Międzynarodowy projekt „Pruzzenland. Regionalne konstrukcje tożsamości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele: 1. rozumienie podstaw relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną, 2. poznanie nowoczesnego procesu edukacji i jego uwarunkowań, 3. wyposażenie.
Advertisements

Program Partnerstwa Transgranicznego podsumowanie dla projektów sfery pomocy społecznej Warszawa,
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
Projekty planowane do realizacji w ramach nadkontraktacji ZPORR
Polityka spójności Unii Europejskiej - Cel Europejska Współpraca Terytorialna maja 2008 roku.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
GIMNAZJUM NR ul. Szarych Szeregów 6
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Kreacja i promocja nowej marki regionu
II Wrocławskie Spotkania Bibliotekarzy Polonijnych Wrocław, 18–19 czerwca Instytut im. Herdera w Marburgu założony w 1950 r. jako część akademii.
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej (Program LLP – Leonardo da Vinci). Projekt i jego treść odzwierciedlają jedynie stanowisko.
poszukiwania stypendium
Program Partnerstwa Transgranicznego założenia i rezultaty Supraśl,
Konferencja prasowa Zarządu Województwa Lubuskiego r.
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania transportem miejskim moderator: dr Michał Wolański Katedra Transportu Szkoły Głównej Handlowej Doskonalenie zarządzania.
Propozycja wspólnego projektu
Innowacyjna kontynuacja aktywna adaptacja Program wyborczy Dr hab. Agnieszka Pawłowska, prof. nadzw.
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
Warsztat transgraniczny - wspólne projekty Konferencja 10 grudnia 2012.
Główne cele i zadania Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kielcach określa Statut zatwierdzony decyzją Zarządu Województwa Świętokrzyskiego i Świętokrzyskiego.
(Francja, Wielka Brytania, Rosja, USA) (Niemcy i Austro-Węgry)
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Nabór wniosków INTERREG IIIA / TACIS Wspólny Sekretariat Techniczny INTERREG 2005.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
OFERTA EDUKACYJNA na rok szkolny 2011/12 I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie
Pp. Instytutu Slawistyki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Lokalna Grupa Działania na terenie 7 Gmin
ROBUSD (Reducing Bullying Strenghtening Diversity)
DAAD i jej oferta stypendialna dla Polaków 2 Stypendia dla Polaków 1 Stypendia dla studentów 2 Stypendia dla absolwentów 3 Stypendia dla doktorantów.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Deutsch-Wagen-Tour w Polsce
Nowa jakość w edukacji. Tematyka: projekty międzynarodowe realizowane na terenie objętym projektem I etap pracy badawczej: identyfikacja.
Platforma MOODLE jako narzędzie zdalnej edukacji
Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie.
Instytut Spraw Publicznych
LED – zwiększenie oszczędności energii poprzez przejście na oświetlenie LED w przestrzeni publicznej Prezentacja Projektu.
WSCHODNI OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
SKN Stosunków ze Wschodem Rok założenia: 1998 – to już 10 lat!
SamoGazetkaComeniusRząd czyli… O działalności w naszej szkole.
Polacy i Niemcy w Europie
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Spraw Publicznych (Instytut Spraw Publicznych UJ został.
Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych. Projekt jest finansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał.
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Konferencja Dostosowanie oferty kształcenia zawodowego do potrzeb regionalnego rynku pracy Gdańsk, 13 marca 2013 r.
dr hab. prof. UŁ Mariola Antczak
Program Błękitnej Tarczy-nowa inicjatywa na rzecz bezpieczeństwa zbiorów i użytkowników bibliotek naukowych Krzysztof SAŁACIŃSKI Zastępca Dyrektora Biura.
KATEDRY PROJEKTOWANIA I KONSERWACJI KRAJOBRAZU
Przestrzeganie praw mniejszości narodowych w Polsce
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału rynku pracy Niespodziewany impuls: motywy kulturowe a dynamika rozwoju rynku pracy w regionie.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Regionalne łańcuchy tworzenia wartości w kontekście usług ekosystemowych i bioróżnorodności międzynarodowy projekt naukowy we współpracy z polskimi, czeskimi.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Uniwersytet Europejski Viadrina we Frankfurcie nad Odrą Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Odra Spotkania lokalne organizowane są w ramach projektu.
INSTYTUT ROSJI I EUROPY WSCHODNIEJ UJ STUDIA EURAZJATYCKIE.
Projekt Zintegrowana Strategia zrównoważonego zarządzania wodami w zlewni finansowany ze środków funduszy norweskich, w ramach programu Polsko-Norweska.
poszukiwania stypendium
w pomorskiej polityce edukacyjnej
KOMPETENCJE I PERSPEKTYWY ZAWODOWE
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
SPECJALNOŚĆ KOMPARATYSTYCZNA
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Zapis prezentacji:

