dr Michał Boni Szef Zespołu Doradców Strategicznych PRM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
STRATEGIA ROZWOJU KRAJU
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dr Agnieszka Chłoń–Domińczak Perspektywy wykorzystania ewaluacji w obszarze krajowych środków publicznych.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Uniwersytet Medyczny im
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Wdrażanie europejskiej polityki spójności w Polsce
European Commission, DG Employment, Social Affairs and Inclusion Unit F4 Poland, Slovakia, Czech Republic 1 Europejski Fundusz Społeczny w nowym okresie.
BUDŻET NA ROLNICTWO I POLSKĄ WIEŚ
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Forward Looking Analysis of Grand Societal Challanges and Innovative Policies - FLAGSHIP Inteligentne specjalizacje a zmiana pozycji konkurencyjnej województwa.
Szacowanie wartości i analiza wybranych wskaźników celu głównego RPO WK-P na lata za pomocą modelu HERMIN dr Zbigniew Mogiła Zespół badawczy.
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Europejski Fundusz Społeczny po 2013 r.
Zapis prezentacji:

WPŁYW REALIZACJI POLITYKI SPÓJNOŚCI NA JAKOŚĆ REALIZACJI KRAJOWYCH POLITYK PUBLICZNYCH dr Michał Boni Szef Zespołu Doradców Strategicznych PRM Gdańsk, 7 lipca 2011 r.

POLITYKA SPÓJNOŚCI – LEKCJE (lessons learnt) Lekcja 1 (lata wcześniejsze) narzędzie wyrównywania szans; rozwój i zmniejszanie dysproporcji rozwojowych (infrastruktura, kapitał materialny, gospodarka); dystrybucja. Lekcja 2 (lata ostatnie i najbliższe) wspomaganie wzrostu potencjału rozwojowego (infrastruktura dla gospodarki, dla życia społecznego, kapitał ludzki i społeczny); inwestycje. Lekcja 3 (perspektywa nadchodząca) wyzwalanie nowych (adekwatnych) przewag konkurencyjnych (solidarność spójności i konkurencyjności, kapitał intelektualny, impet cyfrowy); Inwestycje z wartością dodaną.

UE 2020 - cele Smart growth: Sustainable growth: Inclusive growth: increase of R&D spending in Europe and better conditions fot private sector R&D; better education, training and lifelong learning; development of digital society. Sustainable growth: competitiveness; combating climate change; clean and efficient energy; transport (easier teritorial access, contribiution to sustainable growth); infrastructure and connectivity. Inclusive growth: increasing employment rates, in particular amongst the young people, women and older workers; improving skills and lifelong learning participation; fighting poverty: the unemployed and children are particularly at risk.

Polska 2030 – Filary rozwoju CEL: rozwój mierzony poprawą jakości życia (wzrost PKB na mieszkańca w relacji do najbogatszego kraju UE i zwiększenie spójności społecznej) Polaków dzięki stabilnemu, wysokiemu wzrostowi gospodarczemu, co pozwala na modernizację kraju Makroekonomiczne warunki rozwoju Polski do 2030 roku Filar innowacyjności (modernizacji) Nastawiony na zbudowanie nowych przewag konkurencyjnych Polski opartych o wzrost KI (wzrost kapitału ludzkiego, społecznego, relacyjnego, strukturalnego) i wykorzystanie impetu cyfrowego, co daje w efekcie większą konkurencyjność Filar terytorialnego równoważenia rozwoju (dyfuzji) Zgodnie z zasadami rozbudzania potencjału rozwojowego odpowiednich obszarów mechanizmami dyfuzji i absorbcji oraz polityką spójności społecznej, co daje w efekcie zwiększenie potencjału konkurencyjności Polski Filar efektywności Usprawniający funkcje przyjaznego i pomocnego państwa (nie nadodpowiedzialnego) działającego efektywnie w kluczowych obszarach interwencji

EU cohesion policy & national public policies Efekt ilościowy → efekt jakościowy → zintegrowane podejście Diagnoza → wyzwania strategiczne → cele → decyzje → działania operacyjne (nowy porządek strategiczny) Narzędzia planowania, wdrażania, monitorowania, oceny

EU cohesion policy & national public policies 2 · Orientacja na rezultaty orientacja na użytkownika (beneficjenta) wskaźniki (miary sukcesu) - spójność wskaźników ESF i ERDF - wspólne wskaźniki terytorialne (rural/ urban) - rola danych statystycznych - ad hoc sources of information - ramy i regulacje nie ilu było, ale jacy są/ będą jakościowe zmiany (rozwój mierzony jakością życia) Kontrakty partnerskie/ zasada warunkowości

