Projekt „Wzrost potencjału sektora społecznego w powiecie jarosławskim poprzez inicjowanie partnerskiej współpracy” realizowany w ramach FIO 2007.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Organizacje pozarządowe
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Model partnerstwa na rzecz innowacyjności
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Grażyna Gęsicka Minister Rozwoju Regionalnego Partnerstwo jako forma aktywnej polityki rynku pracy Legnica, 28 lutego 2007 r. PARTNERSTWO JAKO JEDNA Z.
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Mechanizm Finansowy EOG PRIORYTET Rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in. promowanie wykształcenia i szkoleń, wzmacnianie w samorządzie i jego instytucjach.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
PROW LEADER Wybrane zapisy z ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich …: Lokalna grupa działania działa jako stowarzyszenie posiadające osobowość
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Stan przygotowań w zakresie wdrażania Narodowego Planu Rozwoju/ Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata Ministerstwo Gospodarki i Pracy Warszawa,
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Przygotowanie przez partnerów społecznych strategii partnerstwa na lata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Dialog Społeczny Dialog Społeczny jest najlepszą, najskuteczniejszą i najtańszą drogą rozwiązywania problemów. Warto w ten rozwój inwestować.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
Konsultacje społeczne projektu
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Projekt „Wzrost potencjału sektora społecznego w powiecie jarosławskim poprzez inicjowanie partnerskiej współpracy” realizowany w ramach FIO 2007

Partnerstwo międzysektorowe – Złoty Trójkąt

Przykłady wyrażeń ze słowem „partnerstwo” Partnerstwo Publiczno-Prywatne Partnerstwo dla Pokoju Partnerstwo Gmin (różnych krajów) Partnerstwo edukacyjne (współpraca międzynarodowa szkół) Program Partnerstwo Miast i Gmin (Fundacja Batorego) Związek Gmin Turystycznych Pogórza Dynowskiego (współpraca gmin) Partnerstwo w małżeństwie Partnerstwo pomiędzy firmami (głównie firmy komputerowe) Partnerstwo na rzecz walki z ubóstwem (UNDP) Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego (LGPP, USAID) Partnerstwo szkoły, rodziców i gminy

Hasło „partnerstwo” (1) Wg słownika języka polskiego PWN: partnerstwo n III, Ms. ~wie, blm «współuczestniczenie w czymś, bycie partnerem» Partnerstwo aktorskie, gospodarcze, przemysłowe, polityczne. Współpraca na zasadzie partnerstwa.

Hasło „partnerstwo” (2) Wg “Słownika Encyklopedycznego Miłość i Seks” Lwa Starowicza: Partnerstwo, współczesny model relacji między partnerami obejmujący: współdziałanie i współpracę, równość praw i obowiązków, szanowanie autonomii i inności, tolerancję.

Partnerstwo trójsektorowe publiczny Partnerstwo trójsektorowe (międzysektorowe) Sektor pozarządowy Sektor biznesu

Rozwój zrównoważony Rozwój gospodarczy Sprawiedliwość Ochrona społeczna Ochrona środowiska

Rozwój zrównoważony Rozwój społeczno-gospodarczy, w którym następuje proces integrowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli, zarówno współczesnego pokolenia, jak i przyszłych pokoleń. (Art.. 3 Ustawy z dn. 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska)

Wg Tennyson i Warner’a partnerstwa są ... ... odpowiedzią na instytucjonalną i organizacyjną słabość w osiąganiu rezultatów zrównoważonego rozwoju. ... środkiem na łączenie biznesowych i społecznych celów i kompetencji z poprawą programowania i realizacji celów sektora publicznego.

Partnerstwo w działalności ONZ „Światowy Szczyt” w Johannesburgu w 2002 r.: „partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju” jako tzw. „rezultaty II typu” podpisano kilkadziesiąt umów pomiędzy różnymi agendami ONZ, a rządami poszczególnych państw, przedsiębiorstwami prywatnymi, organizacjami pozarządowymi, instytucjami badawczymi

Partnerstwo w Funduszach Strukturalnych WE (1) Odwołanie w preambule Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych: w celu zagwarantowania znaczącej wartości dodanej należałoby wzmocnić partnerstwo; dotyczy to organów regionalnych i lokalnych, innych właściwych organów, w tym organów odpowiedzialnych za środowisko i wspieranie równości kobiet i mężczyzn, partnerów gospodarczych i społecznych oraz innych właściwych organów; w proces przygotowania, monitorowania i oceny pomocy zostaną włączeni odpowiedni partnerzy

Partnerstwo w Funduszach Strukturalnych WE (2) Art. 8 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 - „Komplementarność i partnerstwo” Art. 10 tamże - „Koordynacja”: .Komisja oraz Państwo Członkowskie w sposób zgodny z zasadą partnerstwa zapewniają koordynację pomocy z różnych funduszy pomiędzy funduszami oraz z pomocą pochodzącą z EBI i innych istniejących instrumentów finansowych.

