Kompetencje kluczowe uczniów gimnazjum i ich rozwój metodą projektów mgr Kamila Dębińska Uniwersytet Szczeciński.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Województwo Podkarpackie
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Młodzi Przedsiębiorczy jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego oraz premiowany.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt jest realizowany przez.
Projekt edukacyjny w gimnazjum w prawie oświatowym
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Metoda projektu w praktyce szkolnej Dorota Kulesza
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Praca metodą projektu edukacyjnego
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
CENTRUM SZKOLENIOWE EDUSKRYPT.PL METODA PROJEKTU W NAUCZANIU
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
ZESPOŁOWY PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM
Indywidualne nauczanie
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Projekt edukacyjny w gimnazjum
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
PROJEKT EDUKACYJNY - METODA PROJEKTÓW OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Projekty zrealizowane w ZS1
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

Kompetencje kluczowe uczniów gimnazjum i ich rozwój metodą projektów mgr Kamila Dębińska Uniwersytet Szczeciński

1. Kompetencje kluczowe 2. Metoda projektów W 1. Kompetencje kluczowe 2. Metoda projektów W. Kilpatricka – otwarta forma uczenia się 3. Porównanie projektu edukacyjnego z Rozporządzenia MEN (Dz. U. nr 156, poz. 1046) z metodą projektów W. Kilpatricka

W 2006 roku Rada i Parlament Europejski przyjęły dokument pt W 2006 roku Rada i Parlament Europejski przyjęły dokument pt. „Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie – europejskie ramy odniesienia” „(…) w ramach tych określa się i definiuje, po raz pierwszy na szczeblu europejskim, kompetencje niezbędne obywatelom do ich samorealizacji, integracji społecznej, aktywnej postawy obywatelskiej i uzyskania szans na rynku pracy w społeczeństwie opartym na wiedzy. „ Ján Figel - członek Komisji Europejskiej w latach 2004-2009, odpowiedzialny za kształcenie, szkolenie, kulturę i młodzież

Kompetencje kluczowe porozumiewanie się w języku ojczystym porozumiewanie się w językach obcych kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne kompetencje informatyczne umiejętność uczenia się kompetencje społeczne i obywatelskie inicjatywność i przedsiębiorczość świadomość i ekspresja kulturalna

„Systemy kształcenia i szkolenia w państwach członkowskich powinny wspierać kształtowanie tych kompetencji u wszystkich młodych ludzi.” Ján Figel - członek Komisji Europejskiej w latach 2004-2009, odpowiedzialny za kształcenie, szkolenie, kulturę i młodzież METODA PROJEKTÓW

William Heard Kilpatrick - metoda projektów sprowadza się do tego, że osoba bądź zespół uczących się samodzielnie inicjuje, planuje i wykonuje pewne przedsięwzięcie oraz ocenia jego wykonanie. „projekt to tyle co zamierzone działanie wykonywane z całego serca w środowisku społecznym” W.H.Kilpatrick „The Project Method”, 1918 r.

Ocena metody projektów Raport z badań po I semestrze realizacji projektu „Z fizyką, matematyką i przedsiębiorczością zdobywamy świat!!!” Czy Twoim zadaniem metoda projektu jest: Dziewczynki Chłopcy Wieś Miasto lepsza, niż tradycyjne prowadzenie zajęć w szkole 873 79,15% 590 78,15% 719 78,67% 744 78,81% nie ma znaczenia jak prowadzone są zajęcia 191 17,32% 141 18,68% 161 17,61% 171 18,11% lepsze są metody tradycyjne np. wykład 39 3,54% 24 3,18% 34 3,72% 29 3,07%

Charakterystyka metody projektów - na każdym etapie punktem wyjścia są zainteresowania, uzdolnienia, zaangażowanie i potrzeby ucznia. Inicjatywy projektów wychodzą najczęściej od samych uczniów, a strategiczne decyzje dotyczące realizacji poszczególnych etapów podejmowane są wspólnie. - progresywistyczna rola nauczyciela - punktem wyjścia uczenia się jest zawsze aktywność ucznia. Przed interwencją nauczyciela niezbędne jest pozostawienie uczniowi czasu na samodzielne – nawet nieudolne – próby radzenia sobie z daną sytuacją problemową. - otwarta forma uczenia się realizowana poprzez metodę projektów wymaga nowego podejścia do oceniania. W działaniu projektowym dyskutuje się o ocenianiu i ocenach. - metoda projektów wychodzi poza usystematyzowane nauczanie i w tym sensie ma charakter międzyprzedmiotowy. Metoda projektów ma charakter interdyscyplinarny, scala proces uczenia się zorganizowanego, planowego, systematycznego z procesem uczenia się naturalnego, okazjonalnego, ponadprogramowego.

Porównanie projektu edukacyjnego z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. nr 156, poz. 1046) z metodą projektów W.H. Kilpatricka

Kryterium porównania Projekt edukacyjny opisany w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. Metoda projektów Typ/forma Projekt edukacyjny jest zespołowym, działaniem uczniów Projekty indywidualne i zespołowe  Cel Rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnych metod (projekt zadaniowy, problemowy) Rozwój kompetencji (wiedzy, umiejętności, samodzielności, przedsiębiorczości, współpracy) niezbędnych do życia w warunkach demokracji. Wyróżniamy projekt badawczy, zadaniowy, problemowy, społeczny lub wzajemnego nauczania.  Zakres tematyczny Zakres tematyczny projektu może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza treści. Interdyscyplinarność, ponadprzedmiotowość, scala proces uczenia się zorganizowanego, planowego, systematycznego z procesem uczenia się naturalnego, okazjonalnego, ponadprogramowego, zacieranie sztucznej granicy między życiem szkolnym i pozaszkolnym, tak aby uczniowie przeżywali świat jako całość.

Kryterium porównania Projekt edukacyjny opisany w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. Metoda projektów  Rola nauczyciela Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela. Wychowawca informuje uczniów i ich rodziców o warunkach realizacji projektu edukacyjnego. Progresywistyczna rola nauczyciela Etapy realizacji - wybranie tematu projektu edukacyjnego - określenie celów projektu edukacyjnego - zaplanowanie etapów jego realizacji - wykonanie zaplanowanych działań - publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego - zamierzenie - zaplanowanie - przeprowadzenie - ocenianie

Kryterium porównania Projekt edukacyjny opisany w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. Metoda projektów Punkt wyjścia /warunki realizacji Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego. Orientacja na ucznia, na każdym etapie punktem wyjścia są zainteresowania, uzdolnienia, zaangażowanie i potrzeby ucznia. Inicjatywy projektów wychodzą najczęściej od samych uczniów, a strategiczne decyzje dotyczące realizacji poszczególnych etapów podejmowane są wspólnie. Ocenianie Ocenianie formalne - kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym, uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego. Nowe podejście do oceniania. W działaniu projektowym dyskutuje się o ocenianiu i ocenach. Biorąc udział w realizacji projektu uczniowie bezpośrednio doświadczają, że czynią postępy, sami sobie dają informacje zwrotne i uzyskują je podczas prezentacji produktu finalnego własnych działań.

Dziękuję za uwagę.