ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE W HOTELARSTWIE I GASTRONOMII ćwiczenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia teoretyczne budowy sieciowych produktów turystyki wiejskiej oraz proces ich komercjalizacji Tworzenie wspólnej oferty turystycznej pod hasłem:
Advertisements

PODSTAWY MARKETINGU Ćwiczenia nr 1.
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Wprowadzenie do mikroekonomii
Technikum im. Karola Wojtyły w Sułkowicach
Marketing Usług - WYKŁAD
W obiekcie hotelarskim
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
Bezpieczeństwo państwa
PRODUKT PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PHU MAXIMUM
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Gościejewo 74 Gościejewo Zespół konsultantów: Jarosław Piszczek
Czym jest zarządzanie operacyjne
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
Katedra Marketingu Usług
Rynki konkurencji niedoskonałej
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu Wydział Ekonomiczno-Społeczny kierunek: Ekonomia specjalność: Ekonomika Gospodarki Żywnościowej Kamila Kobusińska ROLA.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Potrzeby i ich zaspokajanie
Wprowadzenie do mikroekonomii
Turystyka a środowisko naturalne - ćwiczenia
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Dyrektor Departamentu Turystyki
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
STANDARYZACJA W HOTELARSWIE
Obiekt w centrum Jeleniej Góry, znajduję się w dawnym budynku Głównego Dworca PKP W lokalu mieści się: Restauracja, Dom weselny, Klub muzyczny, Pokoje.
DZIAŁALNOŚĆ WYTWÓRCZA A DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA
Istota konkurencji w internecie …
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH w SOMONINIE
Klasyfikacja usług hotelarskich
Otoczenie technologiczne w przedsiębiorstwie
OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO ćwiczenia
Techniki działań terrorystycznych kryteria zaliczenia
Instytut Rynku Hotelarskiego Popyt na usługi hotelowe w 2006 oraz tendencje na najbliższe lata.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Lokalizacja Opisy lokalizacji. Lokalizacja Opisy lokalizacji.
Wprowadzenie do roku czwartego Konkurencja, reklama krajowa, segmentacja.
Międzynarodowy rynek turystyczny
Produkt przedsiębiorstwa
Operacyjne sterowanie produkcją
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Regulamin przedmiotu: Analiza Ekonomiczna Decyzji Biznesowych Wymagania. Sposób zaliczenia Dr inż. Bożena Mielczarek 413 B1
ZAWÓD KELNER Szkoła – Zawód – Praca.
LOGISTYKA W USŁUGACH prowadzenie: dr R. Piniecki kontakt: ryszard
PRODUKT.
Pijacka Agnieszka Profesja Centrum Kształcenia Kadr Hotelarstwo Rok, Semestr II Wrocław 2010.
Funkcje pracy biurowej
Konferencja Gdańsk - PODR
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Magdalena Kaczmarek Ilona Urbaniak Klasa III TH. Zakłady żywienia zbiorowego… Organizują one: - Przetwórstwo gastronomiczne, polegające na przygotowywaniu.
Psychologiczne Kompetencje Menedżera seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Kompleksowa obsługa gościa hotelowego
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Zapis prezentacji:

ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE W HOTELARSTWIE I GASTRONOMII ćwiczenia Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Rok akademicki 2012/2013

Warunki zaliczenia przedmiotu Ćwiczenia: Obecności: 15 pkt. (możliwa 1 nieobecność, 2 – 8 pkt., 3 i więcej – 0 pkt.) Aktywność na zajęciach i/lub opracowanie referatu: 15 pkt. Kolokwium zaliczeniowe (test + kilka pytań opisowych): 70 pkt. Przedziały punktowe: 0 – 50 punktów => ocena 2,0 51 – 60 punktów => ocena 3,0 61 – 70 punktów => ocena 3,5 71 – 80 punktów => ocena 4,0 81 – 90 punktów => ocena 4,5 91 – 100 punktów => ocena 5,0

Warunki zaliczenia przedmiotu Projekt: SCHEMAT PROJEKTU Strona tytułowa zawierająca: logo Uczelni, temat projektu, nazwę przedmiotu, imiona i nazwiska studentów przygotowujących projekt (max 4 osoby w grupie), imię i nazwisko prowadzącego przedmiot Spis treści projektu : CHARAKTERYSTYKA HOTELU X / OBIEKTU GASTRONOMICZNEGO X   1. DOSTĘPNOŚĆ I LOKALIZACJA 2. CHARAKTERYSTYKA OBIEKTU 3. REGULAMIN (tylko w odniesieniu do obiektów hotelarskich) 4. SCHEMAT ORGANIZACYJNY 5. SEZONOWOŚĆ 6. SEGMENTACJA 7. PRODUKT I OFERTA 8. ANALIZA KONKURENCJI* 9. ZAKOŃCZENIE (wnioski i rekomendacje – głównie w odniesieniu do pkt.8) *W przygotowaniu analizy konkurencji należy uwzględnić stworzenie swoistego portretu konkurentów, na który składa się ich liczebność, wielkość oraz wskazanie słabych i mocnych stron. Słabe strony firm konkurujących z nami są dla nas szansą na zaistnienie na rynku i utrzymanie się na nim. W analizie konkurencji należy dążyć do dokładnego zaprezentowania zajmowanej przez konkurencję pozycji na rynku i zidentyfikowania źródła jej przewagi konkurencyjnej.

