Kategorie klientów uzdrowisk:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kongres Uzdrowisk Polskich Muszyna r
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Znaczenie agroturystyki dla rozwoju regionu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Rola samorządów w budowaniu współpracy lokalnej Jolanta Zientek-Varga Łochów, 9 grudnia 2009 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Województwo pomorskie –
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Lokalna Organizacja Turystyczna Ziemi Tarnowskiej TAK czy NIE? Marcin Pałach, Tarnów
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Rynek usług medycznych
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Centrum Inwestora i Eksportera
Produkty turystyki uzdrowiskowej
2010 Aleksandra Herba Przewodnicząca Rady Punktów Konsultacyjnych KSU Prokurent, Zastępca Dyrektora Generalnego Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.
Produkt uzdrowiskowy.
CTO – Karaibska organizacja turystyczna.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Instytut na rzecz Ekorozwoju
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
OTOCZENIE NATURALNE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO I JEGO ELEMENTY
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Konferencja Gdańsk - PODR
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

Kategorie klientów uzdrowisk: Seniorzy. 2. Ludzie młodzi. Osoby ze świata biznesu. Kuracjusz - Kuracjusz turysta - Turysta

Seniorzy - stanowiący znakomitą większość osób korzystających z dobrodziejstw turystyki uzdrowiskowej. Charakteryzują się coraz wyższym poziomem wykształcenia, większym skoncentrowaniem na jakości oferowanych usług oraz większym poziomem zamożności. Seniorzy mogą i chcą dbać o swoje zdrowie.

Ludzie młodzi w większości osoby zapracowane i nie mogące poświęcić zbyt wiele czasu na dbanie o swe zdrowie, wymusili niejako pewne zmiany w podej­ściu do lecznictwa uzdrowiskowego.

Osoby ze świata biznesu wymagają zdecydowanie innej oferty niż ta, która jest przeznaczona dla ludzi starszych. oczekują oni bowiem błyskawicznych efektów leczenia oraz wy­poczynku, a także szybkiej regeneracji sił. Żądają wysokiego standardu obsługi i bardzo szerokiej gamy usług towarzyszących.

W Polsce znajduje się wiele miejscowości o charakterze leczniczym, jednak tylko niektóre posiadają status uzdrowiska

W myśl ustawy uzdrowiskiem jest miej­scowość, która posiada warunki naturalne niezbędne do prowadzenia lecznictwa. Należą do nich właściwości lecznicze klimatu, walory przyrodnicze i estetyczne krajobrazu, naturalne zasoby wód mineralnych, gazów i borowin, leczniczy wpływ morza oraz inne czynniki biofizyczne środowiska wywierające korzystny wpływ na organizm człowieka.

Ustawa nakłada na gminy posia­dające na swoim terenie uzdrowiska zadania własne związane z zachowaniem funkcji leczniczych uzdrowiska, a zwłaszcza w zakresie: gospodarki terenami, z uwzględnieniem potrzeb lecznictwa uzdrowisko­wego, ochrony złóż naturalnych surowców leczniczych; tworzenia warunków do funkcjonowania zakładów i urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego oraz rozwoju infrastruktury komunalnej.

W przypadku turystyki uzdrowiskowej korzystne wydają się być zmiany: - w transporcie. Rosnąca dostępność oferty tanich przewoźników będzie ułatwiała podróż do uzdrowisk; - rosnąca świadomość związana z ochroną środowiska; - wzrastająca liczba wyjazdów indywidualnych, - moda na zdrowy styl życia (wysiłek fizyczny, aktywność i spokój).

Prywatyzacja uzdrowisk W niedalekiej przyszłości w znacznym stopniu uzdrowiska zostaną sprywatyzowane. To z kolei w jeszcze większym stopniu uczyni je wrażliwymi na nowe trendy w turystyce uzdrowiskowej, które można obecnie zaobserwować w Polsce.

