Raportowanie danych niefinansowych oraz dotyczących różnorodności prace Parlamentu Europejskiego, Rady oraz Komisji Europejskiej w 2013 roku.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program Partnerzy na rzecz stabilności finansowej www. ewmi
Advertisements

Opracowanie Barbara Trybuchowska
Współpraca międzysektorowa na rzecz csr na Śląsku Rola instytucji publicznych w upowszechnianiu CSR w regionie. Katowice, 27 czerwca 2012.
Wspólnotowe Prawo Podatkowe
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
DROGA SPÓŁKI NA GIEŁDĘ załącznik nr 1 do scenariusza lekcji Droga spółki na Giełdę Papierów Wartościowych.
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Wymiar budżetu unijnego w odniesieniu do szeroko pojętej działalności gospodarczej.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Propozycje zmiany zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Danuta Sokołowska Warszawa, 20.
Rola Instytucji Audytowej
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Internet 2006: rozwój e-commerce
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
# y IX Światowe badanie nadużyć gospodarczych Ryzyko nadużyć gospodarczych na rynkach wschodzących Warszawa, 29 czerwca 2006 D ORADZTWO B IZNESOWE E RNST.
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Tło powstania decyzji Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (art.2, art.13) Strategia Lizbońska Agenda Społeczna Zielona Księga – Równość
Rola i wpływ organizacji obywatelskich na kształt krajowej i europejskiej polityki społecznej PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO.
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
Podstawy analizy fundamentalnej spółki
1V Konferencja Ewaluacyjna - Warszawa 23/10/2009 Rola ewaluacji ex-post perspektywa EBI Werner Schmidt – Ewaluacja Działań
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Informacja na temat realizacji projektu i udział w nim podmiotów zewnętrznych KONFERENCJA NAUKOWO-TECHNICZNA pt. Bezpieczeństwo i zagrożenia zbiorowego.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Regionalny Program Operacyjny
Parlament Europejski - instytucja Unii Europejskiej będąca odpowiednikiem jednoizbowego parlamentu, której członkowie są wybierani są w bezpośrednich wyborach,
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
Perspektywa praktyka małej firmy audytorskiej nowa Dyrektywa 34/2013/WE ws sprawozdawczości zmiany Dyrektywy 43/2006/WE ws badań ustawowych nowe Rozporządzenie.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród inwestorów instytucjonalnych Warszawa, lipiec.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Historia Integracji Europejskiej
Zadania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata PIOTR JAN BAŃCZYK
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Raportowanie niefinansowe w Polsce – transpozycja dyrektywy 2014/95/UE ul. Świętokrzyska Warszawa tel.: fax :
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
DZIAŁANIA GRUPY ROBOCZEJ ART.29
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Raportowanie niefinansowe w Polsce Konferencja Ministerstwa Finansów
Zapis prezentacji:

Raportowanie danych niefinansowych oraz dotyczących różnorodności prace Parlamentu Europejskiego, Rady oraz Komisji Europejskiej w 2013 roku

REZOLUCJE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO Z DNIA 6 LUTEGO 2013 Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstw: promocja zaangażowania społecznego i droga do zrównoważonej i włączającej odbudowy Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstw: rozliczane, przejrzyste i odpowiedzialne zachowanie przedsiębiorstw i zrównoważony wzrost

WYBRANE DOKUMENTY ŹRÓDŁOWE Rezolucje Parlamentu z dnia 6 lutego Wytyczne ONZ w kwestii przedsiębiorstw i Praw Człowieka Odnowiona strategia UE na lata dotycząca CSR Strategia Europa 2020 Akt o jednolitym rynku 2011

KONTEKST Parlament Europejski podkreśla, że: BŁĘDY PRZEJRZYSTOŚCI OBECNY KRYZYS GOSPODARCZY WYNIKA Z PODSTAWOWYCH BŁĘDÓW PRZEJRZYSTOŚCI, ROZLICZALNOŚCI, ODPOWIEDZIALNOŚCI I KRÓTKOTERMINOWOŚCI DZIAŁAŃ CSR JAKO ELEMENT STRATEGII FIRMY ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW NIE MOŻE OGRANICZYĆ SIĘ DO NARZĘDZIA MARKETINGOWEGO, LECZ POWINNA STAĆ SIĘ ELEMENTEM STRATEGII, W TYM DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ KORZYŚCI DLA INWESTORÓW I KONSUMENTÓW ODPOWIEDZIALNE PRZEDSIĘBIORSTWA POWINNY BYĆ ŁATWO IDENTYFIKOWALNE DLA INWESTORÓW I KONSUMENTÓW, CO WSPIERAŁOBY FIRMY W ICH DZIAŁANIACH

PROPOZYCJA DYREKTYWY Z DNIA 16 KWIETNIA (PROPOZYCJA) Dyrektywa parlamentu Europejskiego i Rady zmieniająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże spółki oraz grupy.

