Nowoczesna korespondencja
Skuteczna korespondencja Co piszemy W jaki sposób Do kogo Co chcemy osiągnąć
Proces komunikacji Informacja zwrotna Przekaz Filtr Opisanie Działanie Dekodowanie Zakodowanie Transmisja Odbiór Odbiorca Nadawca
Bariery w przekazie Pismo staranne myśl utrwalona na papierze jest względnie trwała Zgodne z ogólnie przyjętymi zasadami korespondencji świadectwo profesjonalizmu Z dochowaniem wszelkich wymagań formalnych (sprawy ważne-polecone) i reguł obyczajowych (zaproszenia)
Kryteria podziału Treść Forma Obieg pisma Termin załatwienia Rodzaj sprawy Stopień zabezpieczenia tajemnicy Elementy pisma Treść - (charakter informacyjny, charakter przekonywujący) Forma – (blankiet korespondencyjny, specjalne blankiety firmowe, formularze) Obieg pisma – (przychodzące, wychodzące, pozostające w obiegu) Termin załatwienia – (pilne, terminowe, zwykłe) Rodzaj sprawy - (wewnętrzne akty normatywne, wnioski, protokoły, umowy ,dokumenty założycielskie) Stopień zabezpieczenia tajemnicy - (pisma tajne i poufne) Elementy pisma (zatytułowane, zaadresowane, mieszane)
Polska Norma
PKN
Fax
Zasady redagowania pism Wprowadzenie Przedstawienie zagadnienia Uzasadnienia pisma Wnioski
Styl urzędowy Przewaga zdań pojedynczych Posługiwanie się stroną bierną i formami bezosobowymi Posługiwanie się gotowymi formułami Nie używanie zwrotów emocjonalnych Ograniczenie pisma do jednej strony Jasna, zrozumiała redakcja Uprzejmość pisma Kompletność pisma Przejrzystość i staranność
Ogólne pisma biurowe
Pełnomocnictwo Prokura Pełnomocnictwo ogólne obejmujące umocowanie do czynności zwykłego zarządu Pełnomocnictwo rodzajowe musi określać kategorię czynności objętej umocowaniem, a także jej przedmiot Pełnomocnictwo szczegółowe / upoważnienie uprawnia do jednej lub kliku szczegółowo określonych czynności np. pełnomocnictwo procesowe Umocowanie dowolnej osoby do dokonania czynności prawnej ( art. 98-109 k.c.)
Prokura
Pełnomocnictwo ogólne
Pełnomocnictwo rodzajowe
Pełnomocnictwo szczególne
Zaświadczenia / zawiadomienia Zaświadczenia – krótkie pismo zatytułowane potwierdzające zdarzenie, stan faktyczny, uprawnienie, wysokość zarobków Zawiadomienia – podstawowa forma przekazywania informacji w obiegu wewnętrznym i zewnętrznym
Protokoły Protokół zebrania Protokół zdawczo-odbiorczy Protokół uzgodnień i rozbieżności Protokół porozumienia Protokół kontroli Protokół kasacji Protokół przyjęcia towaru
Schemat budowy protokołu Wstęp Tytuł Część zasadnicza Przebieg rejestrowanego zdarzenia Okoliczność towarzyszące Wnioski i uchwały Część końcowa Formuła o zakończeniu Podpisy Załączniki
Sprawozdania Stanowią relację np. ze spotkania z kontrahentami, z podróży służbowej, z przedsięwziętych kroków w pewnej działalności, najczęściej z działalności całej organizacji lub jej organów.
Notatki Forma potwierdzenia zaistniałych faktów przekazanie przełożonemu ważnej informacji, różne sprawy wewnętrzne danej jednostki, raporty, minutki, z zebrań o charakterze roboczym ( odprawy, narady)
Raport Dokument mający na celu przedstawienie stanu faktycznego, sytuacji przedsiębiorstwa, podsumowanie rocznej działalności. Formy raportów: Krótkie notatki z zebrania Roczne sprawozdania finansowe Roczne sprawozdanie tzw. annual report – opracowanie prezentujące sukcesy firmy w danym roku Spis treści rocznego raportu
List intencyjny List intencyjny określa zakres przyszłych działań czy umów oraz zarys planów dotyczących danego projektu List intencyjny może zawierać: zobowiązanie do prowadzenia negocjacji w dobrej wierze; zobowiązanie do nierenegocjowania już uzgodnionych postanowień; upoważnienie do rozpoczęcia oznaczonych prac; deklarację dokonania wpłaty odpowiedniej wysokości. to pisemna, wstępna deklaracja zamierzeń dotyczących swoich działań, składana przez stronę możliwego przyszłego stosunku gospodarczego. W odróżnieniu od oferty list intencyjny nie wiąże składającego ani przyjmującego. . Zwykle jest podpisywany w chwili, gdy po zakończeniu wstępnych negocjacji zostało osiągnięte porozumienie co do podjęcia dalszych działań. Stanowi więc pierwsze uregulowanie przyszłej współpracy, które zobowiązuje sygnatariuszy do uczestnictwa w danym projekcie.
Pisma przewodnie Uzupełniające treść dokumentu Wyjaśniające powody przekazywania załączników Wskazujące czynności, jakim należy poddać załączniki itp są pismami towarzyszącymi innym dokumentom. Mogą one zawierać informacje:
Zaproszenie
Korespondencja handlowa
Etapy transakcji Propozycja sprzedaży Zamówienie towaru / usługi Dostawa towaru / usługi Weryfikacja dostaw
Schemat obiegu pisma
Etap I: Propozycja sprzedaży List reklamowy Zapytanie ofertowe Oferta
List reklamowy
Etap II: zamówienie towaru Umowa o dostawę Zamówienie Potwierdzenie zamówienia Anulowanie zamówienia
Etap III-dostawa towaru Awizo Specyfikacja Dowód przyjęcia towaru Protokół przyjęcia towaru
Etap IV – weryfikacja dostaw Reklamacja Odpowiedź na reklamację
Dokumentacja osobowa
Związana z przyjmowaniem pracownika Cv List motywacyjny Kwestionariusz osobowy Zapytanie o karalność Umowa o pracę Umowa zlecenie Umowa o dzieło
Występująca w czasie stosunku pracy Zakres czynności Przeszeregowanie pracownika Zmiana warunków pracy Zaświadczenie o pracy Wniosek o urlop Prośba o udzielenie urlopu okolicznościowego Prośba o udzielenie urlopu bezpłatnego Upomnienie Nagana Przyznanie nagrody
Dotyczącą rozwiązania stosunku pracy Wypowiedzenie umowy o pracę Rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia Świadectwo pracy Pozew o sprostowanie świadectwa pracy
Korespondencja w językach obcych
US: Układ blokowy
US: Zmodyfikowany układ blokowy
US: Uproszczony układ blokowy
GB: Wcięty nagłówek
GB: Układ blokowy
DE: List handlowy DIN 5008
DE: List handlowy na formularzu
FR: Pismo z nadrukiem daty