Trendy Wyjście poza świadczenie usług związanych tylko z lecznictwem uzdrowiskowym oraz profilaktyką i posze­rzenie działalności o ofertę związaną z wypoczynkiem turystycznym czyli wpro­wadzeniem oferty dla innego, niż do tej pory segmentu rynku wraz z przygotowa­niem się do obsługi nowego odbiorcy.

Lecznictwo uzdrowiskowe Dzisiaj pierwszoplanową rolę w uzdrowi­skach spełniają zakłady lecznictwa uzdrowiskowego świadczące usługi typowo lecznicze i rehabilitacyjne dla ludzi chorych. Świadczenia te w 80% finansowane są przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Zaledwie 20% chorych korzysta z usług uzdrowiskowych w formie komercyjnej, czyli tzw. pełnopłatne.

Uzdrowiska powinny dążyć do przesunięcia tej proporcji i ukierunkowania się w znacznie większym stopniu na pacjenta komercyjnego. Będzie się wówczas zmieniać również sama struktura pobytów w polskich uzdrowiskach, będą one zmierzać w kierunku pobytów krótszych, co związane jest z pojawiającą się tendencją do zwiększania liczby wyjazdów turystycznych w ciągu roku kosztem ich długości - pobyty weekendowe.

Coraz większy udział wśród kuracjuszy będą mieć ludzie młodzi Coraz większy udział wśród kuracjuszy będą mieć ludzie młodzi. Oczekują oni błyska­wicznych efektów leczenia i wypoczynku, chcą szybkiej regeneracji sił. Żądają wysokiego standardu usług i bardzo szerokiej gamy usług towarzyszących. Przyjeżdżają na krótkie pobyty weekendowe, a co najwyżej 7-10-dniowe - do usług typu SPA i Wellness.

W Polsce mamy zaledwie 44 uzdrowiska, gdy tymczasem Niemcy mają ich ponad 350, Włosi ponad 330, Hiszpanie -128 Francuzi -107, Słowacy - 21. Niebywały postęp zrobiły uzdrowiska słowackie, czeskie, węgierskie, niemieckie, litewskie, austriackie, a nawet rumuńskie i bułgarskie. Powstała sieć nowoczesnych obiektów rekreacji wodnej np. Poprad, Tatralandia, Besenova, Hajduszoboszlo.

Powstające prywatne obiekty SPA w zdecydowanej większości pozba­wione naturalnych surowców leczniczych (wody lecznicze, solanki itd.), skutecz­nie odbierają pełnopłatnych klientów uzdrowiskom konkurując z nimi właśnie jakością usług, ofertą, sposobem podejścia do klienta, profesjonalnie realizowa­nym marketingiem.

W ich ofercie znajdują się obok klasycznej bazy zabiegów spotykanych w większości zakładów uzdrowiskowych zabiegi z zakresu kosmetyki typu: różn­ego rodzaju peelingi, maseczki, okłady z miodu, czekolady, alg, z błota z Morza Martwego, kąpiele kosmetyczne w ziołach, a nawet w sianie,

Zakres usług Do tego dochodzi pełna gama usług z zakresu odnowy biologicznej, rehabilitacji i chirurgii kosmetycznej i pla­stycznej oraz usługi związane z kulturą, rozrywką i zagospodarowaniem czasu wolnego.

Kluczową rolę w osiągnięciu wysokiej jakości usług turystycznych i wdraża­nia wysokiej jakości produktów turystycznych odgrywają kwalifikacje i umiejęt­ności zawodowe zatrudnionego personelu. Od jakości zasobów ludzkich zależą możliwości dostosowawcze do szybko zmieniających się potrzeb rynku.

Przygotowanie profesjonalnych kadr w turystyce uzdrowiskowej i ich dosko­nalenie powinno koncentrować się, m.in. na wdrażaniu umiejętności praktycznych, a ich realizacja powinna następować w warunkach porównywalnych z docelo­wym miejscem pracy. W kontekście tego ostatniego założenia wskazane jest włączenie w proces podnoszenia kwalifikacji osób zajmujących się bezpośrednio świadczeniem usług uzdrowiskowych, i szeroko rozumianą obsługą klienta - turysty uzdrowiskowego.

