Katedra Zarządzania Miastem i Regionem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Projekt „Regionalna Strategia Innowacji – RSI 2030”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
System ewaluacji NPR i NSRO
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Endogenne potencjały rozwojowe województwa lubelskiego
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Spotkanie inauguracyjne Łódź 27 czerwca 2013 r. cele - kierunki działań - współpraca.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Katedra Zarządzania Miastem i Regionem
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
GOSPODARKA PRZESTRZENNA
Partner w Projekcie Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania Katedra Zarządzania Miastem i Regionem.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Dokumenty strategiczne niezbędne do pozyskiwania środków
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Regionalne Obserwatorium Terytorialne Województwa Łódzkiego
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Możliwości rozwoju Łódzko-Świętokrzyskiej Platformy Zaawansowanych Materiałów Budowlanych Założenia do badania współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Projekty strategiczne Łodzi w nowej perspektywie finansowej UE.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Chojnicko - Człuchowski Miejski Obszar Funkcjonalny i Zintegrowane Porozumienie Terytorialne.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Katedra Zarządzania Miastem i Regionem Partner w Projekcie Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania Katedra Zarządzania Miastem i Regionem

Kierownik Prof. zw. dr hab. Tadeusz Markowski Zadanie 1 Modernizacja procesów i technik zzl w JST Dr Katarzyna Wojtaszczyk Zadanie 3 Wsparcie dla procesów dotyczących planowania w obszarach funkcjonalnych Mgr Małgorzata Żak-Skwierczyńska Zdanie 6 Opracowanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu zarządzania publicznego Dr Beata Banachowicz

DOTYCZĄCYCH PLANOWANIA Zadanie 3 WSPARCIE DLA PROCESÓW DOTYCZĄCYCH PLANOWANIA W OBSZARACH FUNKCJONALNYCH

Cel zadania 3 Celem zadania jest usprawnienie istniejących procesów związanych z planowaniem w obszarach funkcjonalnych oraz usprawnienie procesów związanych z podejmowaniem decyzji w oparciu o rachunek społeczno-ekonomiczny i nowoczesne metody oceniania.

Obszar funkcjonalny Obszar otwarty na powiązania zewnętrzne, wydzielony ze względu na swoje cechy przestrzenne, potencjał endogeniczny, koncentrację i rozwój specjalistycznych funkcji gospodarczych oraz istniejące i kształtujące się powiązania funkcjonalne Wsparcie zorientowane jest na kierunkowe wzmocnienie tych elementów endogenicznych występujących w obszarze funkcjonalnym, które tworzą jego kapitał terytorialny oraz decydują o jego konkurencyjności i rozwoju Szczególna uwaga poświęcona będzie identyfikowaniu zasobów, których wykorzystanie i wzmocnienie zależy od międzygminnej współpracy i zintegrowanych projektów

ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE ROZWOJEM Formy wsparcia Zintegrowany plan / strategia rozwoju warsztaty kursy ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE ROZWOJEM

Kursy i warsztaty adresowane są do: Pracowników JST, dla których opracowany zostanie zintegrowany plan rozwoju obszaru funkcjonalnego Pracowników JST leżących w obszarach funkcjonalnych określonych w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, innych dokumentach strategicznych szczebla rządowego lub samorządowego

ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE ROZWOJEM Kursy i warsztaty Zakres merytoryczny kursów i warsztatów ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE ROZWOJEM

Kursy Program 32 godz. zajęć w 4 obszarach tematycznych 1575 uczestników Zintegrowane zarządzanie Zintegrowane planowanie Rachunek społeczno - ekonomiczny Nowoczesne metody oceniania

Warsztaty Program stanowi rozszerzenie zakresu merytorycznego realizowanego w ramach kursów Uczestnicy pracować będą nad opracowaniem zintegrowanych projektów rozwojowych pod kątem rozwoju terytorialnych układów funkcjonalnych Uczestnikami będzie 400 pracowników JST, dla których opracowany zostanie ZPR

Warsztaty Program 32 godz. zajęć w 4 obszarach tematycznych 400 uczestników Zintegrowane planowanie rozwoju analiza strategiczna identyfikacja i kwantyfikacja celów finansowe programowanie rozwoju Zintegrowane projekty rozwojowe

Zintegrowany plan / strategia rozwoju [ZPR] Opracowanie 1 zintegrowanego planu dla obszaru funkcjonalnego określonego w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju lub innych dokumentach strategicznych szczebla rządowego lub samorządowego Plan opracowany będzie dla obszaru funkcjonalnego o charakterze ponadregionalnym istotnym z punktu widzenia rozwoju kraju W uzasadnionych przypadkach ZPR może być opracowany dla obszaru funkcjonalnego o znaczeniu regionalnego Opracowanie ZPR mogą ubiegać się gminy wchodzące w skład wybranego obszaru funkcjonalnego Okres realizacji: maj 2014 roku - czerwiec 2015 roku

Główne założenie Zintegrowanego Planu Rozwoju Poprawa spójności społecznej, gospodarczej i integracji przestrzennej celem m.in. wykształcenia trwałych przewag konkurencyjnych dla rozwoju działalności gospodarczej i usługowej.

