Struktura, treść i sposób opracowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania C.K. Podkarpacie
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Oś IV Leader w okresie Lokalna Strategia Rozwoju - struktura, treść, kryteria oceny Adam Futymski.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Kraina Rawki Seminarium nt. Lokalna Strategia Rozwoju na lata Kaleń, 13 listopada 2007r.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Leśny Krąg Naturalna Przedsiębiorczość w Leśnym Kręgu.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Pilotażowy Program LEADER+ -- Działanie 2.7 Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów.
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Warszawa, 14 listopada 2007 r.
Plan Odnowy Miejscowości
Formy prawne Lokalnych Grup Działania tworzonych w ramach Pilotażowego Programu Leader+ Adam Futymski.
Lokalna Grupa Działania na terenie 7 Gmin
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Lokalna Strategia Rozwoju Lokalnej Grupy Działania „Kaszubska Droga”
Stowarzyszenie Ostrzeszowska Lokalna Grupa Działania Prezentacja funkcjonowania Ostrzeszowskiej Lokalnej Grupy Działania w II schemacie Pilotażowego Programu.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Operacja, aby mogła być realizowana w ramach LSR musi wpisywać się w cele horyzontalne osi 4 PROW 2007 – 2013; Spełniać kryteria przyznania pomocy i kryteria.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
ZAKRES LSR POWINIEN BYĆ ZGODNY Z ZAŁĄCZNIKIEM NR 1 DO ROZPORZĄDZENIA. Powinny być wszystkie rozdziały i odpowiednie nazewnictwo. Brak któregoś z rozdziałów,
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Program Leader Instrument zintegrowanego zarządzania rozwojem lokalnym.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Projekty na rzecz rozwoju świętokrzyskiej kultury i turystyki w kontekście współpracy LGD - ENKOLPION Fundacja Enkolpion Instytut Kultury Regionalnej i.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Rola LSR we wdrażaniu podejścia LEADER w nowej perspektywie Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Fundacja Zielonej Doliny Odry i Warty ustanowiona w dniu 25 maja 2006 roku.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Grzegorz Cetner Brzeziny, 15. czerwca 2015 r. Szkolenie: Nowe Lokalne Strategie Rozwoju Od czego zacząć?
Wsparcie aktywności gospodarczej Lokalna Grupa Działania Wadoviana 15 września 2009.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Załączniki do wniosku o płatność
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Wsparcie aktywności gospodarczej
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Podejście Leader w latach :
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Struktura, treść i sposób opracowania Zintegrowanych Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich tworzonych w ramach Pilotażowego Programu Leader+ Adam Futymski

Metodologia opracowania strategii Struktura ZSROW Metodologia opracowania strategii a) Metoda partycypacyjna b) Metoda ekspercka c) Metoda mieszana

Struktura ZSROW I. Charakterystyka LGD jako jednostki odpowiedzialnej za realizację strategii a) nazwa LGD; b) status prawny LGD; c) data rejestracji w sądzie; d) sposób rozszerzania składu LGD o kolejnych partnerów; e) potencjał administracyjny LGD: kwalifikacje i doświadczenie osób, które będą odpowiedzialne za zarządzanie projektem; doświadczenie LGD w realizacji projektów.

II. Diagnoza obszaru objętego ZSROW Struktura ZSROW II. Diagnoza obszaru objętego ZSROW II.1 Charakterystyka obszaru II.1.1 Zasięg terytorialny i uwarunkowania geograficzne II.1.2 Uwarunkowania przyrodnicze/środowiskowe II.1.3 Uwarunkowania kulturowe II.1.4 Uwarunkowania historyczne II.2 Potencjał demograficzny i gospodarczy II.2.1 Charakterystyka ludności zamieszkującej obszar objęty ZSROW: II.2.2 Stan rozwoju infrastruktury wiejskiej II.2.2.1 Infrastruktura społeczna II.2.2.2 Infrastruktura techniczna II.3. Uzasadnienie spójności obszaru ZSROW

III. Aktualnie wdrażane inicjatywy/projekty na obszarze ZSROW Struktura ZSROW III. Aktualnie wdrażane inicjatywy/projekty na obszarze ZSROW IV. Analiza SWOT obszaru objętego ZSROW

