Bezpieczna infrastruktura drogowa: od pomysłu do eksploatacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Stanisław Gaca – Politechnika Krakowska
FOTORADARY POWIAT BOLESŁAWIECKI
Opracowanie zasad tworzenia programów ochrony przed hałasem mieszkańców terenów przygranicznych związanych z funkcjonowaniem dużych przejść granicznych.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Pierwszy Światowy Tydzień Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym 23. –
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój Edycja 2013.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r.1 INFRASTRUKTURA DROGOWA Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
INFORMACJA dotycząca strategii działań
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
Przygotowanie projektu technicznego
Seminarium Zarządzanie Prędkością Speed Management 17 –
Inwestor: Wykonawca dokumentacji projektowej:
UDOSTĘPNIENIE KOMUNIKACYJNE POWIATOWYCH TERENÓW INWESTYCYJNYCH
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Zarzadzanie bezpiecznym systemem transportowym dziś…
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Małopolska
   Praca dyplomowa inżynierska
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Obszar działania Policji ruchu drogowego w Holandii
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
ŚRÓDMIEŚCIE OLSZTYNA KOMUNIKACJA W ZINTEGROWANYM PROGRAMIE ROZWOJU PRZESTRZENNEGO ŚRÓDMIEŚCIA OLSZTYNA WYDZIAŁ ROZWOJU MIASTA, MARZEC 2014.
Zmiana Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego
Przygotował: Tomasz Kacprzak 2014
Wstępne studium wykonalności dla projektu „Budowa nowej linii kolejowej w relacji Modlin – Płock” Prezentacja wyników prac.
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
BUDOWA MIEJSC PARKINGOWYCH WZDŁUŻ JEZDNI DROGI PUBLICZNEJ GMINNEJ
Poprawa bezpieczeństwa na drogach. Sieradz ul. Henryka Sienkiewicza.
Chojnice, 24 października 2014 Projekt częściowo finansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Modernizacja.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
NURD – TRZEŹWOŚĆ KIERUJĄCYCH Wydział Ruchu Drogowego KWP w Opolu
Ocena projektów inwestycyjnych
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Bilanse wód opadowych w jednostkach osadniczych i aglomeracjach
Analiza wypadków drogowych i ich skutków powstałych w wyniku najechania na drzewo na drogach województwa kujawsko-pomorskiego w latach 2006 – 2014 Runowo.
Weryfikacja obszarów zabudowanych ZARZĄD DRÓG WOJEWÓDZKICH W BYDGOSZCZY Komisja Infrastruktury, Organizacji i Nadzoru Ruchu Drogowego Runowo Krajeńskie.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
1. 2 Olkusz jest miastem powiatowym położonym na Jurze Krakowsko Częstochowskiej pomiędzy dwoma dużymi centrami gospodarczymi.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu płockiego. Płock, 13 października 2009r.
DOPROWADZENIE NIEZBĘDNEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ DO STREF INWESTYCYJNYCH TRZEBUSZA I DUNIKOWA PRZEZNACZONYCH POD FUNKCJE PRZEMYSŁOWO SKŁADOWEJ.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Bezpieczne przejścia dla pieszych i pasy rowerowe na ul. Stryjeńskich m.st. Warszawa | Zarząd Dróg Miejskich.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Edukacja, kampanie społeczne i CSR - zintegrowane działania prewencyjne dla BRD ‘PRĘDKOŚĆ’ Warszawa, 8 maja 2017.
Zadania drogowe planowane do realizacji w 2017 r
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II
Prędkość – główna przyczyną wypadków drogowych w Polsce !
Green Key MIASTO I Gmina GOŁAŃCZ Program ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Gołańcz na lata z perspektywą do roku 2025 Gołańcz, grudzień.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
EKSPLOATACJA NIERUCHOMOŚCI
Zapis prezentacji:

Bezpieczna infrastruktura drogowa: od pomysłu do eksploatacji Międzynarodowy Kongres Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ramach programu „Drogi Zaufania”   Wrocław, 4-6 grudnia 2012 r. Stosowanie środków uspokojenia ruchu na odcinkach przejść drogowych przez miejscowości Janusz Bohatkiewicz Krzysztof Jamrozik

Uspokojenie ruchu Kształtowanie drogi i jej otoczenia (przestrzeni publicznej) za pomocą środków planistycznych i inżynieryjnych celem osiągnięcia łącznego efektu: zapewnienia bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu (zapobieganie nadmiernej prędkości i innym niebezpiecznym zachowaniom), ograniczenia uciążliwości ruchu drogowego i negatywnego wpływu na środowisko, poprawy ładu przestrzennego i jakości życia mieszkańców.