Główne założenie Zintegrowanego Planu Rozwoju Określenie wizji rozwoju, kierunków działania, celów i sposobów ich osiągania Wskazanie strategicznych kierunków współpracy głównych aktorów wybranego obszaru funkcjonalnego w wymiarze krajowym Wskazanie i zoperacjonalizowanie zintegrowanych projektów rozwojowych Wskazanie kierunków zagospodarowania dla potrzeb planów zagospodarowania przestrzennego Koordynacja prorozwojowych przedsięwzięć ukierunkowanych na wykorzystanie korzyści zintegrowanego i wielosektorowego podejścia dla wspólnych działań strategicznych w sferze społecznej, ekonomicznej oraz funkcjonalno-przestrzennej

Zespół opracowujący plan Zespół roboczy 20 przedstawicieli (reprezentantów) JST wchodzących w skład obszaru funkcjonalnego Zespół ekspercki doświadczony w budowaniu strategii / planów o zasięgu lokalnym, regionalnym lub ponadregionalnym

Duopolis Łódź – Warszawa ŁÓDZKI OBSZAR METROPOLITALNY ZAGŁĘBIE GÓRNICZO - ENERGETYCZNE BEŁCHATÓW – SZCZERCÓW - ZŁOCZEW ZAGŁĘBIE CERAMICZNO - BUDOWLANE OPOCZNO - TOMASZÓW MAZOWIECKI OBSZAR ROZWOJU INTENSYWNEGO ROLNICTWA OBSZARY TURYSTYCZNE DOLIN RZECZNYCH PILICY, WARTY I BZURY kierunki współpracy ponadregionalnej Rys. 1 Obszary Strategicznej Interwencji wynikające z polityki rozwoju województwa łódzkiego – obszary funkcjonalne w: Zarząd województwa łódzkiego, Strategia rozwoju województwa łódzkiego 2020, Łódź 2013, s.104.

WOJEWÓDZTWO MAZOWIECKIE WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE WOJEWÓDZTWO MAZOWIECKIE WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE ŁÓDZKI OBSZAR METROPOLITALNY OBSZAR ROZWOJU INTENSYWNEGO ROLNICTWA OBSZARY TURYSTYCZNE DOLIN RZECZNYCH PILICY, WARTY I BZURY ZAGŁĘBIE GÓRNICZO - ENERGETYCZNE BEŁCHATÓW – SZCZERCÓW - ZŁOCZEW ZAGŁĘBIE CERAMICZNO - BUDOWLANE OPOCZNO - TOMASZÓW MAZOWIECKI OŚRODEK METROPOLITALNY WIODĄCE BIEGUNY WZROSTU OBSZARU METROPOLITALNEGO SUBREGIONALNE BIEGUNY WZROSTU - MIASTA POWYŻEJ 20 TYS. LUDNOŚCI POZOSTAŁE OŚRODKI MIEJSKIE KIERUNKI WEWNETRZYNYCH POWIĄZAŃ FUNKSJONALKNYCH WOJEWÓDZTWO OPOLSKIE WOJEWÓDZTWO ŚWIĘTOKRZYSKIE OBSZAR METROPOLITALNY WARSZAWY WOJEWÓDZTWO ŚLĄSKIE POTENCJALNA LOKALIZACJA GENERALNEGO LOTNISKA DLA POLSKI STREFA POWIAZAŃ FUNKCJONALNYCH W RAMACH UKŁADU BIPOLARNEGO

Duopolis Łódź – Warszawa Rys. 2 Obszary strategicznej interwencji województwa mazowieckiego w: Samorząd województwa mazowieckiego, Projekt - Strategia rozwoju województwa mazowieckiego do 2030, Warszawa 2012, s.87.

Duopolis Łódź – Warszawa Najsilniejszy gospodarczo wschodni obszar UE Miejsce ważne dla ekonomicznego bezpieczeństwa Regionalny system innowacyjny - przewaga konkurencyjna polskiej gospodarki do konkurowania na arenie globalnej Połączenie rozwoju gospodarczego z dostępem do wartościowych walorów przyrodniczych i zasobów kultury materialnej (Łowicz, Nieborów, Żelazowa Wola, Puszcza Kampinoska, Wzniesienia Łódzkie, itd.)

Duopolis Łódź – Warszawa Równomierne rozłożenie zasobów intelektualnych Najbardziej elastyczny i o najwyższej jakości metropolitalny rynek pracy w centralnej Polsce Miejsce wchłaniania nadwyżek ludności z rolnictwa - zwiększenia chłonności urbanizacyjnej o ponad 1 mln osób

Efekty 1 Opracowanie zintegrowanego planu / strategii rozwoju obszaru funkcjonalnego o znaczeniu makroregionalnym / krajowym 2 Wyposażenie w wiedzę i umiejętności z zakresu zintegrowanego zarządzania rozwojem 3 Identyfikacja zintegrowanych projektów rozwojowych 4 Wielopoziomowa współpraca między jednostkami samorządu terytorialnego

„Systemowe wsparcie procesów zarządzania w JST”   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet V, Działanie 5.2, Poddziałanie 5.2.2