Zsg.wroclaw.pl Kwalifikacyjne kursy zawodowe ( KKZ ) T.6 Sporządzanie potraw i napojów. T.15 Organizacja żywienia i usług gastronomicznych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
FORMY SZKOLENIOWE W PUBLICZNYCH SŁUŻBACH ZATRUDNIENIA PO REFORMIE SYSTEMU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Reforma kształcenia zawodowego Zielona Góra 20 czerwca.
Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Praktyczna nauka zawodu
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Najczęstsze nieprawidłowości spotykane w trakcie sprawdzania wymogów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty i w dokumentacji związanej z wpisem do.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo- wychowawczych Płock, 28 sierpnia 2013.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe szansą na rozwój kształcenia zawodowego
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Technik leśnik po zmianach w oświacie
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Centrum Szkolenia Zawodowego jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego i praktycznego.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
Struktura egzaminu zawodowego
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Przedmiotowy program nauczania dla zawodu
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Indywidualne nauczanie
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
Technik Organizacji Reklamy
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
Zasady realizacji kwalifikacyjnych kursów zawodowych na przykładzie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego „Elektryk” w Nowej Soli Zielona Góra.
Szkolenie uczniów klas drugich Egzamin z kwalifikacji E.12.
KONFERENCJA „oferta edukacyjna zs nr 1 w Olkuszu”
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
SESJA EGZAMINACYJNA W 2015 ROKU SPRAWDZIAN. PROGRAM SPOTKANIA Podstawy prawne sprawdzianu Terminarz dyrektora Sprawdzian w nowej formule Arkusz egzaminacyjny.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
KWALIFIKACYJNY KURS ZAWODOWY
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Kształcenie dualne.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Program nauczania dla zawodu
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

zsg.wroclaw.pl Kwalifikacyjne kursy zawodowe ( KKZ ) T.6 Sporządzanie potraw i napojów. T.15 Organizacja żywienia i usług gastronomicznych

KKZ to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę programową kształcenia w zawodach w zakresie jednej kwalifikacji. Jego ukończenie umożliwia przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, w zakresie tej kwalifikacji.

Akty prawne ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ze zmianami; rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej: w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego; w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach; w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych; w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych; w sprawie przypadków, w jakich do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat, oraz przypadków, w jakich osoba, która ukończyła gimnazjum, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy

Kto może organizować kursy? publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe w zakresie zawodów, w których kształcą; niepubliczne szkoły posiadające uprawnienia szkół publicznych, prowadzące kształcenie zawodowe w zakresie zawodów, w których kształcą; publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego; instytucje rynku pracy, wymienione w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową, np. OHP; podmioty prowadzące działalność oświatową, o której mowa w art. 83a ust. 2 ustawy o systemie oświaty, tj. osoby prawne i fizyczne prowadzące działalność oświatową, nieobejmującą prowadzenia szkoły, placówki lub zespołu, podejmowaną na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Formy kształcenia Kształcenie na kwalifikacyjnych kursach zawodowych może być prowadzone jako stacjonarne lub zaoczne, przy czym: kształcenie prowadzone w formie stacjonarnej musi odbywać się co najmniej przez trzy dni w tygodniu, kształcenie w formie zaocznej co najmniej raz na dwa tygodnie przez dwa dni.

Minimalna liczba godzin Forma stacjonarna: minimalna liczba godzin kształcenia na kwalifikacyjnym kursie zawodowym jest równa minimalnej liczbie godzin kształcenia zawodowego określonej w podstawie programowej kształcenia w zawodach dla danej kwalifikacji. Forma zaoczna: minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego nie może być mniejsza niż 65% minimalnej liczby godzin kształcenia zawodowego określonej w podstawie programowej kształcenia w zawodach dla danej kwalifikacji. ( regulowanie to zostało wprowadzone rozporządzeniem zmieniającym rozporządzenie w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych ).

Obowiązki organizatora KNO: 3. Kwalifikacyjne kursy zawodowe z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Obowiązki organizatora KNO: dostęp do oprogramowania, które umożliwia synchroniczną i asynchroniczną interakcję między słuchaczami lub uczestnikami a osobami prowadzącymi zajęcia; materiały dydaktyczne przygotowane w formie dostosowanej do kształcenia prowadzonego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość; bieżącą kontrolę postępów w nauce słuchaczy lub uczestników, weryfikację ich wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, w formie i terminach ustalonych przez podmiot prowadzący kształcenie; bieżącą kontrolę aktywności osób prowadzących zajęcia.

