Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Działania MEN na rzecz podnoszenia kompetencji cyfrowych uczniów

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Działania MEN na rzecz podnoszenia kompetencji cyfrowych uczniów"— Zapis prezentacji:

1 Działania MEN na rzecz podnoszenia kompetencji cyfrowych uczniów

2 Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018:
1. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. 2. Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej. 3.Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych. 4.Wzmocnienie wychowawczej roli szkoły. 5. Wprowadzenie doradztwa zawodowego do szkół i placówek. 6. Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.

3 Cyfryzacja Szkół Ustawa Prawo Oświatowe: Art. 1
pkt 18 – kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych; - pkt 21 - upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, i sytuacji nadzwyczajnych; - pkt 22 - kształtowanie u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi; Programowanie od pierwszej klasy Szkoły podstawowej, więcej godzin informatyki. Korelacja informatyki z innymi przedmiotami.

4 Nowa Podstawa Programowa - przedmiotu informatyka:

5 W ramach pilotażu programowania 1592 szkoły + około 500
Gala godz , hotel Mercure, ul. Złota 48/54

6 SKUTECZNOŚĆ REKRUTACYJNA PILOTAŻU
WNIOSEK: Przekroczono cele rekrutacji szkół do pilotażu we wszystkich typach szkół z wyjątkiem zasadniczych szkół zawodowych

7 Kuratoria Oświaty Konferencje szkoleniowe - ponad 350 konferencji zorganizowanych przez kuratorów w okresie czerwiec - kwiecień we wszystkich województwach dla nauczycieli, głównie informatyki i edukacji wczesnoszkolnej Granty dla nauczycieli na opracowanie programów nauczania

8 Ogólnopolska Sieć Edukacyjna
§ Rada Ministrów uznaje za konieczne tworzenie warunków umożliwiających zapewnienie szkołom: 1) dostępu do cyfrowych zasobów edukacyjnych, 2) dostępu do Internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s wraz z narzędziami służącymi do ochrony uczniów przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni, 3) narzędzi informatycznych wspierających procesy edukacyjne - poprzez utworzenie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.

9 e-zasoby - program POWER
W rocznym planie działania na rok 2017 to mln Działania: tworzenie nowych zasobów, rozwój e-podręczników - 62 e-podręczniki (2 tys. przeszkolonych nauczycieli ze stosowania w ramach kursów ) rozwój otwartych zasobów portalu Scholaris. szkoły ćwiczeń - wrzesień pilotaż pierwszej szkoły.

10 Zalety e-materiałów – opinie uczniów
Ogólna ocena sympatii dla korzystania z e-materiałów w opinii nauczycieli Zalety e-materiałów – opinie uczniów Ewaluacja funkcjonalności e-materiałów opracowywanych w ramach projektów współfinansowanych za pomocą Europejskiego Funduszu Społecznego, PBS sierpień 2017

11 Rysunek 24. Z jakich materiałów łatwiej Ci się uczyć Twoim zdaniem
Rysunek 24. Z jakich materiałów łatwiej Ci się uczyć Twoim zdaniem? – opinie uczniów Źródło: badanie audytoryjne uczniów (PAPI), n=1710

12 eTwinning to społeczność szkolna, gromadząca szkoły i przedszkola z całej Europy (i nie tylko) współpracująca za pomocą mediów elektronicznych. 400 tys. zarejestrowanych nauczycieli z całej Europy, 40 tys. w Polsce Kampania Programowanie z eTwinning – promocja: kursy, seminaria, projekty, scenariusze lekcji dotyczące kodowania i innych umiejętności cyfrowych.

13 Rządowy Program Aktywna Tablica MEN
Termin: od lipca 2017 do czerwca 2019 roku Liczba szkół podstawowych: 15,5 tys. Finansowanie: 80% z budżetu państwa, 20% organy prowadzące (środki pieniężne lub już zakupione pomoce)

14 Tablice, monitory dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie
łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie razem Liczba sal lekcyjnych w szkole 19449 8777 13576 7647 10129 20950 24672 5323 15201 6355 11366 26646 5999 4078 21988 10244 212400 Liczba pracowni w szkole 4570 2285 5483 1935 3633 5766 6832 1237 3956 2235 3220 8854 2977 1161 2346 2294 58784 Liczba tablic interaktywnych 4771 4171 3407 1484 3484 5805 7527 698 2919 1562 3334 7007 2281 1198 6062 2507 58217 Liczba monitorów interaktywnych 392 722 280 188 357 1365 178 1411 602 70 271 1268 83 404 470 8061

15 Aktywna Tablica W ramach udzielonego wsparcia finansowego organy prowadzące mogą zakupić następujące rodzaje pomocy dydaktycznych: 1)tablicę interaktywną: a)tablicę interaktywną z projektorem ultrakrótkoogniskowym, b)tablicę interaktywną bez projektora ultrakrótkoogniskowego; 2)projektor lub projektor ultrakrótkoogniskowy; 3)głośniki lub inne urządzenia pozwalające na przekaz dźwięku; 4)interaktywny monitor dotykowy o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali.

