Kontekst utworzenia nowego prawa telekomunikacyjnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Konkurencja na rynku energii – fakty i mity Marian Babiuch Prezes PTEZ Kazimierz Dolny, Marca 2010 Ogólnopolski Kongres Energetyczno – Ciepłowniczy.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Warszawa, 19 lutego 2007 r. Agnieszka Suska-Buława
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Transakcje kompensacyjne
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Struktura Austriackiego Urzędu Regulacji Radiofonii i Telewizji
POŁĄCZONY REGULATOR BRYTYJSKI: OFCOM
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Ochrona danych osobowych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
2658_000328WA_201616_013 Oderwijmy się na moment od naszych codziennych zmagań i pozwólmy sobie na chwilę refleksji nad nową rzeczywistością. Jesteśmy.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
2658_000328WA_201616_013 Oderwijmy się na moment od naszych codziennych zmagań i pozwólmy sobie na chwilę refleksji nad nową rzeczywistością. Jesteśmy.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Uniwersytet Medyczny im
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
STREFA PRZYSZŁOŚCI -inicjatywy ŁSSE w celu pozyskiwania inwestycji Maciej Rapkiewicz – Prezes Zarządu Konferencja „Promocja atrakcyjności inwestycyjnej.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Konkurencja a polityka konkurencji
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
UKE Praktyczne aspekty dostępu hurtowego do sieci POPC Warszawa, 20 czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

Krajowe Sympozjum Telekomunikacyjne 2720_000412WA_201616_014 ROZWÓJ POLSKIEGO SEKTORA TELEKOMUNIKACYJNEGO W KONTEKŚCIE PRZEPISÓW NOWEGO PRAWA TELEKOMUNIKACYJNEGO - na ile nowe regulacje będą stymulować rozwój społeczeństwa informacyjnego Karol Działoszyński POSEŁ SEJMU RP Krajowe Sympozjum Telekomunikacyjne Bydgoszcz, 6 września 2000 r. Karol.Dzialoszynski@sejm.gov.pl

Kontekst utworzenia nowego prawa telekomunikacyjnego SPIS TREŚCI Kontekst utworzenia nowego prawa telekomunikacyjnego Kluczowe elementy nowej ustawy Instytucjonalne aspekty społeczeństwa informacyjnego

Kontekst utworzenia nowego prawa telekomunikacyjnego Kluczowe elementy nowej ustawy Instytucjonalne aspekty społeczeństwa informacyjnego

Prawo telekomunikacyjne z 1990 r. 2720_000412WA_201616_014 SYTUACJA OBECNA rozwój rynku Zmiany technologiczne Konieczność wprowadzenie nowej ustawy, uwzględniającej zarówno wzorce zachodnie, jak i specyfikę polską Przygotowanie Polski do wejścia do UE Prawo telekomunikacyjne z 1990 r. Postępująca liberalizacja rynku wzrost oczekiwań konsumentów

CELE I WPŁYW PRAWA TELEKOMUNIKACYJNEGO Rząd i przepisy będą spełniać coraz mniejszą rolę w rozwoju sektora Ustawa jest wyraźnie ukierunkowana na ograniczanie interwencji Rządu w sektorze Wydawane zgodnie z ustawą przepisy prowadzą do redukcji kontroli regulacyjnej w sektorze O większości cen decyduje wolny rynek Od rynku będzie zależeć, kiedy, jak i za jaką cenę będą świadczone nowe usługi Cele ustawy Dziś 2009 Wprowadzić Prawo stopniowo ograniczające rolę Rządu i Regulatora w sektorze Wyznaczyć jasne wytyczne dotyczące zakresu rozporządzeń i mechanizmów rynkowych Wyznaczyć jasny kierunek dla wydawanych rozporządzeń Rola rynku i konkurencji Rola rządu Uregulowania Zarządzanie sektorem w fazie rozwoju Wspieranie rynków zliberalizowanych Obszar działania rządu

