SEMINARIUM szkoleniowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Joanna Jamka-Szymańska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Ochotniczych Straży Pożarnych
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
PRG Państwowy Rejestr Granic
Zmiany instytucjonalne w gospodarce wodnej w Polsce
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Ochrona środowiska naturalnego
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
Wyłączenie sygnału analogowego telewizji w województwie lubuskim. Kampania informacyjna i przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. 27 sierpnia 2012r.
Higiena produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Transport Tomasz A. Winiarczyk.
Ochrona środowiska całokształt działań (także zaniechanie działań) mających na celu właściwe wykorzystanie oraz odnawianie zasobów i składników środowiska.
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Właściwość sądów administracyjnych
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Podwodne dziedzictwo kultury to: ogół obiektów będących wytworami człowieka, o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa kultury, które znajdują się dziś.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Zakres obowiązywania kpa
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Szczecin, ul. Ks. Kujota 9 tel , fax INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA MIESZKAŃCÓW.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Planistyczne działania wspierające.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Nieruchomości i ich zakres zastosowania
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Podstawowe działania ratownicze
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

SEMINARIUM szkoleniowe ochrona ludzi i środowiska przed awaryjnymi uwolnieniami substancji chemicznych do rzek – wytyczne dobrej praktyki (Gorzów Wielkopolski, 17 marca 2010 r.) CA/PL/SEM.2/INF.1 Omówienie procedury usuwania niebezpiecznych substancji porzuconych przez nieznanych sprawców w ciekach wodnych Marek Demidowicz Tomasz Parada Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Zielonej Górze Delegatura w Gorzowie Wlkp.

Porzucanie substancji niebezpiecznych, w tym odpadów, bez względu na ich charakter i ilość, w wodach, zarówno w powierzchniowych, jak i w strefach zasilania wód podziemnych stanowi bardzo realne zagrożenie dla ekosystemów. Pomijając ogromne znaczenie wody dla funkcjonowania przyrody i gospodarki należy wziąć pod uwagę również, że: zanieczyszczenia w wodach powierzchniowych płynących cechują się wysoką mobilnością, skutkującą błyskawicznym oddziaływaniem na ekosystemy – zniszczenia w środowisku są natychmiastowe i rozległe, istnieje względnie duża odnawialność wód, zanieczyszczenie przenikające do wód podziemnych cechują się z reguły długotrwałością oddziaływań i nieprzewidywalnością skutków, co związane jest ze skomplikowaniem budowy geologicznej i warunków hydrogeologicznych ośrodków skalnych – zniszczenia w środowisku rejestrowane są natychmiast lub z pewnym opóźnieniem, ale ich skutki są rozległe, a odnawialność ograniczona, lub w skrajnym przypadku nieosiągalna (analogicznie dot. jezior i innych wód powierzchniowych stojących).

Możemy rozróżnić zasadniczo następujące rodzaje porzuceń substancji niebezpiecznych do wód Bezpośrednio do wód, w postaci płynnej bądź stałej bez opakowań W takim wypadku oddziaływanie na wody jest natychmiastowe, a zastosowanie określonych procedur administracyjnych w warunkach „bojowych” jest zawsze trudne, czasem musimy pogodzić się z faktem, że nie uda się zastosować wystarczających środków zapobiegawczych, albo ich skuteczność będzie bardzo ograniczona Bezpośrednio do wód w postaci płynnej bądź stałej w szczelnych opakowaniach W takim wypadku oddziaływanie jest potencjalne, a czas stanowi podstawowy element sprzyjający zastosowaniu procedur i środków technicznych Pośrednio do wód poprzez porzucenie w zlewni bezpośredniej cieków, w postaci stałej bądź płynnej, w opakowaniach lub bez W takim wypadku zazwyczaj dysponujemy czasem niezbędnym do zastosowania procedur oraz adekwatnych sił i środków technicznych w celu wyeliminowania potencjalnego zagrożenia

Możemy rozróżnić dwa rodzaje substancji niebezpiecznych porzucanych w wodach ze względu na ich właściwości fizykochemiczne A. Rozpuszczalne w wodach Szybka reakcja z wodą eliminuje użycie środków technicznych (np. zapór) Podjęcie oczyszczania wody jest z reguły trudne do przeprowadzenia Rozprzestrzenianie się zanieczyszczenia jest szybkie – równe prędkości nurtu rzeki czy cieku Sytuacja, w której nie uda się wyeliminować zanieczyszczenia z wody, a skutkami takiego zdarzenia będą zniszczenia w świecie roślinnym i zwierzęcym wydaje się być w tym wypadku całkiem realna B. Nierozpuszczalne lub słaborozpuszczalne w wodach Można podjąć środki techniczne (np. zapory) w celu wyłapania części zanieczyszczeń z wody Z reguły zanieczyszczenia nie migrują tak szybko jak nurt rzeki dając niezbędny czas do podjęcia akcji ratowniczej Istnieje możliwość ograniczenia szkód w środowisku w związku z możliwością wyłapania części zanieczyszczeń

Zdarza się, że odpady zostają porzucone bezpośrednio do wody, jak w tym wypadku (porzucenie odpadów ropopochodnych przy wylocie kolektora deszczowego w Gorzowie Wlkp.).