16 Aktywna Tablica Do wkładu własnego, o którym mowa w ust. 3, zalicza się: 1) wkład finansowy przeznaczony przez organ prowadzący szkołę, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3, na zakup pomocy dydaktycznych objętych wnioskiem o udział w Programie, wydatkowany w roku złożenia wniosku o udział w Programie; 2) sprzęt komputerowy i inne urządzenia TIK wykorzystywane jako inne pomoce dydaktyczne, zakupione w roku złożenia wniosku o udział w Programie, ale nie później niż do dnia złożenia wniosku o udział w Programie. Wartość zadania, wynosi 17 500 zł (wsparcie finansowe 14 000 zł + wkład własny 3 500 zł = wartość zadania 17 500 zł).

17 Aktywna Tablica -terminy
Organ prowadzący, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, występuje do wojewody właściwego ze względu na siedzibę szkoły z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego w roku: 1) 2017 – w terminie do dnia 15 września 2017 r.; 2) 2018 – w terminie do dnia 30 kwietnia 2018 r.; 3) 2019 – w terminie do dnia 30 kwietnia 2019 r. 2. Wniosek organu prowadzącego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, zawiera: 1) listę szkół zgłoszonych do udziału w Programie, 2) wysokość wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego w odniesieniu do poszczególnych szkół wnioskujących o udział w Programie; 3) oryginały wniosków dyrektorów szkół o udział w Programie; 4) oświadczenie dotyczące wysokości wkładu własnego w odniesieniu do poszczególnych szkół wnioskujących o udział w Programie. 5) informację, czy w odniesieniu do danej szkoły wniosek jest składany ponownie.

18 Aktywna Tablica -terminy
Zespoły powołane odpowiednio przez wojewodę, ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz Ministra Sprawiedliwości kwalifikują szkoły i szkoły za granicą do objęcia wsparciem finansowym w roku: 1) 2017 – w terminie do dnia 27 września 2017 r.; 2) 2018 – w terminie do dnia 15 maja 2018 r.; 3) 2019 – w terminie do dnia 15 maja 2019 r. 2. Zespół składa się z co najmniej trzech osób, w tym: 1) w przypadku zespołu powołanego przez wojewodę – dwóch przedstawicieli kuratora oświaty, w tym wojewódzkiego koordynatora do spraw innowacji w edukacji;

19 Aktywna Tablica -terminy
3. Przekazanie przez wojewodę organom prowadzącym, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, środków budżetu państwa w ramach wsparcia finansowego następuje w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy, o której mowa w ust. 1, jednak nie później niż: 1) w roku 2017 – do dnia 30 października 2017 r.; 2) w roku 2018 – do dnia 30 czerwca 2018 r.; 3) w roku 2019 – do dnia 30 czerwca 2019 r.

20 W terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku udzielenia wsparcia finansowego organy prowadzące, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, składają wojewodom sprawozdania zawierające: 1) zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach udzielonego wsparcia finansowego, z wyszczególnieniem wkładu własnego; 2) ocenę wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się; 3) charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu. W terminie do dnia 15 lipca roku następującego po roku udzielenia wsparcia finansowego wojewoda dokonuje oceny efektów realizacji Programu w danym roku szkolnym i składa ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania sprawozdanie zawierające: 1) zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w danym województwie w ramach Programu, z wyszczególnieniem wkładu własnego organów prowadzących, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3; 2) ocenę stopnia realizacji przez szkoły na terenie danego województwa zadań wynikających z udziału w Programie.

21 Wydarzenia W dniu 28 września odbędzie się gala podsumowująca pierwszy rok pilotażu programowania, na której zostaną nagrodzonych 16 innowacji pedagogicznych ze wszystkich województw. Nauczyciele realizujący te innowacje otrzymają atrakcyjne nagrody. Do uczestnictwa w gali współorganizowanej z FRSE zachęcamy Państwa kuratorów. W dniu 20 listopada, planowane jest wydarzenie o nazwie „Noc nowych technologii”, do udziału, w którym zaproszone są instytucje publiczne, JST i organizacje pozarządowe, chcące promować wykorzystanie nowych technologii w edukacji. Może się to odbywać w postaci udostępniania swoich siedzib dla zwiedzających, organizację warsztatów, pokazów, wystaw, inscenizacji itp. W Grudniu konferencja „Aktywna Tablica”

22 Dziękuję za uwagę!


Pobierz ppt "Działania MEN na rzecz podnoszenia kompetencji cyfrowych uczniów"

Podobne prezentacje


Reklamy Google