POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SAMORZĄDOWYM PRZEDSZKOLU NR 2 im

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkole niepubliczne na miarę XXI wieku Środa Wielkopolska ul
Advertisements

Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Rzeszów, r. Przedszkole Publiczne Nr 29 Rzeszów.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Dojrzałość szkolna dziecka
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
KANONY DOGOTERAPII.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
KLOCKOMANIA.
Dzieciństwo jest snem rozumu
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Zrozumieć indywidualne potrzeby
Dydaktyka ogólna.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Dojrzałość szkolna dziecka
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
„W CZESNA DIAGNOZA INDYWIDUALNYCH POTRZEB I MOŻLIWOŚCI ROZWOJOWYCH MAŁYCH DZIECI ORAZ WYCHOWAWCZE WSPARCIE ICH RODZICÓW – JAKO SPOSÓB NA SUKCES ŻYCIOWY.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Opracowanie : Joanna Zamojska
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SAMORZĄDOWYM PRZEDSZKOLU NR 2 im
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SAMORZĄDOWYM PRZEDSZKOLU NR 2 im POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SAMORZĄDOWYM PRZEDSZKOLU NR 2 im. JANA BRZECHWY W CZERSKU W ROKU SZKOLNYM 2012/2013

Zespół ds. pomocy psychologiczno - pedagogicznej Wioleta Pora Monika Kulas Małgorzata Dolna Beata Lewandowska, (w zastępstwie) Katarzyna Wesołowska - Konefał

Cele i zadania zespołu: Głównym celem pracy zespołu jest planowanie, koordynowanie i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom. Do zadań zespołu należ w szczególności: ustalenie zakresu, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe, edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia; określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

Zespół opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub plan działań wspierających dla dzieci posiadających opinię psychologiczną. Plan działań wspierających jest również przygotowany dla dziecka, które zostało zdiagnozowane i zakwalifikowane do pracy indywidualnej. Zespół prowadzi kartę indywidualnych potrzeb dziecka, dokonuje oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Podmiotami oddziaływań zespołu ds Podmiotami oddziaływań zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej są zatem dzieci: szczególnie uzdolnione, niepełnosprawne, niedostosowane społecznie, zagrożone niedostosowaniem społecznym, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami komunikacji językowej, z chorobami przewlekłymi, z doświadczeniami sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, z niepowodzeniami edukacyjnymi,

W naszym przedszkolu zostało objętych 17 dzieci pomocą psychologiczno - pedagogiczną: Wśród nich wyróżniamy: Dzieci z autyzmem dziecięcym Dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym (z zaburzeniami zachowania i emocji) Dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym i niesprawnością ruchową Dzieci ze wzmożonym napędem psychoruchowym Dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym

Pomoc dla dzieci z orzeczeniami i opiniami Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej : Dla dzieci z autyzmem: Zalecenia w pracy dydaktycznej: Usprawnianie funkcji myślenia i kojarzenia , Wdrażanie nauki poprzez zabawę, Rozwijanie sprawności grafomotorycznej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, Rozwijanie myślenia (również myślenia przyczynowo – skutkowego), wnioskowania, kojarzenia, tworzenia analogii, kategorii myślowych, Rozwijanie kompetencji matematycznych, stymulacji myślenia i intuicji matematycznych Usprawnianie motoryki dużej i małej Rozwijanie mowy i myślenia słowno-pojęciowego Rozwijanie samodzielności w czynnościach samoobsługowych Wdrażanie i nauka samodzielnej pracy, motywacji poznawczej, umiejętności skupiania uwagi, uważnego słuchania

Cele ogólne Korygowanie , usprawnianie i kompensowanie zaburzonych funkcji. Rozwijanie umiejętności poznawczych, potrzebnych do należytej orientacji w otoczeniu. Zdobywanie umiejętności pisania, liczenia na miarę możliwości dziecka. Kształtowanie wrażliwości przyrodniczej, plastycznej i muzycznej. Rozwijanie nawyku dbania o sprawność fizyczną, zdrowie i higienę. Rozwijanie umiejętności w zakresie samoobsługi. Wyrównanie szans edukacyjnych poprzez prowadzenie ćwiczeń usprawniających. Zachowanie zasady stopniowania trudności i indywidualizacji w procesie kształcenia. Kształtowanie równowagi emocjonalnej i pozytywnej motywacji do pracy. Rozwijanie zainteresowań, predyspozycji oraz naturalnej aktywności. Umożliwienie zdobycia niezależności i zaradności życiowej. Kształcenie znajomości i umiejętności przestrzegania ogólnie przyjętych norm.

