Spółdzielnie socjalne założone przez osoby prawne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Organizacje pozarządowe
Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Osoby długotrwale bezrobotne na rynku pracy w Powiecie Cieszyńskim
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt „POMOC – AKTYWIZACJA – WSPARCIE” Miejski Ośrodek Pomocy.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Prezentacja programu „Osoba niepełnosprawna w służbie publicznej” Ewa Kwiatkowska – Kierownik Projektu pn. „Pomagasz niepełnosprawnemu, pomagasz sobie”
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Katarzyna Hudyma Powiatowy Urząd Pracy w Bolesławcu 7 września.
Organizator Spółdzielnia Socjalna jako instrument resocjalizacji w Zakładzie Poprawczym w Studzieńcu Toruń, 21/09/2012.
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
ORGANIZACJA POŻYTKU PUBLICZNEGO
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
OŚRODEK WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ w regionie stargardzkim Priorytet VII. Promocja integracji społecznej Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i.
Spółdzielnia socjalna założona przez osoby prawne
Powołanie do życia Centrum Aktywnej Integracji WINDA w gminie Gozdnica
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
1 Budowanie silnej LGD Tadeusz Borek – FAPA Przemyśl października 2007.
Projekt Inkubator Ekonomii Społecznej Subregionu Zachodniego woj. śląskiego Rybnik 27 czerwca 2013.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
OWES subregionu południowego
Współpraca z organizacjami pozarządowymi miasta Leszna.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Reintegracja społeczna i zawodowa poprzez program zatrudnienia socjalnego.
PRZEKSZTAŁCENIE SAMORZĄDOWEGO ZAKŁADU BUDŻETOWEGO W SPÓŁKĘ
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Wydarzenie organizowane w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Realizatorami projektu.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Sposób rejestracji CIS Opracował: Wojciech Zarzycki.
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Spółdzielnia socjalna - nowa forma aktywizacji zawodowej bezrobotnej młodzieży.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
HISTORIA Spółdzielnia rozpoczęła działalność w grudniu 2013 roku dzięki projektowi „Przepis na życiową szansę” współfinansowanemu przez Unię Europejską.
BUDŻET PROCEDURA - KAZUSY
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Centrum Usług Wspólnych jednostek oświatowych
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Zapis prezentacji:

Spółdzielnie socjalne założone przez osoby prawne - Dobre praktyki

Ustawa z dnia 7 maja 2009 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach socjalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 91, poz. 742)

Ta zmiana ma szczególne znaczenie – i wynika zarówno z dotychczasowych 3) Umożliwienie zakładania spółdzielni przez osoby prawne: organizacje pozarządowe i gminy (art. 1 pkt 1, 3, 4 ). Z podobnych względów należy umożliwić osobom prawnym zakładanie spółdzielni. W wielu przypadkach posiadany przez nie potencjał może być bezcenny. Jest rzeczą oczywistą, iż spółdzielnie zakładane przez osoby prawne jako główny cel mogłyby postawić sobie realizację zadań społecznych i oświatowo-kulturalnych, a także działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego. Ta zmiana ma szczególne znaczenie – i wynika zarówno z dotychczasowych doświadczeń programu EQUAL, jak i z doświadczeń międzynarodowych. Często bowiem osoby zagrożone wykluczeniem społecznym nie są w stanie samodzielnie zainicjować powołanie spółdzielni socjalnej. Impulsem może być inicjatywa osób prawnych. Ważne jest, że koncepcja zaproponowana w projekcie nie ma na celu powołania spółdzielni osób prawnych na stałe, a jedynie w pierwszym okresie jej funkcjonowania. Zapis zaproponowany w projekcie określa przede wszystkim obowiązek zatrudnienia w takiej spółdzielni odpowiedniej liczby (nie mniej niż 5) osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, a następnie przejęcie spółdzielni przez te osoby o ile przepracują w spółdzielni co najmniej 12 miesięcy.

Spółdzielnię mogą założyć osoby niepełnosprawne, w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.) - posiadające pełną zdolność do czynności prawnych. Poprzednia formuła zakładania Spółdzielni Socjalnych praktycznie wykluczała założenie Spółdzielni Socjalnej przez osoby niepełnosprawne z ograniczoną zdolnością do czynności prawnych np. Uczestnicy WTZ itp.