Uzdrowiska w Polsce chcąc konkurować na rynku usług turystyki uzdrowiskowej w warunkach globalizacji powinny nastawić się na przygotowanie atrakcyjnej, innowacyjnej i konku­rencyjnej oferty obejmującej usługi lecznicze i profilaktyczne oraz związane z aktywnym wypoczynkiem: sportowo- rekreacyjne, kulturalno-rozrywkowe w oparciu o najwyższą jakość usług, co pozwoli na efektywny rozwój produktu turystycznego uzdrowisk i konkurowanie z uzdrowiskami europejskimi.

O współczesnych uzdrowiskach należy myśleć w kontekście samodzielnych przedsiębiorstw funkcjonujących w realiach wolnego rynku, przystąpić do budowania oferty patrząc przez pryzmat potrzeb coraz zamożniejszego i wymagającego klienta, który szuka w uzdrowisku wypoczynku połączonego z intensywną kuracją. Oferta całoroczna (unikanie sezonowości usług), skierowana do różnych segmentów rynkowych.

Do najważniejszych zadań i działań związanych z rozwojem uzdrowisk w ciągu najbliższych lat należy zaliczyć: Wspieranie rozwoju infrastruktury uzdrowiskowej, turystycznej, rekreacyj­nej i sportowej. Wykreowanie tak na rynku krajowym, jak i rynkach innych państw członkowskich Unii Europejskiej mocnej marki polskiej turystyki uzdrowiskowej. - Podwyższanie jakości obsługi klientów. Szkolenia dla pracowników zatrudnionych w uzdrowiskach i gminach uzdrowiskowych. - Rozwijanie i wspomaganie działalności promocyjnej.

Dobrym przykładem podjęcia takich działań jest stworzenie lokalnej (regionalnej) marki, jaką są Uzdrowiska Galicyjskie pod hasłem: „Galicja to zdrowie i tradycja”, w skład których wchodzą: Uzdrowisko Iwonicz S.A. Uzdrowisko Rabka S.A. Uzdrowisko Wysowa S.A. Uzdrowisko Rymanów S.A., Uzdrowisko Krynica-Żegiestów S.A. Uzdrowisko Kraków-Swoszowice S.A.

Jest to pierwsza w Polsce próba stworzenia grupy marketingowej skupiającej kilka uzdrowisk mająca na celu wspólną promocję i wspólne działania zmierzające do zmiany wizerunku i poprawy funkcjonowania. Zwiększenie szans na dalszy rozwój polskich uzdrowisk i skuteczne konku­rowanie przyniesie rozpoczęty proces prywatyzacji, który umożliwi pozyskanie inwesto­ra zdolnego zainwestować w nowoczesną bazę leczniczą i hotelową.

System administracji turystyki uzdrowiskowej Ważną rolę w rozwoju socjalnej turystyki uzdrowiskowej odgrywa NFZ, będący państwową jednostką organizacyjną. Należy pamiętać, że uzdrowiskiem może być zarówno cała gmina, jak i jej dzielnica. Specyfiką gminy uzdrowiskowej jest instytucja Naczelnego Lekarza Uzdrowiska.

Współpraca Na terenie gminy uzdrowiskowej funkcjonują przedsiębiorcy i inne podmioty prowadzące działalność usługową. Mogą one przystępować zarówno do organizacji samorządu gospodarczego (np. Polskiej Izby Turystyki), jak i organizacji turystycznych współpracujących z POT (LOT i ROT).

