PANEL (1): M ETA - EWALUACJA ORAZ ZAGADNIENIE PROGNOZOWANIA JAKO PUNKT WYJŚCIA DO EWALUACJI EX - ANTE K ONTEKST – INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ W.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Advertisements

Projekt współfinansowany częściowo przez Unię Europejską (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
ROK WDRAŻANIA FUNDUSZY STRUKTURALNYCH MOCNE I SŁABE STRONY SYSTEMU
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Wpływ i uwarunkowania rozwoju funduszy poręczeniowych w kontekście wyzwań związanych z realizacją RPO BGK, czerwiec 2008.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Wsparcie instrumentów inżynierii finansowej w ramach RPO WP na lata Radomir Matczak Departament Rozwoju.
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.
JASPERS – JEREMIE – JESSICA
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
System wsparcia funduszy kapitałowych inwestujących w małe i średnie przedsiębiorstwa MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY DEPARTAMENT POLITYKI REGIONALNEJ.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Fundusze poręczeniowe - uwarunkowania rozwoju, oczekiwania rynku i podjęte działania wzmacniające ich rolę w rozwoju MSP Poznań, wrzesień 2008.
Kierunki interwencji publicznej wobec finansowych instrumentów wsparcia MŚP w województwie pomorskim w perspektywie Radomir Matczak Departament.
1 POLITYKA REGIONALNA PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI JAKO CZYNNIK ROZWOJU GOSPODARCZEGO KONFERENCJA Szczecin, 25 kwietnia 2007 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Program „Samorządowa Polska” – mechanizm wspierania lokalnej
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
Krajowy System Usług dla MSP
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Realizacja programu pilotażowego Wsparcie inżynierii finansowej na rzecz rozwoju ekonomii społecznej Działanie 1.4 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Informacja z realizacji działań Biura Ewaluacji RPO w 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
FUNDUSZE PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Lipiec 2014 Oferta BGK w zakresie wdrażania instrumentów finansowych w ramach RPO Piotr Lasecki, Wiceprezes Zarządu BGK Oferta BGK w zakresie.
Funkcjonowanie funduszy poręczeniowych na poziomie krajowym i poziomie regionalnym. Ocena wsparcia funduszy poręczeniowych ze środków UE. Jan Szczucki,
Ocena wsparcia dla MŚP w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, XVI posiedzenie Grupy roboczej ds. MŚP przy KK NSRO Warszawa,
STAN SYSTEMU POŻYCZKOWO-GWARANCYJNEGO DLA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW szanse i wyzwania Barbara Bartkowiak VIII FORUM KORPORACYJNE Finansowanie polskich.
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców funkcjonującej w ramach Zespołu ds. uproszczeń MRR dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Program „Samorządowa Polska” Mechanizm finansowania dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców w ramach Programu „Samorządowa Polska” Prezentacja dla.
Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji VII. Polityka przedsiębiorczości.
Wsparcie rozwoju przedsiębiorstw Pomorza Zachodniego poprzez wybrane instrumenty inżynierii finansowej 28 listopad 2013 roku.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Świecie, 3 grudnia Województwo Kujawsko-Pomorskie – 88% UDZIAŁOWCY K-PFP: Toruńska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. – 12%
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Raport o sytuacji mikro i małych firm – poprawa nastrojów polskich przedsiębiorców Warszawa, 4 lutego 2015.
Instrumenty inżynierii finansowej UE z udziałem banków po 2013r. Prezentacja wyników najnowszych badań IBnGR Marta Penczar Instytut Badań nad Gospodarką.
 Priorytet dla wsparcia inwestycyjnego  Odchodzenie od dotacji na rzecz instrumentów zwrotnych  Wsparcie większej liczby przedsiębiorców  Zapobieganie.
Kujawsko – pomorskie dla… … biznesu Wsparcie bezpośrednie – dotacje Tereny inwestycyjne Turystyka biznesowa Zostań swoim szefem Internet /społeczeństwo.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Województwa Lubuskiego Pożyczki dla przedsiębiorców.
Michał Kopeć Bank Gospodarstwa Krajowego
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
Prorozwojowe narzędzia/instrumenty wsparcia
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Instrumenty zwrotne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 11 września 2018 r.
Zapis prezentacji:

PANEL (1): M ETA - EWALUACJA ORAZ ZAGADNIENIE PROGNOZOWANIA JAKO PUNKT WYJŚCIA DO EWALUACJI EX - ANTE K ONTEKST – INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ W ARSZAWA, VIII Konferencja ewaluacyjna Ewaluacja w systemie polityk publicznych, listopad Maciej Gajewski