Liniowe uspokojenie ruchu na odcinku przejścia drogi przez miejscowość – podstawowe założenia Zachowanie dotychczasowej tranzytowej funkcji drogi, jej przepustowości oraz przejezdności dla pojazdów wszystkich kategorii, przy wprowadzeniu cech egzekwujących ograniczenia prędkości. Weryfikacja dostępności do drogi, możliwości technicznego wykonania i akceptacji użytkowników. Weryfikacja ograniczeń prędkości, a w razie potrzeby wprowadzenie odcinków i stref z prędkością 30 km/h oraz zapewnienie egzekwowania ograniczeń prędkości za pomocą środków inżynieryjnych. Utrzymanie ruchu tranzytowego na drodze głównej i zniechę-canie do skrótów, zwłaszcza przez tereny osiedlowe. W większości przypadków liniowe uspokojenie ruchu wymaga wprowadzenia obszarowego uspokojenia ruchu i ograniczeń dostępu dla pewnych kategorii pojazdów na obszarach otaczających drogę główną.

Zakres kompleksowych działań uspokojenia ruchu dla obszaru Funkcjonalna hierarchizacja sieci drogowo-ulicznej Zarządzanie dostępnością dróg i ulic Ustanawianie stref prędkości Zapewnienie bezpiecznej prędkości za pomocą środków uspokojenia ruchu Zapewnienie odpowiednich urządzeń dla różnych użytkowników (piesi, rowerzyści, zmotoryzowani)

Zakres kompleksowych działań uspokojenia ruchu w ramach „Miasteczka holenderskiego” w Puławach Parametry DW Nr 824 Osiedle Włostowice Długość odcinków [km] 2,7 km 6,5 km Liczba środków uspokojenia ruchu 7 (w tym środkowy pas brukowany o dł. 2 km) 36 Rodzaj przebudowy pełna punktowa Koszt netto [mln zł] 16,7 (ok. 50% kosztów to sieci uzbrojenia terenu) 3,9 Koszt brutto [mln zł] 20,4 4,8 Opracowanie dokumentacji projektowej: 2007-2008 r. Wykonanie robót: 2009 r. Uzgodnienia z 3 zarządcami dróg: województwo, powiat, miasto

Zakres kompleksowych działań uspokojenia ruchu Funkcjonalna hierarchizacja sieci drogowo-ulicznej Zarządzanie dostępnością dróg i ulic Ustanawianie stref prędkości

Zakres działań w ramach obszaru osiedla - wjazd do strefy 30 km/h z ograniczeniem tonażu (poza MPK) - powierzchnie wyniesione skrzyżowań z najazdami sinusoidalnymi, które da się programować dla konkretnych prędkości nietypowe powierzchnie wyniesione typu pinezka powierzchnie wyniesione typu poduszka - progi spowalniające przyjazne autobusom

Kompleksowe działania uspokojenia ruchu – spodziewane efekty Działanie: Wprowadzenie stref zamieszkania oraz egzekwowanie prędkości za pomocą środków uspokojenia ruchu Spodziewany efekt w zakresie bezpieczeństwa ruchu: 60% spadek liczby wypadków B/C=3,10 [3] Spodziewany efekt w zakresie hałasu drogowego: możliwe tworzenie tzw. obszarów ciszy zgodnie z Programami ochrony środowiska przed hałasem drogowym wartości dopuszczalne hałasu spełnione z zapasem Spodziewany efekt w zakresie zanieczyszczeń powietrza: niewielkie oddziaływanie związane głównie z pracą „zimnego” silnika (CO) Spodziewany efekt w zakresie drgań i wibracji: brak oddziaływań w przypadku braku ruchu ciężkiego i odpowiedniej lokalizacji urządzeń uspokojenia ruchu Materiały źródłowe [1] Traffic Calming, Local Transport Note 1/07, UK Department for Transport, March 2007; [2] Cost-benefit analysis – Web text of the European Road Safety Observatory, http://www.erso.eu, luty 2008 r.; [3] The Handbook of Road Safety Measures. Rune Elvik and Truls Vaa. Elsevier Ltd., 2004. [4] Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach. Ministerstwo Infrastruktury. Zadania zrealizowane w latach 2005-2006.

