2009 Pomoc finansowa na tworzenie i rozwój infrastruktury turystyki kongresowej i targowej Monika Borowska Warszawa, 12.02.2009r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Advertisements

Seminarium
Ministerstwo Gospodarki i Pracy 1 POMOC PUBLICZNA w przedsięwzięciach współfinansowanych z funduszy strukturalnych.
2012 Warszawa, 7 maja 2012 r. Wsparcie na pierwsze wdrożenie wynalazku w działalności gospodarczej przedsiębiorcy w ramach 4.osi priorytetowej Inwestycje.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
Wisła, r. Zmiany zakresie przepisów dotyczących pomocy de minimis oraz pomocy regionalnej udzielanej przez gminy Prowadzący:
System nawigacji satelitarnej
.. : : K R E D Y T T E C H N O L O G I C Z N Y : : I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Departament Wsparcia Programów Infrastrukturalnych MRR
Pomoc publiczna w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – inwestujemy w waszą przyszłość W a r s z t a t y Złożenie wniosku w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne w Polsce DG Polityki Regionalnej.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
© PARP Ochrona własności przemysłowej w przedsiębiorstwach Możliwości uzyskania wsparcia w ramach programów Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
POMOC PUBLICZNA w projektach Life+ Zespół ds. Pomocy Publicznej, NFOŚiGW.
Wsparcie na uzyskanie ochrony własności intelektualnej – prezentacja działania 5.4 PO IG Joanna WójcickaWarszawa, 9 czerwca 2009 r IX FORUM EDUKACYJNE.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wsparcie na prace badawczo- rozwojowe i wdrażanie ich wyników oraz na inwestycje we wzornictwo przemysłowe Izabela Wójtowicz Warszawa, 9 czerwca 2009 r.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Pomoc horyzontalna na zatrudnienie Rozporządzenie nr 2204/2002 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 TWE w odniesieniu do pomocy na zatrudnienie.
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Departament Wdrażania RPO Pomoc publiczna w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007 – 2013 Toruń, 12 maja – 10.
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
2009 Działanie 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP Poddziałanie Wsparcie dla MSP Podsumowanie naboru 2008 i zmiany na 2009 Zespół
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Kwalifikowalność wydatków
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej IX Priorytet PO IiŚ, Działanie 9.2 Efektywna dystrybucja energii.
1 Oferta dla MŚP 1 Pożyczka globalna KTO: Fundusz Pożyczkowy przy Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego (2002r., środki własne, środki pozyskane) CO:
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Priorytet 5 Dyfuzja innowacji
1 INWESTYCJE W INNOWACYJNE PRZEDSIĘBIORSTWA FUNDUSZ KREDYTU TECHNOLOGICZNEGO Piła, maj 2007 r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 9 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
„Finansowanie rozwoju przedsiębiorstw w ramach Inicjatywy JEREMIE” fundusz pożyczkowy JEREMIE ARR S.A. w Koninie.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego 1 Przedstawienie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata Karina Bedrunka.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
POMOC PUBLICZNA w działaniu 8.3 RPO WP Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
POMOC PUBLICZNA dla projektów realizowanych w ramach Działania 4.1. RPO WP – Infrastruktura ponadgimnazjalnych szkół zawodowych Regionalny Program.
POMOC PUBLICZNA dla projektów realizowanych w ramach Poddziałania RPO WP – Efektywność energetyczna – Mechanizm ZIT – wsparcie dotacyjne.
Departament Polityki Regionalnej Pomoc publiczna w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007 – 2013 Toruń, 9 –
Pomoc publiczna w projektach – podsumowanie z dnia pierwszego WST PL-SK.
Pomoc publiczna i skutki budżetowe Iwona Chojnowska-Haponik
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Mój region w Europie Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie inwestycji przedsiębiorstw.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Inowrocław, 22 listopada 2011 r.
Konkurencja a polityka konkurencji
Wsparcie dotacyjne w ramach
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
spotkanie informacyjne
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej
Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej (Dz. Urz. UE C 74, )
Zapis prezentacji:

2009 Pomoc finansowa na tworzenie i rozwój infrastruktury turystyki kongresowej i targowej Monika Borowska Warszawa, r.

Warszawa, 12 lutego 2009r. Art. 87, ust. 1 TWE Wszelka pomoc przyznawana przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna ze wspólnym rynkiem w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi.

Warszawa, 12 lutego 2009r. Przesłanki pomocy publicznej transfer środków publicznych korzyść ekonomiczna selektywność naruszenie lub groźba naruszenia konkurencji oraz wpływ na wymianę handlową

Warszawa, 12 lutego 2009r. …z wyjątkiem sytuacji opisanych w Traktacie (art. 87 ust. 2) Dopuszczalna jest: Pomoc, o charakterze socjalnym przyznawana indywidualnym konsumentom, pod warunkiem, że jest przyznawana bez dyskryminacji związanej z pochodzeniem produktów Pomoc mająca na celu naprawienie szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi zdarzeniami nadzwyczajnymi Pomoc przyznawana gospodarce niektórych regionów Republiki Federalnej Niemiec dotkniętych podziałem Niemiec, w zakresie, w jakim jest niezbędna do skompensowania niekorzystnych skutków gospodarczych spowodowanych tym podziałem

Warszawa, 12 lutego 2009r. …z wyjątkiem sytuacji opisanych w Traktacie (art. 87 ust. 3) Za dopuszczalną może zostać uznana: Pomoc przeznaczona na sprzyjanie rozwojowi gospodarczemu regionów, w których poziom życia jest nienormalnie niski lub regionów, w których istnieje poważny stan niedostatecznego zatrudnienia Pomoc przeznaczona na wspieranie realizacji ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania lub mająca na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce Państwa Członkowskiego Pomoc przeznaczona na ułatwienie rozwoju niektórych działań gospodarczych lub niektórych regionów gospodarczych, o ile nie zmienia warunków wymiany handlowej w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem

Warszawa, 12 lutego 2009r. Pomoc przeznaczona na wspieranie kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego, o ile nie zmienia warunków wymiany handlowej i konkurencji we Wspólnocie w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem Inne kategorie pomocy, jakie Rada może określić decyzją, stanowiąc większością kwalifikowaną, na wniosek Komisji.