Literatura Witkowski Cz., Kachniewska M., Hotelarstwo, cz.III Hotelarstwo w gospodarce turystycznej, WSE Warszawa 2005. Nawrocka E., Oparka S.,  Hotel w XXI wieku. Zarządzanie w warunkach globalizacji, Edukacja, 2007, Difin 2008. Dominik P., Gastronomia we współczesnym hotelu, AlmaMer, Warszawa 2008. Witkowski Cz. Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku, Druktur, 2008. Knowels T., Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa 2001. Midura E., Koniuszewska E., Hotelarstwo Organizacja i technika pracy. Sala J., Formy współczesnego hotelarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008. Panasiuk A, Szostak D., Hotelarstwo. Usługi – eksploatacja – zarządzanie. PWN, Warszawa 2009. Martin W.B. Zarządzanie jakością obsługi w restauracjach i hotelach. Wyd. Wolters Kluwer, Kraków 2006. Cases in hospitality and tourism management / edited by Robert M. O'Halloran, Ken Jarvis, Amy Allen-Chabot, 2006.

Usługi hotelarskie jako produkt Produkt – jest to wszystko, co można zaoferować klientom na rynku do konsumpcji, użytkowania, dalszego przerobu, a także w celu zwrócenia uwagi, co może zaspokoić ich potrzeby lub pragnienia. Produktem może być: idea (pomysł, projekt technologiczny, organizacyjny i in.), usługa, towar lub kombinacja tych trzech elementów. Każdy produkt składa się z kombinacji cech fizycznych i niefizycznych czy też materialnych i niematerialnych, które starają się w pełni zadowolić, usatysfakcjonować potrzeby i życzenia klientów.

Usługi hotelarskie jako produkt W ogólnej klasyfikacji produktów oferowanych na rynku wyodrębniane są: Czyste dobra materialne – towary zaspokajające bieżące potrzeby konsumentów, nie wymagające wsparcia usługami, Dobra materialne wspierane usługami – towary, które bez otoczenia usługowego nie mogłyby być sprzedane, a następnie konsumowane (eksploatowane) Hybrydy – produkty będące w połowie towarami, a w połowie usługami Usługi wspierane dobrami materialnymi – świadczenia usługowe wymagające wykorzystania potencjału rzeczowego do ich oferowania Czyste usługi – niematerialne produkty nie wymagające wsparcia usługowego

Usługi hotelarskie jako produkt Produkt przedsiębiorstwa hotelarskiego trudno jednoznacznie zakwalifikować do wyłącznie jednej kategorii. Świadczenia noclegowe mogą jednak być przydzielone do grupy usług wspieranych dobrami materialnymi, a gastronomiczne do hybryd (potrawa – dobro materialne, przygotowanie i podanie jej – usługa).

Usługi hotelarskie jako produkt Produkt hotelarski nie jest jednolity. Ma charakter złożony. Złożoność ta, której konsekwencją jest różnorodność świadczeń hotelarskich, przyjmuje 3 wymiary: I. Tworzenie produktu hotelarskiego związane jest z podejmowaniem przez obiekt hotelarski czterech podstawowych typów działalności (operacji) gospodarczych: produkcji, świadczenia usług, handlu i transportu.

Usługi hotelarskie jako produkt II. Produkt hotelarski jest kompozycją elementów materialnych i niematerialnych

Usługi hotelarskie jako produkt II. Produkt hotelarski jest kompozycją elementów materialnych i niematerialnych Składniki niematerialne, np.: sen i wypoczynek, gościnność, zapewnianie bezpieczeństwa, dostarczanie informacji, tworzenie klimatu sprzyjającego wypoczynkowi i relaksowi, komfort pobytu, życzliwość, gotowość do realizowania życzeń gości, budowanie zaufania, osobisty kontakt klienta z personelem, możliwość spotkania i przebywania z innymi ludźmi, rozrywka, odnowa sił fizycznych i psychicznych itp.