Kompleksowe działania uspokojenia ruchu – spodziewane efekty Działanie: Wprowadzenie stref prędkości 30 km/h oraz egzekwowanie prędkości za pomocą środków uspokojenia ruchu Spodziewany efekt w zakresie bezpieczeństwa ruchu: 60-70% spadek liczby wypadków 63% spadek liczby potrąceń pieszych 70% spadek potrąceń rowerzystów i motorowerzystów B/C=1,15 [1, 3] Spodziewany efekt w zakresie hałasu drogowego: wartości dopuszczalne hałasu w większości przypadków spełnione (z zapasem) brak konieczności stosowania jakichkolwiek urządzeń ochronnych Spodziewany efekt w zakresie zanieczyszczeń powietrza: niewielkie oddziaływanie (CO, WWA, NOx - większe) związane ze stylem jazdy konieczne utrzymanie płynności ruchu Spodziewany efekt w zakresie drgań i wibracji: brak oddział. w przypadku odpowiedniej lokalizacji urządzeń uspokojenia ruchu Materiały źródłowe [1] Traffic Calming, Local Transport Note 1/07, UK Department for Transport, March 2007; [2] Cost-benefit analysis – Web text of the European Road Safety Observatory, http://www.erso.eu, luty 2008 r.; [3] The Handbook of Road Safety Measures. Rune Elvik and Truls Vaa. Elsevier Ltd., 2004. [4] Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach. Ministerstwo Infrastruktury. Zadania zrealizowane w latach 2005-2006.

Zakres działań w ramach przejścia przez DW Nr 824 bramy wjazdowe do miejscowości środkowy pas brukowany wyniesione powierzchnie skrzyżowań przy zastosowaniu sinusoidalnych ramp najzadowych

Kompleksowe działania uspokojenia ruchu – spodziewane efekty Działanie: Wprowadzenie stref prędkości 50 km/h oraz egzekwowanie prędkości za pomocą środków uspokojenia ruchu Spodziewany efekt w zakresie bezpieczeństwa ruchu: 38% spadek liczby wypadków [3] Spodziewany efekt w zakresie hałasu drogowego: wartości hałasu na pograniczu wartości dopuszczalnych w większości przypadków brak konieczności stosowania urządzeń ochronnych pod warunkiem utrzymania płynności ruchu Spodziewany efekt w zakresie zanieczyszczeń powietrza: niewielkie oddziaływanie (CO i WWA – większe, NOx) związane głównie ze stylem jazdy, konieczne utrzymanie płynności ruchu Spodziewany efekt w zakresie drgań i wibracji: brak oddział. w przypadku odpowiedniej lokalizacji urządzeń uspokojenia ruchu Materiały źródłowe [1] Traffic Calming, Local Transport Note 1/07, UK Department for Transport, March 2007; [2] Cost-benefit analysis – Web text of the European Road Safety Observatory, http://www.erso.eu, luty 2008 r.; [3] The Handbook of Road Safety Measures. Rune Elvik and Truls Vaa. Elsevier Ltd., 2004. [4] Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na Drogach. Ministerstwo Infrastruktury. Zadania zrealizowane w latach 2005-2006.

Kompleksowe działania uspokojenia ruchu na DW nr 824 (ul Kompleksowe działania uspokojenia ruchu na DW nr 824 (ul. Kazimierska i ul. Włostowicka) – uzyskane efekty (ocena wstępna) Źródła danych o zdarzeniach drogowych: Komenda Powiatowa Policji w Puławach oraz Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie, Rejon Dróg Wojewódzkich w Puławach Źródło danych o kosztach zdarzeń drogowych: Niebieska Księga Infrastruktura Drogowa, Jaspers, grudzień 2008 r.

Zasady uspokajania ruchu na drogach za pomocą fizycznych środków technicznych Dostępne na stronie: http://www.krbrd.gov.pl/download/pdf/zasady_uspokajania_ruchu.pdf

Schemat realizacji kompleksowych działań uspokojenia ruchu dla obszarów i przejść dróg przez miejscowości w przypadku korzystania z doświadczeń holenderskich Koncepcja wg holenderskich zasad uspokojenia ruchu Rozwiązania szczegółowe wg zasad holenderskich Analiza poprawności zgodności Dz. U. Nr 43 Analiza funkcjonalna rozwiązań Projekt budowlano-wykonawczy Budowa i eksploatacja

Problemy stosowania kompleksowych działań uspokojenia ruchu dla obszarów i przejść dróg przez miejscowości Koncepcja wg holenderskich zasad uspokojenia ruchu Rozwiązania szczegółowe wg zasad holenderskich Analiza poprawności zgodności Dz. U. Nr 43 Analiza funkcjonalna rozwiązań Projekt budowlano-wykonawczy Budowa i eksploatacja W Polsce działania uspokojenia ruchu mają najczęściej charakter wybiórczy, a nie kompleksowy. Niezrozumienie idei i ostatecznych efektów uspokojenia ruchu przez projektantów, wykonawców analiz środowiskowych, a nawet zarządzających drogami i organy wydające decyzje i pozwolenia. Koncepcje nie uwzględniają problemów pozyskania gruntów, odwodnienia, sieci uzbrojenia, zieleni itp., które decydują o rodzaju i sensie zastosowania środków uspokojenia ruchu. Koncepcje ze względu na zbyt małą szczegółowość nie uwzględniają efektów związanych z dodatkowymi kosztami (przebudowy sieci uzbrojenia, prawidłowe odwodnienie). Brak intensywnych konsultacji społecznych o szczegółowym charakterze.

