Nauczanie osób niesłyszących języka obcego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Advertisements

Nowa” Matura 2015 Języki obce
MATURA 2015.
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Matura 2015 Omówienie zmian w arkuszu maturalnym na poziomie podstawowym, rozszerzonym i dwujęzycznym. Matura ustna.
Opracował: Zbigniew Łuczka M A T U R A W R O K U Co nowego.
Zagadnienia: Podstawy prawne egzaminu maturalnego Standardy wymagań egzaminacyjnych Struktura egzaminu pisemnego i ustnego z języka obcego nauczanego.
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
Egzamin maturalny CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język obcy nowożytny zdawany na jednym poziomie wybrany.
Z doświadczeń Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY CZAS TRWANIA120 MIN150 POZIOM TRUDNOŚCI B1B2(+)
GIMNAZJUM DWUJĘZYCZNE
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Egzamin maturalny w 2014 roku podstawowe informacje.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
MATURA 2011 Informacja dla zdających i ich rodziców Opracował: Jerzy Kowalski Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kamiennej Górze.
Nowa podstawa programowa.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013 GIMNAZJUM IM
compulsory full-time education
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku Egzamin maturalny od 2015 roku.
Nowa formuła sprawdzianu zewnętrznego w klasie VI od 2015 r.
Certyfikat polski. Sprawności  Rozumienie ze słuchu;  Poprawność gramatyczna;  Rozumienie tekstów pisanych;  Pisanie;  Mówienie.
INFORMACJA O EGZAMINIE MATURALNYM OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania w roku szk
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Sprawdzian szóstoklasisty
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2014 GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W BOGUSZYCACH.
Trudności osób niesłyszących w nabywaniu słownictwa w języku obcym
Ewa Domagała –Zyśk, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Analiza wyników egzaminu maturalnego Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Kazimierza Jagiellończyka w Lidzbarku Warmińskim.
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
INFORMACJE O SPRAWDZIANIE SZÓSTOKLASISTY. Sprawdzian szóstoklasisty jest egzaminem powszechnym i obowiązkowym. W roku 2015 sprawdzian w klasie VI szkoły.
Informator dla rodziców
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Sprawdzian szóstoklasisty
Egzamin maturalny od 2010 r.. CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe:  język polski – nie określa się poziomu egzaminu  język obcy nowożytny zdawany na poziomie.
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
MATURA 2006 podstawowe informacje CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA WYDZIAŁ MATUR.
MATURA 2005 podstawowe informacje CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA WYDZIAŁ MATUR.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
EGZAMIN MATURALNY 2017r. EGZAMIN MATURALNY 2017r..
2 3 W części ustnej (bez określania poziomu) język polski język obcy nowożytny W części pisemnej język polski (poziom podstawowy) język obcy nowożytny.
Egzamin maturalny w 2017 roku
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
NOWA MATURA OD ROKU 2016.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
RAPORT Z EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
Egzamin ósmoklasisty Język obcy nowożytny.
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
egzaminy, egzaminy, egzaminy….
Zapis prezentacji:

Nauczanie osób niesłyszących języka obcego Cel Styl uczenia się Badania Polska i świat trudności

Nauka języka obcego charakter społeczno-edukacyjny motywacja: zintegrowana (język i kultura), instrumentalna (użytek) badania: dojrzałość Na podst.: Domagała-Zyśk(2013), E.,Wielojęzyczni, Wydawnictwo KUL

Style uczenia się spostrzeganie materiału modalność intuicyjny: teorie, znaczenie, abstrakcja, innowacyjność zmysłowy: praktyka, fakty, procedury modalność wizualny: obrazy, diagramy werbalny: słownie (pisemnie, ustnie) procesy umysłowe (spostrzeżenia  wiedza) aktywny: nowe rzeczy, grupy refleksyjny: samodzielność, pary Na podst.: Domagała-Zyśk(2013), E.,Wielojęzyczni, Wydawnictwo KUL

Style uczenia się c.d. nabywanie wiedzy globalny: holistycznie, syntetycznie sekwencyjny, linearny: etapy Na podst.: Domagała-Zyśk(2013), E.,Wielojęzyczni, Wydawnictwo KUL

Nauczanie języków obcych na świecie lata dziewięćdziesiąte XX wieku Norwegia reforma 1997 r. edukacja specjalna  zindywidualizowana program nauczania języka angielskiego – „europejska unikalność” podejście społeczno-kulturowe cel: rozumienie i tworzenie tekstów Na podst.: Domagała-Zyśk(2013), E.,Wielojęzyczni, Wydawnictwo KUL

Nauczanie języków obcych na świecie c.d. Szwecja lata osiemdziesiąte ustawa o dwujęzyczności: głusi = mniejszość narodowa znajomość w formie pisanej Polska do 2001r. – zwolnienie z konieczności nauki języka obcego 1993 rok: wprowadzenie nauczania języka obcego do programu w liceum dla niesłyszących w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Głuchych im. J. Siestrzyńskiego w Warszawie Na podst.: Domagała-Zyśk(2013), E.,Wielojęzyczni, Wydawnictwo KUL

Trudności w nabywaniu języków Badania Domagały-Zyśk 35 uczestników lektoratu dla osób niesłyszących i słabosłyszących Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II 2000-2012 teczki biograficzne, notatki, nagrania, obecności, oceny trudności w uczeniu się gramatyki i słownictwa, a także czytania, pisania i mówienia Na podst.: Domagała-Zyśk(2013), E.,Wielojęzyczni, Wydawnictwo KUL