Ważne jest, by podmiot organizujący powyższą formę szkolenia ( KNO) przeprowadził szkolenie dla słuchaczy przed rozpoczęciem powyższych metod i technik i by słuchacze podpisali na liście obecności, że zostali o tym poinformowani. Powyższe metody i techniki nie mogą być stosowane w przypadku zaliczenia kursu. Zajęcia praktyczne i laboratoryjne nie mogą być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Organizator KKZ powinien zapewnić: kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje określone odpowiednio w przepisach wydanych na podstawie Karty Nauczyciela; odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia; bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki; nadzór służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia; przekazanie informacji do OKE w terminie 14 dni od daty rozpoczęcia kursu.

Dokumentacja KKZ program nauczania; dziennik zajęć; protokół z przeprowadzonego zaliczenia; ewidencję wydanych zaświadczeń. Do dziennika zajęć wpisuje się: imiona i nazwiska słuchaczy kwalifikacyjnego kursu zawodowego, pesel; liczbę godzin zajęć; tematy zajęć; obecność słuchaczy kursu.

Ewidencja wydanych zaświadczeń zawiera: imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL osoby, której wydano zaświadczenie, a w przypadku osoby, która nie posiada numeru PESEL – numer dokumentu potwierdzającego tożsamość; datę wydania zaświadczenia; numer zaświadczenia; potwierdzenie odbioru zaświadczenia.

Struktura i zawartość programu nauczania Kursy prowadzone są według programu nauczania uwzględniającego podstawę programową kształcenia w zawodach. Do programu nauczania kwalifikacyjnego kursu zawodowego odnoszą się dwa rozporządzenia: 1. rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach; 2. rozporządzenie w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych

Elementy programu nauczania KKZ Nazwa i formy kształcenia; Czas trwania, liczba godzin kształcenia i sposób jego realizacji; Wymagania wstępne dla uczestników i słuchaczy; Cele kształcenia; Plan nauczania określający nazwę zajęć oraz ich wymiar; Opis efektów kształcenia; Treści nauczania w zakresie poszczególnych zajęć i sposoby ich osiągania z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji; Wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych; Sposób i forma zaliczenia.

Grupy efektów i minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego 1. zawód kucharz Jest to zawód w zakresie jednej kwalifikacji. KKZ uwzględnia określone elementy podstawy programowej właściwe dla kształcenia w zawodzie. Kwalifikacja: T.6 - Sporządzanie potraw i napojów - przypisane są następujące efekty kształcenia: BHP 300 godz. Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru turystyczno-gastronomicznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PDG JOZ KPS PKZ(T.c) T6 700 godz. T.6. Sporządzanie potraw i napojów

Przykładowy szkolny plan nauczania /przedmiotowe kształcenie zawodowe 2013/2014 Kwalifikacje: kurs kwalifikacyjny zawodowy -kucharz , symbol 512001 K1 - Nazwa kwalifikacji : Sporządzanie potraw i napojów (symbol, T.6) Lp Obowiązkowe zajęcia edukacyjne   Liczba godzin w cyklu nauczania R. I R.II semestr 1/19 semestr 2/19 semestr 3/16 1 Język angielski zawodowy 2 76 Bhp w gastronomii 38 3 Wypsażenie techniczne 4 Podstawy działalności gospodarczej w gastronomii 108 5 Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem 270 Łączna liczba godzin 11 7 530 Przedmioty w kształceniu zawodowym praktycznym Pracownia gastronomiczna 13 474 Łączna liczba godzin kształcenia zawodowego 18 20 1004 Egzamin potwierdzający kwalifikację K1 odbywa się po III semestrze Semestr I i II trwają po 19 tygodni, semestr III trwa 16 tygodni

2. zawód technik żywienia i usług gastronomicznych Kwalifikacja: T.6 - Sporządzanie potraw i napojów T.15 - Organizacja żywienia i usług gastronomicznych -przypisane są następujące efekty kształcenia BHP 380 godz. Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru turystyczno-gastronomicznego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PDG JOZ KPS OMZ PKZ(T.c) PKZ(T.h) T.6 700 godz. Sporządzanie potraw i napojów T.15 300 godz. Organizacja żywienia i usług gastronomicznych praktyki zawodowe będą trwały 160 godz., proporcjonalnie po 80 godz.