Możliwości wykorzystania partnerstwa międzysektorowego w rozwoju turystyki uzdrowiskowej w Polsce

Problemy uzdrowisk Polskie uzdrowiska znalazły się w trudnej sytuacji. Bardzo często są niedo­inwestowane, również ich promocja jest niewystarczająca. Warunki rynkowe wy­magają od nich ciągłego podnoszenia jakości świadczonych usług, rozszerzania oferty kierowanej do przebywających tam turystów oraz wprowadzania innowa­cyjnych rozwiązań, zarówno w zarządzaniu uzdrowiskami, jak i ich promowaniu na rynkach zewnętrznych, również europejskich.

partnerskiej współpracy międzysektorowej. Jest wiele problemów, które utrudniają sprawne i efektywne funkcjonowanie uzdrowisk na konkurencyjnym, europej­skim rynku. Sposobem na rozwiązanie niektórych problemów czy też zniwelowanie skutków występowania negatywnych zjawisk, może stać się wykorzystanie metody partnerskiej współpracy międzysektorowej.

Obecnie najczęściej spotykamy się z czterema rodzajami partnerstw zawieranych pomiędzy trzema sektorami: partnerstwem publiczno-prywatnym, partnerstwem publiczno-społecznym, partnerstwem prywatno-społecznym oraz partnerstwem trójsektorowym.

Partnerstwo publiczno-prywatne Jest w tej chwili jedyną prawnie usankcjonowaną współpracą międzysektorową w naszym kraju. Jak sama nazwa wskazuje, uczestnikami takiego partnerstwa są przedstawiciele sektora publicznego oraz przedsiębiorcy - zawieraniu umów współpracy samorządu terytorialnego i przedsiębiorstwa, realizacji wielu zadań przera­stających możliwości jednostek administracji (m.in. w zakresie gospodarki komu­nalnej, transportu czy budownictwa).

Partnerstwo publiczno-społeczne to współpraca jednostek samorządu teryto­rialnego z przedstawicielami organizacji pozarządowych. Jest jak najbardziej pożądaną formą kontaktów instytucji publicznych i społecznych: Wzajemne informowanie o planowanych kierunkach działalności i współ­działania. Konsultowanie aktów normatywnych. Tworzenie zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym.

Partnerstwo prywatno-społeczne obejmuje współpracę lokalnych przedsiębiorców prywatnych i organizacji pozarządowych w realizowaniu zadań służących rozwojowi całego regionu. Dla wielu przedsiębiorstw partnerstwo stało się niemal rutyną.

Partnerstwo trójsektorowe Jest najszerszym rodzajem partnerstwa, które skupia przedstawicieli wszystkich trzech sektorów (admini­strację, biznes i organizacje pozarządowe) w celu realizacji wspólnych przedsięwzięć służących rozwojowi lokalnemu.

Wykorzystanie metody partnerskiej w działaniach prorozwojowych polskich miejscowości uzdrowiskowych

Coraz częściej przedstawiciele lokalnych społeczności, organizacje poza­rządowe, instytucje i jednostki samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcy są zainteresowani zawieraniem lokalnych porozumień i partnerstw w celu prowa­dzenia zintegrowanych działań zmierzających do zrównoważonego rozwoju regionów.

Zakres działania każdego partnerstwa międzysektorowego w dużej mierze zależy od specyficznego charakteru obszaru objętego jego działaniem, między innymi od wyposażenia w bogactwa naturalne, przyrodnicze, kulturowe czy po­tencjał gospodarczy, ale również od pomysłowości partnerów

Najczęściej takie partnerstwa skupiają się na: - rozwijaniu różnych form turystyki, ochronie dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, wspieraniu przedsiębiorczości i lokalnej produkcji, - walce z problemami społecznymi, - wzmacnianiu demokracji obywatelskiej.

Dzięki wykorzystaniu doświadczenia i potencjału wszystkich part­nerów, możliwe jest budowanie trwałych i innowacyjnych strategii rozwojo­wych, których realizacja przebiega dużo sprawniej i szybciej, niż w przypadku działań prowadzonych oddzielnie przez każdą ze stron.