Międzynarodowy projekt „Pruzzenland. Regionalne konstrukcje tożsamości w podręcznikach Niemiec, Polski, Litwy i Rosji” i jego możliwości w wizualizacji historii regionalnej dr Izabela Lewandowska Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych UWM Olsztyn

Tytuł „Pruzzenland (ziemie pruskie). Porównawcza analiza regionalnych konstrukcji tożsamości w podręcznikach szkolnych Polski, Niemiec, Litwy i Rosji” Finansowanie Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w Polsce Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) w Niemczech Czas projektu 2010-2013

Kooperanci z Rosji i Litwy Cel projektu Systematyczne, wieloaspektowe i komparatystyczne tworzenie spojrzenia na konstrukcję regionalnej tożsamości w podręcznikach szkolnych w stosunku do obszaru Pruzzenland (wcześniejszy obszar Prus Wschodnich, a dzisiejszy północnej Polski, Obwodu Kaliningradzkiego i Kraju Kłajpedzkiego, tzw. Małej Litwy) Patnerzy Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Georg-Eckert-Institut für internationale Schulbuchforschung w Brunszwiku Kooperanci z Rosji i Litwy dr Michail Suslov – Moskwa dr Letas Palmaitis – Kowno mgr Czesława Szablińska – Wilno

Grupa projektowa polska dr Maria Korybut-Marciniak dr Izabela Lewandowska dr hab. Jan Gancewski prof. Grzegorz Białuński prof. Grzegorz Jasiński

Członkowie grupy niemieckiej prof Członkowie grupy niemieckiej prof. dr Simone Lässig, dr Robert Maier – kierownicy projektu dr Stephanie Zloch – koordynator projektu Susanne Nikonorow – stypendystka GEI

Punkty (wgłębienia) badawcze: Toposy: 1. „Pruzzen“ (Prusowie). 2. „Narodowe mity“. Porównanie wspomnienia bitwy pod Grunwaldem / Tannenbergiem / Žalgiris z 1410 r. z jednoczesnym porównaniem narodowego tworzenia mitów bitwy pod Tannenbergiem w 1914 r. 3. Społeczeństwo ziem pruskich. 4. Doświadczenia migracji (głównie w wieku XX). 5. „Osobistości“ – kanon postaci. 6. Krajobraz, w jego społecznej i kulturalno-historycznej perspektywie. Punkty (wgłębienia) badawcze: lata 20., 30., 50., 70., 90. i współczesne

Kwerendy: Polska – Niemcy – Litwa – Rosja – Biblioteka Narodowa w Warszawie Wojewódzka Biblioteka Pedagogiczna w Olsztynie Niemcy – Biblioteka Georg-Eckert-Institut w Braunschweig Litwa – Litewska Biblioteka Narodowa Centrum Literatury Dziecięcej Biblioteka Adama Mickiewicza w Wilnie Rosja – Rosyjska Biblioteka Państwowa w Moskwie

Niemiecka grupa projektowa, spotkanie w Brunszwiku

Kwerenda podręczników w GEI Izabela Lewandowska i Alicja Dobrosielska Stephanie Zloch i Svetlana Recke

Kwerenda w Wilnie – Centrum Literatury Dziecięcej Izabela Lewandowska Maria Korybut

Kwerenda w Wilnie Litewski Instytut Historyczny

Założone efekty: 1. Monografia. 2. Wersja on-line Ilustracje (zdjęcia, ryciny, obrazy malarskie). Mapy (historyczne i współcześnie tworzone). Schematy, wykresy, diagramy. Teksty źródłowe (w tłumaczeniu na 4 języki). 3. Międzynarodowa konferencja.

Niewymierne (miękkie) efekty projektu: Kształcenie ponadnarodowego / transgranicznego podejścia do skomplikowanych dziejów tych regionów Europy, na obszarze których często zmieniała się przynależność państwowa a ludność ma nieustabilizowaną świadomość historyczną. Znalezienie dróg do porozumienia między narodami i grupami etnicznymi oraz prowadzenia efektywnej współpracy transregionalnej. Wskazanie możliwości samokształcenia uczniów, nauczycieli i innych zainteresowanych zarówno w sferze faktografii, jak i wartościowania.

Zalety wersji on-line (wizualizacji) Różnorodność źródeł (pisane, statystyczne, wizualne, także mówione) z podręczników oraz bibliotek, archiwów i muzeów regionu. Szeroki zasięg międzynarodowy (tłumaczenie na 4 języki). Grupą docelową studenci i nauczyciele, ale także miłośnicy historii regionu i mieszkańcy tych ziem. Szybkie zarządzanie formą prezentacji Wkład do obecnej debaty na temat przyszłości podręczników. Olinkowanie z GEI oraz UWM. Forum dyskusyjne.