Porzucenie odpadów w ziemi z płytko występującym poziomem wód gruntowych skutkuje znacznym zanieczyszczeniem tych wód (wykop zanieczyszczony substancjami ropopochodnymi)

Bywa również tak, że ktoś porzuca substancje niebezpieczne przy studzienkach deszczowych, w odległości kilku metrów od cieku (w tym wypadku rtęć)

Każdego roku odnotowywane są przypadki porzucenia substancji oraz odpadów na terenach ogólnodostępnych, które w przeszłości powodowały szereg problemów natury formalnoprawnej. Przy prowadzeniu akcji ratowniczej, w przypadkach, gdy mamy do czynienia z substancjami i odpadami porzuconymi przez nieustalonych sprawców pierwszymi pytaniami są z reguły: kto zapłaci za transport odpadów (substancji) z miejsca ich odnalezienia do miejsca ich utylizacji i za ich utylizację? gdzie przetransportować odpady (substancje) i kto dokona transportu i utylizacji substancji lub odpadów?

Wg prawa odpowiedzialnym za stan nieruchomości jest właściciel cieku Rozpatrywane sytuacje porzucenia odpadów na terenach ogólnodostępnych dotyczą wód publicznych Wody publiczne należą do Skarbu Państwa i do jednostek samorządu terytorialnego zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.) Prawa właścicielskie w stosunku do wód publicznych określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie śródlądowych wód powierzchniowych lub ich części stanowiących własność publiczną (Dz. U. z 2003 r. Nr 16, poz. 149).

Prawa właścicielskie wód publicznych w imieniu Skarbu Państwa sprawują: minister właściwy do spraw gospodarki morskiej - w stosunku do wód morza terytorialnego oraz morskich wód wewnętrznych Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej - w stosunku do wód istotnych dla kształtowania zasobów wodnych oraz ochrony przeciwpowodziowej, w szczególności wód podziemnych oraz śródlądowych wód powierzchniowych (wymienionych w ww. rozporządzeniu z 17 grudnia 2002 r.), a więc: b)  w ciekach naturalnych, od źródeł do ujścia, o średnim przepływie z wielolecia równym lub wyższym od 2,0 m3/s w przekroju ujściowym, c)  w jeziorach oraz sztucznych zbiornikach wodnych, przez które przepływają cieki, o których mowa w lit. b, d)  granicznych, e)  w śródlądowych drogach wodnych; dyrektor parku narodowego - w stosunku do wód znajdujących się w granicach parku, z pewnymi wyłączeniami marszałek województwa (cieki wymienione są w ww. rozporządzeniu z 17 grudnia 2002 r.) w szczególnych wypadkach nadleśniczy

Zgodnie z art. 26 ustawy Prawo wodne do obowiązków właściciela śródlądowych wód powierzchniowych należy m.in. dbałość o utrzymanie dobrego stanu wód Jednocześnie jednak zgodnie z art. 34. ust. 1. p.w. każdemu przysługuje prawo do powszechnego korzystania ze śródlądowych powierzchniowych wód publicznych jeżeli przepisy nie stanowią inaczej. Rozumie się pod tym pojęciem również swobodny dostęp do wód. Przyznanie każdemu swobodnego dostępu do wód publicznych, podobnie jak np. do lasów, jest oczywiście jak najbardziej uzasadnione, ale daje możliwość porzucania np. odpadów w miejscach ogólnodostępnych.

Sytuacja prawna W polskim prawie środowiskowym mamy dwa zapisy istotne dla dalszych rozważań zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 z późn. zm.) odpady znajdujące się na nieruchomości stanowią własność władającego tą nieruchomością art. 400a pkt 20 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) wskazujący fundusze ochrony środowiska, jako instrumenty wspomagania działań m.in. w celu zapobiegania skutkom zanieczyszczenia środowiska lub usuwanie tych skutków, w przypadku gdy nie można ustalić podmiotu za nie odpowiedzialnego

W świetle ww. zapisów prawnych sposób rozwiązania problemu będzie zależeć od jego skali W przypadku dużych zanieczyszczeń lub zagrożeń, których utylizacja może nieść za sobą konieczność zaangażowania znacznych sił i środków ciężar pokrycia kosztów akcji i dalszych działań będzie spoczywać na właścicielu wody. W przypadku porzuceń o niewielkim w istocie zagrożeniu dla środowiska oraz stosunkowo niskich kosztach akcji likwidacji może być wdrożona procedura uproszczona (z pominięciem właściciela wody). O tym jakie działania formalnoprawne należy podjąć musi zadecydować kierujący akcją w zależności od oceny terenowej i swojego doświadczenia.