Usługi hotelarskie jako produkt II. Produkt hotelarski jest kompozycją elementów materialnych i niematerialnych Składniki materialne, np.: dobra kupione w obiekcie hotelarskim (np. kawa w restauracji, ciastko w kawiarni) dobra związane z ofertą hotelarską (foldery, materiały promocyjne, pocztówki, karty gościa hotelowego, rachunki za usługę, długopisy i notatniki w pokoju hotelowym, mydło i szampon w łazience), dobra, bez których usługa nie mogłaby istnieć (obiekt noclegowy i jego wystrój, pokój hotelowy i jego wyposażenie, stoliki i krzesła w restauracji, znaki informacyjne na terenie hotelu), dobra stanowiące rzeczowe czynniki wytwórcze wykorzystywane w procesie świadczenia usług hotelarskich (np. komputery w recepcji hotelowej, telefony, bankomaty, urządzenia w kuchni).

Usługi hotelarskie jako produkt III. Usługa jest konglomeratem wielu usług cząstkowych zaspokajających różnorodne potrzeby klientów hotelarskich. Potrzeby te można ująć w 4 grupy: Potrzeby fizyczne – głodu, pragnienia, ciepła itp. Potrzeby ekonomiczne – poczucie otrzymania wyższej wartości za niską cenę, dogodne warunki zapłaty itp. Potrzeby społeczne – kontakty z innymi ludźmi, dobre towarzystwo, szampańska zabawa, wymiana poglądów itp. Potrzeby psychiczne – bezpieczeństwo, status społeczny, prestiż, uznanie, szacunek itp.

Usługi hotelarskie jako produkt Układ rodzajowy potrzeb zaspokajanych w czasie pobytu gości w obiekcie noclegowym odzwierciedla piramida A. H. Maslowa. Potrzeby zaszeregowane do niższych poziomów hierarchicznej klasyfikacji zaspokajane są najczęściej przez materialne elementy usługi hotelarskiej, natomiast potrzeby wyższych rzędów – przez niematerialne składowe usługi hotelarskiej.

Usługi hotelarskie jako produkt Problematyka kształtowania produktu hotelarskiego wynika ze złożoności funkcjonowania przedsiębiorstwa hotelarskiego oraz cech tego produktu, a przede wszystkim jego wewnętrznej komplementarności. Komplementarność polega na uzupełnianiu świadczenia o charakterze podstawowym innymi świadczeniami o charakterze uzupełniającym. Za minimalny zakres świadczeń hotelowych uznaje się nocleg ze śniadaniem (minimalny produkt hotelarski).

Usługi hotelarskie jako produkt Rozwój hotelarstwa poprzez dostosowanie się do różnorodnych potrzeb konsumentów spowodował wykreowanie w przedsiębiorstwach hotelarskich różnych rodzajów produktów hotelarskich, tj. zestawów usług oferowanych segmentom rynku w ramach specjalnie przygotowanej oferty. Przykłady takich produktów: Weekendowy – nocleg, wyżywienie, usługi rekreacyjno-sportowe, sprzedawane z reguły po obniżonej cenie, Konferencyjny – nocleg, wyżywienie wraz z obsługą konsumpcyjną w trakcie konferencji, udostępnianie Sali konferencyjnej i obsługa konferencji, Biznesowy – nocleg, wyżywienie, udostępnianie pomieszczeń do spotkań biznesowych, Wystawienniczy – nocleg, wyżywienie, udostępnianie pomieszczeń i holu do ekspozycji, Rekreacyjno-wypoczynkowy – nocleg, wyżywienie, usługi fitness i spa, Okolicznościowy (bankiety, wesela) – nocleg, wyżywienie, obsługa konsumpcyjna i rozrywkowa imprezy okolicznościowej, inne usługi towarzyszące.

Zagadnienia do opracowania na raz następny (za 2 tygodnie): Klasyfikacja usług hotelarskich – referat w grupie 2-3 osobowej. Na podst. Panasiuk A, Szostak D., Hotelarstwo. Usługi – eksploatacja – zarządzanie. PWN, Warszawa 2009, str. 81-87 Istota obsługi klienta i jej rodzaje – referat w grupie 2-3-osobowej. Na podst. Nawrocka E., Oparka S.,  Hotel w XXI wieku. Zarządzanie w warunkach globalizacji, 2007, Difin 2008, str. 185-195 Gościnność w hotelu – referat w grupie 2-3-osobowej. Na podst. Nawrocka E., Oparka S.,  Hotel w XXI wieku. Zarządzanie w warunkach globalizacji, 2007, Difin 2008, str. 196-202 Filary obsługi klienta w hotelu – referat w grupie 3-osobowej. Na podst. Nawrocka E., Oparka S.,  Hotel w XXI wieku. Zarządzanie w warunkach globalizacji, 2007, Difin 2008, str. 202-214