Przykłady Spółdzielni Socjalnych założonych przez dwie osoby prawne

Spółdzielnia Socjalna Bydgoszczanka Założyciele: Miasto Bydgoszcz, Powiat Bydgoski www.bydgoszczanka.eu

Zakład Robót Publicznych w Bydgoszczy Zakład budżetowy Geneza powstania: Zakład Robót Publicznych w Bydgoszczy Zakład budżetowy na własnym rozrachunku powołany został przez Radę Miejską Bydgoszczy w lutym 1993 roku. Celem działalności była bieżąca obsługa Miasta Bydgoszczy poprzez zapewnienie bezrobotnym zatrudnienia w ramach robót publicznych.

Przedmiotem działania zakładu było: * organizowanie bezrobotnym robót publicznych (do 2007 r.) w zakresie prac społecznie użytecznych obejmujących w szczególności: - gminne drogi, ulice i mosty, - utrzymanie czystości i porządku w mieście, - pielęgnacja i zagospodarowanie terenów oraz zieleni w parkach, skwerach i cmentarzach komunalnych, budownictwo ogólne i wodno-melioracyjne wraz z robotami towarzyszącymi; * organizowanie pracy dla osób skazanych na karę ograniczenia wolności zamienioną na nieodpłatną, kontrolowaną pracę na cele społeczne; * realizacja programu „Bezpieczna Droga” do 31.12.2007 r. * konserwacja wału przeciwpowodziowego nad Wisłą, * zarządzanie Kompleksem Utylizacji Odpadów dla Miasta Bydgoszczy (od maja 1995 r. do 31 grudnia 2007 r.).

Zadania realizowane są przez: wykonawstwo zamówień publicznych powierzonych przez Prezydenta Miasta Bydgoszczy i jego jednostki organizacyjne, wykonawstwo prac zleconych przez inne podmioty. Zakład prowadził samodzielną gospodarkę finansową Koszty działalności i zobowiązania wobec budżetu, banku, dostawców oraz wydatki na rozwój własny i inne potrzeby pokrywane są z następujących źródeł: - przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności, - funduszu Powiatowego Urzędu Pracy (refundacja wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w ramach robót publicznych i prac interwencyjnych), - innych dochodów.

W związku z ustawą o finansach publicznych z dnia 27.08.2009r. nakazującą likwidację zakładów budżetowych z końcem 2010 r., Rada Miasta Bydgoszczy 24 marca 2010 r. decyduje o likwidacji Zakładu Robót Publicznych i zobowiązuje Prezydenta Miasta do podjęcia działań zmierzających do utworzenia spółdzielni socjalnej.

Spółdzielnia socjalna osób prawnych! - Stworzenie możliwości zatrudnienia bezrobotnych pracowników likwidowanego ZRP. - Organizowanie bezrobotnym prac społecznie użytecznych. - Organizowanie pracy dla osób skazanych na karę ograniczenia wolności zamienioną na nieodpłatną, kontolowaną pracę na cele społeczne.

Problemy Pracowników Zakładu uniemożliwiające tworzenie przez nich spółdzielni socjalnej: - brak możliwości zaciągania zobowiązań finansowych związku z obciążeniami komorniczymi, - ograniczenia związanie z brakiem odpowiedniego wykształcenia zapewniającego możliwość organizacji i prowadzenia spółdzielni.

Uchwały jednostek samorządu terytorialnego w sprawie powołania - Uchwała Rady Miasta Bydgoszczy o założeniu Spółdzielni Socjalnej „Bydgoszczanka” – 26 maja 2010 r. - 24 czerwca 2010 r. – sesja Rady Powiatu Bydgoskiego, na której stanie projekt uchwały o założeniu spółdzielni.

Spółdzielnia Socjalna - zatrudnienie bezrobotnych pracowników zlikwidowanego Zakładu Robót Publicznych, - dotacja na realizację prac zleconych przez Miasto Bydgoszcz w 2011 r., - wprowadzenie do przetargów ogłaszanych przez Miasto tzw. „klauzuli społecznej”, - użyczenie majątku zlikwidowanego ZRP dla potrzeb działalności spółdzielni.

