KRAJOWA SIEĆ ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH oraz SIECI REGIONALNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
„Sieciowanie Lokalnych Grup Działania - korzyści i wyzwanie”
Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Jak to robią inni? Przykłady wdrażania podejścia Leader w innych krajach UE Urszula Budzich-Szukała Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich oraz PREPARE.
KRAJOWA SIEĆ OBSZARÓW WIEJSKICH – PLAN DZIAŁANIA
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
PROGRAM BUDOWY SIECI „ROSzEFS”
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Krajowa Sieć Leader + Utworzenie i zamierzenia Krajowej Sieci Leader+
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Narodowa Strategia Spójności
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Lokalne Grupy Działania a Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
K rajowa S ieć O bszarów W iejskich na Dolnym Śląsku Paweł Czyszczoń Dyrektor Wydziału Rozwoju Obszarów Wiejskich Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Badanie pn. Ocena funkcjonowania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w Polsce na tle wybranych państw członkowskich UE. Warszawa, 6 lipca 2012 r.
Aktywne konsultacje FORUM AKTYWIZACJI OBSZARÓW WIEJSKICH.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Plan Działania na 2009 rok - stan realizacji Sekretariat Regionalny.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Warszawa, 14 listopada 2007 r.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Krajowa Sieć Leader + Prezentacja założeń oraz dotychczasowej realizacji projektu Sieci L+ Problematyka sieciowania - rola i zadania Lokalnej Grupy Działania.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Założenia i plany Dla Animatorów tworzących Lokalne Grupy Działania Przygotowała Ewa Monika Ratajska.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Plan działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Jak robić to efektywnie?
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Sprawozdanie z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Grupa robocza ds. KSOW Warszawa, r. „Europejski.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Sieć na rzecz Innowacji w Rolnictwie ( SIR)
Zmiany w Planie działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Radziejowice, 17 czerwca 2015 r. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Sieć na rzecz innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich (SIR) jako element realizacji Planu Działania KSOW na lata „Europejski Fundusz.
Usługi brokerskie w innowacjach rolniczych „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Działania FAOW w 2007 roku oraz kierunki prac na rok 2008 Walne Zebranie FAOW Warszawa, 12 czerwca 2008 r.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Podejście Leader w latach :
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

KRAJOWA SIEĆ ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH oraz SIECI REGIONALNE WITOLD MAGRYŚ

SIEĆ / SIECIOWANIE system – połączenie osób i instytucji rozwijanie i utrzymywanie kontaktów między ludźmi na tym samym polu szukanie wspólnych rozwiązań dla problemów odczuwanych indywidualnie budowanie pomostów pomiędzy różnymi uczestnikami rozwoju obszarów wiejskich

Przyczyny sieciowania: oficjalny wymóg Komisji Europejskiej większe możliwości zewnętrznego oddziaływania - lobbing możliwości wzajemnego uczenia się wspólne rozwiązywanie problemów przekazywanie informacji - „bycie na bieżąco” większe szanse pozyskania partnerów

Inicjatywa Wspólnotowa LEADER rozwinęła sieciowanie w skali całej UE jako dostarczanie profesjonalnego wsparcia dla LGD pokazała sens i wartość partnerstwa i współpracy LGD w ramach sieci stworzyła wiele struktur sieciujących o charakterze formalnym i nieformalnym (ELARD, ERA) wyznaczyła kierunek „tworzenie sieci współpracy” dla szerszego kręgu instytucji działających na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w okresie 2007-2013

Struktury sieciujące LEADER II, LEADER+ JEDNOSTKI SIECIUJĄCE POZIOM FORMALNE top-down NIEFORMALNE bottom-up EUROPEJSKI Obserwatorium obszarów wiejskich ELARD (European Leader Association for Rural Development) KRAJOWY Krajowe Jednostki Sieciujące NNU wszystkie kraje UE-15 Nieformalne sieci w niektórych krajach (Hiszpania, Grecja, Irlandia, Finlandia inne)

Sieci formalne LEADER+ UE-15 różnorodność rozwiązań w zakresie formalnych jednostek sieciujących na poziomie kraju: NIEMCY – instytucja publiczna IRLANDIA – instytut naukowy FINLANDIA – organizacja pozarządowa sieci regionalne lub międzyregionalne (Francja, Belgia, Anglia) dominująca funkcja technicznego wsparcia LGD, gromadzenia i rozpowszechniania informacji, danych itp. finansowanie zapewnione z poziomu UE

Sieci nieformalne UE-15 powoływane oddolnie - „rzeczywiste” asocjacje LGD lobby dla obszarów wiejskich aktywne w krajach mocno pokrytych LGD aktywne najbardziej w LEADER II obecnie często wchodzące w skład sieci formalnych bez przyznanego finansowania z poziomu UE