Rola zasady warunkowości stymulacja do stawiania celów i wyznaczania mierników ich osiągania uzależnienie dostępu do środków (kolejowych, z rezerwy – w jakim modelu?) od wyników składnik, istotny element budowania kontraktów partnerskich sprzyjanie efektywności stworzenie ram do łączenie orientacji na rezultaty i jakościowej orientacji na użytkownika

DOŚWIADCZENIE POLSKIE – LEKCJA 1, PKB Wpływ funduszy unijnych na poziom PKB (w cenach bieżących, odchylenia od scenariusza bez środków UE w %) Wpływ funduszy unijnych na tempo wzrostu PKB (w cenach stałych, odchylenia od scenariusza bez środków UE w pp.) Źródło: MRR, Ewaluacja ex post Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006, str 11, 12

DOŚWIADCZENIE POLSKIE – LEKCJA 1 , Zatrudnienie Wpływ funduszy unijnych na wskaźnik zatrudnienia (odchylenia od scenariusza bez środków UE w pp. Źródło: MRR, Ewaluacja ex post Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006, str 14

DOŚWIADCZENIE POLSKIE – LEKCJA 1, Województwa Poziom rozwoju społeczno-gospodarczego województw w latach 2003-2008

DOŚWIADCZENIE POLSKIE – LEKCJA 1, Eksport Oszacowanie dodatkowego eksportu z krajów UE-15 do Polski Wywołanego przez realizację polityki spójności w okresie 2004-2015 (mld euro, ceny z 2008) - podział według krajów Odniesienie dodatkowego eksportu do Polski do wpłat netto krajów UE-15 do budżetu wspólnotowego w okresie 2004-2015, w części skierowanej do Polski w ramach polityki spójności Źródło: MRR, Ewaluacja ex post Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006, str 21-23

DOŚWIADCZENIE POLSKIE – LEKCJA 1, Transport Zmiana Wskaźnika Międzygałęziowej Dostępności Transportowej Ogółem w wyniku realizacji Inwestycji transportowych W ramach NPR 2004-2006

DOŚWIADCZENIE POLSKIE – LEKCJA 2. Geografia rozwoju Wymiar terytorialny w znaczeniu podwójnym: ład przestrzenny w zagospodarowywaniu kraju, co wymaga odpowiednich instrumentów planowania, w tym planowania fizycznego i ekonomicznego, ład w rozwoju potencjałów wzrostu dostosowanych do lokalnych i regionalnych uwarunkowań ( z wykorzystaniem ich endogenicznego charakteru). Trzeba też uświadamiać sobie na coraz większą skalę, iż planowanie przestrzenne jest narzędziem nowoczesnej polityki ochrony środowiska. Polska AD 2010 „Warszawocentryczne” powiązania funkcjonalne pomiędzy głównymi miastami Polska AD 2030 Policentryczna metropolia sieciowa i zrównoważenie powiązań wewnątrzsieciowych Źródło: MRR, „Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030”.

DOŚWIADCZENIE POLSKIE – LEKCJA 2 DOŚWIADCZENIE POLSKIE – LEKCJA 2. Kierunki działań polityki przestrzennej Wzmocnienie obszarów peryferyjnych poprzez integrację z metropolią sieciową. Rozwijanie powiązań funkcjonalnych pomiędzy obszarami peryferyjnymi (żółta linia) służy głównie zapewnieniu spójności kraju Źródło: MRR, „Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030”.

DOŚWIADCZENIE POLSKIE – LEKCJA 2. Wieś – zadanie szczególne Definiowanie „wiejskości” nie tylko przez rolnictwo (usługi, OZE, agroturystyka, miejsce pracy w przemysłach przetwórczych) Rola edukacji i dostępności infrastrukturalnej Zatrudnienie a mobilność „wahadłowa” Struktura społeczno-zawodowa mieszkańców wsi – więcej przedsiębiorców, pracowników umysłowych, inteligencji i klasy średniej niż rolników Poziom wykształcenia mieszkańców wsi 1998 2002 2008 Podstawowe/ gimnazjalne 60,9 44,0 33,6 Zasadnicze zawodowe 24,2 29,2 Średnie 13,1 22,4 25,3 Wyższe 1,8 4,3 7,5 Ogółem 100% Źródło: Krystyna Szafraniec, Młodzież na obszarach wiejskich: warunki startu, edukacja, dążenia i strategie życiowe, sierpień 2010 r.