Zgodność z zaleceniami i praktyką Unii Europejskiej 2720_000412WA_201616_014 Liberalizacja - cele Sposób realizacji zadań zgodnie z założeniami UE Cele liberalizacji Zadania Rozbudowa infrastruktury Zapewnienie opłacalności inwestycji w sieci dostępowe Świadczenie usług telefonicznych na terenie całego kraju Zgodność z zaleceniami i praktyką Unii Europejskiej Rozwój konkurencji Wprowadzenie konkurencji w oparciu o infrastrukturę poprzez zniechęcenie odsprzedawania usług Wprowadzenie konkurencji we wszystkich segmentach rynku Wprowadzenie kosztowej orientacji taryf z ich stopniowym równoważeniem Traktowanie połączeń międzyoperatorskich jako integralnej części liberalizacji Ochrona konsumentów Zapewnienie wysokiej jakości usług po przystępnych cenach Prywatyzacja operatora narodowego Zachęcenie inwestora strategicznego do zainwestowania odpowiednich środków Zagwarantowanie wpływów do Skarbu Państwa Przystąpienie do Unii Europejskiej Dostosowanie prawa do dyrektyw UE

Kontekst utworzenia nowego prawa telekomunikacyjnego Kluczowe elementy nowej ustawy Instytucjonalne aspekty społeczeństwa informacyjnego

Główne aspekty ustawy PRAWO TELEKOMUNIKACYJNE 2720_000412WA_201616_014 Główne aspekty ustawy PRAWO TELEKOMUNIKACYJNE Harmonizacja z ustawodawstwem Unii Europejskiej Powołanie Urzędu Regulacji Telekomunikacji Określenie zasad polityki cenowej operatorów Uregulowanie Usług Powszechnych

OBSZARY UJĘTE W NOWYM PRAWIE TELEKOMUNIKACYJNYM 2720_000412WA_201616_014 OBSZARY UJĘTE W NOWYM PRAWIE TELEKOMUNIKACYJNYM Obszary kluczowe Obszary istotne Obszary pozostałe Usługi powszechne Znacząca i dominująca pozycja rynkowa Zasady współpracy operatorów (interconnect) Zasady świadczenia usług telekomunikacyjnych Organy regulacyjne Infrastruktura telekomunikacyjna Zezwolenia i pozwolenia Sytuacje szczególnych zagrożeń Tajemnica telekomunikacyjna Gospodarka zasobami numeracji i częstotliwości Kontrola i przepisy karne Przepisy przejściowe

USŁUGI POWSZECHNE 2720_000412WA_201616_014 Kluczowe zagadnienia Implikacje Rodzaje usług Usługi telefoniczne, faksowe i transmisja danych w paśmie fonicznym za pomocą modemów Usługa biura numerów Udogodnienia dla niepełnosprawnych Szczegółowy wykaz usług dla abonenta Zapewnienie obywatelom podstawowego dostępu do usług. . . Przy jednoczesnym uniknięciu nadmiernej ingerencji o swobodę działalności gospodarczej operatorów oraz . . . Zgodność z tendencjami UE, odbiegającymi od finansowania obowiązku świadczenia usług powszechnych Zasady świadczenia Niemożność odmówienia przez operatora zawarcia umowy Określenie w umowie terminu rozpoczęcia świadczenia usług Niemożność zaprzestania świadczenia usług do czasu przejęcia ich przez innego operatora Metody finansowania Nie narzucone w ustawie

ZNACZĄCA I DOMINUJĄCA POZYCJA RYNKOWA Kluczowe zapisy Implikacje Operator dominujący Dodatkowe obowiązki Przedkładanie regulatorowi wzorów umów o świadczenie usług powszechnych Odrębna kalkulacja kosztów dla każdej usługi Szczegółowe określenie rynków, na których zajmowana jest pozycja znacząca/dominująca oraz sposobu definiowania pozycji znaczącej jest zgodne z podejściem stosowanym w UE Obowiązek uwzględnienia kosztów przy ustalaniu cen wyklucza ryzyko dotowania usług powszechnych, a co za tym idzie działalność antykonkurencyjną Operator o znaczącej pozycji rynkowej Główne obowiązki Ceny usług powszechnych uwzględniają koszt ich świadczenia Przedkładanie regulatorowi projektu cennika usług powszechnych Dla każdego rynku

