Ocena wpływu Programu Sąsiedztwa INTERREG IIIA / TACIS CBC Polska- Białoruś-Ukraina dr Karol Olejniczak:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Europejska Współpraca Terytorialna
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Polityka spójności Unii Europejskiej - Cel Europejska Współpraca Terytorialna maja 2008 roku.
Dr inż. Michał Klepka Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Kraina Rawki Seminarium nt. Lokalna Strategia Rozwoju na lata Kaleń, 13 listopada 2007r.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Strukturyzacja ewaluacji dr Karol Olejniczak: EGO:
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Program Partnerstwa Transgranicznego założenia i rezultaty Supraśl,
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Leśny Krąg Naturalna Przedsiębiorczość w Leśnym Kręgu.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego PROGRAMY INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ INTERREG III A w Polsce w latach.
„Inwestuj u nas! Polsko – Ukraiński obszar transgraniczny”
Nabór wniosków INTERREG IIIA / TACIS Wspólny Sekretariat Techniczny INTERREG 2005.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
1 Program Sąsiedztwa Polska-Białoruś-Ukraina INTERREG IIIA/Tacis CBC I nabór projektów (17 stycznia – 7 marca 2005 r.)
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Prezentacja wyników i przyjęcie rekomendacji wypływających z badania pn.: "Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu instytucjonalnego rynku.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Nowy Targ 16 czerwca 2008.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Warszawa, 13 listopada 2012 r. Wiedza w procesach decyzyjnych polityk publicznych.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
Struktura, treść i sposób opracowania
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców
Projekt współfinansowany ze środków UE INTERREG IIIA CZ - PL Wpływ transgraniczny projektów Współpraca transgraniczna partnerów Walbrzych, 21 lutego 2006.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Współpraca transgraniczna na pograniczu czesko-polsko-słowackim
CENTRUM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Propozycja projektu US Zielona Góra GRUPA ROBOCZA LUBUSKIE-BRANDENBURGIA – Kostrzyn nad Odrą r.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Europejska Współpraca Terytorialna OCHRONA ZDROWIA Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej Urząd Marszałkowski województwa.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Partycypacyjny model ewaluacji w perspektywie finansowej Andrzej Regulski Toruń, 22 czerwca 2016 r.
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Centrum Badawczo-Rozwojowe Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Prezentacja założeń przebiegu prac nad Strategią Sudety 2030.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Ocena wpływu Programu Sąsiedztwa INTERREG IIIA / TACIS CBC Polska- Białoruś-Ukraina dr Karol Olejniczak: EGO:

2 Podstawowe informacje Podejście i metody badawcze Wnioski Przykłady dobrych praktyk Kluczowe rekomendacje

3 Podstawowe informacje >Cel badania > ocena wpływu Programu Sąsiedztwa INTERREG IIIA/Tacis CBC Polska-Białoruś-Ukraina na osiągnięcie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej na obszarze transgranicznym objętym wsparciem - w tym wyjaśnienie mechanizmów odpowiedzialnych za skalę i jakość tego wpływu >Instytucja zlecająca > Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Departament Współpracy Terytorialnej >Zespół badawczy: > EGO s.c.: > dr Karol Olejniczak, Bartosz Ledzion, dr Anna Domaradzka- Widła PhD, Elżbieta Kozłowska, Katarzyna Krok, Andrzej Krzewski, Adam Płoszaj, Łukasz Widła-Domaradzki, dr Michał Wolański, Katarzyna Wojnar, Katarzyna Zalewska

Przedmiot badania: obszary przygraniczne Polski, Białorusi I Ukrainy Dwa programy – dwa źródła finansowania: INTERREG 37,8 mln EUR vs TACIS 8 mln EUR Beneficjenci – społeczności lokalne, biznes lokalny, NGO 173 duże projekty mikro-projektów

5 Podstawowe informacje Podejście i metody badawcze Wnioski Przykłady dobrych praktyk Kluczowe rekomendacje

6 Podejście i metody badawcze >Trzy filary podejścia badawczego > Program to swoista teoria weryfikowana przez rzeczywistość – trzeba patrzeć na rzeczywiste efekty I wyjaśnić przyczyny ich pojawienia się > Projekty oceniamy na dwóch skalach: wzmacniania współpracy terytorialnej oraz podnoszenia jakości życia > Efektów zaczynamy szukać na poziomie lokalnym (lokalne społeczności I projekty)