W 2004 r. Lubuski Wojewódzki Inspektor Ochrony środowiska w Zielonej Górze przedstawił propozycję postępowania z odpadami niebezpiecznymi porzuconymi przez nieustalonych sprawców, zatwierdzoną następnie przez Wojewodę Lubuskiego

Główne założenia instrukcji są następujące: Jednostką kierującą działaniami przy usuwaniu odpadów niewiadomego pochodzenia jest Państwowa Straż Pożarna Powiadamianie służb następuje analogicznie jak w systemie przeciwdziałania poważnym awariom przemysłowym (poprzez dyżurnych) Miejsce porzucenia zabezpiecza Policja Pobór próbek, szacowanie ilości odpadów należy do Inspekcji Ochrony Środowiska Wydobycie, zebranie, zabezpieczenie odpadów na miejscu należy do PSP Decyzja w sprawie postępowania należy do kierującego akcją w uzgodnieniu w przedstawicielem IOŚ, ewentualnie Policji Miejsce zdeponowania odpadów wyznaczono w instrukcji

H. Dla północnej części województwa jest to Zakład Utylizacji Odpadów w Chróściku, do którego tytuł prawny posiada Zakład Utylizacji Odpadów Sp. z o.o. w Gorzowie Wlkp. I. Dla południowej części województwa jest to Dział Zagospodarowania Odpadów w Raculi do którego tytuł prawny posiada Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Zielonej Górze

Transport odpadów z miejsca ich odnalezienia (wydobycia) do miejsca ich zdeponowania odbywa się transportem ww. zakładów Po przetransportowaniu odpadów do wyznaczonego miejsca właściwy podmiot wystawia fakturę Wojewodzie Lubuskiemu Wojewoda Lubuski poprzez Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego składa do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze wniosek o pokrycie kosztów transportu, gromadzenia i likwidacji odpadów Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w Zielonej Górze pisemnie potwierdza zasadność likwidacji odpadów zgodnie z instrukcją WFOŚiGW refunduje koszty transportu, zdeponowania i likwidacji odpadów

Doświadczenia jak dotychczas system ten działa poprawnie system nadaje się do stosunkowo niewielkich porzuceń (środki przeznaczane na ten cel w WFOŚiGW są ograniczone) do uruchomienia systemu muszą być spełnione następujące warunki: właściwa klasyfikacja odpadów (substancji) – system dotyczy wyłącznie odpadów (substancji) niebezpiecznych – właściwa klasyfikacja chemiczna substancji należy do PSP (m.in. w oparciu o JRChem), klasyfikacja odpadów do IOŚ (m.in. w oparciu o wiedzę ogólną i doświadczenie inspektorów lub metody analityczne) teren odnalezienia musi być ogólnodostępny (wody publiczne oraz tereny przylegające do tych wód w zupełności spełniają to kryterium) brak określonego sprawcy porzucenia – zadanie Policji

Co w przypadku porzucenia większych ilości substancji lub odpadów ? W takich przypadkach prawie zawsze udaje się określić sprawcę, a w tym wypadku on ponosi koszty Jeżeli sprawcy pozostaje nieznany, a nie zaistniała szkoda w środowisku z powodu porzucenia substancji czy odpadów, to koszty ponosi właściciel wody (nie ma przeszkód formalnoprawnych aby na ten cel uzyskał on dotację z funduszy celowych) Jeżeli z powodu porzucenia powstanie szkoda w środowisku organem właściwym do podjęcia działań zapobiegawczych i naprawczych jest regionalny dyrektor ochrony środowiska, który działania prowadzi w porozumieniu w wojewodą (w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą) W przypadku osób fizycznych sprawy prowadzą organy ścigania, a dochodzenie roszczeń następuje w oparciu o kodeks cywilny

Jeżeli nie można ustalić podmiotu odpowiedzialnego za szkodę W takim przypadku działania zapobiegawcze lub naprawcze podejmuje organ ochrony środowiska (właściwy regionalny dyrektor ochrony środowiska), zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 16 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. Nr 75, poz. 493 z późn. zm).

Dziękujemy za uwagę www.zgora.pios.gov.pl www.gorzow.pios.gov.pl