Dla dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym: Zalecenia w pracy dydaktycznej: Usprawnianie funkcji myślenia i kojarzenia , Wdrażanie nauki poprzez zabawę, Rozwijanie sprawności grafomotorycznej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, Rozwijanie myślenia (również myślenia przyczynowo – skutkowego), wnioskowania, kojarzenia, tworzenia analogii, kategorii myślowych, Rozwijanie kompetencji matematycznych, stymulacji myślenia i intuicji matematycznych Usprawnianie motoryki dużej i małej Rozwijanie mowy i myślenia słowno-pojęciowego Rozwijanie samodzielności w czynnościach samoobsługowych Wdrażanie i nauka samodzielnej pracy, motywacji poznawczej, umiejętności skupiania uwagi, uważnego słuchania . Dla dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym:

Cele ogólne Korygowanie , usprawnianie i kompensowanie zaburzonych funkcji. Rozwijanie umiejętności poznawczych, potrzebnych do należytej orientacji w otoczeniu. Zdobywanie umiejętności pisania, liczenia na miarę możliwości dziecka. Kształtowanie wrażliwości przyrodniczej, plastycznej i muzycznej. Rozwijanie nawyku dbania o sprawność fizyczną, zdrowie i higienę. Rozwijanie umiejętności w zakresie samoobsługi. Wyrównanie szans edukacyjnych poprzez prowadzenie ćwiczeń usprawniających. Zachowanie zasady stopniowania trudności i indywidualizacji w procesie kształcenia. Kształtowanie równowagi emocjonalnej i pozytywnej motywacji do pracy. Rozwijanie zainteresowań, predyspozycji oraz naturalnej aktywności. Umożliwienie zdobycia niezależności i zaradności życiowej. Kształcenie znajomości i umiejętności przestrzegania ogólnie przyjętych norm.

Dla dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym (nadpobudliwością): Celem pracy z dzieckiem z opóźnionym rozwojem psychoruchowym jest doprowadzenie do podniesienia koncentracji uwagi i większej jej podzielności, opanowania potrzeby ruchu, obniżenia impulsywności w wyniku czego dziecko staje się spokojniejsze i może doświadczyć sukcesów w sferze poznawczej, uznania ze strony innych oraz polepszyć relacje z innymi osobami. Celem terapii dzieci zahamowanych psychoruchowo jest wyeliminowanie zachowań nieprawidłowych, wyzwolenie aktywności dziecka oraz stymulowanie samodzielnych form reagowania. Ważne jest aby dziecko z takimi problemami otaczać atmosferą spokoju i życzliwości. Do problemów dziecka trzeba podchodzić z wyrozumiałością i cierpliwością, zapewniając mu poczucie pełnego bezpieczeństwa. Należy nagradzać dziecko za najmniejsze postępy w sferach zaburzonych.

Cele ogólne Korygowanie , usprawnianie i kompensowanie zaburzonych funkcji. Rozwijanie umiejętności poznawczych, potrzebnych do należytej orientacji w otoczeniu. Zdobywanie umiejętności pisania, liczenia na miarę możliwości dziecka. Kształtowanie wrażliwości przyrodniczej, plastycznej i muzycznej. Rozwijanie nawyku dbania o sprawność fizyczną, zdrowie i higienę. Rozwijanie umiejętności w zakresie samoobsługi. Wyrównanie szans edukacyjnych poprzez prowadzenie ćwiczeń usprawniających. Zachowanie zasady stopniowania trudności i indywidualizacji w procesie kształcenia. Kształtowanie równowagi emocjonalnej i pozytywnej motywacji do pracy. Rozwijanie zainteresowań, predyspozycji oraz naturalnej aktywności. Umożliwienie zdobycia niezależności i zaradności życiowej. Kształcenie znajomości i umiejętności przestrzegania ogólnie przyjętych norm.