7 5 bloków badawczych BLOK 1 Zrozumienie kontekstu BLOK 2 Odtworzenie założeń nt. strategicznych kierunków I efektów Programu BLOK 3 Zdefiniowanie wskaźników mierzących zmianę, którą przyniósł Program BLOK 4 Zidentyfikowanie rzeczywistych zmian – produktów I efektów, które przyniósł Program BLOK 5 Wyjaśnienie osiągniętych efektów Programu

8 >Zrozumienie Programu – jego kontekstu i założeń [B1, B2] >23 wywiady z kluczowymi interesariuszami >Desk research, analiza literatury, analiza danych statystycznych >Ocena efektów projektów, partnerstw i ich wpływu na społeczności lokalne [B3, B4, B5] >Modele logiczne I ranking wg grup tematycznych projektów (transport, środowisko, turystyka, współpraca instytucjonalna) >Badanie ankietowe beneficjentów (N=95 ze 144) >64 wizyty projektów (PL=54, BY=3, UA=7) >80 wywiadów z menedżerami projektów, przedstawicielami władz lokalnych i lokalnymi beneficjentami >Badanie 157 mikro-projektów (N=157 z 322) >Badania ankietowe w dwóch parach gmin (Włodawa vs. Hrubieszów, Zwierzyniec vs. Szczebrzeszyn) >Badanie ankietowe partnerstw i analiza sieci (N=231 & N=147) >Przegląd lokalnej prasy Metody

9 Podstawowe informacje Podejście i metody badawcze Wnioski Przykłady dobrych praktyk Kluczowe rekomendacje

10 Blok 1: Zrozumienie kontekstu Pytania: >Co teorie naukowe mówią nam o współpracy ponadgranicznej? >Jaki to typ granicy? >Jaka była skala tej interwencji? Odpowiedzi: >Poziom współpracy zależy od przepuszczalności granicy oraz wzajemnego uzupełniania się partnerów >Wysoce peryferyjne, słabo rozwinięte obszary, granica jako bariera >Znikomy impuls finansowy, mógł być odczuwalny tylko na poziomie lokalnym

11 Blok 2: Odtworzenie założeń wyjściowych Pytania: >Jakie strategiczne cele obrano? >Jakie przesłanki i inspiracje kierowały twórcami Programu? Odpowiedzi: >Dualny cel: JEŚLI wesprzemy 5 pól tematycznych TO jakość życia ORAZ poziom integracji społeczno-gospodarczej obszaru poprawi się >Racjonalne pola interwencji ale brak działań na rzecz podniesienia przepuszczalności granicy >Wpływ interesariuszy, intuicja, wcześniejsze doświadczenia PHARE CBC PL-DE

12 Blok 3: Zdefiniowanie wskaźników pomiaru rzeczywistych efektów Pytania: >Jakimi wskaźnikami i kryteriami oceny zdefiniować zmianę? >Jakimi wskaźnikami i kryteriami oceny zdefiniowali oczekiwaną zmianę twórcy Programu? Odpowiedzi: >Efekty planowane i uboczne trzeba mierzyć na 2 skalach: integracji i jakości życia >Efektów trzeba szukać w trzech wymiarach: tematycznym (rodzaje projektów), relacyjnym (partnerstwa) i przestrzennym (społeczności lokalne) >Analiza i ocena opierają się na modelach logicznych

13 Blok 4: Poszukiwanie rzeczywistych zmian – produktów i efektów Pytania: 1.Jaki był rozkład przestrzenny funduszy i partnerstw? 2.Na jakim temacie koncentrowały się działania? 3.Jakie były efekty tematycznych grup projektów? 4.Jakie były efekty partnerstw? 5.Jaki był wpływ na lokalne społeczności? Odpowiedzi: 1.Wysoka dysproporcja pomiędzy 3 obszarami 2.Podnoszenie jakości życia 3.Efekty lokalne i przygraniczne 4.Główny efekt integracji dały projekty miękkie, głównie w polu współpracy instytucjonalnej 5.Ograniczony, zrównoważone efekty (jakość życia+integracja) dały projekty turystyki i bezpieczeństwa granicy

