Klastry w Kraju Basków Juan Manuel Esteban

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
System ewaluacji NPR i NSRO
Propozycje zmiany zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Danuta Sokołowska Warszawa, 20.
Narodowa Strategia Spójności
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Centrum Zaawansowanych Technologii – możliwości wsparcia z funduszy strukturalnych UE Jacek Guliński Centrum Wspierania Innowacji Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
Pomorski Klaster ICT - sukces w praktyce
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
POMORSKI PARK NAUKOWO-TECHNOLOGICZNY W GDYNI Stan obecny Plany rozwojowe IV Forum Innowacyjne – Gdańsk, r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
1.
Europejska Sieć Centrów Kompetencji w Logistyce
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Konferencja Konkurenci razem po sukces
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców dr Krzysztof Markowski Instytut Zarządzania i Marketingu Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Jak robić to efektywnie?
Wsparcie dla rozwoju technologii
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Forward Looking Analysis of Grand Societal Challanges and Innovative Policies - FLAGSHIP Inteligentne specjalizacje a zmiana pozycji konkurencyjnej województwa.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Wsparcie współpracy ze szczególnym uwzględnieniem klastrów w programach operacyjnych na lata Zofia Giersz Sekcja Analiz Ekonomicznych Polityki.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Klastry w Kraju Basków Juan Manuel Esteban Koordynator Polityki Klastrowej Wydział Przemysłu, Handlu i Turystyki Rząd Baskijski Kielce, 14 września 2007 Projekt pn. „Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.6. „Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy”.

Nieco historii(I) Klastry w Kraju Basków Jesteśmy małym krajem: 2,1 mln. mieszkańców 7,234 km2 O dobrych wynikach gospodarczych: PBK 2005 (PPS): 125.1 (UE 25 średnia=100) Stopa bezrobocia: mniej niż 5 % (2006) Lecz nie było to łatwe do osiągnięcia: Głęboki kryzys w latach 80. i początku 90. Spadek znaczenia tradycyjnych przemysłów Stopa bezrobocia: 25 % (początek lat 90.)) Ta sytuacja wywołała potrzebę głębokiego przemyślenia polityki rozwoju przemysłowego w kraju Basków: Zapoczątkowanie Programu Konkurencyjności w 1990

Nieco historii (II) Klastry w Kraju Basków „Rewolucyjny” pomysł (w tamtych latach): Czy wprowadzenie klastrów mogłoby przyczynić się do szybkiego rozwoju baskijskiej gospodarki? To mogło by się stać! Pan Porter z wizytą w Kraju Basków Minister Przemysłu gotów wprowadzić klastry Wstępna lokalizacja klastrów na mapie kraju

Klastry: Nowy sposób spojrzenia na gospodarkę i jej rozwój Klastry w Kraju Basków Klastry: Nowy sposób spojrzenia na gospodarkę i jej rozwój Niezwykle znaczące odkrycie Portera: Konkurencja w gospodarce mikro, wszystko ma znaczenie i wszystko jest ważne. Pełne zrozumienie natury konkurencji oraz pochodzenie przewagi konkurencji Zrozumienie złożoności wzajemnych powiązań między czynnikami Zmiany w funkcjonowaniu prywatnego, rządowego sektora gospodarki, oraz wszelkich stowarzyszeń i instytucji Dla ludzi formułujących politykę rozwoju: Klastry to bardzo użyteczne narzędzie polityki uprzemysłowienia!!

Klastry: dwie definicje Klastry to zgrupowania firm, które funkcjonują w określonym obszarze gospodarki i wytyczonym obszarze geograficznym. A to pozwala na wygenerowanie cykli współdziałań operacyjnych i wyciąganie korzyści z konkurencyjności Klastry są to grupy współzależnych firm i przemysłów działających w środowisku charakteryzującym się wysokim stopniem specjalizacji, wysokim stopniem konkurencji oraz koncentracją w obszarze świetnie wykształconych pracowników World Economic Forum

