I Gminne Forum Oświatowe Olecko 2008. Edukacja podstawą rozwoju lokalnego Program pilotażowy Dobrze uczyć i oceniać w szkole samorządowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkoła z klasą wyjaśnia, zaciekawia, dba, aby wszyscy uczniowie osiągali coraz lepsze wyniki i rozwijali aspiracje życiowe Szkoła z klasą sprawiedliwie.
Advertisements

Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zastosowanie Internetu
OBSZAR III: FUNKCJONOWANIE SZKOŁY LUB PLACÓWKI W ŚRODOWISKU LOKALNYM
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚĆI
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wzrost kompetencji życiowych i umiejętności zawodowych.
Dziennikarz to człowiek, który musi coś wiedzieć o wszystkim i wszystko o czymś INNOWACJA PEDAGOGICZNA – KLASA DZIENNIKARSKA.
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
MŁODZI AKTYWIŚCI PREZYDENCJI
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Szkoła w chmurze.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Szkolenie dla pedagogów Szkolenie dla pedagogów Comenius Regio Radom 2011.
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Projekt zmian w ustawie o systemie oświaty (marzec 2011 r.)
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
W jaki sposób uczniowie ZSE mogą działać na rzecz ekorozwoju lokalnego?
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
Władza lokalna w Polsce
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
DARCZYŃCY GMINA BOREK WLKPGMINA GOSTYŃGMINA KROBIA GMINA PIASKI GMINA POGORZELA GMINA PONIEC POWIAT GOSTYŃSKI GMINA PĘPOWO.
Gospodarowanie Zużytymi Oponami Wyniki Ankiety. Opony są bardzo cennym surowcem wtórnym. Niestety dopiero niedawno została zainicjowana kampania informacyjna,
ZAJĘCIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE GRUPA II
Uczy samodzielności. Jest otwarta na współpracę z innymi. Daje możliwość rozwoju. Przygotowuje do dorosłego życia. Kształtuje postawy przedsiębiorcze.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
COMENIUS. Comenius – jest jednym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo.
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
ZESPÓŁ SZKÓŁ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 3 W POZNANIU SZKOŁA PODSTAWOWA NR 75 IM. POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH Klasa 1 Klasa 2 Klasa 3 Klasa 0.
Park Nauki i Zabawy przy Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju, jako sposób aktywnego spędzania wolnego czasu. Rok szkolny.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Świat na główce od szpilki Odkrywcy mikroskopijnego świata.
autor: Stowarzyszenie Wierzeje Za siedmioma górami, Za siedmioma lasami, Żyły sobie dzieci ….
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
Zapis prezentacji:

I Gminne Forum Oświatowe Olecko 2008

Edukacja podstawą rozwoju lokalnego Program pilotażowy Dobrze uczyć i oceniać w szkole samorządowej

Wstęp Naturalną właściwością dziecka, tak jak każdego człowieka, jest doskonalenie siebie a nie pokonywanie innych w osiąganiu jak najlepszych wyników To od postawy dorosłych zależy, jak dziecko nauczy się siebie postrzegać, jaki obraz samego siebie będzie budowało Wysiłki rodziców i nauczycieli oraz oddziaływanie lokalnego środowiska we współczesnej szkole powinny być skierowane na wspieranie dziecka podejmującego realizację różnorodnych trudnych szkolnych i życiowych zadań

Kapitał ludzki a kapitał społeczny Kapitał ludzki: niematerialne zasoby, takie jak: wiedza, doświadczenie kompetencje, zdolności, itp.,

Kapitał ludzki a kapitał społeczny Kapitał społeczny: współpraca, zaufanie, relacje z szeroko rozumianym otoczeniem szkoły (rodzice uczniów, lokalne, regionalne i centralne władze oświatowe, organizacje związkowe, stowarzyszenia, instytucje wspierające działania szkoły) Kapitał społeczny to uzupełnienie kapitału ludzkiego. Umożliwia on efektywniejsze działanie grupowe

Lokalny kapitał społeczny Szkoła i oświata są podstawowymi instytucjami zwiększającymi lokalny kapitał społeczny. Uczniowie gimnazjów już po 3 latach: będą głosować w wyborach, po 3-5 latach będą szukać pracy na lokalnym rynku.

Uczniowie – przyszli mieszkańcy gminy wiejskiej, małego miasta lub powiatu Jak wykazują statystyki: ¼ uczniów osiąga najwyższe wyniki nauczania i prawie wszyscy wyjadą ½ uczniów osiąga średnie wyniki nauczania i część z nich wyjedzie, a część zostanie ¼ uczniów osiąga najniższe wyniki nauczania i prawie wszyscy zostaną

Rozwój lokalny To głównie edukacja przyczynia się do tworzenia kapitału ludzkiego w społecznościach lokalnych. Tworzą je: poziom wykształcenia i formalne kwalifikacje mieszkańców umiejętności i postawy mieszkańców

Ważne umiejętności i postawy dla rozwoju społecznego: przedsiębiorczość rozumiana jako zdolność zamieniania zamiarów w czyn (umiejętność rozwiązywania problemów, wiara w swoje możliwości, zaradność, pomysłowość, samodzielność, wytrwałość, odwaga) umiejętność współdziałania i pracy zespołowej, zaufanie do innych, uczciwość poczucie solidarności z innymi, odpowiedzialność za sprawy publiczne, gotowość do aktywności obywatelskiej

