DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Najważniejsze zmiany w Ustawie o pożytku publicznym
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Dobre rządzenie, państwo obywatelskie. MODERATOR KA : KATARZYNA BATKO-TOŁUĆ STOWARZYSZENIE LIDERÓW LOKALNYCH GRUP OBYWATELSKICH UCZESTNICY / PANELIŚCI:
Organizacje pozarządowe
Podsumowanie 10 lat funkcjonowania ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie Od początku swojego istnienia Samorząd Województwa współpracuje z organizacjami.
dr Krzysztof B. Matusiak
Informacja na temat projektu Sesja Rady Miejskiej w Elblągu 26 września 2013 Arkadiusz Jachimowicz, ESWIP.
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Co dalej z Ośrodkami Wsparcia Ekonomii Społecznej Jakie funkcje powinny pełnić
Budowanie dialogu społecznego – rola współpracy sektora rządowego i pozarządowego na polu pomocy społecznej w kształtowaniu skutecznego systemu pomocy.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Koncepcja utworzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Łukasz Domagała – Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Budujemy współpracę na Mazowszu – od organizacji do federacji
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Mrągowo KONFERENCJA organizacji pozarządowych Jak organizować współpracę organizacji pozarządowych z samorządem? Arkadiusz Jachimowicz Elbląskie.
PROGRAMY WSPÓŁPRACY SAMORZĄDÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
POWIATOWA RADA DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO W RAWIE MAZOWIECKIEJ
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
WSPÓŁPRACA FINANSOWA I POZAFINANSOWA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI.
Centra Organizacji Pozarządowych
WSPÓŁPRACA POWIATU ŁUKOWSKIEGO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Podnoszenie skuteczności i efektywności wspólnych działań. Wzmocnienie pozycji organizacji.
Liczba zadań sfery pożytku publicznego obejmuje obecnie 33 pozycje Wszystkie dotychczasowe zadania zostały na liście Dodatkowo włączono m.in.: - Działalność
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Diagnoza na podstawie badań organizacji pozarządowych, monitoringu samorządów i danych ze sprawozdań RB.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
1 NGO a samorząd terytorialny. Źródła przychodów NGO województwo Kujawsko Pomorskie – badania UM 2008.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
WARSZTAT: WSPÓŁPRACA SAMORZĄDÓW I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W ZAKRESIE TWORZENIA POLITYK PUBLICZNYCH, SŁUBICE, PAŹDZIERNIKA 2014 ROKU Modelowe taNGO.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Konsultacje z zasadami w Gorzowie Wielkopolskim I seminarium, r.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Starostwo Powiatowe w Kołobrzegu, 13 lipca Zasada przejrzystości Zasada braku tolerancji dla korupcji Zasada partycypacji społecznej Zasada przewidywalności.
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Województwo Opolskie otwarte na współpracę z NGO Prezentacja założeń projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Rady Pożytku do Standardowego Użytku Standardy Funkcjonowania Rad Działalności Pożytku Publicznego.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Miejskiej Słupsk z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok Urząd Miejski w Słupsku.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Współpraca Miasta Białegostoku z organizacjami pozarządowymi
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Regranting – Bon na aktywność Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Zadanie „Pomorski aktywator społeczny –
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
ZAŁOŻENIA I PERSPEKTYWY WSPÓŁPRACY WOJEWODY ŚLĄSKIEGO Z PODMIOTAMI NIEPUBLICZNYMI W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ SLAJD TYTUŁOWY.
w województwie pomorskim
Konsultacje społeczne projektu
Wsparcie rozwoju sektora pozarządowego województwa warmińsko-mazurskiego przez Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego Biuro Dialogu Społecznego i.
Lokalne źródła prawa administracyjnego – zarys systemu pytanie 12
Wrocławska Rada Działalności Pożytku Publicznego
Zapis prezentacji:

DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU

Zgodnie z polskim prawem organy administracji publicznej realizują zadania publiczne we współpracy z organizacjami pozarządowymi prowadzącymi, odpowiednio do terytorialnego zakresu działania organów administracji publicznej, działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym zadaniom tych organów.

Organizacje pozarządowe traktują samorząd terytorialny jako swego naturalnego partnera. Wg badań Stowarzyszenia Klon/Jawor - 60% organizacji widzi w nim jedną z najważniejszych dla siebie instytucji.

Zasady współpracy Samorządu Województwa Podkarpackiego z organizacjami pozarządowymi, przede wszystkim ich zakres i formy, określa uchwalany corocznie przez Sejmik Województwa Podkarpackiego Program współpracy Samorządu Województwa Podkarpackiego z organizacjami pozarządowymi.

Współpraca z organizacjami pozarządowymi odbywa się na zasadach: - pomocniczości, - suwerenności stron - partnerstwa - efektywności - uczciwej konkurencji - jawności - legalności

Sposób opracowania i przyjęcia rocznego programu współpracy wpływa na jego podstawowe cechy: - jakość - trwałość - przejrzystość - powszechność - efektywność i skuteczność

Elementy, które sprzyjają konstruowaniu programu to: 1) pomysł na współpracę, 2) dobry klimat do współpracy, 3) liderzy współpracy, 4) zasoby umożliwiające realizację współpracy,

FORMY WSPÓŁPRACY SAMORZĄDU Z ORGANIZACJAMI Finansowe formy współpracy: - Zlecanie realizacji zadań; - Promocja projektów systemowych i innowacyjnych w Województwie Podkarpackim.

Niefinansowe formy współpracy: - konsultacja projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej podmiotów Programu; - wsparcie pozafinansowe dla podmiotów Programu; - tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i konsultacyjnym; - obejmowanie honorowym patronatem Marszałka Województwa Podkarpackiego lub Przewodniczącego Sejmiku Województwa Podkarpackiego; - udzielanie rekomendacji podmiotom Programu; - zawieranie umów partnerskich; - promocja wolontariatu; - pomoc w poszukiwaniu partnerów.

O czym warto pamiętać dążąc do skutecznej współpracy: 1. Organizacja pozarządowa jest partnerem, a nie petentem. 2. Władze samorządowe i urzędnicy mają za zadanie wspierać organizacje, a nie je wyręczać i finansować. 3. Konieczne jest przyzwolenie społeczności lokalnej i władzy lokalnej na angażowanie organizacji pozarządowych w rozwiązywanie lokalnych problemów. 4. Dobrą praktyką w zakresie współpracy jednostek samorządu regionalnego i lokalnego jest powoływanie w urzędach pełnomocników ds. organizacji pozarządowych. 5. Niezbędna jest ciągła edukacja osób zaangażowanych w dialog między samorządem a organizacjami pozarządowymi.

Dziękuję za uwagę.