Inicjatywy klastrowe i instytucje wspomagające współpracę Klastry w Kraju Basków Inicjatywy klastrowe i instytucje wspomagające współpracę Klastry to ”naturalne” jednostki, lecz z pragmatycznego punktu widzenia musimy znaleźć praktyczny plan działania: Inicjatywy tworzenia klastrów Inicjatywa tworzenia klastrów to zorganizowana akcja prowadząca do wzrostu gospodarczego, konkurencyjności klastrów wewnątrz regionu, obejmująca firmy, rząd, oraz/lub ludzi zajmujących się badaniami naukowymi Dojrzałe inicjatywy tworzenia klastrów zwykle prowadzą do powstawania trwałych struktur, nazywanych Instytucjami Wspierającymi Współpracę (Stowarzyszenia Klastrów)

Zarządzanie klastrami: podejście praktyczne Klastry w Kraju Basków Zarządzanie klastrami: podejście praktyczne Klastry są i będą, rozumiemy ich dynamiczną złożoność: Co teraz z nimi zrobić? Po ich wstępnym zlokalizowaniu w latach 90., zdecydowaliśmy, która grupa klastrów będzie priorytetową w Kraju Basków, a w latach następnych utworzyliśmy różne stowarzyszenia klastrowe. Obecnie mamy 12 priorytetowych klastrów, które w przybliżeniu obejmują połowę przemysłu baskijskiego, poniżej podane, (lata stwarzania stowarzyszeń):

Oto 12 Priorytetowych klastrów w Kraju Basków Klastry w Kraju Basków Oto 12 Priorytetowych klastrów w Kraju Basków Samochodowy (1993) AGD (1992) Ochrona Środowiska (1995) IT and Telekomunikacja (1994) Narzędziowy (1992) Aeronautyka (1997) Papierowy (1998) Stoczniowy (1997) Port w Bilbao (1994) Energetyczny (1996) Znajomość zarządzania (1996) Audiowizualny (2004, ostatni)

Podstawowe charakterystyki klastrów priorytetowych Klastry w Kraju Basków Podstawowe charakterystyki klastrów priorytetowych   AGD (ACEDE) Narzędziowy (AFM) Samochodowy (ACICAE) Port Bilbao Telecomu-nikacja (GAIA) Ochrona Środowiska (ACLIMA) Wiedzy Energetyczny Arenautyka (HEGAN) stocznowy Papierowy Utworzenie 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 Liczba członków 13 68 49 138 160 64 76 24 116 19 zatrudnienie 9.200 4.602 15.560 4.300 8.000 2.888 - 25.000 4.732 14.000 2.059 obroty M€ 1.430 612 2.243 839 1.600 695 10.000 674 682 526 Eksport: M€ %/sprzedaż 646 45% 390 64% 1.337 60% 540 34% 132 19% 2.200 22% 532 78% 240 46%

Misja (prosta, jednak b. trudna do osiągnięcia!) Klastry w Kraju Basków Misja (prosta, jednak b. trudna do osiągnięcia!) Podniesienie konkurencyjności firm Baskijskich poprzez kooperację Koncentracja na wyzwaniach strategicznych w zakresie konkurencyjności, takich którym firmy nie mogłyby podołać indywidualnie i poprzez pojedyncze działania Klastry jako świadczący usługi: katalityczna funkcja, intensyfikująca zakres i szybkość komunikacji współdziałania podmiotów

Obszary działań Klastry w Kraju Basków Związane ze strategicznymi wyzwaniami wymagającymi kooperacji w obszarach: Internacjonalizacja Technologia Jakość/Doskonałość zarządzania Logististyka Różne

Cele operacyjne: Piramida Kooperacji Klastry w Kraju Basków Cele operacyjne: Piramida Kooperacji Począwszy od niższego do wyższego poziomu osiągnięć z punktu widzenia poziomu kooperacji: Zebranie i rozprowadzenie strategicznych informacji Identyfikacja strategicznych wyzwań i potencjalnych współdziałań Zidentyfikowanie i ewaluacja potencjalnych synergii Identyfikacja oraz wspieranie kooperujących grup zainteresowanych generowaniem projektów współpracy

