Obszary pracy przedszkoli wymagające doskonalenia (ustalone w oparciu o wyniki kontroli) Aleksandra Jadczak – Z-ca Dyrektora Delegatury w Płocku. Narada.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Ocenianie i klasyfikowanie uczniów
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Uwagi i spostrzeżenia z kontroli
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Sześciolatek idzie do szkoły
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
przeprowadzonych w szkołach/placówkach województwa wielkopolskiego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Przepisy prawa dotyczące
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
st. wiz. Czesław Stawikowski Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy
DOKUMENTACJA PRZEBIEGU NAUCZANIA
DOKUMENTACJA PRZEBIEGU NAUCZANIA
DOKUMENTACJA PRZEBIEGU NAUCZANIA
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
REALIZACJA NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 stan na 31 lipca 2012 r.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Dokumentacja przebiegu nauczania
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania podstawy programowej – wychowanie przedszkolne Delegatura w Płocku.
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt edukacyjny w gimnazjum
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zapis prezentacji:

Obszary pracy przedszkoli wymagające doskonalenia (ustalone w oparciu o wyniki kontroli) Aleksandra Jadczak – Z-ca Dyrektora Delegatury w Płocku. Narada z Dyrektorami szkół i placówek 3 października 2012 r. Delegatura w Płocku

Art. 33 ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty NADZÓR PEDAGOGICZNY POLEGA NA: ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli. KONTROLA

KONTROLE - planowe - 99 (wydano 10 zaleceń) - doraźne -126 (wydano 59 zaleceń) Skargi i wnioski. Oceny pracy dyrektorów. Spełnianie wymagań określonych w art. 7 ust. 3 UoSO. Delegatura w Płocku

Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły: Delegatura w Płocku

Braku powiadamiania dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego – dotyczy dzieci pięcioletnich i sześcioletnich zgodnie z art. 14b. ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zmianami).   Delegatura w Płocku

Przestrzegania przepisów prawa, dotyczących zachowania odpowiednich proporcji zagospodarowania czasu przebywania dzieci w przedszkolu, zgodnie z Załącznikiem nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).   Delegatura w Płocku

Dostosowania liczby dzieci w oddziałach do ustalonej w Załączniku nr 1 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.). Zapewniania dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w czasie zajęć organizowanych w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem.   Delegatura w Płocku

Corocznego opracowywania plan nadzoru pedagogicznego i przedstawiania radzie pedagogicznej do 15 września każdego roku szkolnego, zgodnie z § 21 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324). Delegatura w Płocku

Wykonywania zadań przewodniczącego rady pedagogicznej, zgodnie z art Wykonywania zadań przewodniczącego rady pedagogicznej, zgodnie z art. 40 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zmianami). Przestrzegania kompetencji rady pedagogicznej, zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zmianami). Delegatura w Płocku

Dokumentacja przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i działalności opiekuńczej Delegatura w Płocku

Akty prawne (www.sejm.gov.pl) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225, ze zmianami) Zmiany do rozporządzenia: Dz. U. z 2003 r. Nr 107, poz. 1003 Dz. U. z 2009 r. Nr 116, poz. 977 Dz. U. z 2010 r. Nr 156, poz. 1047 Delegatura w Płocku

Zmiany do rozporządzenia: Dz. U. z 2007 r. nr 130, poz.906, Akty prawne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. Nr 97, poz. 624 oraz Dz. U. z 2012 r. nr 0., poz. 205). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. (Dz. U. Nr 83, poz. 562 ze zmianami). Zmiany do rozporządzenia: Dz. U. z 2007 r. nr 130, poz.906, Dz. U. 2008 r. Nr 3, poz. 9 i 178, poz.1097, Dz. U. z 2009 r. nr 58 poz. 475, nr 83 poz. 694 i nr 141 poz.1150, Dz. U. z 2010 r. nr 156 poz. 1046 i nr 228 poz. 1491, Dz. U z 2011 r. nr 35, poz. 178 i 179, poz.1063 oraz z 2012 nr 0 poz. 262. Delegatura w Płocku

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. Nr 97, poz. 624 oraz Dz. U. z 2012 r. nr 0., poz. 205). § 3 ust. 5 Przedszkole, szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, zespół wychowania przedszkolnego i punkt przedszkolny wydają rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaje się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Delegatura w Płocku

§ 4 ust. 7 Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej, zespole wychowania przedszkolnego i punkcie przedszkolnym. Delegatura w Płocku

Dziennik zajęć § 2 ust. 1 Przedszkole i szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny prowadzą dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo- dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym. Delegatura w Płocku

Dziennik zajęć - § 2 ust. 2 Do dziennika zajęć przedszkola wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona dzieci, daty i miejsca ich urodzenia, nazwiska i imiona rodziców i adresy zamieszkania. W dzienniku odnotowuje się obecność dzieci na poszczególnych godzinach zajęć w danym dniu oraz tematy tych zajęć, Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych nauczyciel potwierdza podpisem z zastrzeżeniem § 20a ust.5 (dotyczy dziennika elektronicznego). Delegatura w Płocku

