Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zamknięcie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Advertisements

Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Umowy o dofinansowanie projektów
Generator Wniosków o Płatność
BEZPIECZEŃSTWO ŚRODKÓW PUBLICZNYCH Warszawa Jerzy Jacek Rybiński 1 Rozliczenie i audyty wykorzystania środków pomocowych z unijnych funduszy.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA ZASADY WYPEŁNIANIA WNIOSKU O PŁATNOŚĆ W RAMACH POIiŚ Ewa Proniewicz Departament.
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Realizacja projektów systemowych w ramach Poddziałania i PO KL.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Zasady przygotowania wniosku o dofinansowanie
Przygotowanie przedsięwzięć inwestycyjnych
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Najczęściej popełniane uchybienia i błędy przy sporządzaniu wniosku o dofinansowanie EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Departament.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
OPIS PLANU FINANSOWEGO
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Koszty osobowe w kosztach pośrednich w ramach projektów PO KL Warszawa, 22 lutego 2012 r.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Rozliczanie oraz dokumentowanie efektów ekologicznych
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Hanna.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
Zmiany w projektach w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Zmiany Planu Wdrażania Projektu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział Środków.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Wybrane zagadnienia dot. planu ewaluacji Umowy Partnerstwa - badania wpływu makroekonomicznego PS Kielce, stycznia 2016 r.
Planowanie, finansowanie i rozliczanie projektów w organizacjach polonijnych. Moskwa, 2-3 listopada 2012 rok.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Zarządzanie projektem EFS
spotkanie informacyjne
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zamknięcie inwestycji - raport końcowy

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Podstawa do przygotowania dokumentów zamknięcia 1.Rozporządzenie (WE) 1265/99/WE 2.Wytyczne Ministerstwa Rozwoju Regionalnego

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Dokumenty zamknięcia projektu Wniosek o płatność (końcową) Sprawozdanie Końcowe (raport końcowy) Poświadczona deklaracja faktycznie poniesionych wydatków Poświadczenie zamknięcia

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Podstawa do przygotowania dokumentów zamknięcia 1.Rozporządzenie (WE) 1265/99/WE 2.Wytyczne Ministerstwa Rozwoju Regionalnego

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Rozporządzenie (WE) 1265/99/WE Zawartość raportu końcowego 1.opis wykonanych prac, z załączonymi wskaźnikami fizycznymi, wydatki sklasyfikowane według kategorii prac oraz wszelkich środków podjętych na podstawie klauzul szczególnych zawartych w decyzji o przyznaniu pomocy; 2.informacje o wszelkich środkach reklamowych; 3.świadectwo zgodności prac z decyzją o przyznaniu pomocy;

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Rozporządzenie (WE) 1265/99/WE Zawartość raportu końcowego 1.opis wykonanych prac, z załączonymi wskaźnikami fizycznymi, wydatki sklasyfikowane według kategorii prac oraz wszelkich środków podjętych na podstawie klauzul szczególnych zawartych w decyzji o przyznaniu pomocy; 2.informacje o wszelkich środkach reklamowych; 3.świadectwo zgodności prac z decyzją o przyznaniu pomocy;

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Rozporządzenie (WE) 1265/99/WE Zawartość raportu końcowego (2/2) 4.wstępną ocenę prawdopodobieństwa osiągnięcia spodziewanych wyników, wskazanych w art. 13 ust. 4, zawierającym w szczególności: rzeczywistą datę początkową projektu, sposób zarządzania projektem po jego zakończeniu, potwierdzenie, gdzie stosowne, prognoz finansowych, w szczególności w zakresie kosztów operacyjnych i spodziewanych przychodów, potwierdzenie prognoz społeczno-gospodarczych, w szczególności spodziewanych kosztów i korzyści, wskazanie podjętych środków ochrony środowiska oraz ich kosztów, łącznie z wypełnieniem zasady zanieczyszczający płaci"

