Rządowy Program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych Cyfrowa szkoła Materiał panelowy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rządowy program wspierania w latach organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I-III szkół.
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno–komunikacyjnych Cyfrowa szkoła Stan realizacji.
Rządowy program pomocy uczniom w 2012 r. – Wyprawka szkolna.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego w 2013 roku.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Wydział Funduszy Europejskich i Programów Pomocowych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno–komunikacyjnych Cyfrowa szkoła Stan realizacji.
Cyfrowa Szkoła Rządowy Projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych „Cyfrowa szkoła”
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Założenia PROJEKTU
Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w ramach projektu Wstęp – zapoznanie z celami, uwarunkowaniami, realizacją i oczekiwanymi efektami.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Debata szkolna
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW
Darmowy podręcznik –zadania nauczyciela bibliotekarza
WNIOSKI O ODZNACZENIA PAŃSTWOWE I RESORTOWE Informacje nt
TIK w pracy nauczyciela
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych Cyfrowa Szkoła - podsumowanie.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Prawo o świetlicy: Kwalifikacje;
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Książki naszych marzeń
Książki naszych marzeń – harmonogram działan
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Cyfrowa szkoła. O wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach powszechnych - na przykładzie projektu opracowania i udostępnienia.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
na rzecz cyfryzacji szkół
Doradztwo zawodowe w szkołach
Działania MEN na rzecz podnoszenia kompetencji cyfrowych uczniów
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Przykładowy model podziału środków
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Książki naszych marzeń
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Rządowy Program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych Cyfrowa szkoła Materiał panelowy prezentowany września 2012 r. na Ogólnopolskich Targach Edukacyjnych pn. CYFROWA SZKOŁA - Expo Silesia Sosnowiec

Program/pilotaż realizuje Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, Instytutem Badań Edukacyjnych, wojewodami i organami prowadzącymi szkoły.

Program poprzedzony jest przedsięwzięciem pilotażowym dla planowanego do realizacji wieloletniego programu rządowego w sprawie rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji. Pilotaż realizowany jest od 4 kwietnia 2012 r. do dnia 31 sierpnia 2013 r. Celem pilotażu jest wypracowanie optymalnego modelu realizacji programu wieloletniego

Program Cyfrowa szkoła składa się z czterech elementów/obszarów. - e-szkoła - wyposażenie szkół w nowoczesny sprzęt, zapewnienie niezbędnej infrastruktury… - e-nauczyciel - szkolenia dla nauczycieli,…, prowadzenia dokumentacji z wykorzystaniem TIK - e-zasoby edukacyjne - zapewnienie dostępu do nieodpłatnych e-podręczników - e-uczeń - zapewnienie uczniom dostępu do nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Program wpisuje się w kierunkowe założenia wyrażone w krajowych i europejskich dokumentach strategicznych w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Program opiera się na założeniu, że jednym z podstawowych zadań współczesnej szkoły jest rozwijanie kompetencji uczniów przygotowujących ich do życia w społeczeństwie informacyjnym, oraz że rozwój kompetencji uczniów powinien dokonywać się w szkole poprzez działania kompetentnych nauczycieli, świadomych korzyści edukacyjnych z wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zastosowanie TIK w edukacji przyczyni się także do rozwoju nieformalnych form kształcenia i samokształcenia uczniów i nauczycieli oraz przygotuje ich do udziału w procesie uczenia się przez całe życie.

Beneficjentami końcowymi programu są: - uczniowie klas IV-VI szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz w miarę możliwości uczniowie klas I-III tych szkół, - nauczyciele uczący w klasach IV-VI szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz w miarę możliwości nauczyciele uczący w klasach I-III tych szkół.

Model organizacji i finansowania działań programu pilotażowego i programu wieloletniego w czterech obszarach Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej, kwiecień 2012 r.