Warszawa, 12 lutego 2009r. Ust. 2 dotyczy sytuacji, w których pomoc jest dopuszczalna z mocy samego Traktatu. Państwo Członkowskie może zatem udzielać takiej pomocy bez konieczności ubiegania się o zgodę Komisji. W ust. 3 wymienione są sytuacje, w których pomoc publiczna może zostać uznana za dopuszczalną. Organem, w którego kompetencji pozostaje uznanie pomocy za zgodną/lub niezgodną jest Komisja Europejska.

Warszawa, 12 lutego 2009r. Komisja Europejska może uznać pomoc publiczną za dopuszczalną: poprzez ocenę środka pomocowego zgłoszonego przez państwo członkowskie (notyfikacja – art. 88 TWE) poprzez wydanie rozporządzenia uznającego określone środki pomocowe za zgodne ze wspólnym rynkiem, tzw. wyłączenia blokowe

Warszawa, 12 lutego 2009r. Środkiem pomocowym może być: Pomoc indywidualna – przyznawana określonemu, z góry znanemu podmiotowi, na określony cel Program pomocowy – czyli akt normatywny wydawany przez państwo członkowskie, stanowiący podstawę do przyznawania pomocy na określony cel grupie podmiotów; grupa ta powinna być zdefiniowana w programie pomocowym w sposób abstrakcyjny, tzn. podmioty nie mogą być wskazane imiennie

Warszawa, 12 lutego 2009r. System prawny w zakresie pomocy publicznej Na system prawa UE w zakresie pomocy publicznej składają się: Przepisy TWE (w szczególności art ) Rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (m.in. procedura notyfikacji) Rozporządzenia KE ustanawiające wyłączenia blokowe Inne akty wydawane przez KE – wytyczne, komunikaty, itp

Warszawa, 12 lutego 2009r. Wyłączenia blokowe rozporządzenia Komisji określające, w jakich przypadkach i na jakich warunkach pomoc może być udzielana bez obowiązku uzyskania uprzedniej zgody KE (bez notyfikacji)

Warszawa, 12 lutego 2009r. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis

Warszawa, 12 lutego 2009r. Szczególne warunki mające zastosowanie do regionalnej pomocy inwestycyjnej Pomoc może być udzielona wyłącznie na dokonanie tzw. inwestycji początkowej (nowej inwestycji) Inwestycja w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowej jednostki, dywersyfikacją produkcji jednostki poprzez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącej jednostki (…)

Warszawa, 12 lutego 2009r. Konieczność utrzymania inwestycji w regionie przez co najmniej pięć lat lub w przypadku MSP – trzech lat Wystąpienie efektu zachęty Intensywność pomocy nie przekracza progu pomocy obowiązującego w dniu przyznania pomocy w danym regionie objętym pomocą (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej) Wkład własny Warunki kwalifikowania kosztów: rzeczowe aktywa trwałe, wartości niematerialne i prawne

Warszawa, 12 lutego 2009r. Pomoc de minimis (1998/2006) Ogólna kwota pomocy de minimis przyznana dowolnemu podmiotowi gospodarczemu nie przekracza EUR w dowolnie ustalonym okresie trzech lat budżetowych. (…) Wyżej wymieniony okres ustala się w odniesieniu do lat budżetowych stosowanych przez podmiot gospodarczy w danym państwie członkowskim. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany do przedstawienia (…) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie – art.37 ust.1 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej

Warszawa, 12 lutego 2009r. Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na tworzenie i rozwój infrastruktury turystyki kongresowej i targowej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej

Warszawa, 12 lutego 2009r. Kwalifikowalność wydatków Wsparciem mogą zostać objęte jedynie wydatki, które uznane zostaną za kwalifikowane w ramach projektu. Określony wydatek może zostać uznany za kwalifikowany, jeżeli spełnia jednocześnie następujące warunki: zawiera się w katalogu wydatków co do zasady kwalifikujących się do wsparcia w ramach działania został faktycznie poniesiony w ramach projektu, realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie projektu; jest niezbędny dla realizacji projektu, tzn. jest to wydatek, bez którego projekt nie mógłby zostać zrealizowany; jest racjonalny i efektywny, stanowiący optymalny pod względem ekonomicznym i technicznym sposób wdrożenia i realizacji projektu; jest rzetelnie udokumentowany i możliwy do zweryfikowania na podstawie dowodów księgowych;

Warszawa, 12 lutego 2009r. Wydatki kwalifikowane w ramach działania: Katalog wydatków oraz warunki ich kwalifikowania zawiera §3 rozporządzenia 1.Wsparcie w ich zakresie stanowi regionalną pomoc inwestycyjną – grupa 1 (ust.1 pkt. 1-8) 2.Wsparcie w ich zakresie stanowi pomoc de minimis – grupa 2 (ust. 1 pkt 9-18)

Warszawa, 12 lutego 2009r. Tryb udzielania wsparcia 1.Pre-umowa 2.Wniosek o udzielenie wsparcia ocena formalna ocena merytoryczna 3. Umowa o udzielenie wsparcia