań 2002-2006

Propozycje dalszych zmian przedstawione w 2006 Wprowadzenie kontroli zarządczej do systemu zarządzania administracją publiczną Wprowadzenie oświadczenia kierownika jednostki – deklaracji poświadczającej Powołanie Komitetów Audytu do monitorowania działań kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego Rozszerzenie katalogu jednostek zobowiązanych do prowadzenia audytu Wprowadzenie kompetencji zlecania zadań audytowych przez MF

Audyt wewnętrzny w ETO - przykłady dobrych praktyk Okresowe samooceny komórki audytu wewnętrznego Regularna ocena jakości przeprowadzana przez niezależnych zewnętrznych ekspertów Sformalizowana i regularna współpraca audytora wewnętrznego z audytorami badającymi sprawozdania finansowe ETO Audyt wewnętrzny pełni również funkcję doradczą

Audyt wewnętrzny w ETO – Komitet Audytu Wewnętrznego Gwarancja niezależności audytora wewnętrznego Monitorowanie środowiska kontroli Informowanie kolegium ETO o wynikach pracy audytora wewnętrznego Uczestnictwo w zarządzaniu ryzykiem

Dziękuję za uwagę