ZASADY ŁĄCZENIA SIECI I WSPÓŁPRACY OPERATORÓW 2720_000412WA_201616_014 ZASADY ŁĄCZENIA SIECI I WSPÓŁPRACY OPERATORÓW Kluczowe zapisy Uzasadnienie Obowiązek połączenia sieci z siecią innego operatora dla operatorów o znaczącej pozycji rynkowej Obowiązek opracowania przez operatora dominującego ramowych umów o współpracy Dopuszczenie dopłat do deficytu na sieci lokalnej Obowiązek kosztowej orientacji rozliczeń w przypadku operatorów dominujących Umowy, której stroną jest operator znaczący, są przekazywane regulatorowi Opracowanie ramowych umów o współpracy jest zgodne z zapisami w dyrektywach UE Dopłaty do deficytu lokalnego są przewidywane przez UE w sytuacji przeprowadzenia równoważenia taryf

ZASADY ŚWIADCZENIA USŁUG TELEKOMUNIKACYJNYCH 2720_000412WA_201616_014 ZASADY ŚWIADCZENIA USŁUG TELEKOMUNIKACYJNYCH Kluczowe zapisy Uzasadnienie Ustalenie warunków umowy o świadczenie usług Zagwarantowanie abonentowi podstawowej ochrony w zakresie warunków zawierania umów Obowiązek corocznego przedkładania regulatorowi sprawozdania z działalności Zdobycie przez prezesa URT informacji o rynku, służących do podejmowania decyzji Obowiązek wykonywania zadań na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa Zapewnienie podstawowych ustaleń co do bezpieczeństwa obywateli

ORGANY REGULACYJNE Prezes URT 2720_000412WA_201616_014 Ustalenia pierwotne Obecny zapis Uzasadnienie Prezes URT Prezes PAR Prezes URT Utworzenie silnego organu regulacyjnego Prowadzenie ujednoliconej polityki wobec zarówno rynku telekomunikacyjnego, jak i działalności związanej z gospodarką widma częstotliwości Działania Regulacja działalności telekomunikacyjnej Ocena funkcjonowania rynku Współdziałanie przy tworzeniu aktów prawnych Działania Obserwacja stanu widma częstotliwości fal radiowych Prowadzenie międzynarodowych uzgodnień co do przeznaczeń częstotliwości Przygotowanie projektu ?? tablicy przeznaczeń częstotliwości Współdziałanie przy tworzeniu aktów prawnych Działania Wykonywanie zadań z zakresu regulacji działalności telekomunikacyjnej, gospodarki częstotliwościowej oraz spełnienia wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej Ocena funkcjonowania rynku Współdziałanie przy tworzeniu aktów prawnych

INFRASTRUKTURA TELEKOMUNIKACYJNA 2720_000412WA_201616_014 INFRASTRUKTURA TELEKOMUNIKACYJNA Zagadnienie Kluczowe ustalenia Uzasadnienie zapisu Wymagania dla sieci i urządzeń Poza podstawowymi wymaganiami, możliwość określenia dodatkowych wymagań dotyczących m.in. zapewnienia ochrony tajemnicy telekomunikacyjnej, umożliwienia dostępu służbom ustawowo powołanym do niesienia pomocy, przystosowań dla osób niepełnosprawnych Położenie nacisku na aspekty społeczne Homologacja Spełnienie zasadniczych wymagań potwierdza certyfikat zgodności Ewidencja i współużytkowanie Obowiązek umożliwienia innym operatorom współkorzystania z elementów infrastruktury: budynków, linii, kanalizacji, słupów, wieży i masztów