Środki z budżetu państwa w 2012 r. – 50 mln zł - 44 mln zł - dotacja na zakup pomocy dydaktycznych - 5 mln (+ 1 mln w 2013 r.): - zarządzanie i promocja programu (100 tyś zł) - przygotowanie audycji oświatowych (500 tyś zł) - realizacja komponentu badawczego (4+1 mln zł) - obsługa programu (400 tyś zł) 11 mln zł stanowi wkład własny organów prowadzących

Rządowy Program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno- komunikacyjnych – Cyfrowa szkoła Wkład własny Wkład własny organów prowadzących wynosi co najmniej 20% wartości zadania objętego dofinansowaniem. Jeżeli wydatki na zakup danego rodzaju pomocy dydaktycznych są wydatkami inwestycyjnymi, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. Nr 238, poz. 1579), kwota wkładu własnego powinna wynosić co najmniej 50% kosztów danego rodzaju pomocy dydaktycznych. Za wkład własny uważa się: środki finansowe wydatkowane przez organ prowadzący od dnia 1 stycznia 2012 r. na zakup sprzętu komputerowego i innych urządzeń, które stanowią pomoce dydaktyczne określone w pkt VI.1. programu; środki finansowe, które zostaną wydatkowane przez organ prowadzący na zakup pomocy dydaktycznych objętych wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego. Wielkość szkoły Maksymalna kwota wsparcia finansowanego Wymagana minimalna wysokość wkładu własnego Koszt udziału w programie (ogółem) szkoła do 100 uczniów zł zł zł szkoła od 101 do 300 uczniów zł zł zł szkoła powyżej 300 uczniów zł zł zł

Ponadto organy prowadzące są zobowiązane do: 1.sfinansowania kosztów uczestnictwa co najmniej 20% nauczycieli klas IV-VI w szkoleniach z zakresu stosowania TIK w procesie dydaktycznym w ramach środków przewidzianych na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, o których mowa w art. 70a ust.1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, 2.pokrycia kosztów usługi administrowania sprzętem i urządzeniami zakupionymi w ramach programu.

Wniosek organu prowadzącego zawierał: 1.wykaz szkół objętych wnioskami dyrektorów szkół, o których mowa w § 10 ust. 1, z podziałem na szkoły małe, średnie i duże oraz z podaniem informacji, o których mowa w § 10 ust. 2 pkt 9 i 10, w odniesieniu do poszczególnych szkół, 2.wysokość wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego w odniesieniu do poszczególnych szkół, 3.informację o wkładzie własnym w odniesieniu do poszczególnych szkół. Do wniosku organu prowadzącego dołącza się oryginały wniosków dyrektorów szkół, o których mowa w § 10 ust. 1. (§11.3 )

Wniosek dyrektora szkoły do gminy…. o wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne w ramach programu Cyfrowa Szkoła: Część I – Dane dotyczące szkoły Część II – Aktualny stan wyposażenia szkoły Część III – Informacje o wariancie Część IV – Kalkulacja kosztów Część V – Opis sposobu zainstalowania, uruchomienia i zintegrowania sprzętu Informacje organu prowadzącego

Funkcjonalność w zakresie stosowania TIK 1)stały dostęp do Internetu o przepustowości przynajmniej: a)prędkość pobierania danych z sieci Internet 8 Mb/s, b)prędkość wysyłania danych do sieci Internet 2 Mb/s; 2)w zależności od liczby uczniów, tj. do 300 uczniów albo powyżej 300 uczniów, szkoła posiada odpowiednio, co najmniej, jeden albo dwa zestawy przenośnych komputerów składające się co najmniej z: a)przenośnego komputera dla nauczyciela i przenośnych komputerów dla uczniów (liczba komputerów przenośnych dla uczniów nie może być mniejsza od liczby uczniów uczestniczących w zajęciach lekcyjnych) wraz z:

zainstalowanym systemem operacyjnym, oprogramowaniem biurowym (opcjonalnie w zależności od rodzaju wybranego przenośnego komputera), oprogramowaniem antywirusowym, jeżeli istnieje dla danego urządzenia, oprogramowaniem zabezpieczającym komputer w przypadku kradzieży (opcjonalnie w zależności od rodzaju wybranego przenośnego komputera), oprogramowaniem do zarządzania zestawem przenośnych komputerów dla potrzeb przeprowadzenia zajęć dydaktycznych (opcjonalnie w zależności od rodzaju wybranego przenośnego komputera), oprogramowaniem zabezpieczającym uczniów przed dostępem do treści niepożądanych w rozumieniu art. 4a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, przy czym w przypadku wariantu I wykorzystania przenośnych komputerów dla uczniów oprogramowanie zabezpieczające może być zainstalowane na szkolnych urządzeniach sieciowych,