Spółdzielnia Socjalna Strzelecka Spółdzielnia Socjalna Założyciele: Gmina Strzelce Opolskie, Strzeleckie Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Edukacji Lokalnej http://zajazd.strzelceopolskie.pl

10.11.2010r. – Rada Miejska w Strzelcach Opolskich Geneza powstania: 10.11.2010r. – Rada Miejska w Strzelcach Opolskich podejmuje uchwałę w sprawie założenia Strzeleckiej Spółdzielni Socjalnej (16 głosów „za”, 5 głosów „przeciw”) 07.12.2010r. – Złożono wniosek o rejestrację spółdzielni w KRS 15.12.2010r. – Wezwanie Sądu do uzupełnienia dokumentów 31.12.2010r. – Likwidacja (na mocy ustawy) Gospodarstwa Pomocniczego przy Ośrodku Pomocy Społecznej w Strzelcach Opolskich 01.01.2011r. – Czasowo obowiązki GP przejmuje jednostka macierzysta – OPS w Strzelcach Opolskich 05.01.2011r. – Spółdzielnia została zarejestrowana w Sądzie Rejonowym w Opolu, VIII Wydział Gospodarczy KRS 12.01.2011r. – Działalność rozpoczyna Strzelecka Spółdzielnia Socjalna (zatrudnienie pierwszych pracowników)

Struktura organizacyjna Strzelecka Spółdzielnia Socjalna zatrudnia na pełnych etatach 32 osoby ( w tym 7 uczniów w zawodzie kucharz). Strzelecka Spółdzielnia Socjalna Stołówka Zajazd Strzelecki Bufet

Struktura organizacyjna spółdzielni Stołówka Zatrudnienie (12 osób): 1 Kierownik stołówki 1 Szef kuchni Strzelecka Spółdzielnia Socjalna 6 kucharzy 1 intendent-magazynier 1 sprzedawca-bufetowy 1 pomoc kuchenna 1 robotnik do pracy lekkiej ponadto Naukę zawodu w zawodzie kucharz odbywa obecnie 7 osób Stołówka wydaje ok. 450-500 posiłków dziennie

Stołówka

Zajazd Strzelecki Zatrudnienie (7 osób): 5 recepcjonistek 1 młodszy recepcjonista Strzelecka Spółdzielnia Socjalna 1 robotnik do pracy lekkiej Zajazd dysponuje 134 miejscami noclegowymi w pokojach 1,2,3 i 4 osobowych

Zajazd Strzelecki

Bufet Zatrudnienie (3 osoby): 3 sprzedawca - bufetowy Strzelecka Spółdzielnia Socjalna Bufet zaopatruje w posiłki pracowników Strzeleckiej Strefy Gospodarczej. Ponadto spółdzielnia zatrudnia: 1 referenta ds. organizacyjno-księgowych 1 referenta ds. administracji i kadr

Plany na przyszłość • poszerzenie zakresu oferowanych usług o m.in.: - usługi remontowe - usługi porządkowe - zagospodarowanie terenów zielonych - zarządzenie nieruchomościami - organizacja wystaw, targów itp. - prowadzenie mieszkań chronionych (dotacja dla gminy z BGK na utworzenie mieszkań chronionych) • zarządzenie targowiskiem

Założyciele: Wielkopolskie Stowarzyszenie Resocjalizacji Horyzont, Spółdzielnia Socjalna Herakles Założyciele: Wielkopolskie Stowarzyszenie Resocjalizacji Horyzont, Stowarzyszenie Na Rzecz Spółdzielni Socjalnych www.herakles.spoldzielnie.org

Dewizą naszego Zakładu Poprawczego są słowa Paulo Coelho: „Skoro nie można się cofnąć, trzeba znaleźć najlepszy sposób, by pójść naprzód." Spółdzielnia Socjalna „Herakles" ma być metodą na realizację tego motta. Nasi wychowankowie są stereotypowo postrzegani na rynku pracy, mamy zamiar to zmienić, umożliwiając im samorozwój i praktykę zawodową w Spółdzielni. Taki mechanizm uskuteczni naszą ofertę resocjalizacyjną - dopowiada Celina Chełkowska - Prezes Spółdzielni Socjalnej „Herakles".

Założenia: Dzięki Spółdzielni Zakład Poprawczy w Poznaniu może wcielić w życie innowacyjny program reintegracji społecznej i zawodowej trudnej młodzieży z rynkiem pracy i społeczeństwem. Spółdzielnia Socjalna „Herakles" będzie kształcić postawy pracownicze i przedsiębiorcze poprzez zatrudnianie podopiecznych Zakładu Poprawczego do realizacji zleceń, które pozyska Spółdzielnia.