Księga ewidencji dzieci i młodzieży W szkole podstawowej prowadzi się księgę ewidencji dzieci zamieszkałych w obwodzie szkoły podlegających obowiązkowi szkolnemu, a także dzieci podlegających obowiązkowi odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej (§ 3a ust. 1.) Delegatura w Płocku

Do księgi ewidencji dzieci w szkole podstawowej wpisuje się według roku urodzenia (§ 3a ust. 2) imię (imiona) i nazwisko datę i miejsce urodzenia numer PESEL adres zamieszkania dziecka imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz adresy ich zamieszkania,   a także informacje np. o spełnianiu obowiązku szkolnego i rocznego przygotowania przedszkolnego poza szkołą (w tym za granicą), odroczeniu rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego. Delegatura w Płocku

Sprostowania błędu i oczywistej omyłki w księgach ewidencji, księdze uczniów, wychowanków oraz arkuszu ocen ucznia dokonuje dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona na piśmie do dokonania sprostowania. Sprostowania błędu i oczywistej omyłki w pozostałej dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej dokonuje osoba, która taki błąd lub omyłkę popełniła lub dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona na piśmie do dokonania sprostowania. Delegatura w Płocku

Sprostowania błędu i oczywistej omyłki dokonuje się przez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowych wyrazów i czytelne wpisanie kolorem czerwonym nad skreślonymi wyrazami właściwych danych oraz wpisanie daty i złożenie czytelnego podpisu przez osobę dokonującą sprostowania. Delegatura w Płocku

Najczęściej występujące nieprawidłowości w prowadzonej dokumentacji: Używanie przez nauczycieli korektorów. Wklejanie poprawek. Poprawki błędnych zapisów – jedna na drugiej. Brak adresów zamieszkania ucznia i rodziców. Brak czytelnych podpisów przy dokonywaniu sprostowań błędów i omyłek. Delegatura w Płocku

Najczęściej występujące nieprawidłowości w prowadzonej przez szkoły dokumentacji: W księgach protokołów rad pedagogicznych brak informacji o podjęciu przez radę uchwały. W księgach protokołów i na uchwałach rad pedagogicznych brak liczby głosów jaką została dana uchwała podjęta, brak podstawy prawnej podjęcia danej uchwały. Delegatura w Płocku

§ 23. Dyrektor przedszkola, szkoły i placówki ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie odpowiednio przez przedszkole, szkołę lub placówkę dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją. Delegatura w Płocku

Statut /łac. statutum postanowienie/ Prawo szkolne, w tym zasady oceniania uczniów. Statut /łac. statutum postanowienie/ Zbiór przepisów regulujących strukturę, zadania i sposób działania instytucji lub organizacji. Delegatura w Płocku

Czynniki determinujące konieczność dokonywania zmian w statucie szkoły. Zmiany zachodzące w przepisach prawa oświatowego, powszechnego i lokalnego. Zmiany w specyfice szkoły, zmiana nazwy, nadanie imienia. Potrzeba nowych rozwiązań organizacyjnych i strukturalnych w funkcjonowaniu społeczności szkolnej. Zalecenia organów kontrolnych i nadzorujących (niezgodność rozwiązań statutowych z obowiązującym prawem). . Delegatura w Płocku

Postanowienia statutu wynikają z: Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zmianami). Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U z 2001 r. Nr 61, poz. 624, ze zmianami). Delegatura w Płocku

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562, ze zmianami). Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 232, ze zmianami) . Delegatura w Płocku

Zasady tworzenia prawa wewnątrzszkolnego. Zapisy prawa wewnątrzszkolnego nie mogą być sprzeczne z obowiązującym prawem (ustawą, rozporządzeniem). Musimy zawrzeć zapisy, przy których w rozporządzeniu jest wyraźna delegacja dla przedszkola/szkoły. Uwzględniamy uregulowania, które nie zostały zawarte w rozporządzeniu. Delegatura w Płocku

Przykłady delegacji dla szkoły. § 3 ust. 4 – szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły, z uwzględnieniem przepisami rozporządzenia. § 5 ust. 2 - na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustalona ocenę w sposób określony w statucie szkoły. Delegatura w Płocku

Statut szkoły/placówki jest: aktem prawa wewnętrznego, najważniejszym dokumentem regulującym organizację pracy szkoły/placówki, zbiorem postanowień określających cele i zadania oraz sposób działania szkoły/placówki. Wszystkie treści i zapisy statutu powinny być zgodne z regulacjami prawnymi i spójne wewnętrznie. Delegatura w Płocku

Poziom bardzo wysoki - A Wymaganie: Sprawowany jest wewnętrzny nadzór pedagogiczny . Miejskie Przedszkole nr 1 w Płocku. Miejskie Przedszkole nr 9 w Płocku Delegatura w Płocku

Poziom bardzo wysoki - A Wymaganie: Sprawowany jest wewnętrzny nadzór pedagogiczny.  Wnioski z wewnętrznego nadzoru są podstawą systemowego planowania i realizowania zadań. Działania przedszkola nakierowane są na wprowadzanie prorozwojowych zmian mających na uwadze dobro i rozwój dziecka z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości. Delegatura w Płocku

Dziękuję za uwagę. Delegatura w Płocku