14 Blok 5: Wyjaśnienie osiągniętych efektów Pytania: 1.Skąd dysproporcja? 2.Dlaczego akcent na jakość życia? 3.Dlaczego przygraniczne efekty? 4.Dlaczego integracja instytucjonalna? 5.Dlaczego projekty turystyki i bezpieczeństwa przyniosły najbardziej zrównoważone efekty? Odpowiedzi: 1.Różne pieniądze, różne procedury; większe doświadczenie polskich partnerów 2.Peryferyjność i potrzeby obszaru; niejasna linia demarkacyjna 3.Granica barierą + małe fundusze silnie rozproszone 4.Kryteria selekcji, ograniczone zaufanie – zorientowanie na mniejsze, eksperckie projekty; mikro-projekty - inicjatywy odgórne 5.Turystyka łatwa do połączenia z kolejnymi projektami; projekty bezpieczeństwa wymagały uprzednich umów

15 Kluczowe wnioski 1.Istniała wyraźna dysproporcja między aktywnością polskich a wschodnich uczestników Programu 2.Projekty koncentrowały się głownie na lokalnej jakości życia a w dużo mniejszym stopniu na integracji transgranicznej 3.Podnoszenie jakości życia miało charakter lokalny i przygraniczny 4.Integracja transgraniczna nastąpiła głównie na poziomie instytucjonalnym a w mniejszym stopniu na poziomie grup docelowych 5.Projekty z zakresu turystyki i bezpieczeństwa dały najwyższe efekty jakości życia i integracji

16 Podsumowując… >Przygraniczne i lokalne efekty >W ówczesnym kontekście, każdy wspólny projekt należy uznać za sukces

17 Podstawowe informacje Podejście i metody badawcze Wnioski Przykłady dobrych praktyk Kluczowe rekomendacje

18 Przykład 1: Przebudowa ciągu komunikacyjnego łączącego trzy przejścia graniczne Kuźnica-Nowy Dwór NEB/PL/PDL/1.1/05/63. >Cele: Rozwój i aktywizacja terenów przygranicznych przez usprawnienie komunikacji drogowej wzdłuż wschodniej granicy ła ̨ cza ̨ cej trzy przejścia graniczne >Produkty: Przebudowa drogi prowadzącej do granicy na odcinku 16,5 km >Uzasadnienie: Odcinek drogi powiatowej z Kuźnicy do Nowego Dworu w województwie podlaskim to przykład projektu o faktycznych powiązaniach transgranicznych. W Kuźnicy, na południowym krańcu drogi znajduje się przejście graniczne na Białoruś, zaś w kierunku północnym droga stanowi optymalne połączenie z Grodna do Da ̨ browy Białostockiej, Augustowa, Ełku, Suwałk, Olsztyna. Właściwa lokalizacja drogi przełożyła się na rzeczywiste jej wykorzystanie przez zagranicznych kierowców. Droga ta łączy się też z droga ̨ krajowa ̨ i droga ̨ wojewódzka ̨, a także posiada wiele skrzyżowań́ z drogami gminnymi i powiatowymi, co sprzyja budowie spójnej krajowej sieci transportowej.

19 Przykład 2: Dziedzictwo Kulturowe Pogranicza – szansa ̨ na rozwój turystyki wiejskiej, NEB/ BUG/06/96 >Cele projektu: Celem projektu była ochrona zagrożonych zniszczeniem cmentarzy oraz tworzenie podstaw do współpracy polsko-ukraińskiej w zakresie wspólnego dziedzictwa kulturowego. >Produkty: Obóz wolontariacki, w którym uczestniczyło piętnaścioro wolontariuszy z Polski i Ukrainy, którzy porządkowali cmentarze prawosławne w Sobiborze i Róz ̇ ance oraz stary kirkut żydowski w Lublinie. >Uzasadnienie: Projekt miał charakter silnie transgraniczny ponieważ przyczynił się do znoszenia barier kulturowo-historycznych poprzez wspólne działania na rzecz zachowania wspólnych pamiątek kultury i tradycji obszaru przygranicza, z drugiej strony miał wpływ na integrację społeczną. W projekt została zaangażowana społeczność lokalna oraz więźniowie.

20 Podstawowe informacje Podejście i metody badawcze Wnioski Przykłady dobrych praktyk Kluczowe rekomendacje

21 Kluczowe rekomendacje 1.Wzmacnianie ponadgranicznego charakteru programów 2.Ukierunkowanie wsparcia na projekty, które wspierają skuteczność instytucjonalną I aktywizują lokalne społeczności 3.Wzmocnienie wsparcia dla działań nakierowanych na zwiększanie przepustowości granicy 4.Poprawa monitoringu Programu 5.Powiązanie zmian w programie z szerszą debatą UE nt. spójności terytorialnej