b) rutera z wbudowanymi lub zewnętrznymi modułami zapory sieciowej i systemem blokowania włamań (IPS), c) szafki służącej do przechowania i bezpiecznego przemieszczania pomiędzy salami lekcyjnymi przenośnych komputerów dla uczniów z funkcją ładowania baterii (opcjonalnie w zależności od rodzaju wybranego przenośnego komputera), 3) w zależności od liczby uczniów, tj. do 300 uczniów albo powyżej 300 uczniów, szkoła posiada odpowiednio, co najmniej, jedną albo dwie sale lekcyjne z dostępem do Internetu, dostosowane do potrzeb funkcjonowania zestawu przenośnych komputerów, 4) w sali lekcyjnej, w której uczniowie korzystają z zestawu przenośnych komputerów, jest możliwa prezentacja treści edukacyjnych z wykorzystaniem projektora multimedialnego, 5) szkoła zapewnia komputery przenośne do użytku służbowego nauczycielom uczącym w klasach IV-VI i prowadzącym w ramach programu zajęcia lekcyjne z wykorzystaniem TIK, 6) szkoła posiada co najmniej jedno miejsce, w którym uczniowie mają możliwość korzystania z dostępu do Internetu w czasie pracy szkoły poza obowiązkowymi zajęciami dydaktycznymi. W celu uzyskania powyższych funkcjonalności szkoła może wykorzystać sprzęt komputerowy i inne urządzenia wykorzystywane w szkole jako pomoce dydaktyczne przed złożeniem wniosku o udział w programie uzupełniając w ramach programu stan wyposażenia szkoły w pomoce dydaktyczne.

Błędy we wnioskach dyrektora szkoły do gminy…. o wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne w ramach programu Cyfrowa Szkoła: -złe wnioski -przekroczenie kwoty dotacji -wydatki inwestycyjne liczono jako wydatki bieżące -błędy w kalkulacji -błędy rachunkowe -zaokrąglenia kwot -brak wymaganych prędkości Internetu (brak oświadczeń) -brak funkcjonalności : -zbyt mała liczba zestawów w stosunku do liczby uczniów (IV) -brak oprogramowania lub tylko częściowe -brak routerów, szafek itp.

Zadania wojewody § Wojewoda udziela dotacji organom prowadzącym szkoły zakwalifikowane do objęcia wsparciem finansowym na podstawie umowy o udzielenie dotacji, zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm. 3) ). 3) 2. Umowa o udzielenie dotacji powinna określać w szczególności termin wydatkowania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia 2012 r. 3. Wojewoda kontroluje sposób wykorzystania dotacji. 3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz i Nr 257, poz oraz z 2011 r. Nr 185, poz. 1092, Nr 201, poz. 1183, Nr 234, poz. 1386, Nr 240, poz i Nr 291, poz )

§ 18. W terminie do dnia 30 czerwca 2013 r. organy prowadzące składają wojewodom sprawozdania zawierające: 1) zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach udzielonej dotacji, z wyszczególnieniem wkładu własnego; 2) ocenę stopnia realizacji przez szkoły zadań, o których mowa w § 7 ust. 1, w tym ocenę wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się; 3) ocenę efektów wdrożenia w szkołach wariantów I i II; 4) charakterystykę problemów i barier w realizacji zadania, na które została udzielona dotacja, oraz zadań, o których mowa w § 7 ust.1. § 19. W terminie do dnia 15 lipca 2013 r. wojewodowie dokonują oceny efektów realizacji programu na terenie danego województwa oraz składają ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania sprawozdania w tej sprawie.

Komponent szkoleniowy programu "Cyfrowa Szkoła" Ośrodek Rozwoju Edukacji Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej -Szkolenia z zakresu wykorzystania TIK to jeden z warunków udziału w Rządowym Programie "Cyfrowa szkoła", zostały zaplanowane w projekcie "Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach" realizowanym w partnerstwie przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie i Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie. * ogólnopolskie konferencje dla dyrektorów szkół i szkolnych koordynatorów * warsztaty jako szkolenia stacjonarne dla szkolnych koordynatorów * szkolenia internetowe dla koordynatorów i dyrektorów szkół * konferencje regionalne tzw. monitorujące realizację programu

Rodzaj szkoły Liczba wniosk ó w dopuszczonych do losowania Wnioskowane kwoty Liczba wniosk ó w ocenionych negatywnie ze względ ó w formalnych Wnioskowane kwoty Liczba wniosk ó w wycofanych przez wnioskodawc ó w Wnioskowane kwoty szkoły małe ,35 zł ,90 zł ,30 zł szkoły średnie ,02 zł ,00 zł ,30 zł szkoły duże ,11 zł ,48 zł ,73 zł Razem ,48 zł ,38 zł ,33 zł