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Wytyczne MRR zawartość raportu końcowego (1) Zakres raportu tożsamy ze wskazanym w Rozporządzeniu 1265/99/WE. Wytyczne co do zawartości merytorycznej na dużym poziomie ogólności. Raport końcowy spójny z raportami okresowymi.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Rozporządzenie (WE) 1265/99/WE Zawartość raportu końcowego 1.opis wykonanych prac, z załączonymi wskaźnikami fizycznymi, wydatki sklasyfikowane według kategorii prac oraz wszelkich środków podjętych na podstawie klauzul szczególnych zawartych w decyzji o przyznaniu pomocy; 2.informacje o wszelkich środkach reklamowych; 3.świadectwo zgodności prac z decyzją o przyznaniu pomocy;

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Wytyczne MRR zawartość raportu końcowego (2 ) Opis wykonanych prac Potwierdzenie zgodności wykonanych prac z MF/Decyzją Ocena stopnia osiągnięcia założonych rezultatów Działania info-promo

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Weryfikacja NFOŚiGW Weryfikacja dokonywana w oparciu o wytycznych MRR oraz dokumenty KE Procedura weryfikacji zatwierdzona przez zarząd NF

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Wytyczne MRR zawartość raportu końcowego (1) Zakres raportu tożsamy ze wskazanym w Rozporządzeniu 1265/99/WE. Wytyczne co do zawartości merytorycznej na dużym poziomie ogólności. Raport końcowy spójny z raportami okresowymi.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zawartość raportu końcowego (1) Podstawowe dane o projekcie 1.Nazwa, numer, numer MF/Decyzji, udział FS 2.Data rozpoczęcia i zakończenia projektu 3.Dane POZR 4.Informacje o delegowaniu (jeśli dotyczy)

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zawartość raportu (2) Opis wykonanych prac 1.zawiera informacje o przeprowadzonych postępowania przetargowych 2.odnosi się do prac prowadzonych w ramach poszczególnych kontraktów – krótki opis każdego kontraktu 3.zawiera podstawowe dane o kontraktach: wartość, wykonawca, rozpoczęcie, zakończenie 4.określa termin ostatniej płatności do Wykonawcy

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zawartość raportu (3) Realizacja rzeczowa 1.zawiera tabelę wskaźników rzeczowych (tab. H raportów okresowych 2.wydatki kwalifikowane podane w rozbiciu na kategorie (tab. G raportów okresowych) 3.wykorzystanie odsetek

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zawartość raportu (3) Potwierdzenie zgodności wykonanych prac z MF/Decyzją 1.porównanie opisu projektu i celów zapisanych w MF/Decyzji z faktycznie wykonanymi pracami i osiągniętymi celami

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zawartość raportu (4) Ocena stopnia osiągnięcia założonych rezultatów 1.faktyczny okres realizacji 2.opóźnienia 3.zmiany projektu 4. gwarancje i wykryte wady 5.zarządzanie projektem po zakończeniu 6.weryfikacja prognoz finansowych 7.ocena założeń Analizy Kosztów i Korzyści. 8.potwierdzenie stosowania zasady zanieczyszczający płaci (PPP). 9. kontrole

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Terminy dla instytucji krajowych POZR przekazuje wniosek i raport końcowy w terminie 2 miesięcy od daty zakończenia realizacji projektu do IPZ II IPZ II przekazuje uzgodniony wniosek i raport końcowy do IPZ w terminie 3 miesięcy od zakończenia projektu Ostateczny termin przekazania wniosku i raportu końcowego do KE - 6 miesięcy od zakończenia realizacji projektu

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zawartość raportu (1) Analiza finansowa Istotne etapy analizy finansowej, sporządzanej na potrzeby raportu końcowego. W raporcie należy przedstawić wartości przyjęte na etapie przygotowania aplikacji i porównać je z wartościami oczekiwanymi po zakończeniu realizacji inwestycji. Dotyczy to przede wszystkim: –całkowitego kosztu całkowitego i kosztów kwalifikowanych, –struktury finansowania, –popytu, –istotnych z punktu analizy pozycji kosztów operacyjnych, –wyników analizy finansowej (luki finansowej, stopy dotacji, NPV i IRR projektu, NPV i IRR kapitałów).

