ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Advertisements

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
PUBLICZNE GIMNAZJUM W DRAWSKU
MATURA 2015.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Praca domowa w procesie dydaktycznym
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
ROK SZKOLNY 2013/2014. Nr for my FormaOsoba prowadzącaLiczba godzin Cena 232Jak pracować w klasie IV na lekcjach języka polskiego? Refleksje nauczyciela.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie 1. O wyższą jakość kształcenia Znaczenie funkcji diagnostycznej egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej.
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
PLANOWANIE LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Blended learning w naszej szkole WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
compulsory full-time education
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Informator dla rodziców
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Egzamin maturalny w 2017 roku
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA)
Zapis prezentacji:

ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO ĆWICZENIA Z DYDAKTYKI SZCZEGÓŁOWEJ JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ Prowadzący: dr Anna Adamczuk-Stęplewska

Rola nauczyciela w myśl Nowej Podstawy Programowej (NPP) Nauczyciel na poziomie ponadgimnazjalnym koncentruje się na (E. Jaskóła): przewodnictwie, stymulacji rozwoju, motywacji do wnikliwej lektury tekstu literackiego. Dlatego nauczyciel: stymuluje działania ucznia, rozwija jego zainteresowania, pokazuje zjawiska w kulturze i sztuce, inspiruje do podejmowania działań.

UCZEŃ JAKO PODMIOT DZIAŁAŃ DYDAKTYCZNYCH Charakterystyka kompetencji ucznia szkoły ponadgimnazjalnej. Charakterystyka osobowości ucznia szkoły ponadgimnazjalnej.

Kompetencje ucznia szkoły ponadgimnazjalnej: świadomie odbiera kulturę, potrafi syntetyzować i systematyzować zjawiska związane z tradycją kulturową, językiem i otaczającą rzeczywistością, czyta w sposób refleksyjny (podczas lektury w dojrzały sposób stawia pytania i poszukuje na nie odpowiedzi zarówno w sztuce jak i w filozofii).

Osobowość ucznia szkoły ponadgimnazjalnej 16-19 latek jest szczególnie wrażliwy na punkcie swojej podmiotowości, jest wewnętrznie sprzeczny: ma wyostrzony krytycyzm jednocześnie tolerancyjny wobec niekonwencjonalnych zachowań, jest spontaniczny i emocjonalny, oczekuje natychmiastowych efektów swojej działalności, w tym intelektualnego wysiłku (np. w uzyskiwaniu informacji, podczas lektury), nastawiony na realizację swoich potrzeb i oczekiwań, które mają związek z przyjemnością i korzyścią (A.Janus-Sitarz).

UKŁAD TREŚCI NAUCZANIA Liniowy sposób realizacji treści nauczania. Połączenie treści programowych III (gimnazjum) i IV (sz.ponadgim.) etapu. G + LO = MATURA

TREŚCI NPP WSPÓLNE DLA III I IV ETAPU EDUKACYJNEGO Dla III i IV etapu określone są takie same (Zał. Nr 4 rozp.): cele kształcenia ogólnego najważniejsze kompetencje zdobywane przez ucznia (dot. kształcenia ogólnego) zadania i działalność edukacyjna szkoły wspólny i jednakowy zasób wiedzy w zakresie podstawowym

Zadania szkoły w NPP: posługiwanie się językiem polskim, przygotowanie się do życia w społeczeństwie informacyjnym, przygotowanie się do samokształcenia, wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystania informacji, wychowanie ucznia do właściwego odbioru i wykorzystaniu mediów, posługiwanie się językami obcymi odpowiednio na PP (Poziomie Podstawowym) i PR (Poziomie Rozszerzonym), efektywne kształcenie w zakresie nauk przyrodniczych (Strategia Lizbońska), zapewnienie edukacji zdrowotnej, zagwarantowanie rozwoju społecznego uczniów, kształcenie w myśl „strategii uczenia się przez całe życie” (Strategia Lizbońska).

RÓŻNICE POMIĘDZY III I IV ETAPEM EDUKACYJNYM Na IV etapie edukacyjnym: przedmioty strategiczne nauczane na PP i PR

EGZAMIN MATURALNY Matura na poziomie podstawowym, jako egzamin wieńczący dwunastoletni okres nauczania, będzie opierać się o utwory, które na obu etapach: gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym opatrzone zostały gwiazdką, sygnalizującą obowiązkową, bezwzględną ich obecność na lekcjach języka polskiego.

PODSTAWA EDUKACJI POLONISTYCZNEJ NA IV ETAPIE EDUKACYJNYM Ważne jest, by na każdej lekcji języka polskiego uczeń „pochylał się” nad tekstem literackim lub jakimś innym tekstem kultury i prowadził wokół niego czynności analityczne i hermeneutyczne, a nie tylko przyswajał faktografię historycznoliteracką (geneza dzieła, towarzyszące mu idee epokowe, biografia autora).

PODSTAWA EDUKACJI POLONISTYCZNEJ NA IV ETAPIE EDUKACYJNYM A zatem nauczyciel w ciągu trzech lat nauki w szkole ponadgimnazjalnej zobligowany jest do uświadomienia uczniom istnienia i znaczenia procesu historycznoliterackiego, akcentując w nim przede wszystkim dialog współczesności z tradycją literacką.

DOMINUJĄCA ZASADA W NPP W NPP dominuje zasada: nierozdzielania elementów z zakresu językoznawstwa i literaturoznawstwa. Język jest bowiem tworzywem literatury i owe wzajemne relacje obu dyscyplin zostały wpisane do treści nauczania tak, by maturzysta był świadom różnych funkcji zarówno języka, jak i literatury. Świadomość językowa została wyodrębniona w obszarze działań związanych zarówno z odbiorem wypowiedzi, jak i ich tworzeniem.

ANALIZA I INTERPRETACJA Podstawową umiejętnością konieczną w dorosłym życiu każdego człowieka jest: analiza i interpretacja Analizy faktów literackich uczy się dziecko już od szkoły podstawowej – próbując je ze sobą porównywać i oceniać, dokonuje pierwszych działań interpretacyjnych. Interpretacja stanowi zawsze oczywistą konsekwencję myślenia analitycznego, które wyrasta ze sposobu odbioru tekstu.

TWORZENIE WŁASNEGO TEKSTU UKŁAD TREŚCI W NPP Następujący schemat ilustruje wzajemne relacje poszczególnych treści: ODBIÓR ANALIZA INTERPRETACJA TWORZENIE WŁASNEGO TEKSTU

CELE NAUKI W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ Nauka w szkole ponadgimnazjalnej ma zmierzać do: uporządkowania wiedzy, uświadomienia relacji między różnymi zjawiskami w literaturze i kulturze, zrozumienia procesów kulturowych, ich wzajemnych zależności i odmienności, a także wynikania, przenikania, zróżnicowań i podobieństw.

ANALIZA PORÓWNAWCZA CELÓW I TREŚCI KSZTAŁCENIA NA III I IV ETAPIE EDUKACYJNYM