„Partnerskie” inicjatywy WE LEADER+: Program na rzecz rozwoju obszarów wiejskich - Lokalna Grupa Działania (partnerstwo obszarowe) EQUAL: Program na rzecz wyrównywania szans na rynku pracy - Partnerstwo na Rzecz Rozwoju (partnerstwo obszarowe lub tematyczne)

Partnerstwo w Funduszach Strukturalnych w Polsce (1) Narodowy Plan Rozwoju (Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r.) wielokrotnie pojawia się słowo „partnerstwo” i potrzeba angażowania partnerów ekonomicznych i społecznych do procesu konsultacji przy opracowaniu i realizacji Programów Komitety Sterujące i Komitety Monitorujące - 1/3 składu dla partnerów ekonomicznych i społecznych

Partnerstwo w Funduszach Strukturalnych w Polsce (2) Rozdziały „Partnerstwo” w sektorowych programach operacyjnych Program Equal i Program Leader+ W niektórych działaniach Priorytetu II ZPORR jako projektodawcy wymieniene są instytucje dialogu społecznego i partnerstwa lokalnego (organizacje związków zawodowych, pracodawców i bezrobotnych, organizacje pozarządowe współpracujące z publicznymi służbami zatrudnienia) Partnerstwo w działaniu na rzecz rozwoju innowacji

Instytucje zagraniczne International Business Leaders Forum (IBLF) Copenhagen Centre (CC) Overseas Development Institute (ODI) Uniwersytet w Cambridge (UC) National Park Service (USA)

Programy szkoleniowe Learning from Experience (IBLF; 1994-1996) BDP Master Class Training Courses on Tri-Sector Partnering (ODI; 2000-2002) Post-graduate certificate in cross-sector Partnership (UC, IBLF, CC; 2002-) Partnership Brokers Accreditation Scheme (ODI, IBLF; 2004-)

„Drabina partycypacji społecznej” Arnstein Kontrola społeczna Delegacja władzy Partnerstwo Stopnie władzy uspołecznionej Zespoły robocze Konsultacja Informowanie Stopnie „tokenizmu” Terapia Manipulacja Stopnie niepartycypacyjne

„Koło partycypacji” Davidsona

Definicja partnerstwa Wiele definicji np. na stronie internetowej www.partnershipbrokers.net Warsztaty - wybór najczęściej pojawiających się elementów definicji spośród wielu propozycji

Partnerstwo wg Tennyson wystarczająca grupa osób rozpoznaje to jako odpowiedni opis ich relacji roboczych ci centralnie włączeni są chętni do definiowania siebie jako partnerów partnerzy podtrzymują akceptację pozycji jeden drugiego

Agenda 21 Jeden z trzech dokumentów przyjętych na Szczycie Ziemi - Konferencji Narodów Zjednoczonych "Środowisko i Rozwój" (UNCED) - w Rio de Janeiro, w czerwcu 1992 roku (w Johanesburgu w 2002 r.) Zbiór zaleceń i wytycznych działań, które powinny być podejmowane na przełomie XX i XXI wieku w celu zapewnienia trwałego i zrównoważonego rozwoju (agenda = program; 21 = XXI wiek). Formułuje potrzebę udziału społeczeństwa (różnych partnerów) w procesie budowania lokalnych strategii zrównoważonego rozwoju.

Lokalna Agenda 21 Artykuł 28 Agendy 21 Karta Aalborska - maj 1994 r., 80 miast, do dziś - ponad 1650 Konferencje m.in. w Lisbonie, Sofii, Turku, Hannowerze (Apel Hannowerski, 2000 r.) Wg raportu w Johanesburgu - ponad 6 400 lokalnych władz w 113 krajach podjęło inicjatywę LA 21, Polska - 70 miejscowości Sieć miast LA 21 w Polsce (UNDP/Umbrella) - ponad 30 ?

Główne cechy LA 21 Udział społeczności w opracowaniu strategii na etapie diagnozy, określania wizji, monitorowania Społeczny monitoring realizacji zadań - społeczne wskaźniki zrównoważonego rozwoju) Opracowanie realnego planu zadań

Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (Corporate Social Responsibility) „Koncepcja prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o budowanie trwałych, przejrzystych relacji ze wszystkimi zainteresowanymi stronami: z akcjonariuszami, klientami, dostawcami, z innymi przedsiębiorstwami na rynku, ze społecznością lokalną i przedstawicielami mediów i administracji. Przedsiębiorstwo "zorientowane na odpowiedzialność", pozytywnie odpowiada na oczekiwania zróżnicowanego otoczenia, służąc mu poprzez przyjmowanie i realizowanie pewnego systemu wartości społecznych.” Źródło: strona internetowa DaimlerChrysler Automotive Polska Sp. z o.o.