DOŚWIADCZENIE POLSKIE – LEKCJA 2. Trendy rozwojowe obszarów wiejskich Wyniki diagnozy i analiza trendów wskazywały na konieczność zaprojektowania dwóch rodzajów działań: rozwijających nowe przewagi konkurencyjne/szanse rozwojowe oraz służące doganianiu/ niwelowaniu różnic w rozwoju. Zmian liczby indywidualnych gospodarstw rolnych w Polsce w 2009r. w stosunku do 2000r. wg powierzchni użytków rolnych gospodarstwa. rok 2003 2010 Wskaźnik zatrudnienia osób w wieku 15 lat i więcej na wsi (%) 45,9 50,4 rok 2003 2009 Ludność korzystająca z oczyszczalni ścieków (% ogólnej liczby) na wsi 16,5 26,9 rok 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Odsetek gospodarstw domowych posiadających dostęp do internetu na wsi (%) 5,3 15,1 18,8 25,1 28,9 36,1 50,5 56,2 Odsetek dzieci w wieku 3-5 lat zamieszkałych na wsi objętych wychowaniem przedszkolnym 16,7 17,5 19,1 21,4 23,1 28,5 37,5 43,0

DOŚWIADCZENIE POLSKIE – LEKCJA 2 DOŚWIADCZENIE POLSKIE – LEKCJA 2. Zagrożenie ubóstwem w Polsce na tle krajów europejskich Udział osób materialnie zdeprywowanych wg poziomu urbanizacji miejsca zamieszkania (2008) Udział osób zagrożonch ubóstwem wg poziomu urbanizacji miejsca zamieszkania (2008) Źródło: European Commission, Investing in Europe's future, Fifth report on economic, social and territorial cohesion, November 2010.

DOŚWIADCZENIE PRZYSZŁE – LEKCJA 3. Filar innowacyjności – wzmocnienie TURBODOŁADOWANIE: Impet cyfrowy Kreatywność i innowacyjność gospodarki Wysokiej jakości edukacja na wszystkich poziomach TURBODOŁADOWANIE: Aspiracje społeczne Konkurencyjnej jakości badania naukowe i współpraca z przemysłem Rozwój postaw przedsiębiorczych i kompetencji zarządczych przedsiębiorców

DOŚWIADCZENIE PRZYSZŁE – LEKCJA 3. Diagnoza (przykład 1) Enterprise support structure from ERDF (% of total ERDF allocation) Under Covergence and Competitveness Goals in the programming period 2007-2013(as for 2009) Źródło: MRR;Evidence-based Cohesion Policy and its role In achieving Europe 2020 objectives str. 13

DOŚWIADCZENIE PRZYSZŁE – LEKCJA 3. Diagnoza (przykład 2) Direct and indirect government support of business R&D (% of GDP) in 2008 Źródło: MRR;Evidence-based Cohesion Policy and its role In achieving Europe 2020 objectives str.14

DOŚWIADCZENIE PRZYSZŁE – LEKCJA 3. Diagnoza (przykład 3) Venture capital (% of GDP), 2008 Źródło: MRR;Evidence-based Cohesion Policy and its role In achieving Europe 2020 objectives str.19

DOŚWIADCZENIE PRZYSZŁE – LEKCJA 3. Orientacje życiowe młodych Postawy bierne i niewielkie wymagania wobec życia nie są domeną młodych. Sentymentalni czy „cnotliwi” minimaliści, którzy nie mają wysokich aspiracji, mierzą na spokojne i bezpieczne życie, stanowią margines (5% młodych dorosłych oraz 11,5% młodszej młodzieży). Marzyciele – o wysokich aspiracjach do dostatku, barwnego i wygodnego życia, ale ze słabymi przesłankami do sukcesu – stanowią 20% młodych. Zorientowani na wzory mieszczańskie i przeciętne statusy (konwencjonalnie ambitni) stanowią główny strumień starszych roczników młodzieży (43,2%). Młodszych częściej urzekają niekonwencjonalne wzory życia: barwne, niecodzienne, z dużą wagą przywiązywaną do nieprzeciętnych karier i wyrafinowanej konsumpcji (30,4%). Trendy te sugerują, że młodsze roczniki młodzieży są bardziej wyrazistym produktem społeczeństwa konsumpcyjnego – ich oczekiwania konsumpcyjne są powszechniejsze i silniejsze Źródło: K. Szfraniec, Raport Młodzi 2011, KPRM 2011.