Trudności w nabywaniu języków c. d. Hipotezy: trudności zależą od: stopnia uszkodzenia słuchu poziomu znajomości języka płci dominującej strategii porozumiewania się Na podst.: Domagała-Zyśk(2013), E.,Wielojęzyczni, Wydawnictwo KUL

Gramatyka angielska – łatwiejsza niż polska (na początku nauki) pozycyjność stały szyk zdania (podobieństwo do szyku zdań PJM) końcówki fleksyjne przedimki, przyimki, czasowniki złożone Na podst.: Domagała-Zyśk(2013), E.,Wielojęzyczni, Wydawnictwo KUL

Badania 2000-2012 analiza liczby i rodzajów błędów w testach czas teraźniejszy ciągły 29% błędów – częstość popełniania błędów czasowniki modalne 27% błędów czas zaprzeszły 22% błędów przedimki 27% błędów zaimki 20% błędów Na podst.: Domagała-Zyśk(2013), E.,Wielojęzyczni, Wydawnictwo KUL

Wyniki badań poziom  oceny najlepsze wyniki u osób posługujących się mową najsłabsze – mową i językiem migowym brak korelacji ze stopniem uszkodzenia słuchu, pochodzeniem, typem szkoły Na podst.: Domagała-Zyśk(2013), E.,Wielojęzyczni, Wydawnictwo KUL

Słownictwo nauczone vs. podsłyszane lekcja vs. naturalna sytuacja

Badania Trudności: nieznane pojęcia, sytuacje eukaliptus, destrukcja synonimy używanych innych częściej słów finał, szorty idiomy (budowa a znaczenie) ranny ptaszek czasowniki frazowe (formalność wypowiedzi)

Wnioski poszerzenie wiedzy ogólnej i zasobu słownictwa brak gotowości do komunikacji werbalnej zaniżona motywacja niechęć do wcielania się w role

Pisanie słownictwo + gramatyka poprawność językowa spójność trudności zależą od poziomu języka najwyższe oceny: posługujący się mową najsłabsze oceny: posługujący się tylko językiem migowym Na podst.: Domagała-Zyśk(2013), E.,Wielojęzyczni, Wydawnictwo KUL

Trudności wpływ składni języka migowego lapidarność: brak zdań złożonych pisanie zdań w kolumnach i numerowanie nieużywanie spójników pomijanie operatorów przedimki Na podst.: Domagała-Zyśk(2013), E.,Wielojęzyczni, Wydawnictwo KUL

Mówienie trudności (dostęp do wzorca): dźwięki języka polskiego dodawanie/opuszczanie dźwięków (w wygłosie: -s, -ed) akcent intonacja Na podst.: Domagała-Zyśk(2013), E.,Wielojęzyczni, Wydawnictwo KUL

Podsumowanie Poziom :  odrzucenie początkowych hipotez znajomość gramatyki zależny od: poziomu znajomości języka obcego rozumienia czytanego tekstu zależny od: poziomu uszkodzenia słuchu sprawności pisania zależny od poziomu znajomości języka  odrzucenie początkowych hipotez Na podst.: Domagała-Zyśk(2013), E.,Wielojęzyczni, Wydawnictwo KUL

Trudności w nabywaniu języków c. d. Hipotezy: Trudności zależą od: stopnia uszkodzenia słuchu poziomu znajomości języka płci dominującej strategii porozumiewania się Na podst.: Domagała-Zyśk(2013), E.,Wielojęzyczni, Wydawnictwo KUL

Kody używane w komunikacji językowe parajęzykowe niejęzykowe: mimika gesty zapach dotyk aparycja kontekst … Na podst.: Domagała-Zyśk(2013), E.,Wielojęzyczni, Wydawnictwo KUL

arkusze egzaminacyjne dostosowane do ich niepełnosprawności INFORMATOR O EGZAMINIE MATURALNYM Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015 arkusze egzaminacyjne dostosowane do ich niepełnosprawności absolwenci niesłyszący są zwolnieni z części ustnej egzaminu w przypadku części pisemnej egzaminu na poziomie podstawowym przygotowuje się odrębny arkusz w przypadku części pisemnej egzaminu na poziomie rozszerzonym – do potrzeb absolwentów niesłyszących dostosowuje się arkusz standardowy

INFORMATOR O EGZAMINIE MATURALNYM Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015 c.d. Dostosowania: skrócenie tekstów w części na rozumienie tekstów pisanych oraz znajomość środków językowych dołączenia pod tekstem glos (wyjaśnień w języku obcym znaczenia trudniejszych słów z tekstu) lub tłumaczenia wybranych słów na język polski uproszczenia tekstu pod względem leksykalnym zmniejszenie liczby opcji odpowiedzi w zadaniach wyboru wielokrotnego z czterech (A, B, C, D) do trzech (A, B, C)

Część pisemna (poziom podstawowy i rozszerzony) Rozumienie tekstów pisanych Źródło: Informator o egzaminie maturalnym z języka angielskiego od roku szkolnego 2014/2015

Znajomość środków językowych Źródło: Informator o egzaminie maturalnym z języka angielskiego od roku szkolnego 2014/2015

Znajomość środków językowych c.d. Źródło: Informator o egzaminie maturalnym z języka angielskiego od roku szkolnego 2014/2015

Wypowiedź pisemna Źródło: Informator o egzaminie maturalnym z języka angielskiego od roku szkolnego 2014/2015

Wypowiedź pisemna c.d. Źródło: Informator o egzaminie maturalnym z języka angielskiego od roku szkolnego 2014/2015