Wynagrodzenie pracowników, po wypłaceniu im 25% na bieżące potrzeby, będzie trafiać na ich specjalne indywidualne konta pełniące funkcję funduszy ułatwiających nowy start po wyjściu z Zakładu Poprawczego. Tego typu rozwiązanie będzie skutecznie przyczyniać się do reintegracji społecznej i zawodowej podopiecznych Zakładu i zapobiegać sytuacjom, w których moment wyjścia z Zakładu Poprawczego jest z powodu trudnej sytuacji materialnej momentem, w którym są najbardziej podatni na powrót na ścieżkę przestępczą. Środki zgromadzone na indywidualnych funduszach umożliwią byłym podopiecznym bezpieczny socjalnie nowy start na płaszczyźnie społecznej, zawodowej i prywatnej.

Oferta Spółdzielni: prace remontowo-budowlane, stolarskie, hydrauliczne, usługi porządkowe, usługi ogrodnicze, usługi konserwatorskie, usługi elektryczne, Zgodne programami warsztatów w ZP.

.

Założyciele: Gmina Godziesze Wielkie, Spółdzielnia Socjalna Nasza Firma Założyciele: Gmina Godziesze Wielkie, Ochotnicza Straż Pożarna w Stobnie

Spółdzielnia została powołana z inicjatywy Gminy Godziesze Wielkie oraz Ochotniczej Straży Pożarnej w Stobnie i będzie oferować usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych, budową rurociągów przesyłowych, dróg i autostrad. "Gmina Godziesze Wielkie przekaże nowo powstałej spółdzielni sprzęt i będzie zlecać różne drobne prace remontowo-budowlane oraz porządkowe. Jednak w niedalekiej przyszłości planuje pozyskanie nowych odbiorców i zakup brakującego sprzętu w celu rozszerzenia oferowanych usług m.in. o segregację odpadów"

Socjalna Divertimento Założyciele: Fundacja Active, Spółdzielnia Socjalna Divertimento Założyciele: Fundacja Active, Fundacja Pro Scientae

Spółdzielnia Socjalna „Divertimento” została powołana w 2010 r Spółdzielnia Socjalna „Divertimento” została powołana w 2010 r. przez dwa podmioty prawne – Fundację Active i Fundację Pro Scientiae. Założyciele obu fundacji poszukiwali takiej formy działalności, która umożliwiłaby im połączenie pracy zarobkowej i działalności społecznej. W związku z faktem, że współpraca obu organizacji układała się bardzo pozytywnie, ich przedstawiciele zdecydowali się na formę spółdzielni socjalnej osób prawnych. „Divertimento” prowadzi obecnie szkołę muzyczną przy Szkole Podstawowej nr 5, przy ulicy Traugutta 42 w Poznaniu, w której dzieci w wieku 7-12 lat uczą się gry na fortepianie i gitarze w małych 5-osobowych grupach. Wkrótce ruszą również lekcje gry na harfie. W ofercie Spółdzielni znajdują się poza tym letnie warsztaty muzyczne dla dzieci i młodzieży.

Socjalna Akcent Europe Założyciele: Fundacja Active, Fundacja Varietae Spółdzielnia Socjalna Akcent Europe Założyciele: Fundacja Active, Fundacja Varietae

Spółdzielnia Socjalna „Akcent Europe” ma stanowić połączenie sił obu podmiotów w celu stworzenia innowacyjnej szkoły językowej w Poznaniu. Fundacja ACTIVE wnosi do przedsięwzięcia swoje doświadczenie w sektorze ekonomii społecznej (od 2010 roku współprowadzi bowiem Spółdzielnię Socjalną „Divertimento”), Fundacja VARIETAE z kolei wiedzę i kompetencje w zakresie nauki języków obcych. W ten sposób już wkrótce powstanie ich wspólne przedsięwzięcie w postaci Akademii Słowa „Verbum”.

W ofercie Akademii znajdzie się nauka języka angielskiego, francuskiego, niemieckiego i rosyjskiego. Tym, co odróżni ją od konkurencji będą innowacyjne metody pracy z klientem, w tym edukacja językowa z elementami muzycznymi. Spółdzielnia Socjalna „Akcent Europe” w swojej szkole zamierza postawić na pracę w małych grupach, zindywidualizowane podejście do każdego klienta oraz wzmożoną dynamikę procesu nauczania z zastosowaniem metod silnie angażujących osoby nauczane. Ponadto w ofercie Akademii Słowa „Verbum” znajdzie się e-learning. Wszystkie usługi będą świadczone przez wykwalifikowane osoby niepełnosprawne. .

Dziękuję za uwagę