Instrumenty inżynierii finansowej (IIF) w Polsce Rozwijane w celu ułatwiania przedsiębiorcom (MSP) dostępu do źródeł finansowania zewnętrznego, początkowo poprzez kapitalizację pośrednika finansowego, a obecnie poprzez podnoszenie jego zdolności operacyjnej (programy zwrotne). Rozwijane w oparciu o programy wsparcia publicznego, przeznaczone dla pośredników finansowych oferujących dany instrument. Obecnie funkcjonują dość dobrze ukształtowane sieci: funduszy poręczeniowych, funduszy pożyczkowych, funduszy inwestycyjnych typu kapitału zalążkowego. W ostatnim czasie główne źródła wsparcia kapitalizacji / zdolności operacyjnej pośredników wsparcia stanowiły: SPO WKP , RPO , Inicjatywa JEREMIE, PO IG , działania w ramach PO RPW. Zdecydowana dominacja wsparcia ze środków unijnych (ok % kapitału / zdolności operacyjnej ma takie pochodzenie)

Instrumenty inżynierii finansowej (IIF) w Polsce (skala) Wartość i struktura portfela kredytowego MSP, PL. Kapitalizacja IFF w Polsce (poręczenia, pożyczki), ok. 4,5 mld zł., tj. 3,1% portfela kredytowego MSP

Kluczowe obszary badawcze w kontekście potrzeb / źródeł meta-ewaluacji Na czym polegają niedoskonałości rynku finansowania potrzeb przedsiębiorstw w Polsce? Konieczność określenia braków / niedoskonałości oferty finansowania: (1) kapitał inwestycyjny vs. kapitał obrotowy, (2) finansowanie w ramach faz rozwojowych – faza startu, faza ekspansji, faza dojrzałości, (3) finansowanie dziedzinowe (np. innowacyjność, specjalizacja branżowa) Kto najsilniej odczuwa niedoskonałości rynku finansowania? Konieczność precyzyjnego zdefiniowania potrzeb potencjalnego odbiorcy wsparcia – beneficjent określny ogólnie, czy szczegółowa segmentacja ostatecznych adresatów wsparcia? Kto i czego potrzebuje? Czy występuje, a jeśli tak, to jaki jest zakres i skala luki w dostępie do finansowania zewnętrznego? Konieczność szacowania zapotrzebowania na ofertę IIF w kontekście trendów rozwojowych rynku finansowania w Polsce (np. dłużnego) oraz gotowości beneficjentów do korzystania z zewnętrznych źródeł finasowania. Jak ukierunkowywać interwencję IIF – na potrzeby dostarczycieli finansowania (aktywacja źródeł już istniejących), czy bezpośrednio pod potrzeby odbiorców ostatecznych (tworzenie nowych źródeł finansowania – np. pozabankowych). Jakie instrumenty inżynierii finansowej i przy jakim ich ukierunkowaniu najlepiej adresują potrzeby sektora przedsiębiorstw w dostępie do zewnętrznych źródeł finansowania? Co się sprawdziło, jakie są rzeczywiste efekty funkcjonowania IIF. Jaka jest wartość dodana IIF? Postać rynku w sytuacji braku dostępności IIF.

Zasoby vs. braki materiałów ewaluacyjnych dla celów meta-analizy Niewielka liczba badań skoncentrowanych na ocenie efektywności IFF (kilka ekspertyz i badań ewaluacyjnych), Badania skoncentrowane na ocenie wykorzystania wsparcia przez IFF (wskaźniki typu: liczba / wartość udzielonych … - koncentracja na ocenie stopnia zaangażowania). Przede wszystkim badania dotyczące instrumentów o charakterze dłużnym (poręczenia, pożyczki). Badania dotyczące luki kapitałowej – podejmowane dotąd w ograniczonej skali (wyrywkowo) – dyskusyjna i niejednolita metodologia. Rzadkość stosowania w badaniach podejścia kontrfaktycznego (w polskiej praktyce badania IIF jest to novum). Ogólnie, ograniczony zasób materiału informacyjnego. Ograniczony zasób materiału na temat potrzeb ostatecznych odbiorców wsparcia w zakresie dostępu do finansowania i stopnia ich rzeczywistego zaspokojenia. Brak ocen dotyczących funkcjonowania instrumentów typu equity. Trudności w wyznaczeniu zakresu i skali luki w dostępie do finansowania (zarówno finansowej, jak i kapitałowej) – bardzo zróżnicowane podejścia, zróżnicowane wyniki. Trudności w ocenie efektów funkcjonowania poszczególnych IIF i ich skuteczności. Brak ogólnych ocen oddziaływania IIF na gospodarkę krajową / regionalną.

Podstawowe trudności / dylematy w związku z meta-analizą w sferze IFF (1) W programach wsparcia nie podjęto dotąd próby zdefiniowania: kryterium sukcesu wdrożenia / rezultatów funkcjonowania IIF, innych kryteriów oceny działania poszczególnych rodzajów IIF. W tej sytuacji wszelkie pogłębione oceny są bardzo utrudnione i dyskusyjne. W rezultacie brak jest takich ocen. W programach wsparcia brak jest zachęt / nagród (za wyjątkiem Inicjatywy JEREMIE) dla najsprawniejszych pośredników finansowych – trudno jest mówić o istnieniu mechanizmów motywujących do rozszerzania skali i podnoszenia jakości działania. Bardzo trudna dostępność baz danych beneficjentów IIF (problem ochrony danych osobowych, w przypadku Inicjatywy JEREMIE także wynikający z klauzul ochrony tajemnicy bankowej) – źródła danych o efektach pojawiających się po stronie beneficjentów IIF są więc: fragmentaryczne i pod wieloma względami bardzo kosztowne. Jest to bardzo poważny, praktyczny problem. Brak jednolitego formatu danych.