V. ZSROW – cele i planowany budżet Struktura ZSROW V. ZSROW – cele i planowany budżet V.1 Tematy wiodące i cele strategiczne ZSROW innowacja - zastosowanie nowych informacji know-how i nowych technologii w celu podniesienia konkurencyjności produktów i usług świadczonych na terenach wiejskich, poprawa jakości życia na obszarach wiejskich, podnoszenie wartości lokalnych produktów zwłaszcza przez ułatwienie małym jednostkom produkcyjnym dostępu do rynków dzięki wspólnym działaniom, wykorzystanie zasobów naturalnych i kulturowych, w tym potencjału obszarów należących do sieci Natura 2000. V.2 Uzasadnienie wyboru tematu wiodącego, celów strategicznych V.3 Partnerstwo V.4 Sposób finansowania ZSROW

VI. Wpływ realizacji ZSROW na rozwój regionu Struktura ZSROW VI. Wpływ realizacji ZSROW na rozwój regionu VII. Powiązanie ZSROW ze strategią NPR (na lata 2004-2006) VIII. Promocja i informowanie o projekcie i ZSROW IX. Informacja o załącznikach

Przyjęte kryteria oceny Analiza ZSROW Wnioski z analizy 28 ZSROW, opracowanych przez beneficjentów Schematu I PPL+ Wykonanie analizy – kwiecień 2006, przez ekspertów z Fundacji Fundusz Współpracy – Biura Programów Wiejskich, na podstawie umowy o współpracy między FFW a FAPA Przyjęte kryteria oceny Zgodność z podejściem LEADER (wg. dokumentów Komisji Europejskiej) Zgodność z kryteriami oceny dla II Schematu PPL+

Analiza ZSROW - uwagi ogólne Nieprzystępny język Mało przejrzysta struktura Nadmierna dominacja części diagnostycznej Słaby logiczny związek poszczególnych części (pokazania, w jaki sposób planowane cele i zadania wynikają z diagnozy i analizy SWOT) Brak podkreślenia specyfiki podejścia LEADER Brak informacji redakcyjnej (kto jest autorem, właścicielem, jakiego obszaru dotyczy itp.) Zbędne fragmenty teoretyczne

Analiza ZSROW – uwagi szczegółowe Brak informacji o składzie LGD (partnerach), reprezentatywności itp. Brak historii – z czyjej inicjatywy, jakie wspólne działania już zrealizowano Formalne podejście do informacji o sposobie rozszerzenia składu (jak będą pozyskiwani nowi partnerzy, z jakich środowisk, jak będzie doskonalone funkcjonowanie instytucji)

Analiza ZSROW – uwagi szczegółowe Obszar nie jest traktowany jako całość (opis „gmina po gminie”) Nadmierna ilość informacji, brak selekcji tych które są rzeczywiście ważne, chaos Czasem – brak kluczowych informacji (np. o dostępie do komputerów i internetu) Uwarunkowania kulturowe ograniczone do wykazu obiektów zabytkowych, brak informacji o zasobach kultury niematerialnej

Analiza ZSROW – uwagi szczegółowe Słaby logiczny związek z diagnozą i analizą SWOT Wybór zbyt wielu tematów Czasem zbyt wąsko definiowane cele (brak charakteru zintegrowanego, brak działań wielosektorowych, łączenia zasobów) Brak informacji o procedurze wyboru projektów, niektóre strategie wręcz zawierają katalog projektów

Analiza ZSROW – uwagi szczegółowe Brak informacji o poziomie partycypacji społecznej w tworzeniu strategii Brak informacji o sposobie włączania partnerów i społeczności lokalnej w realizację strategii Brak określenia zasad i procedur podejmowania decyzji przez „organ decyzyjny” o realizacji projektów Pomijanie kwestii monitorowania realizacji projektów i oceny ich wpływu na rozwój regionu „Zamknięta” lista projektów redukuje rolę społeczności lokalnej w realizację strategii

Analiza ZSROW – uwagi szczegółowe Słabe argumenty uzasadniające spójność obszaru Aktualnie wdrażane projekty – potraktowane schematycznie, często „gmina po gminie” Wpływ realizacji na rozwój regionu i powiązanie z NPR – niezbyt jasne intencje Instytucji Zarządzającej dotyczące tego punktu ZSROW Promocja i informowanie rozumiane zbyt wąsko (jako przestrzeganie Rozporządzenia KE dotyczącego informowania o projektach realizowanych ze środków unijnych)