Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

MARIANNA HAJDUKIEWICZ
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
System nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Witamy uczestników konferencji
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Przykładowy model podziału środków
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli Starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Białymstoku Delegatura w Suwałkach Irena Bobin

Aspekty prawne 9 listopada 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, które wprowadziło trzy formy sprawowania nadzoru pedagogicznego: ewaluację działalności szkół i placówek, kontrolę przestrzegania przepisów prawa, wspomaganie pracy szkół i placówek w zakresie ich działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.

Nowelizacja rozporządzenia z dnia 10 maja 2013 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2013r. poz. 560). wykreśliła, z zakresu zadań organu sprawującego nadzór pedagogiczny, w ramach wspomagania, zadania dotyczące upowszechniania przykładów dobrych praktyk oraz organizowania konferencji i narad dla dyrektorów szkół i placówek, wprowadziła przepisy umożliwiające osobom przeprowadzającym w szkole lub placówce czynności z zakresu nadzoru pedagogicznego monitorowanie pracy szkoły lub placówki,

Wspomaganie w nadzorze to - przekazywanie szkołom wniosków, uwag, wydawanie zaleceń wynikających z czynności kontrolnych, informowanie o poziomie spełnienia przez szkołę lub placówkę wymagań określonych przez państwo.

Nowoczesny system wspomagania rozwoju oświaty w Polsce Podstawowe założenia przyjęte dla nowego systemu: wspomaganie jest adresowane do szkoły, a nie wyłącznie do poszczególnych osób lub grup np. dyrektor czy nauczyciele, wspomaganie pomaga szkole w rozwiązywaniu własnych problemów, więc nie wyręcza jej i nie narzuca rozwiązań, wspomaganie wynika z analizy indywidualnej sytuacji szkoły i odpowiada na jej specyficzne potrzeby, wspomaganie jest procesem, czyli odchodzi od pojedynczych, samodzielnych form doskonalenia.

Realne wsparcie będzie... służyło dostosowaniu działań do rzeczywistych potrzeb szkół, opierało się na diagnozowaniu problemów szkolnych i zaplanowaniu, realizacji działań rozwojowych, stanowiło długofalowy proces złożony z wielu różnych form pomocy szkole (udział SORE), kompleksowym doskonaleniem „od diagnozy do sprawdzenia efektu”, pomocą w planowaniu doskonalenia nauczycieli (szkolenia na terenie szkoły), ułatwieniem kontaktu z instytucjami odpowiedzialnymi za udzielanie pomocy uczniom, rodzicom, nauczycielom, uwzględniało indywidualne potrzeby nauczycieli, pomoc praktyczna nauczycielowi.

Zarządzanie; jako kluczowy element decydujący o jakości organizacji Wymaganie 12: Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi Budowanie potencjału rady pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych dzięki prowadzonej polityce kadrowej, Kreowanie rzeczywistości szkolnej /przestrzeni, wyposażenia/ w perspektywie wyzwań przyszłości, Celowy rozwój szkoły lub placówki, w którym istotną, określoną rolę odgrywają różne podmioty życia szkolnego, Tworzenie warunków do realizacji wszystkich pozostałych wymagań.

Efektywni dyrektorzy działają: Celowo – budując wspólne rozumienie głównego celu pracy, Skutecznie – działając na rzecz rozwoju (zmian), Odpowiedzialnie – koncentrując działania szkoły na uczeniu się, Demokratycznie – angażując nauczycieli w procesy decyzyjne, Wspierająco – szkoła uwzględnia potrzeby całego środowiska szkolnego.

Dyrektor podejmuje skuteczne działania zapewniające wspomaganie odpowiednie do potrzeb szkoły gdy… wyniki egzaminów zewnętrznych uczniów szkoły są adekwatne do ich możliwości, nauczyciele prowadzą działania zespołowe, podejmują dialog, realizują nowatorskie, autorskie rozwiązania, dzielą się swoją wiedzą z innymi szkołami w środowisku, rada pedagogiczna zna swoje kompetencje i działa w ich zakresie, nauczyciele szkoły znają potrzeby dotyczące własnego warsztatu pracy oraz potrzeb innych nauczycieli, szkoła diagnozuje potrzeby środowiska szkolnego i zgodnie z nimi podejmuje działania,

c.d. ewaluacja wewnętrzna jest planowa i celowa, realizowana wg problemów szkoły (systematyczność jej prowadzenia) szkoła wykorzystuje zasoby środowiska lokalnego, istnieje właściwy przepływ informacji, szkoła wdraża programy, projekty nakierowane na rozwój ucznia, prowadzona jest adekwatna do potrzeb szkoły polityka kadrowa, stosowane metody, formy pracy przynoszą oczekiwane efekty, dyrektor jest postrzegany jako lider zespołu , nauczyciele przeprowadzają ewaluację swoich działań.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