10 lat audytu wewnętrznego z perspektywy podmiotu koordynującego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość.
Audyt wewnętrzny w Instytucjach UE.
Audyt wewnętrzny w systemie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej
Wdrażanie zarządzania ryzykiem w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
System ewaluacji NPR i NSRO
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Rola Instytucji Audytowej
Kontrola administracji
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Informacja dotycząca pierwszych miesięcy wdrażania Priorytetu VII Promocja integracji społecznej. Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Jan Vincent-Rostowski Wicepremier Minister Finansów
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
V Konferencja Ewaluacyjna, Warszawa Ewaluacje dla oszczędnego i reagującego rządu Experiences from The Netherlands dr Peter van der Knaap Dyrektor.
Krajowy System Usług Kierunki rozwoju Krajowego Systemu Usług i jego oferta wsparcia przedsiębiorczości Warszawa, 26 listopada 2010 r. 1.
Kryzys pod kontrolą? Ryzyko jako stały element zarządzania firmą II Kongres Dyrektorów Finansowych Sheraton Warsaw Hotel, 28 kwietnia r.
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dariusz Daniluk Wzmocnienie dyscypliny finansów publicznych. Jaka może być rola ewaluacji?
System kontroli zarządczej w Uczelni jako jednostce sektora finansów publicznych Gdańsk, 2011.
Rola audytora wewnętrznego w uczelni
Mateusz Szczurek Minister Finansów
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Departament Polityki Wydatkowej Warszawa, 13 stycznia 2015 r.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Ministerstwo Finansów
Komunikacja w pracy audytora wewnętrznego
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Minister Finansów Jan Vincent-Rostowski
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów oraz podporządkowanie organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Finansów.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
PAWEŁ SZAŁAMACHA Minister Finansów
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Dobór, gromadzenie i przechowywanie dowodów na potrzeby zadania audytowego Ministerstwo Finansów 24 września 2015 r. 1.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Zalecenia Komisji Europejskiej w ramach rocznego przeglądu RPO dla Woj. Warmińsko-Mazurskiego Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
RACHUNKOWOŚĆ I REWIZJA FINANSOWA
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
SCHEMAT STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ DEPARTAMENTU KONTROLI
Zapis prezentacji:

10 lat audytu wewnętrznego z perspektywy podmiotu koordynującego Spotkanie jubileuszowe z okazji 10 lat audytu wewnętrznego w polskim sektorze publicznym 10 lat audytu wewnętrznego z perspektywy podmiotu koordynującego Agnieszka Giebel Dyrektor Departamentu Audytu Sektora Finansów Publicznych

Plan prezentacji Początki Wdrażanie Przyszłość

Audyt wewnętrzny w Komisji Europejskiej Do końca lat 90: kontrola ex-ante (DG Kontrola Finansowa) „symboliczna” funkcja audytu wewnętrznego rozmyta odpowiedzialność i rozliczalność Nadużycia Od 2002: rozliczalność DG (roczne poświadczenia) IAS (służba audytu na poziomie KE) i IAC (komórki audytu w DG i agencjach) Audit Progress Committee

wytyczne standardy ufp rozporz. Regulacje od 2004 wytyczne standardy ufp rozporz. Do 2004

Środowisko wewnętrzne Kontrola finansowa (zarządcza) a audyt wewnętrzny AUDYT WEWNĘTRZNY Informacja I komunikacja Monitorowanie i ocena Mechanizmy kontroli Cele i zarządzanie ryzykiem Środowisko wewnętrzne

Wyzwania na etapie wdrażania Niezależność organizacyjna i funkcjonalna audytu wewnętrznego Upowszechnianie metodyki audytowej Zapewnienie wykwalifikowanej kadry audytorskiej Uświadomienie kierowników jsfp odnośnie do roli audytu wewnętrznego

Najważniejsze zmiany systemowe Od 2006 r. bezpośrednia implementacja Standardów IIA jako standardów audytu wewnętrznego dla jsfp Od 2006 r. otwarcie na nowe typy kwalifikacji i certyfikatów dla audytorów wewnętrznych w sektorze publicznym Od 2006 r. poszerzenie kompetencji Ministra Finansów o możliwość zlecania audytu wewnętrznego w jednostkach Od 2010 r. zastąpienie pojęcia kontroli finansowej pojęciem kontroli zarządczej oraz nowe zdefiniowanie zadań audytu Od 2010 r. utworzenie w ministerstwach komitetów audytu Od 2010 r. możliwość prowadzenia audytu przez usługodawcę

skupienie zadań audytowych w obszarach działalności wspomagającej Jak jest? jednoosobowa obsada skupienie zadań audytowych w obszarach działalności wspomagającej brak metody określania wartości dodanej nierealizowanie pełnego programu zapewnienia i poprawy jakości

Audyt efektywnościowy Współpraca z innymi służbami Wyzwania Audyt efektywnościowy Współpraca z innymi służbami Aktywna postawa Szersza perspektywa

Koordynacyjna rola Ministra Finansów Zasoby Departamentu DA 20 osób Liczba jednostek Jsfp z obowiązkiem KZ ~ 60 000 Jsfp z obowiązkiem AW w 2011 r. 1754 KA w ministerstwach 18

Obszary działania MF Edukacja, promocja, współpraca Analizy Prawno-metodologiczny Ocena audytu, Zlecanie audytu Edukacja, promocja, współpraca

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