ZEZWOLENIA I POZWOLENIA 2720_000412WA_201616_014 ZEZWOLENIA I POZWOLENIA Zagadnienie Kluczowe ustalenia Uzasadnienie zapisu Zezwolenie Zezwolenie określa podstawowe informacje Prezes URT może cofnąć zezwolenie przy naruszeniu przez operatora przepisów ustawy, uchylaniu się od opłat Maksymalnie liberalne podejście do zasad prowadzenia przez operatorów działalności Zgłoszenie działalności Wymagane jest jedynie zgłoszenie działalności telekomunikacyjnej Wejście w życie za rok centralnego Rejestru Sądowego - chęć ograniczenia biurokracji Pozwolenia Wydawane przez prezesa URT Opłaty Roczna opłata za rezerwację częstotliwości Dodatkowo jednorazowa opłata poprzez wprowadzenie przetargu Określenie przeznaczenia opłat stanowiących dochód URT Wprowadzenie przetargu umożliwia merytoryczny wybór podmiotu Umożliwienie m.in. finansowania kosztów przetargu

POZOSTAŁE OBSZARY (1) 2720_000412WA_201616_014 Zagadnienie Obecne zapisy Uzasadnienie Sytuacja szczególnych zagrożeń Tajemnica telekomunikacyjna Obowiązek posiadania aktualnego planu działań, co do zachowania ciągłości świadczenia usług, wzajemnej współpracy oraz zabezpieczenia sieci i urządzeń Szczegółowe wymienianie danych osobowych użytkownika, które mogą być przetwarzane Troska o odpowiednie zabezpieczenia w razie zagrożenia Ochrona użytkowników końcowych

POZOSTAŁE OBSZARY (2) 2720_000412WA_201616_014 Zagadnienie Obecne zapisy Uzasadnienie Gospodarka zasobami numeracji/częstotliwości Kontrola i przepisy karne Przepisy przejściowe Numeracja przydzielana przez Prezesa URT Szczegółowo określone warunki cofania przydziału Nadzór nad gospodarką częstotliwości sprawowany przez Prezesa URT Kontrola w rękach Prezesa URT szczegółowy wykaz sytuacji, w których podmiot podlega karze Wyłączność TP S.A. w usługach międzynarodowych Zniesienie PtiPu i PARu Utworzenie silnego organu regulacyjnego Klarowne wymienianie sytuacji podlegających karze Określenie koniecznego procesu przejścia

Kontekst utworzenia nowego prawa telekomunikacyjnego Kluczowe elementy nowej ustawy Instytucjonalne aspekty społeczeństwa informacyjnego

Wzrost PKB oraz dostępność usług telekomunikacyjnych 2720_000412WA_201616_014 Wzrost PKB oraz dostępność usług telekomunikacyjnych stanowi szansę rozwoju gospodarki elektronicznej 40% 6000 35% 5000 30% 4000 25% 20% 3000 15% 2000 10% 1000 5% 0% 1999 2000 2001 2002 2003 stacjonarni komórkowi Internet PKB per capita (USD)

Łączny wzrost wartości spółek internetowych 2,1 mld USD Potencjał polskiego Internetu został dostrzeżony przez inwestorów Indeks spółek sektora teleinformatycznego w porównaniu do indeksu WIG* (wartość w dniu 2.11.1999 = 100) Wzrost wartości spółek internetowych w okresie od 11.1999 do 02.2000 mln USD % Indeks spółek teleinformaty-cznych Łączny wzrost wartości spółek internetowych 2,1 mld USD Agora 188 +134% Prokom 158 Softbank 114 +40% Indeks WIG Optimus 251 Łączny wzrost wartości spółek internetowych 2,1 mld USD Comarch 140 11.1999 02.2000 Computerland 101 3,2% 5,7% 170 Szeptel Udział sektora teleinformatycznego w kapitalizacji WIG * Indeksy WGPW obliczone z wyłączeniem udziału TP SA, w skład indeksu teleinformatycznego wchodzą Optimus, Prokom, Softbank, Computerland, Elzab (oraz TP SA, którą tu wyłączono) Źródło: Raporty banków inwestycyjnych, GPW

UŻYTKOWNICY INTERNETU 2720_000412WA_201616_014 UŻYTKOWNICY INTERNETU SZACUNKOWO Procent populacji* W Polsce mało osób korzysta z Internetu Wielka Brytania Szwecja USA Norwegia Finlandia Kanada Australia Singapur Holandia Japonia Niemcy Hiszpania Francja Włochy Polska * Daty badań w poszczególnych krajach mało się różnią Źródło: NVA