Przykładowy szkolny plan nauczania / przedmiotowe kształcenie zawodowe Kwalifikacje: kurs kwalifikacyjny zawodowy K2 - T.15 Organizacja żywienia i usług gastronomicznych Lp Obowiązkowe zajęcia edukacyjne semestr I i II 30 tygodni Liczba godzin w cyklu nauczania   1. Zasdy żywienia człowieka 1 30 2. Organizacja produkcji gastronomicznej 3 90 3. Usługi gastronomiczne 2 60 Łączna liczba godzin 6 180 Przedmioty w kształceniu zawodowym praktycznym Pracownia planowania żywienia Pracownia obsługi klienta 7 210 Łączna liczba godzin kształcenia zawodowego 13 390 Minimalny wymiar praktyk zawodowych 80 h/2 tyg

Od kucharza małej gastronomii do technika żywienia i usług gastronomicznych Uzyskane wykształcenia Efekty kształcenia określone dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych Efekty kształcenia zrealizowane w dotychczasowym procesie kształcenia w szkole Efekty kształcenia, które powinien zrealizować uczestnik KKZ, po ukończeniu kucharza małej gastronomii Wykształcenie średnie (iceum lub technikum) Przygotowanie ogólno -zawodowe Potwierdzona kwalifikacja BHP PGD PDG 1 x 30 tyg= 30 godz JOZ 3 x 30 tyg= 90 godz KPS OMZ i PKZ(T.h) realizowane są w ramach kwalifikacji T.15 T.15 = 390 godz. PKZ (T.c) PKZ (T.h) T.6 T.15

Realizacja efektów kształcenia określonych w PP kształcenia Zawód : technik żywienia i usług gastronomicznych przedmiot Efekty kształcenia Efekty wspólne dla wszystkich zawodów Efekty kształcenia dla zawodów w ramach obszaru T-G [PKZ] Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie TŻUG BHP w gastronomii BHP, KPS PKZ:T.c T.6 Wyposażenie techniczne KPS PKZ: T.c Działalność gospodarcza w gastronomii PDG, JOZ, KPS PKZ: T.c; T.h Język obcy zawodowy JOZ, KPS, Technologia gastronomiczna PKZ: T.c, Zasady żywienia człowieka KPS, OMZ PKZ: T.c, T.h T.15 Organizacja produkcji gastronomicznej PKZ: T.h Usługi gastronomiczne Pracownia gastronomiczna BHP, KPS, OMZ Pracownia planowania żywienia PDG, JOZ, KPS, OMZ Pracownia obsługi klienta BHP, PDG, KPS, OMZ Praktyka zawodowa T.6, T.15

Ukończenie kwalifikacyjnego kursu zawodowego kwalifikacyjny kurs zawodowy kończy się zaliczeniem w formie ustalonej przez podmiot prowadzący kurs w przypadku, gdy dana kwalifikacja wyodrębniona została w więcej niż jednym zawodzie w zaświadczeniu należy wymienić wszystkie zawody, w których ta kwalifikacja występuje (np. Kwalifikacja T.6 – Sporządzanie potraw i napojów występuje w zawodzie kucharz oraz w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych )

Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, nazywany potocznie „egzaminem zawodowym”, jest formą oceny poziomu opanowania przez zdającego wiedzy i umiejętności z zakresu danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, ustalonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach. Punktem odniesienia do ustalenia wymagań egzaminacyjnych oraz zakresu tego egzaminu są efekty kształcenia określone w podstawie programowej kształcenia w zawodach. Organizator kwalifikacyjnego kursu zawodowego ma obowiązek poinformowania okręgowej komisji egzaminacyjnej o rozpoczęciu kształcenia w tej formie.

Dziękuję za uwagę Krystyna Szumilak zsg.wroclaw.pl Dziękuję za uwagę Krystyna Szumilak