VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO, Narzędzia w ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej Prowadząca: Agnieszka Borek VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO, MIĘTNE, 13.02.2010
Ewaluacja zewnętrzna Ewaluacja wewnętrzna Cykliczna Materiały dla VII Konferencji OSKKO www.oskko.edu.pl/konferencjaoskko2010/ Cykliczna Całościowa lub problemowa Przeprowadzana przez wizytatorów ds. ewaluacji Ewaluacja zewnętrzna Prowadzona w dowolnym momencie Skoncentrowana na bieżących potrzebach placówki Możliwość skorzystania z opracowanych narzędzi Ewaluacja wewnętrzna
Projekt realizowany w ramach Narzędzia w ewaluacji zewnętrznej Projekt realizowany w ramach PROGRAMU WZMOCNIENIA EFEKTYWNOŚCI SYSTEMU NADZORU PEDAGOGICZNEGO I OCENY JAKOŚCI PRACY SZKOŁY ETAP II Projekt realizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w partnerstwie z Uniwersytetem Jagiellońskim w ramach III Priorytetu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.1 współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego
Wymagania są ujęte w czterech obszarach działalności szkół i placówek: Materiały dla VII Konferencji OSKKO www.oskko.edu.pl/konferencjaoskko2010/ Nadzór pedagogiczny – ewaluacja Wymagania są ujęte w czterech obszarach działalności szkół i placówek: efekty działalności szkoły lub placówki procesy rozumiane jako działania zachodzące i podejmowane w szkole funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami uczniów zarządzanie szkołą lub placówką
Triangulacja źródeł danych Triangulacja badacza PROGRAM WZMOCNIENIA EFEKTYWNOŚCI SYSTEMU NADZORU PEDAGOGICZNEGO I OCENY JAKOŚCI PRACY SZKOŁY ETAP II Projekt realizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w partnerstwie z Uniwersytetem Jagiellońskim w ramach III Priorytetu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.1 współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego Triangulacja źródeł danych Triangulacja badacza Triangulacja metodologiczna
Metody jakościowe Metody ilościowe Wywiad z dyrektorem Wywiad grupowy z nauczycielami Wywiad grupowy z uczniami Wywiad grupowy z rodzicami Wywiad grupowy z partnerami samorządem Wywiad grupowy z pracownikami niepedagogicznymi Obserwacja zajęć Obserwacja placówki Analiza dokumentów Metody ilościowe Ankieta dla nauczycieli Ankieta dla młodszych uczniów Moja Szkoła Ankieta dla starszych uczniów Moja Szkoła Ankieta dla młodszych uczniów Mój Dzień Ankieta dla starszych uczniów Mój Dzień Ankieta dla rodziców
WYMAGANIE 3.4 Rodzice są partnerami szkoły Związek między wymaganiami a metodami zbierania danych WYMAGANIE 3.4 Rodzice są partnerami szkoły CHAREKTERYSTYKA POZIOM D: Szkoła/placówka pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy. Szkoła/placówka wspiera rodziców w wychowaniu dzieci CHARAKTERYSTYKA POIOZM B: Rodzice współdecydują w sprawach szkoły/placówki i uczestniczą w podejmowanych działaniach Rodzice są zachęcani przez szkołę i korzystają z możliwości dzielenia się opiniami na temat pracy szkoły oraz procesu nauczania Rodzice czują się poinformowani o rozwoju ich dzieci Szkoła/placówka umożliwia rodzicom kontaktowanie się z jej dyrekcją i nauczycielami Opinie rodziców mają wpływ na działania szkoły/ placówki Rodzice są zaangażowani we współpracę ze szkołą Szkoła/ placówka prowadzi różne formy wspierania rodziców w wychowaniu Rodzice mają wpływ na działania szkoły Wywiad z dyrektorem Ankieta dla nauczycieli Ankieta dla rodziców Obserwacja szkoły Analiza dokumentów Wywiad z dyrektorem Ankieta dla nauczycieli Ankieta dla rodziców Wywiad grupowy z rodzicami Wywiad z dyrektorem Ankieta dla nauczycieli Ankieta dla rodziców Wywiad z dyrektorem Ankieta dla nauczycieli Ankieta dla rodziców Obserwacja szkoły Ankieta dla nauczycieli Ankieta dla rodziców Analiza dokumentów Ankieta dla rodziców Wywiad z dyrektorem Ankieta dla nauczycieli Ankieta dla rodziców
Cechy ewaluacji zewnętrznej Materiały dla VII Konferencji OSKKO www.oskko.edu.pl/konferencjaoskko2010/ Cechy ewaluacji zewnętrznej demokratyczność Wyniki ewaluacji zewnętrznej są dyskutowane z Radą Pedagogiczną W raporcie uwzględnia się wyniki ewaluacji wewnętrznej transparentność Metodologia, narzędzi i wyniki ewaluacji są dostępne publicznie Dyrektor ma możliwość monitorowania pracy ewaluatorów Praca ewaluatorów też jest poddawana ewaluacji zespołowość Wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej są efektem pracy wszystkich osób zaangażowanych w pracę placówki Ewaluację prowadzi zespół ewaluatorów: unikamy jednostkowych opinii
Ewaluacja wewnętrzna może być przeprowadzana w odniesieniu: Nadzór pedagogiczny – ewaluacja Ewaluacja wewnętrzna może być przeprowadzana w odniesieniu: do wybranych wymagań, określonych w rozporządzeniu do innych zagadnień, uznanych w szkole lub placówce za istotne
jest autonomicznym działaniem szkoły jest podejmowana przez zespoły nauczycieli jest brana pod uwagę podczas ewaluacji zewnętrznej
Dziękuję za uwagę a.borek@eraewaluacji.pl Zaproście do odwiedzania forum i dzielenia się uwagami i refleksjami. Materiały dla VII Konferencji OSKKO www.oskko.edu.pl/konferencjaoskko2010/