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zawartość raportu (2) Analiza finansowa Weryfikacja wskaźników makroekonomicznych i kursu EUR. MRR akceptuje dwa sposoby postępowania donośnie do wskaźników makro: – dla okresu minionego stosowane są dane rzeczywiste, natomiast dla okresu prognozowanego następuje wykorzystanie danych zamieszczonych w Wariantach rozwoju gospodarczego Polski (postępowanie zgodne z sugestią NFOŚiGW) -dla okresu minionego stosowane są dane rzeczywiste, natomiast dla okresu prognozowanego stosuje się dane zamieszczone w aplikacji o dofinansowanie. W odniesieniu do kursu EUR dla lat minionych stosuje się rzeczywisty kurs wymiany, natomiast w okresie prognozowanym, zgodnie z założeniami określonymi w Wariantach rozwoju gospodarczego Polski.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zawartość raportu (3) Analiza finansowa Weryfikacja kosztu inwestycji: 1) wpływ ww. odchylenia na strukturę finansowania 2) wpływ na poziom kosztów finansowych.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zawartość raportu (4) Analiza finansowa Weryfikacja pozostałych założeń do prognozy : 1)dochodu do dyspozycji netto; Metoda określenia wyjściowej wartości ww. dochodu taka sama jak w pierwotnej aplikacji. MRR akceptuje dwojaki sposób szacowania dochodu w kolejnych latach: –indeksacja dochodu w kolejnych latach w okresie minionym następuje w oparciu o realne wskaźniki wzrostu wynagrodzeń oraz inflacji średniorocznej, publikowane przez GUS, natomiast w okresie prognozy wg pierwotnych założeń, tj. stały wzrost o 1,5% (sugestia NFOŚiGW) lub -indeksacja wartości wyjściowej dochodu do dyspozycji netto następuje w oparciu o wskaźniki użyte w aplikacji. Wybór postępowania zależy od spodziewanego wyniku wysokości dofinansowania.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zawartość raportu (5) Analiza finansowa 2) weryfikacja założeń popytu (ilościowej sprzedaży, popytu jednostkowego, liczby użytkowników dotychczasowych i nowych,); 3) weryfikacja kosztów operacyjnych (czy w prognozie sporządzanej na etapie aplikacji uwzględniono wszystkie występujące koszty i czy określono je w poprawnej wysokości); 4) weryfikacja taryf za wodę i ścieki. Ważne! W wypadku wystąpienia znacznych odchyleń, w raporcie powinny być zamieszczone wyjaśnienia lub komentarz.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zawartość raportu (6) Analiza finansowa Projektowanie przepływów środków pieniężnych. Wyniki analizy finansowej: 1) luka finansowa 2) stopa dofinansowania 3) NPV IRR inwestycji, NPV IRR kapitałów własnych. Stopa dyskontowa bez zmiany w stosunku do aplikacji. Ważne!! Konieczne jest zapewnienie porównywalności wyników analizy finansowej: stopa dyskontowa bez zmiany w stosunku do aplikacji okres objęty aktualną analizą powinien pokryć fazę realizacji oraz eksploatacji liczoną w liczbie lat analogicznej do pierwotnej analizy finansowej. Celem przeprowadzonej analizy jest udzielenie odpowiedzi, czy wyniki analizy finansowej dają podstawy do redukcji udzielonego dofinansowania?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zawartość raportu (1) Analiza ekonomiczna W pełnym wymiarze (poprzez określenie wyników ENPV i EIRR) analizę przeprowadza się dla projektów, których koszty uległy znacznej zmianie, powyżej 15% w stosunku do pierwotnych założeń. W wypadkach pozostałych należy wykonać ocenę kosztów i korzyści dla potwierdzenia lub korekty pierwotnych wielkości, z uwzględnieniem faktycznych kosztów i spodziewanych przychodów oraz zmian zasadniczych CBA.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zawartość raportu (2) Analiza ekonomiczna Najczęściej występujące odchylenia w realizacji i spodziewane w eksploatacji projektów dotyczą: –kosztów realizacji inwestycji i z tym związanego kosztu obsługi kapitałów obcych (wpływ na wysokość taryf) –prognozy demograficznej (wpływ na popyt ilościowy) –prognozy popytu jednostkowego –kosztów amortyzacji.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Dziękujmy Państwu za uwagę Magdalena Sznajder, Departament Ochrony Wód Katarzyna Banasiewicz, Departament Analiz Finansowych Serock, 18 maja 2009