Wniosek na lata 2007-2013 zarówno sieci formalne jak i nieformalne odgrywają bardzo istotną rolę połączenie zalet obu podejść może zapewnić duży skok wprzód w lokalnym zarządzaniu, budowaniu kapitału społecznego, rozwoju ekonomicznym i możliwościom zatrudnienia, etc. trzeba szukać „środka” obu tych podejść

Europejska Sieć na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Rozporządzenie 1698/2005, Artykuł 67) w celu objęcia jedną siecią sieci krajowych (KSOW), organizacji i struktur administracyjnych działających w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich na poziomie wspólnotowym poszerzenie grona członków sieci (wszelkie podmioty zaangażowane w 4 osie) oraz tematyki (całe zagadnienie rozwoju obszarów wiejskich)

Krajowe Sieci Obszarów Wiejskich każde Państwo Członkowskie tworzy krajową sieć obszarów wiejskich, która skupia wszystkie organizacje i struktury administracyjne zaangażowane w rozwój obszarów wiejskich (1698/2005) KSOW może być zlokalizowana przy ministerstwie lub kontraktowana na zewnątrz finansowanie KSOW odbywa się w ramach pomocy technicznej poszczególnych PROW z podziałem na koszty administracyjne (25% budżetu) oraz plan działania – łącznie 55 mln euro

KSOW (wymogi minimalne UE) grupowanie organizacji zaangażowanych w rozwój obszarów wiejskich ułatwianie wymiany doświadczeń i wspieranie oceny, monitoringu polityki wobec obszarów wiejskich zapewnienie i koordynacja przepływu informacji miedzy poziomem lokalnym, krajowym i europejskim utworzenie do 31 grudnia 2008 r.

Cel KSOW wg. PROW wsparcie wdrażania i oceny polityki w zakresie rozwoju obszarów wiejskich oraz identyfikacja, analiza, rozpowszechnianie oraz wymiana informacji i wiedzy w tym zakresie wśród wszystkich zainteresowanych partnerów na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym oraz wspólnotowym

Członkowie KSOW samorządy województw, gmin i powiatów, organizacje branżowe, izby rolnicze, instytuty resortowe, organizacje pozarządowe, jednostki badawczo-rozwojowe, ośrodki doradztwa rolniczego, służby ochrony przyrody, lokalne grupy działania oraz sieci i porozumienia wymienionych jednostek

Struktura KSOW (wg. wytycznych KE) Centralna Jednostka Sieciująca (sekretariat) – National Network Unit Komitet Koordynujący (sterujący) składający się z przedstawicieli zainteresowanych sektorów sieci tematyczne (np. według osi PROW) posiadające plan współpracy między sobą rekomendowane jest stopniowe budowanie sieci, aby nie dopuścić do zbytniego skomplikowania już na samym początku

Zadania KSOW wg. PROW PLAN DZIAŁANIA (75% budżetu, tj. 44 mln euro) identyfikacja i analiza dobrych praktyk w zakresie rozwoju obszarów wiejskich oraz przekazanie informacji na ich temat; wymiana wiedzy oraz ocena polityki w zakresie rozwoju obszarów wiejskich; programy szkoleniowe dla lokalnych grup działania w procesie tworzenia; wspieranie współpracy międzyterytorialnej i transnarodowej; wspieranie dla współpracy międzyinstytucjonalnej, w tym międzynarodowej; organizacja i wymiana doświadczeń oraz know-how, transfer dobrych praktyk oraz projektów innowacyjnych,

Oczekiwane rezultaty KSOW innowacyjne podejście do rozwoju zrównoważonego i rozwiązania problemów bezrobocia; mechanizmy umożliwiające każdemu z partnerów i sektorów wykorzystanie posiadanych kompetencji i umiejętności w celu osiągnięcia wspólnych celów – w sposób bardziej efektywny i zrównoważony, niż w przypadku działań podejmowanych na własną rękę;

Oczekiwane rezultaty KSOW dostęp do większej puli zasobów, poprzez wykorzystanie potencjału każdego z partnerów i sektorów; nowe, dynamiczne, wewnętrzne sieci współpracy, które udostępnią sprawniejsze kanały angażowania społeczeństwa na szerszą skalę oraz zwiększą możliwości oddziaływania na politykę; lepsze zrozumienie wartości i cech charakterystycznych dla poszczególnych parterów i sektorów - budowanie bardziej zintegrowanego i stabilnego społeczeństwa.

Dylematy związane z KSOW: czy ogólny wymiar sieci nie pozbawi jej praktycznego charakteru? czy sieci tematyczne zamiast integrować nie będą dzielić członków sieci? jak zachować operacyjność sieci przy tylu podmiotach? czy sieć będzie wystarczająco „elastyczna” w działaniu?