DOŚWIADCZENIE PRZYSZŁE – LEKCJA 3. Drogi edukacyjne młodych ludzi Odsetek absolwentów szkół średnich rozpoczynających studia wyższe Źródło: Education at a Glance 2010. OECD Indicators Zmiany preferencji w wyborze szkoły a status rodziny pochodzenia Źródło: J. Domalewski, Społeczne i środowiskowe uwarunkowania dróg szkolnych młodzieży – dynamika zmian, Warszawa 2010: IRWiR PAN

DOŚWIADCZENIE PRZYSZŁE – LEKCJA 3. Wejście na rynek pracy młodych Bierność społeczna młodzieży (NEET – Not in employment, education or training, udział w tej grupie wiekowej 15-24) Wiek wejścia na rynek pracy (2007) Źródło: OECD, „Off to a Good Start? Jobs for Youth”, 2010, ; EC, „Youth in Europe 2009. A statistical portrait” 2010. Stopa bezrobocia według grup wieku – kraje UE Źródło: Eurostat, EU-LFS, za „Youth in Europe 2009. A Statistical Portrait, s. 111..

DOŚWIADCZENIE PRZYSZŁE – LEKCJA 3 DOŚWIADCZENIE PRZYSZŁE – LEKCJA 3. Lepszy start życiowy i zawodowy młodych Udział tymczasowych umów o pracę w 2009 r. w grupie wiekowej 15-24 Liczba nowych oddawanych mieszkań i liczba urodzeń Wskaźnik „gniazdownictwa” – Polska i EU27 Wg grupy wiekowej 24-34 wg płci (w %)

DOŚWIADCZENIE PRZYSZŁE – LEKCJA 3. Niepewność posiadania dzieci W porównaniu z innymi krajami europejskimi Polacy nie są pewni czy chcą mieć dzieci, Proporcja tych którzy nie chcą nie jest tak wielka w porównaniu z innymi krajami. Udział deklarujących niepewność i niechęć posiadania dzieci (w %) 60 80 40 20 Źródło: European Society of Human Reproduction and Embryology. 2010. “Europe: The Continent with Lowest Fertility.” Human Reproduction Update 16 No. 6: 599.

EVIDENCE BASED PUBLIC POLICIES conclusions wielowymiarowe diagnozy; definicje wyzwań w długiej perspektywie (POLSKA 2030); cel – jakość życia; decyzje – POLSKA 2030: 25 KLUCZOWYCH DECYZJI; wskaźniki realizacji a wybory w politykach publicznych.

WSKAŹNIKI REALIZACJI , PUNKTY ODNIESIENIA, JAKOŚĆ POLITYKI PUBLICZNEJ (skuteczność decyzji) Źródło: World Bank, „Europe 2020 Poland Fueling Growth and Competitiveness in Poland Through Employment, Skills, and Innovation”, 2011 i obliczenia własne na podst. danych MOP Aktywność zawodowa 45-64 (2008) Niemcy Wielka Brytania Litwa Korea Chile Hiszpania Polska 74,63% 72,96% 72,31% 71,84% 67,25% 65,41% 57,06%

WSKAŹNIKI REALIZACJI , PUNKTY ODNIESIENIA, JAKOŚĆ POLITYKI PUBLICZNEJ (skuteczność decyzji 2) Zdrowie w Polsce na tle innych krajów Europejski Konsumencki Indeks Zdrowia (Euro Health Consumer Index) – wskaźnik ten jest łącznym ujęciem określonej liczby wskaźników odnoszących się do wybranych obszarów oceny systemu ochrony zdrowia (takich jak: wyniki leczenia, zakres i zasięg świadczonych usług, prawa pacjenta i informacje, e-Zdrowie, czas oczekiwania na leczenie, środki farmaceutyczne) mającym na celu sumaryczną ocenę sposobu świadczenia usług zdrowotnych w poszczególnych systemach opieki zdrowotnej Źródło: European Commission. 2008. Health Consumer Powerhouse Euro Health Consumer Index 2008 Report. Brussels: EC.

WSKAŹNIKI REALIZACJI , PUNKTY ODNIESIENIA, JAKOŚĆ POLITYKI PUBLICZNEJ (skuteczność decyzji 3) Krzywa redukcji gazów cieplarnianych dla Polski do 2030 roku Źródło: Krzywa McKinsey redukcji emisji gazów cieplarnianych w Polsce – Materiał roboczy

EVIDENCE BASED PUBLIC POLICIES CHECK – TEST 2011 2009 Fotografia przedstawia Zoję Owsiańską Źródło: Centrum Informacyjne Rządu Fotografia przedstawia Zoję Owsiańską Źródło: Rodzice