Edukacyjny potencjał środowiskowy społeczności lokalnej Na rozwój i edukację dzieci mają wpływ: rodzina oświata zasoby środowiska lokalnego dostęp do szerszej kultury

Szkoła i oświata są podstawowymi instytucjami tworzącymi kapitał społeczny Określają je: zdobyty w szkołach formalny poziom wykształcenia i kwalifikacje uzyskana wiedza wykształcone w procesie edukacji umiejętności i postawy

Umiejętności kluczowe Czy szkoła rozwija zainteresowania uczniów? kształci umiejętność uczenia się? uczy rozwiązywania problemów? uczy pracy zespołowej? przygotowuje do odpowiedzialności, samodzielności, zaradności, wytrwałości?

Co można zrobić w szkole? poprawa metod nauczania (ocenianie kształtujące, metoda projektu edukacyjnego) zajęcia pozalekcyjne- rozwijające zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze wycieczki edukacyjne

Metoda projektu edukacyjnego Kształcenie postawy przedsiębiorczości (jak zamienić zamiar w czyn?) Uczenie się: planowania własnych działań, wytrwałości, umiejętności zdobywania informacji umiejętności współpracy, komunikowania się prezentacji własnych działań i wykorzystania technik informatycznych, skuteczności działania

Metoda projektu edukacyjnego Metoda projektów (indywidualnych i zespołowych): rozwija samodzielność i motywację wykorzystuje różne style uczenia się i indywidualne, mocne strony uczniów. przygotowuje do samodzielnego prowadzenia projektów zawodowych i ekonomicznych.

Ocenianie, które pomaga uczyć się w kontekście rozwoju lokalnego Co daje uczniom ocenianie kształtujące? wzrost motywacji do nauki – tworzy w klasie atmosferę uczenia się umożliwia przejęcie odpowiedzialności za własne uczenie się pomaga planować proces własnego uczenia się podnosi świadomość postępów w uczeniu się

Dobrze uczyć i oceniać w szkole samorządowej Instytucje realizujące program: Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej (CMPPP) Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli

Program pilotażowy Dobrze uczyć i oceniać w szkole samorządowej GMINA OLECKO Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Olecku; Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Gąskach; Zespół Szkół w Babkach Oleckich Prowadzony od września 2007 do końca listopada 2008.

Program pilotażowy ma przygotować jednostki samorządu terytorialnego i szkoły do działań określonych przez Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cele

Szkoła jako narzędzie rozwoju lokalnego Program ma pokazać możliwości prowadzenia przez jednostki samorządu terytorialnego lokalnej polityki oświatowej tak, aby edukacja wspierała rozwój lokalnego kapitału społecznego i przez to służyła rozwojowi lokalnemu.

Szkoły uczestniczące w programie pilotażowym będą dążyć do zwiększenia efektywności własnej pracy Modernizacja pracy metodycznej szkoły oparta będzie na zwiększeniu zakresu stosowania przez nauczycieli oceniania kształtującego, co oznacza modyfikację i wzbogacenie metod nauczania.

Działania samorządu: (1) Tworzenie i realizowanie lokalnej polityki oświatowej nastawionej na zwiększanie lokalnego kapitału społecznego, w tym na wyrównywanie szans edukacyjnych. (2) Wspieranie udziału szkoły w programie pilotażowym, a następnie we wprowadzaniu zmian, które szkoła w wyniku pilotażu zdecyduje się wprowadzić. (3) Zorganizowanie z pomocą CEO Lokalnego Forum Oświatowego.

Szkoła w programie: Zespół ten wprowadza modyfikacje w wybranym przez siebie zakresie - w jednym lub więcej oddziałach szkolnych. W każdej szkole powstał zespół nauczycieli, który jest przygotowany do modyfikacji metod nauczania i oceniania.

Program pilotażowy, udział kuratorów oświaty i wizytatorów : Nadzór pedagogiczny został zapoznany z programem i przygotowany do wspierania innowacji metodycznych i organizacyjnych wprowadzanych przez szkoły. Ma to umożliwić upowszechnianie zaobserwowanych przykładów dobrej praktyki dydaktycznej i organizacyjnej w innych szkołach, z którymi nadzór pracuje.

Centrum Edukacji Obywatelskiej: koordynacja programu, szkolenia dyrektorów, nauczycieli szkolenia przedstawicieli samorządów w zakresie prowadzenia Lokalnych Forów Oświatowych wewnętrzna ewaluacja programu

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej (CMPPP) szkolenia wizytatorów nadzorujących szkoły ew. warsztaty dla rad pedagogicznych (jeśli MEN przeznaczy na to środki)

Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności wsparcie finansowe (w ramach dotacji dla Centrum Edukacji Obywatelskiej na prowadzenie programu Szkoła Ucząca Się) ułatwienie samorządom i społecznościom lokalnym udziału w innych prowadzonych przez PAFW programach.

Instytucje realizujące program Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli zlecona przez MEN zewnętrzna ewaluacja programu.

……………… Nie zawsze możemy kształtować lepszą przyszłość dla naszych dzieci, zawsze powinniśmy kształtować nasze dzieci dla czekającej przyszłości F.D. Roosevelt

Dziękuję za uwagę