SOB w Polsce i Małopolsce Wiele, zwłaszcza dużych, zagranicznych przedsiębiorstw deklaruje SOB (ABB, BP, Johnson&Johnson, 3M) Forum Odpowiedzialnego Biznesu; od marca 2000 r.; 10 partnerów; członek CSR Europe

Partnerstwo publiczno-prywatne Umowa (koncesja) zawarta na czas określony, pomiędzy jednostką administracji publicznej (partnerem publicznym) a agentem (partnerem prywatnym), na mocy której firma finansuje utworzenie infrastruktury potrzebnej do świadczenia usługi publicznej, a następnie świadczy tę usługę przez czas ważności koncesji i pobiera opłatę za świadczenie tej usługi. Źródło: e-Gov.pl (Wrota Polski)

Partnerstwo, a PPP Partnerstwo trójsektorowe Partnerstwo Publiczno-Prywatne Dotyczy zrównoważonego rozwoju całego regionu Dotyczy realizacji konkretnego przedsięwzięcia Głównym zadaniem powinno być tworzenie, monitorowanie i weryfikacja strategii, planowanie projektów, które służą jej realizacji, poszukiwanie środków i dobieranie partnerów dla realizacji tych projektów Główne zadanie - realizacja jednego projektu, który powinien wynikać ze strategii rozwoju regionu Może być układem nieformalnym lub formalnym Forma prawna Pożądana jak największa, choć rozsądnie, liczba partnerów Wystarcza dwóch i im mniej tym łatwiej określić ich kompetencje i zadania

Strategia, a projekty PPP Partnerstwo trójsektorowe Strategia rozwoju PPP 1 Przedsięwzięcie 1 PPP 2 Przedsięwzięcie 2 PPP 3 Przedsięwzięcie 3

Dialog społeczny Nie ma jednej, powszechnie obowiązującej definicji dialogu społecznego. W największym uproszczeniu dialog społeczny to wszelkie relacje między związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców, a także ich stosunki (dwustronne lub trójstronne) z administracją rządową i samorządową. Źródło: strona internetowa MPiPS

Przedmiot dialogu społecznego Przedmiotem dialogu społecznego (tradycyjnie rozumianego) jest wspólne kształtowanie stosunków zawodowych, warunków pracy, płac, świadczeń socjalnych, a także innych zagadnień polityki gospodarczej, będących przedmiotem zainteresowania i kompetencji wszystkich stron oraz stosunków między partnerami i ich wzajemnych zobowiązań.

Partnerzy dialogu społecznego Partnerzy dialogu społecznego, określani jako podmioty zbiorowych stosunków pracy, tworzą poprzez swoje przedstawicielstwa strony dialogu społecznego, i tak: strona związkowa składa się z reprezentacji pracowników z organizacji funkcjonujących na wszystkich szczeblach systemu stosunków społecznych; strona pracodawcza złożona jest z przedstawicieli organizacji pracodawców; strona rządowa – z reprezentantów władzy wykonawczej i jego organów. W wojewódzkich komisjach dialogu społecznego wyróżnia się dodatkowo stronę samorządową, która składa się z reprezentantów marszałka województwa. Copenhagen Centre - organizacje pozarządowe (szkoleniowe)

Formy dialogu społecznego Negocjacje (rokowania) zbiorowe: mają miejsce wtedy, gdy jedną stroną negocjacji jest zbiorowe przedstawicielstwo pracowników (związki zawodowe) a drugą pracodawca lub organizacja w której jest zrzeszony. Na szczeblu najwyższym (makro), zwanym też centralnym lub ogólnokrajowym, rokowania zbiorowe odbywają się z udziałem trzeciej strony, rządowej, reprezentującej państwo. Konsultacje: nie muszą prowadzić do zawarcia porozumienia przez strony w nich uczestniczące, chociaż zazwyczaj honorują one ich wyniki. Opiniowanie: dochodzi do niego z inicjatywy przedstawicieli administracji państwowej, która chce poznać opinie związków zawodowych i organizacji pracodawców o polityce rządu. Informowanie: najczęściej dochodzi do niego podczas kontaktów partnerów społecznych ze stroną rządową, która przekazuje informacje, bądź z własnej inicjatywy, bądź na wniosek stron. Często stosowaną praktyką jest możliwość zadawania dodatkowych pytań oraz przeprowadzenie krótkiej dyskusji.