Wskazówki przydatne w pracy z dzieckiem nadpobudliwym: Ignorowanie zachowań niepożądanych. Odesłanie w odosobnione miejsce – należy określić czas kary. Konsekwencja polegająca na konfrontacji skutków z podjętą przez dziecko decyzją. Wyciszenie zachowań niepożądanych poprzez inną propozycję. Nabywanie przekonania, że jestem słuchany i akceptowany przez innych oraz sam potrafię także słuchać. Bogacenie słownika biernego i czynnego poprzez poszerzanie zakresu i treści pojęć odnoszących się do zagadnień przyrodniczych, społecznych, zdrowotnych, estetycznych, technicznych, matematycznych i innych. Doskonalenie sprawności ruchowej poprzez udział w ćwiczeniach gimnastycznych, grach i zabawach ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem zabaw rozwijających: koordynację wzrokowo- ruchową, zwinność, zręczność, wyczucie napięcia mięśni, kierunku i odległości oraz uwzględnienie wykonywania ćwiczeń naprzemiennie prawą i lewą ręką lub obiema rękami naraz. Malowanie i rysowanie na różnego rodzaju powierzchniach. Stosowanie różnorodnych technik plastycznych.

Pomoc logopedyczna: Cele ogólne: Prowadząca: Monika Kulas Cele ogólne: usprawnianie motoryki i narządów artykulacyjnych, wyrobienie właściwych nawyków mownych jak: oddech, zamykanie ust, nabywanie umiejętności rozpoznawania i naśladowania dźwięków, przezwyciężenie trudności artykulacyjnych, wywoływanie i utrwalenie prawidłowej wymowy głosek, wzbogacanie słownictwa, zachęcanie dziecka do udziału w rozmowie tematycznej.

Wspieranie rozwoju dzieci uzdolnionych: Kółko dla dzieci zdolnych: Prowadząca: Ewelina Chmielewska Cele ogólne: wzbogacanie słownika dziecka, zachęcanie do otwartości na pomysły, tworzenie warunków do przeżywania przez dziecko satysfakcji z własnego działania i osiągniętych celów.

rozwijanie dziecięcych talentów, Kółko plastyczne: Prowadząca: Irena Kaszubowska Cele ogólne: rozwijanie dziecięcych talentów, lepsze poznanie wychowanków: emocji, zainteresowań, rozwoju intelektualnego, wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi budowanie zainteresowań plastyką, sztuką, twórczością ludową, uwrażliwianie na piękno różnorodnych zjawisk – przyrodniczych społecznych

Kółko plastyczno - techniczne: Cele ogólne: Prowadzące: Alicja Walenczak, Monika Kulas, Ewa Kleniewska Cele ogólne: kształtowanie wrażliwości oraz ekspresji plastycznej, stworzenie okazji do poznawania różnorodnych technik plastycznych oraz do eksperymentowania różnymi materiałami , wyrażanie swojej wiedzy, przeżyć i doświadczeń za pomocą plastycznych środków wyrazu, kształtowanie twórczej postawy, kreatywności, rozwijanie wrażliwości zmysłowej, estetycznej, kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole, odkrywanie i budzenie wiary we własne możliwości i zdolności.

muzyczny rozwój dzieci, indywidualne i zespołowe przeżywanie muzyki, Kółko wokalne: Prowadzące: Marta Kwiatkowska, Małgorzata Sękowska Cele ogólne: muzyczny rozwój dzieci, indywidualne i zespołowe przeżywanie muzyki, rozwijanie wrażliwości na muzykę, kształtowanie zainteresowań i uzdolnień muzycznych, kształtowanie umiejętności słuchania i rozumienia muzyki, kształcenie emisji głosu, rozbudzenie do muzykowania indywidualnego i zespołowego, poznawanie zróżnicowanego repertuaru muzycznego, rozbudzanie radości z kontaktu z muzyką.

Kółko teatralne Prowadzące: Danuta Sprenga, Marta Kordys Cele ogólne: rozwijanie dziecięcej wrażliwości, wyzwalanie aktywności ruchowej, rozwijanie kreatywności i swobodnej ekspresji artystycznej.

  "Będziemy tworzyć takie warunki, aby każde dziecko osiągnęło sukces na miarę swoich możliwości."

Dziękujemy za uwagę :)