LEADER w KSOW 2007-2013 specyfika podejścia wymaga specjalnego wsparcia propozycja słoweńska, aby dla podejścia LEADER tworzyć odrębną sieć tematyczną w ramach KSOW, ale będącą zarazem odrębną niezależną organizacją LEADER powinien pomóc zaistnieć w KSOW grupom i obszarom, które nie były dotychczas reprezentowane w ogólnej polityce rozwoju obszarów wiejskich

Podejście LEADER 2007-2013– zaangażowane instytucje SEKTOR POZIOM RZĄDOWY / SAMORZĄDOWY POZARZĄDOWY LOKALNY Gminy organizacje obywatelskie MIKROREGION Powiaty, Związki JST Lokalne Grupy Działania REGIONALNY / WOJEWÓDZKI Urzędy Marszałkowskie, regionalne sekretariaty Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, Odziały ARiMR regionalne nieformalne sieci LGD KRAJOWY Ministerstwo Rolnictwa i RW Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich, ARiMR Krajowa Sieć LEADER UE Komisja Europejska Europejska Sieć na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Sieć europejska ELARD PREPARE, ERA

SIECI KRAJOWE w Polsce: STAN OBECNY Krajowa Sieć LEADER+ Krajowa Sieć Grup Partnerskich Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich

SIECI REGIONALNE w Polsce: PRZYKŁADY - STAN OBECNY Partnerstwa Polski Południowo-Zachodniej Małopolska Sieć LGD SILESIAN LEADER NETWORK Kujawsko-Pomorska Sieć Współpracy LEADER+ powstają kolejne

Partnerstwa Polski Południowo-Zachodniej Koordynator: Fundacja Ekologiczna ZIELONA AKCJA (Legnica) Liczba zrzeszonych LGD: 19 Powstanie: przełom 2005/2006 Ważniejsze działania: 8 zainicjowanych spotkań 8 stanowisk w sprawach istotnych dla LGD szkolenia trenerów wiejskich, udział w targach, itp. ulotka o sieci, Biuletyn Partnerstw, Mapa Smaków www.partnerstwa.eko.org.pl

Małopolska Sieć LGD Liczba zrzeszonych LGD: 19 Koordynator: LGD Gościniec (Lanckorona) Liczba zrzeszonych LGD: 19 Powstanie: początek 2007, oficjalnie IV.2007 Ważniejsze działania: 5 zainicjowanych spotkań LGD i konferencja regionalna warsztaty: „Kobiece”, „Pisanie wniosków POKL” inne projekty: Pogotowie informacyjne, Biuletyn Sieci w przygotowaniu 2 stanowiska w sprawach istotnych

SILESIAN LEADER NETWORK Koordynator: Śląski Związek Gmin i Powiatów (Katowice) Liczba zrzeszonych LGD: 10 Powstanie: początek VIII.2005, oficjalnie II.2007 Ważniejsze działania: 6 zainicjowanych spotkań LGD, w tym 3 dwudniowe 3 stanowiska w sprawach istotnych dla LGD bieżące doradztwo, szkolenia, warsztaty www.leaderplus.pl

Główne cele: SILESIAN LEADER NETWORK: wymiana doświadczeń wzajemne rozwiązywanie problemów szkolenia wg. potrzeb wspólne projekty transfer dobrych praktyk z innych LGD

Zielony Wierzchołek Śląska Razem Na Wyżyny Zielony Wierzchołek Śląska Partnerstwo Północnej Jury Spichlerz Górnego Śląska Perła Jury Brynica To Nie Granica LYSKOR Partnerstwo Dorzecza Kocierzanki i Koszarawy Beskid Śląski Górom Żywiecki Raj

Podejmowane tematy: praktyczna realizacja i rozliczanie projektów w ramach Schematu II PPL+ podejście LEADER w latach 2007-2013 możliwości regionalnego wsparcia LGD możliwości współpracy międzynarodowej (Irlandia Północna, Grecja, Finlandia) propozycje wspólnych projektów możliwości współpracy z OHP i ROSzEFS promocja lokalnej turystyki w internecie

Ważniejsze efekty sieciowania: aktywne włączenie Samorządu Województwa w rozwiązywanie problemów LGD już na etapie I Schematu PPL+ wsparcie finansowe na zakup sprzętu i wyposażenia dla biur LGD (8.750 zł) pożyczki po 150.000 zł na realizację Schematu II wspólne występowanie w sprawach istotnych dla LGD (problemy formalne, finansowe, terminy refundacji kosztów, itp.)

Ważniejsze efekty sieciowania: bardziej sprawna realizacja projektów w Schemacie II PPL+ dzięki specjalistycznym szkoleniom realizowanym m.in. we współpracy z FAPA większa integracja osób związanych z LGD – współpraca zamiast konkurencji!

Dziękuję za uwagę! www.leaderplus.pl Witold Magryś (0-32) 25 11 021 601 888 453 e-mail: wmagrys@silesia.org.pl skype ID: wmagrys