Problemy stosowania kompleksowych działań uspokojenia ruchu dla obszarów i przejść dróg przez miejscowości Koncepcja wg holenderskich zasad uspokojenia ruchu Rozwiązania szczegółowe wg zasad holenderskich Analiza poprawności zgodności Dz. U. Nr 43, Analiza funkcjonalna rozwiązań Projekt budowlano-wykonawczy Budowa i eksploatacja Brak jest wypracowanych w polskich realiach uwarunkowań prawnych dla potrzeb uspokojenia ruchu – w przepisach tylko lakoniczne wzmianki. Formalistyczne stosowanie się do przepisów często w praktyce uniemożliwia zastosowanie środków uspokojenia ruchu. Wynikiem prostego dostosowania rozwiązań holenderskich do obowiązujących przepisów będzie całkowity lub częściowy brak założonego efektu uspokojenia, gdyż obecnie polskie przepisy blokują stosowanie wielu skutecznych rozwiązań. Najważniejsze zmiany w prawie powinny dotyczyć geometrii dróg w obszarach zabudowanych, w celu ułatwienia spowolnienia ruchu za pomocą środków fizycznych oraz ułatwienia inwestowania w trudnych warunkach miejscowych (zurbanizowane tereny miejskie), W projekcie „Miasteczka holenderskiego” uzyskano odstępstwa dla 9 paragrafów Dz. U. Nr 43 dla 23 lokalizacji

Problemy stosowania kompleksowych działań uspokojenia ruchu dla obszarów i przejść dróg przez miejscowości Koncepcja wg holenderskich zasad uspokojenia ruchu Rozwiązania szczegółowe wg zasad holenderskich Analiza poprawności zgodności Dz. U. Nr 43 Analiza funkcjonalna rozwiązań Projekt budowlano-wykonawczy Budowa i eksploatacja Rozwiązania z innych krajów nie mogą być przenoszone wprost do warunków polskich ze względu na np. inne warunki atmosferyczne, ukształtowanie terenu itd. Projektowanie rozwiązań technicznych środków uspokojenia ruchu wymaga bardzo dokładnych modeli, precyzji, wyobraźni i doświadczenia

Problemy stosowania kompleksowych działań uspokojenia ruchu dla obszarów i przejść dróg przez miejscowości OWD Kierunki spływu wód opadowych Istniejące ciągi kanalizacji deszczowej Projektowane ciągi kanalizacji deszczowej

Problemy stosowania kompleksowych działań uspokojenia ruchu dla obszarów i przejść dróg przez miejscowości Koncepcja wg holenderskich zasad uspokojenia ruchu Rozwiązania szczegółowe wg zasad holenderskich Analiza poprawności zgodności Dz. U. Nr 43 Analiza funkcjonalna rozwiązań Projekt budowlano-wykonawczy Budowa i eksploatacja Brak odpowiednich materiałów do stosowania – bardzo potrzebna jest typizacja rozwiązań (kolorów), prefabrykacja elementów trwałych. Problemy organizacji ruchu na czas prowadzenia robót – dojazdy do posesji. Brak monitoringu rozwiązań. Brak zapowiadanych materiałów metodycznych, systematycznych szkoleń.

Podsumowanie i wnioski Większość rozwiązań uspokojenia ruchu na odcinkach dróg przechodzących przez miejscowości wymaga również większych lub mniejszych działań obszarowych na lokalnej sieci drogowo-ulicznej otaczającej drogi główne. Działania dotyczące uspokojenia ruchu i stosowanie urządzeń uspokojenia ruchu powinny mieć charakter kompleksowy i obszarowy, a nie wybiórczy i punktowy. Uspokojenie ruchu powinno być podstawowym i w większości przypadków rekomendowanym wariantem w decyzjach środowiskowych i pozwoleniach dla rozwiązań drogowych stosowanych w miastach. Uspokojenie ruchu powinno zastępować większość urządzeń ochrony środowiska dotyczących hałasu drogowego. W przypadku uspokojenia ruchu niezbędny jest monitoring ze wskazywaniem nie tylko efektów bezpieczeństwa ruchu i efektów środowiskowych, ale i doświadczeń związanych z realizacją i funkcjonowaniem. Brak kompleksowych rozwiązań uspokojenia ruchu powodowany jest w większości przypadków m.in. przez „paradoks obwodnicy” polegający na pozostawieniu samorządom lokalnym dotychczasowych przebiegów dróg przez miejscowości bez ich remontu i bez uspokojenia ruchu po wybudowaniu nowej obwodnicy.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ janusz.bohatkiewicz@knpil.pl