Nowe trendy w dialogu społecznym Zasady dialogu społecznego przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 22.X.2002 r.: „W dokumencie podkreślono, iż opowiada się za szerokim rozumieniem pojęciem dialog społeczny i partner społeczny. Tak rozumiany dialog społeczny dotyczy zróżnicowanych przedstawicielstw środowisk społecznych (zawodowych, gospodarczych, obywatelskich, samorządowych) istotnych dla funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego i Państwa.” „Za efekt dialogu społecznego uznano z jednej strony pokój społeczny, z drugiej zaś trwały i zrównoważony rozwój kraju i społeczeństwa.”

Porozumienia (pakty) na rzecz zatrudnienia partnerska współpraca dla rozwoju lokalnego

Lokalne porozumienie na rzecz zatrudnienia - partnerstwo „trójsektorowe” Władza publiczna Organizacje pozarządowe Biznes

Co wyróżnia partnerstwo na rzecz zatrudnienia? Odchodzi od tradycyjnych procedur szkoleń zawodowych i zmian w zakresie przedsiębiorczości Zastępuje jednorodne narodowe programy innowacyjnymi sektorowymi i terytorialnymi działaniami Obejmuje zagadnienie rozwoju gospodarczego (szczególnie rozwój MSP) Rozwija się na bardziej kompleksowych i pogłębionych podstawach Wprowadza operacyjne zindywidualizowanie oceny sytuacji społecznej dostosowane do lokalnych potrzeb

ZWYKŁE PROGRAMY NA RYNKU PRACY PARTNERSTWO - INICJATYWY LOKALNE PARTNERSTWO - odmienne podejście do pomocy osobom długo pozostającym bez pracy RAMY ZWYKŁE PROGRAMY NA RYNKU PRACY PARTNERSTWO - INICJATYWY LOKALNE Perspektywy długookresowych bezrobotnych Takie programy często zajmują się pojedynczymi osobami traktowanymi jako bierni adresaci Zajmują się grupami i zachęcają jednostki do aktywności Zakres działań Potrzeby bezpośrednio związane z doświadczeniem zawodowym i wykształceniem na stanowisku pracy, tj. są w zasadzie „przywiązane do zawodu” Potrzeby związane z pracą i życiem, tj. wychowanie, pomoc społeczna, zdrowie, czas wolny, środowisko społeczne, ale także zawód Kontekst Traktują bezrobotnego jako jednostkę na rynku pracy. Traktują człowieka jako część wspólnoty. Styl Zorganizowane „produkty”, instytucjonalnie, mało „samopomocy” „Procesy” niosące pomoc, często z elementem „samopomocy”

Model 1 „bezpośrednia realizacja” Partnerzy powołują osobny podmiot prawny (np. spółkę; fundację; stowarzyszenie), które staje się partnerstwem Partnerstwo opracowuje strategiczne cele-priorytety Partnerstwo projektuje i opracowuje programy Partnerstwo realizuje programy bezpośrednio Partnerstwo uzyskuje środki finansowe i wydaje je bezpośrednio na programy – rozlicza się ze środków finansowych Jest to podejście oparte na działaniu

Model 2 „usługi agencyjne” Partnerstwo ma osobowość prawną Partnerstwo opracowuje strategiczne cele-priorytety Partnerstwo projektuje i opracowuje programy Partnerstwo uzyskuje środki finansowe bezpośrednio i przydziela je podmiotom wdrażającym – ale partnerstwo ponosi odpowiedzialność za wkład finansowy Wdrażaniem zajmują się inni (mogą to także być partnerzy) na podstawie kontraktów

Model 3 „Pośrednictwo” Partnerstwo ma strukturę formalną, ale niekoniecznie osobowość prawną Partnerstwo opracowuje strategiczne cele-priorytety Partnerstwo projektuje i opracowuje programy Partnerstwo prowadzi lobbying w celu uzyskania funduszy i popiera wnioski o środki finansowe na swoje programy i projekty Realizacją zajmują się inne podmioty lokalne (mogą to być także organizacje partnerskie), które rozliczają się ze środków finansowych

Odmienna charakterystyka różnych modeli

Jeżeli się zdecydujemy… Sukces odnoszą te lokalne partnerstwa, którym udaje się wypracować consensus i podjąć działanie przy jednoczesnym utrzymaniu różnic opinii, a te które pogrążają się w konflikcie lub unikają trudnych kwestii w celu utrzymania pozorowanego consensusu ponoszą klęskę. (prof.. Peter Lloyd)