CELE DYREKTYWY Z 16 KWIETNIA: ZWIĘKSZENIE PRZEJRZYSTOŚCI NIEKTÓRYCH SPÓŁEK, PODNIESIENIE ISTOTNEGO CHARAKTERU, SPÓJNOŚCI ORAZ PORÓWNYWALNOŚCI UJAWNIANYCH OBECNIE INFORMACJI NIEFINANSOWYCH, POPRZEZ WZMOCNIENIE I WYJAŚNIENIE OBOWIĄZUJĄCYCH WYMOGÓW. ZWIĘKSZENIE RÓŻNORDONOŚCI SKŁADU ORGANU SPÓŁKI POPRZEZ WIĘKSZĄ PRZEJRZYSTOŚĆ W CELU ŁATWIEJSZEGO SPRAWOWANIA NADZORU NAD KIEROWNICTWEM I EFEKTYWNIEJSZEGO ZARZĄDZANIA SPÓŁKĄ. ZWIĘKSZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI SPÓŁEK, UZYSKIWANIE PRZEZ NIE LEPSZYCH WYNIKÓW DZIAŁALNOŚCI, A TAKŻE POPRAWĘ EFEKTYWNOŚCI JEDNOLITEGO RYNKU.

DOTYCHCZASOWE DYREKTYWY O RACHUNKOWOŚCI 4. dyrektywa z dyrektywa z 1983 Zawarte w nich podejście do ujawniania informacji niefinansowych nie jest odpowiednio skuteczne

NIEDOSTATECZNA PRZEJRZYSTOŚĆ W wyniku dialogu, jaki Komisja prowadziła z zainteresowanymi stronami, ustalono, że: Jedynie – spośród dużych unijnych spółek – dokonuje co roku oficjalnego ujawnienia informacji niefinansowych (niecałe 6%). Ogół informacji ujawnianych przez spółki niedostatecznie zaspokaja potrzeby korzystających z nich osób (w tym inwestorów, akcjonariuszy, wspólników, pracowników, organizacje obywatelskie).

PROPONOWANE ZMIANY W odniesieniu do dużych spółek, ujawniane informacje niefinansowe powinny być: bardziej dostępne, przydatne, spójne na poziomie UE, gdyż działalność tych spółek niejednokrotnie ma miejsce na terenie całej UE i ma znaczenie dla inwestorów oraz innych zainteresowanych stron na całym rynku wewnętrznym.

PROPONOWANE ZMIANY c.d. Dyrektywa z 16 kwietnia wprowadza zmiany w obu dyrektywach o rachunkowości, nakładając na spółki – w których średnia liczba pracowników przekracza 500, a na dzień bilansowy ich suma bilansowa przekracza 20 milionów EUR lub ich obrót netto przekracza 40 milionów EUR – obowiązek uwzględniania w sprawozdaniu rocznym z działalności przynajmniej kwestii: środowiskowych, społecznych i pracowniczych, poszanowania praw człowieka, przeciwdziałania korupcji i łapownictwu oraz ujawniania informacji na temat stosowanej polityki różnorodności w organach administracyjnych, zarządzających i nadzorczych.

HARMONOGRAM 17 KWIETNIA 2013 PRACE ZOSTAŁY PRZEKAZANE DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO; KOMISJA WIODĄCĄ JEST KOMISJA PRAWNA (JURI) KWIECIEŃ – GRUDZIEŃ 2013 KOMISJE W PARLAMENCIE EUROPEJSKIM PRZYGOTOWUJĄ OPINIE I WNOSZĄ POPRAWKI RÓWNOLEGŁE PRACE ODBYWAJĄ SIĘ W RADZIE JEDNOCZEŚNIE DOKUMENT KIEROWANY JEST DO OPINII KRAJÓW CZŁONKOWSKICH. W POLSCE ZAJMUJE SIĘ NIM MINISTERSTWO FINANSÓW. LUTY/MARZEC 2014 GŁOSOWANIE NA POSIEDZENIU PLENARNYM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

RÓWNOLEGŁY PROCES LEGISLACYJNY W dniu 26 czerwca 2013 roku weszła w życie dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę PE i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/WEG i 83/349/EWG Określa, jakie podmioty mają sprawozdawać się z kwestii środowiskowych i pracowniczych.

KLUCZOWE KWESTIE SPORNE LINIE PODZIAŁÓW I ODMIENNYCH STANOWISK PRZEBIEGAJĄ NA BARDZO RÓŻNYCH POZIOMACH: POSZCZEGÓLNYCH ORGANÓW UE, KOMISJI PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, ALE TAKŻE UGRUPOWAŃ POLITYCZNYCH I KRAJÓW CZŁONKOWSKICH. JAKIE SPÓŁKI/GRUPY BĘDĄ ZOBLIGOWANE DO UJAWNIANIA DANYCH POZAFINANSOWYCH W SPRAWOZDANIU ROCZNYM? (wielkość, udział skarbu państwa, notowanie na giełdzie) JAKI MA BYĆ ZAKRES DANYCH POZAFINANSOWYCH? POSZERZENIE SPRAWOZDAWCZOŚCI O ŁAŃCUCH DOSTAW? ELASTYCZNOŚĆ W WYBORZE STANDARDÓW SPRAWOZDAWCZOŚCI?