Zarządzanie i Kierowanie (I) Klastry w Kraju Basków Zarządzanie i Kierowanie (I) Oparte na rzeczywistym Prywatno-Publicznym Partnerstwie Rząd nie hamuje prywatnych działań, lecz jest jednocześnie rygorystyczny w sprawie osiągania celów Zdawanie sobie sprawy z kluczowych czynników osiągania sukcesu w inicjatywach klastrów: Zaangażowanie firm Dobry koordynator Wspólna wizja Członkostwo otwarte dla wszystkich organizacji w “naturalnym” klastrze Wysoki poziom zgody co do działań jakie powinny być rozpoczęte Coroczne Umowy 2,3 M. € na rok na cały program (więcej dobrych pomysłów niż pieniędzy!) Codzienne współdziałania między urzędnikami rządowymi i szefami stowarzyszeń klastrów

Zarządzanie i Kierowanie(II) Klastry w Kraju Basków Zarządzanie i Kierowanie(II) Urzędnicy w Departmencie Przemysłu i pracownicy SPRI to bardzo doświadczeni ludzie Uczestniczą we wszystkich spotkaniach Dyrektorów, Zarządów, i innych spotkań Komitetów lecz nie głosują Ich zadanie to towarzyszyć, wspierać, dawać rady, lecz nie interweniować Schemat macierzowy: Szefowie pionów : 12, jeden na klaster (wspomaganych 12 SPRI pracownikami) Szefowie grup (w poziomie): 1 na każdy strategiczny obszar Ogólna koordynacja Ponieważ szefowie grup są jednocześnie odpowiedzialni za standardową politykę grup, w ten sposób łączymy politykę klastrów ze standardową polityką grupy Wyeliminowanie formalnych granic między sekcjami miało pierwszorzędny wpływ na sukces tej polityki

Rezultaty i Ocena Klastry w Kraju Basków Niewymierne rezultaty, pomimo że trudne do wycenienia, mają wielką wagę. Zaufanie między podmiotami Główna oś postępu to publiczno-prywatna współpraca Kooperacja między konkurencjami Strategiczna orientacja klastrów w kierunku konkretnych celów, bez względu na komplikacje lub wydłużenie w czasie Lecz także były rezultaty wymierne: Utworzenie różnych Konsorciów Eksportu Projekty Technologiczne “wewnątrz klastrowe” (Elektronika Samochodowa, Maszynowo-Narzędziowy, Energetyczno-Środowiskowa) Imponujące wyniki w doskonałym zarządzaniu oceniane zgodnie z modelem EFQM, większe firmy mają motywujący wpływ na mniejsze Istnieje wiele możliwych wskaźników jakościowych i ilościowych w celach mierzenia osiągnięć, lecz “króluje” liczba i jakość projektów dot. kooperacji w klastrach, które posiadają znaczenie strategiczne

Przyszłość Klastry w Kraju Basków Wydział Komunikacji stworzył klaster Transportu i Logistyki, zgodnie z naszą filozofią Wydział Przemysłu, Handlu i Turystyki aktualnie zajmuje się: konsolidacją bio klastra: BIOBASK 2O1O studium dotyczącym możliwości utworzenia Klastra Turystycznego Analizowaniem możliwości utworzenia klastra metalurgiczno-mechanicznych stowarzyszeń W ciągu najbliższych lat prawdopodobnie przeanalizujemy możliwości zmiany priorytetów klastrów, tak aby inne z nich mogłyby osiągnąć status priorytetowy

Końcowe Wskazówki Klastry w Kraju Basków To jest ciężka praca wymagająca długiego czasu, cierpliwości, której nie należy pospieszać Zaufanie jest niezwykle ważne, ale nie powstaje z dnia na dzień Nie ma tu cudów Nie ma recept, każdy region musi tego dokonać na swój sposób Możecie jednak tego dokonać Kooperacja to trudne zadanie na całym świecie

Dziękuję Państwu! juan-esteban@ej-gv.es Klastry w Kraju Basków Projekt pn. „Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.6. „Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy”.