Podstawowe trudności / dylematy w związku z meta-analizą w sferze IFF (2) Brak informacji o kosztach i wynikach finansowych funkcjonowania IFF (rachunek wyników) – jaki jest rzeczywisty koszt dostarczenia produktu finansowego beneficjentowi wsparcia? Brak analiz o stratowości poszczególnych IIF, braki w zakresie analiz ryzyka portfeli klientów IFF, np. start-upów. Brak badań / konkluzji w sprawie kształtowania się przyszłego popytu na produkty finansowe ze strony przedsiębiorców dotąd niekorzystających z finansowania dłużnego. Brak standardów operacyjnych dla poszczególnych rodzajów IFF (np. na wzór europejskiego standardu Code of Good Conduct /…/).

Obszary analiz / wniosków przydatnych z punktu widzenia meta-analizy IFF PRZYDATNE (do wykorzystania) Segmentacja adresatów oferty IIF (źródła i wnioski wskazujące na segmenty potencjalnych beneficjentów, szczególnie odczuwających problemy w dostępie do źródeł finansowania zewnętrznego: firmy młode, starterzy, firmy innowacyjne, firmy mikro). Wnioski w sprawie mechanizmów podziału ryzyka (re-poręczenia, poręczenia portfelowe – odpowiednio dla instrumentów poręczeniowych / pożyczkowych). Wskazania dotyczące rodzajów i charakterystyk produktów IIF (mikropożyczki, pożyczki specjalizowane: starterzy, innowacyjność, na inwestycje, na kapitał obrotowy NIE PRZYDATNE (dyskusyjne) Wielkość zapotrzebowania, w przekroju na poszczególne rodzaje IFF / produkty finansowe (nieudane próby pomiaru luki finansowej). Efektywność działania IFF, mierzona kosztem dostarczenia instrumentu, z uwzględnieniem stratowości (rachunek wyników IFF). Rezultaty, oddziaływania na sytuację beneficjentów wsparcia / gospodarki regionalnej / krajowej. Ocena wartości dodanej (zbyt rozległe braki danych / wniosków).

Sposoby reakcji na trudności w pozyskiwaniu danych dla celów meta-analizy Badania dotyczące skuteczności i efektywności zastosowania poszczególnych instrumentów (np. trwałość finansowania przedsięwzięć typu startup) Badania dotyczące rachunku wyników IIF (np. funduszy pożyczkowych / poręczeniowych), w tym badania kosztochłonności pozyskania i wykorzystania wsparcia przez IIF (szacowanie odpisu na koszty, koszty usług uzupełniających). Studia przypadków przedsiębiorców korzystających ze wsparcia IIF (ścieżki od koncentracji na finansowaniu własnym do powszechnego korzystania z finansowania zewnętrznego – w jakim stopniu zmiana wywołana została przez wykorzystanie IIF? Badania tego typu mogą ujawnić rzeczywiste potrzeby firm w kontekście ich kolejnych faz rozwojowych). Studia przypadków odnoszące się do współpracy IIF z podstawowym dostarczycielem finansowania – sektorem bankowym – w zakresie: (i) przydatności mechanizmu poręczeniowego, (ii) aktywacji przez mechanizm pożyczkowy nowych grup klientów dla sektora bankowego.

Wnioski i wskazania Obecnie, na podstawie dostępnych materiałów źródłowych, prognozowanie zapotrzebowania na IFF w Polsce jest wielce utrudnione – obarczone będzie ponadprzeciętnym ryzykiem błędu. Sytuację tę mogą zmienić dwa realizowane obecnie badania (MRR, efektywność IFF + luka w finansowaniu – oba badania o charakterze ogólnopolskim). Należy stworzyć system zbierania danych o wynikach działania IIF, w tym o stratowości (niezbędny do pomiaru efektywności IFF) oraz system udostępniania baz danych beneficjentów dla celów badawczych. Należy odejść od prób precyzyjnego szacowania luki w finansowaniu (z uwagi na charakter tego zjawiska wyniki w tym zakresie będą zawsze wątpliwe). Szerzej wykorzystać podejście analizy studium przypadku do badania efektów / stopnia zaspokojenia potrzeb po stronie korzystających z produktów inżynierii finansowej. Należy zdefiniować pojęcie sukcesu IIF oraz dodatkowe wskaźniki pomiaru efektywności IFF. Ukierunkować analizy / oceny pod kątem tych wskaźników. Uzupełnić luki w badaniach (instrumenty typu equity).

Maciej Gajewski Dziękuję za uwagę!