ROZWÓJ GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ 2720_000412WA_201616_014 ROZWÓJ GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Aspekty społeczno-kulturowe Transformacja gospodarki; przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego Aspekty kulturowe GOSPODARKA ELEKRONICZNA Nowe miejsca pracy Walory edukacyjne Aspekty społeczno-ekonomiczne

2720_000412WA_201616_014 PRZESZKODY Dostęp do Internetu kosztowny, wolny i bez gwarancji prywatności Społeczeństwo w niewystarczającym stopniu posiadające umiejętności wykorzystania Internetu Brak wystarczająco dynamicznej, przedsiębiorczej i nastawionej na klienta kultury Sektor publiczny nie odgrywa odpowiednio aktywnej roli w promowaniu nowych usług

Model regulacji dla gospodarek rozwijających się 2720_000412WA_201616_014 Model regulacji dla gospodarek rozwijających się Klienci Priorytety Indywidualni Przedsię-biorstwa ROZWIJAJĄCA SIĘ GOSPODARKA Szybka rozbudowa infrastruktury Ustalanie cen uzasadnione ekonomicznie Rozbudowa instytucji regulacyjnych w celu wsparcia rozwoju sektora Zagwarantowanie stabilności finansowej i możliwych do zaakceptowania poziomów istniejącego zatrudnienia Operatorzy Społeczeństwo Dotychczasowi Nowi Zatrudnienie Dochody Państwa Poziomy Obsługi Penetracja Postęp techniczny Producenci sprzętu Telefony Centrale

Usługi społeczeństwa informacyjnego dla POLSKI ASPEKTY PRO ROZWOJOWE DLA GOSPODARKI Wpływ na rozwój sektora usług Nowe miejsca pracy związane z e-commerce Integracja rynku teleinformatycznego z rynkiem mediów Współuczestniczenie w międzynarodowej wymianie usług Innowacje w zakresie transferu nowoczesnych technologii Poprawa efektywności procesów gospodarczych Poprawa konkurencyjności gospodarki Czynniki makroekonomiczne Czynniki rozwoju społecznego oraz kulturalnego Dostęp do nowoczesnych globalnych mediów Możliwość usprawnienia działania systemu administracji Efektywny dostęp do światowych zasobów kulturalnych Wzmocnienie więzi kulturowych z Polakami na świecie Nowoczesne usługi kultury masowej np. video-on-demand Uczestnictwo w światowym życiu naukowym Rozwój Społeczeństwa Informacyjnego

ROZWÓJ SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO W POLSCE Wprowadzenie młodzieży w erę cyfrową Inicjatywy społeczno- edukacyjne Szybki dostęp do Internetu dla studentów i naukowców Udogodnienia dla niepełnosprawnych

IMPLIKACJE DLA POLSKI Regulacje Gospodarka Aspekty społeczne 2720_000412WA_201616_014 IMPLIKACJE DLA POLSKI Regulacje Gospodarka Aspekty społeczne Transmisja danych w paśmie fonicznym za pomocą modemów powinna być uznana za usługę powszechną Transformacja dotychczasowych modeli funkcjonowania przedsiębiorstw i rynków nastąpi w szybkim czasie Powinny być wprowadzone inicjatywy promujące dostęp do Internetu w szkołach, uczelniach i ośrodkach badawczych

FUNDAMENTY STRATEGII DLA ROZWOJU E-COMMERCE 2720_000412WA_201616_014 FUNDAMENTY STRATEGII DLA ROZWOJU E-COMMERCE Zrozumienie Zasięg Zaufanie Mechanizmy konkurencji rynkowej Konkurencyjne środowisko Stabilne warunki regulacyjne Rozwój rynku usług e-comerce w Polsce wymaga: zapewnienia stabilnych warunków prawnych zaangażowania administracji państwowej współpracy z przedsiębiorcami, inwestorami Zaangażowniie administraji Nadzór państwa

Karol Działoszyński Karol.Dzialoszynski@sejm.gov.pl 2720_000412WA_201616_014 Karol Działoszyński POSEŁ SEJMU RP Karol.Dzialoszynski@sejm.gov.pl